جستجو
Close this search box.

سودآورترین راه استفاده از غربال کردن ایده ها

نوشته شده توسط وهاب نادری
زمان مطالعه این مقاله: 6 دقیقه

غربال کردن ایده ها در زمانه ای که هر لحظه سلیقه و ذائقه مشتریان در حال تغییر است، برای هر کسب و کاری بسیار ضروری خواهد بود. اگر شما هم کسب و کاری برای خودتان داشته باشید حتما با یک سوال بسیار مهم روبرو خواهید شد : محصول جدید تولید کنید یا خدماتی نوین به مشتریان فعلی ارائه دهید ؟ پاسخ به این سوالات در فرایند غربال کردن ایده ها ، مشخص خواهد شد.

فهرست مطالب

در این مقاله پیرامون موضوعات مهمی از قبیل : غربال کردن ایده ها چیست و چگونه کار می‌کند، مزایای آن، نحوه دریافت بازخورد در مورد پیشنهادات جدیدی که محصول غرابلگری ایده ها است و نحوه تجزیه و تحلیل موثر نتایج آن، ارائه خواهیم داد. تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

بهترین روش های خلق ایده کدام است؟

بهترین روش های خلق ایده کدام است؟

بهترین منابع اصلی و روش های خلق ایده در کارآفرینی جدید عبارتند از:

  1.   تحقیق و توسعه: با تحقیق و توسعه درباره ی یک محصول، یک نیاز، یک منبع و یک فناوری می توان ایده های جدیدی بدست آورد.
  2. نظرخواهی از افراد مطلع: برای به دست آوردن ایده های جدید می توان به افراد با تجربه و فعال در طراحی، تولید، بازاریابی، فروش و تحقیقات بازار مراجعه نمود.
  3. مشتریان: با بررسی خواسته های مشتریان می توان به نیازها و خواسته های آنها پی برد. کارآفرین می تواند با انجام تحقیقات در بازار هدف و یا با تجزیه و تحلیل نظرات مشتریان در خصوص کالاهای مصرفی به ایده های جدید برسد.
  4. شرکت های موفق: می توان از تجزیه و تحلیل رفتار شرکت های موفق از جمله تبلیغات، اولویت های تحقیق و توسعه و سیاست بازاریابی آنان به ایده های جدیدی دست یافت.
  5. کانال های توزیع: فروشندگان و واسطه ها به دلیل نزدیکی به بازار اطلاعات ارزشمندی را در اختیار دارند. استفاده از تجارب افراد فعال در کانال های توزیع، کارآفرین را به ایده های جدید رهنمون می کند.
  6. منابع مواد اولیه: دسترسی مناسب و ارزان به منابع مواد اولیه، برای محصولات مصرف کننده آن مواد اولیه، مزیت رقابتی ایجاد می کند.
  7. فناوری های در دسترس: فناوری ها با تحولات سریعی که دارند، جهت تغییرات در بازار محصولات را نیز تعیین می کنند. تحلیل فناوری های موجود و بررسی ترکیبات ممکن آنها، کارآفرین را به ایده های جدید می رساند.
  8.  منابع اطلاعات بازار: مجلات بازرگانی، نمایشگاه ها، مؤسسات پژوهشی، آزمایشگاه ها، آژانس های تبلیغاتی، اطلاعات زیادی را عرضه می کنند. این اطلاعات منابع ایده های جدید است.
منظور از غربال کردن ایده ها چیست ؟

منظور از غربال کردن ایده ها چیست ؟

غربال کردن ایده ها ( غربالگری ایده) بخش اصلی هر فرآیند توسعه محصول جدید به شمار می رود. غربالگری ایده به شما کمک می کند تا با استفاده از معیارها، داده ها (مانند تحقیقات بازار) یا مدل های امتیازدهی، ایده های بالقوه را بررسی و ارزیابی کنید. معمولا مرحله غربالگری ایده ها بعد از مرحله تولید ایده های جدید (Idea Generation) شروع می شود.ملاحظاتی که در مرحله غربالگری ایده مورد توجه قرار می گیرند عبارتند از:

  • نقاط قوت در مقابل نقاط ضعف.
  • مأموریت شرکت.
  • روند بازار.
  • بازده سرمایه‌گذاری بالقوه محصول.
  • پیش‌بینی توانایی سازمان در ساخت و بازاریابی موفق محصول.

چه چیزی را نمیتوانیم ایده قلمداد کنیم ؟

تفکری که در مورد چیزهای موجود بوده و باعث تغییر در ساختار آنها نشود، ایده نیست. در واقع در بسیاری از مواقع ما موضوعاتی را بعنوان ایده قلمداد می‌کنیم که در اصل یک ایده محسوب نشده و راهگشا نخواهند بود. ایده تعریف مشخصی دارد که احتمالا شما هم بعنوان مخاطب این مقاله با برخی از تعاریف آن آشنا هستید. اگر بخواهیم اینجا هم یک تعریف مفید و مختصر از ماهیت ایده ارائه کنیم میتوان اینگونه گفت : هرآنچه که برای حل یک مسئله به ذهن خطور می کند را ایده می گویند.صرفنظر از این‌که به چه میزان، عملی، کاربردی و یا منطقی باشد.

به عبارت دیگر می‌توان اینگونه گفت که هرگونه جمع‌بندی و نتیجه‌گیری یا تعمیم بر پایه علم، آگاهی عمومی، مبانی فلسفی و پیش فرض‌های عرفی باشد، ایده قلمداد خواهد شد.

مراحل غربال کردن ایده ها
بستن سال مالی در نرم افزار محک
بستن سال مالی در نرم افزار محک

مراحل غربال کردن ایده ها

اکنون که با تعریف غربال کردن ایده ها آشنا شده اید، شاید سوال بعدی شما این باشد که غربالگری ایده را از کجا باید شروع کنید؟ در اینجا مهم‌ترین گام‌هایی که باید برای تفکیک ایده‌های خوب از بد انجام گرفته و غربال کردن ایده ها را به سرانجام برسانید، ارائه کرده ایم.

1 – ایده های حاصل از طوفان فکری

همه چیز از ایده های خوب و فکرهای بکر بدست می آید. معمولا بهترین ایده های محصول شامل دیدگاه های ذینفعان و تیم های متعدد و همچنین تحقیقات بازار و مشتری (در صورت امکان) می شود. روی آن دسته از مشکلات مشتری تمرکز کنید که به طور بالقوه قادر هستید آنها را از طریق ارائه یک محصول، خدمات یا راه حل جدید، حل کنید.

پس از آن، به این فکر کنید که نیازهای آنها چقدر ضروری است (آیا راه حل شما مورد تقاضای بازار هدف شما است؟) و اینکه آیا این نیازها برآورده نشده است (آیا هیچ محصولی برای رفع نگرانی های آنها وجود ندارد؟). در نهایت، آیا این ایده اجتناب ناپذیر است؟ آیا باید بدون توجه به آنچه در بازار اتفاق می افتد آن را ایجاد کنید؟

به این نکته توجه کنید واقعا می ارزد سوابق شکایت مشتری را بررسی نمایید. اگر مشتریان گذشته شما بازخورد منفی – به هر شکلی – در مورد محصولات شما ارائه کرده اند، از این شکایات میتوانید در مورد ایده محصول جدید خود بهره برداری کنید.

تا جایی که ممکن است ایده‌های فراوان تولید کرده و سپس با استفاده از معیارهای غربالگری ایده، مفاهیمی را که با اهداف کلی کسب‌وکار شما همخوانی ندارد، حذف کنید.

2 – ایده ها را بر اساس معیارهای خاص ارزیابی کنید

برای اینکه محصول یا خدمات شما به موفقیت برسد و به درستی انتخاب بازار هدف انجام گیرد، باید بر اساس لیستی از نیازهای خاص شرکت و مخاطبان هدف، آنها را درجه بندی کنید. برای هر یک از نیازها، باید سؤالاتی در مورد محصولات خود بپرسید تا ببینید آیا استانداردهایی که شما در نظر گرفته اید با معیارهای اصلی شما مطابقت دارند یا خیر. برخی از معیارهای رایج عبارتند از :

  • ارزش و مزایای محصول : مشتری شما از چند طریق می تواند از محصول مورد نظر بهره مند شود ؟ مزایای استفاده از محصول شما چیست؟ اگر مزایای حداقلی داشته باشد یا چنانچه اصلا مزیتی وجود نداشته باشد، احتمال اینکه ایده محصول جدید شما موفقیت آمیز باشد، بسیار کم است.
  • مخاطبان (مشتریان) هدف : پتانسیل رشد مخاطبان هدف شما چقدر است و آیا توسعه پیشنهادات جدید برای شما مخاطبان جدیدی به ارمغان می آورد؟ نیازها و انتظارات مخاطبان شما چیست و آیا پیشنهاد شما آن خواسته ها را برآورده می کند؟
  • سادگی/پیچیدگی : آیا ساخت و توسعه محصول، خدمات یا راه حل آسانی خواهد بود؟ آیا می تواند قیمت مناسبی داشته باشد یا به دلیل هزینه های ساخت برای مشتری معمولی بسیار گران تمام خواهد شد؟ پاسخ دقیق و روشن به اسن سوالات در عین سادگی میتواند از پیچیدگی هم برخوردار باشد.
  • سودآوری: برای توسعه موفقیت آمیز محصول، چه مقدار پول باید سرمایه گذاری شود؟ پس از ورود به بازار چقدر می توانید سود کنید؟
  • اشباع بازار: آیا محصولات یا خدمات مشابه فراوانی وجود دارد؟ آیا نیاز واضحی به ایده شما احساس می شود؟ آیا شکافی در بازار وجود دارد؟ چند رقیب برای کسب و کار و خدمات تان خواهید داشت؟

مواردی که در بالا اشاره کردیم به هیچ وجه یک لیست جامع نیست، اما با مشاهده چند مورد از این معیارها، می توانید به سرعت ایده های دارای اولویت خود را مشخص کرده و یک لیست کوتاه ایجاد نمایید. شما همچنین می توانید به رقبا و مشتریان خود نگاه کنید تا ببینید کدام یک از این معیارها خوب کار می کند یا می تواند خوب کار کند.

3 – انجام تحقیقات کمی و کیفی

داشتن معیارهایی برای تضاد با مفهوم محصول شما یک راه عالی برای انجام موفقیت آمیز غربالگری ایده است. با این حال، ممکن است داده های لازم برای پاسخ به سؤالات مطرح شده توسط هر نوع معیار را نداشته باشید. اینجاست که تحقیقات کمی و کیفی وارد عرصه می شود. یک مطالعه تحقیقاتی کیفی (مانند یک گروه متمرکز یا نظرسنجی) می تواند نشان دهد که بازار هدف شما در مورد ایده محصول جدید مد نظرتان چه احساسی دارد. از سوی دیگر، تحقیقات کمی، آمار و حقایق سختی را در اختیار شما قرار می‌دهد تا از هر نتیجه‌ای را که به آن می‌رسید، پشتیبانی کند.

4 – توسعه و آزمایش مفهوم

پس از گردآوری ایده‌های خود و تحقیق در مورد بازار، گام بعدی این است که ایده‌های خود را به مفاهیم واقعی تبدیل کنید که می‌توانند توسط خریداران هدف مورد بررسی و آزمایش قرار گیرند. این مرحله با مهندسی طراحی تفصیلی متفاوت است زیرا بیشتر در مورد تشریح جنبه های فنی و ملاحظات بازاریابی برای محصول یا خدمات است.

در اینجا شما می خواهید مفاهیم خود را به گونه ای تجسم کنید که توسط ذینفعان و تیم شما قابل درک باشد. استفاده از CAD، شبیه سازی ها، انیمیشن ها، طرح ها و نقاشی ها را در نظر بگیرید. در صورت امکان، سعی کنید ماکت های فیزیکی تولید نمایید تا مردم بتوانند احساس بهتری نسبت به محصول شما داشته باشند.

پس از گردآوری اطلاعات مورد نظر، جلساتی را با ذینفعان و تیم های شرکت کننده برای آزمایش آن ترتیب دهید. همچنین، استفاده از گروه های متمرکز از بازار هدف خود، یا مجموعه کوچکی از مشتریان وفادار، برای دریافت بازخورد و احتمالاً بدست آوردن ایده های جدید، بسیار با ارزش خواهد بود.

این جلسات باید شامل یک ارزیابی کامل، همراه با سؤالاتی در مورد هر جنبه ای از مفهوم جدید باشد. شما باید یک تسهیل کننده برای مدیریت فرآیند و مستندسازی بحث تعیین کنید. از طرف دیگر، می‌توانید از نظرسنجی‌های مشتریان و مصاحبه‌های یک به یک برای سنجش نظرات بهره ببرید. در نهایت، نوعی فرآیند تأیید را برای اطمینان از پیشرفت پروژه در نظر بگیرید.

اسکمپر SCAMPER چیست و چگونه کمک می کند؟

اسکمپر SCAMPER چیست و چگونه کمک می کند؟

برای تعریف دقیق میتوان گفت، اسکمپر فهرستی از سوال‌هایی است که باعث پرورش ایده‌های جدید می‌شود. علیرغم این که اسکمپر روش بسیار آسانی است، اما به طور شگفت آوری قدرتمند است. در روش اسکمپر شما حتی قادر هستید از ایده‌های موجود بهره برده و آنها را به ایده اختصاصی خودتان تبدیل نمایید.

اسکمپر را میتوان تکنیکی بسیار موثر برای افزایش خلاقیت و پرورش ایده‌های خام که در ذهن ما وجود دارد، دانست. جالب است بدانید این تکنیک برای حل هر مساله‌ای که با آن روبه رو خواهیم شد، کارایی دارد. حرف های موجود در کلمه SCAMPER همگی حروف ابتدایی کلماتی هستند که در ادامه به هر یک از آنها خواهیم پرداخت :

  • Substitute (جایگزین کردن): بعنوان مثال جایگزین کردن اپلیکیشن موبایل به جای تلفن زدن در فرآیند تاکسی گرفتن.
  • Combine (ترکیب کردن): میتوان ار ترکیب کردن قابلیت فیلمبرداری دوربین موبایل و سیستم تشخیص چهره در فرآیند باز کردن قفل گوشی بعنوان مثال نام برد.
  • Adapt  (اقتباس کردن، سازگار کردن): استفاده از برنامه‌های پیام‌رسان مانند واتس اپ در وبسایت‌ها برای سازگاری با عادت‌های مشتریان.
  • Magnify (تقویت کردن، متمرکز کردن): افزودن قابلیت زوم کردن روی تصاویر در پلتفرم اینستاگرام میتواند جزو این بخش باشد.
  • Put to Other Uses (به کار بردن قابلیتی در دیگر کاربردها): مانند استفاده از دوربین موبایل به جای اسکنر.
  • Eliminate (حذف کردن یا کمتر کردن): کم کردن اِلمان‌های موجود در یک صفحه به جهت تاکید بیشتر روی یک مورد خاص.
  • Rearrange or Reverse (معکوس کردن یا چینش مجدد) مثلا برعکس کردن روند چت در سایت.

نحوه استفاده از اسکمپر چگونه است و چطور کمک می کند؟

در اولین گام مساله‌ای که مایل به حل آن هستید را در نظر داشته باشید و یقینا این مساله هر چیزی ممکن است باشد. بوسیله فهرستی که از طریق این تکنیک برای خود ایجاد کرده اید، سوال‌هایی از خود بپرسید. این سوال ها باعث می‌شود در مورد مساله مد نظرتان به طور متفاوتی فکر کرده و به راه حل های جالبی دست پیدا کنید.

غربال کردن ایده ها ، مسیریاب ما برای رسیدن به موفقیت

در این مقاله درباره ایده و غربال کردن ایده ها صحبت کردیم و مراحل غرابلگری ایده ها را مورد بررسی قرار دادیم. ضمن اینکه در مورد اسکمپر هم صحبت کردیم و اشاره کردیم که چگونه می تواند در خلق و مدیریت ایده ها به کمک ما بیاید. در انتها گروه نرم افزار حسابداری محک بهترین ها را برای شما آرزومند است.

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

وهاب نادری
وهاب نادری
مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

زمان مطالعه این مقاله: 6 دقیقه اینترنت یکی از بزرگترین انقلاب‌های دنیای امروز است که تاثیر گسترده‌ای بر زندگی، کار و تجارت انسان‌ها داشته است. امروزه بسیاری از افراد از اینترنت برای خرید و فروش محصولات و خدمات استفاده می‌کنند و این روند رو به افزایش

اطلاعات بیشتر
لیست مواد غذایی سوپرمارکت

لیست مواد غذایی سوپرمارکت

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه لیست مواد غذایی سوپرمارکت یکی از موضوعات مهم در حوزه تغذیه است؛ این لیست به افراد کمک می‌کند تا با دقت بهتری مواد غذایی خود را انتخاب کنند. لیست مواد غذایی سوپرمارکت، علاوه بر اینکه شامل اطلاعات مرتبط با نوع

اطلاعات بیشتر
بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه بخش بندی بازار یا همان تقسیم بندی بازار (Market Segmentation) یکی از فعالیت‌های حیاتی در بازاریابی است که به تأثیرگذاری بیشتر کمپین‌های بازاریابی کمک می‌کند. با بخش بندی بازار، می‌توانید مشتریان هدف را دسته‌بندی کنید و استراتژی‌های فروش، بازاریابی و

اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری