جستجو
Close this search box.

ابزارهای حسابداری کدامند؟

نوشته شده توسط محمد حسین دهقانی
زمان مطالعه این مقاله: 3 دقیقه

در هر حرفه ای برای انجام درست فعالیت نیازمند ابزار هستیم؛ حتی اگر شما بخواهید نقاشی بکشید، به کاغذ، مداد رنگی، خط کش و … نیاز دارید. حرفه حسابداری نیز از این قاعده مستثنا نیست و شما به‌عنوان یک حسابدار برای انجام درست وظیفه خود نیازمند ابزارهایی هستید. در این مقاله با برخی از ابزارهای حسابداری آشنا شده و نقاط مثبت و منفی هرکدام را با شما به اشتراک خواهیم گذاشت.

فهرست مطالب

ابزارهای حسابداری | استانداردهای حسابداری

1. استانداردهای حسابداری

یکی از اصلی‌ترین ابزارهای حسابداری، استانداردهای حسابداری است. استانداردهای حسابداری مقررات حاکم بر چگونگی انجام حسابداری می‌باشند.

استانداردها به عنوان قواعد پایدار موردپذیرش همگان قرار می‌گیرند، (گر چه در عمل دائما تغییر می‌کنند). استانداردهای حسابداری ده‌ها اصل را در خود جای‌داده که هرکدام از آن‌ها کارایی خاص خود را دارد. از استاندارد اول تا آخرین استاندارد، همگی داری اهمیت بالایی می‌باشند و با مطالعه هر یک از آن‌ها می‌توانید به دامنه کاربرد آن پی ببرید و چارچوب فعالیت خود را به‌درستی مشخص کنید.

البته زبان استانداردهای حسابداری علمی است و همگان قادر نیستند قوانین آن را به‌صورت کاملاً روان متوجه شوند. در همین راستا نرم‌افزار حسابداری محک مجموعه‌ای با عنوان «خودآموز روان استانداردهای حسابداری» را طراحی کرده که بخش‌های مختلف آن به‌مرور در وب‌سایت قرار داده خواهد شد.

2. کاغذ و قلم و ماشین حساب

ساده‌ترین ابزارهای حسابداری کاغذ و قلم و ماشین‌حساب است. البته این روزها پیشرفت فنّاوری باعث شده که هم کاغذها الکترونیک شود، هم قلم‌ها الکترونیک شده و هم ماشین‌حساب‌ها و همه این‌ها در مجموعه‌ای به نام رایانه یا لپ‌تاپ جمع شده است و شما کافی است تا فقط یک رایانه داشته باشید و تمام فعالیت خود را به‌واسطه آن انجام دهید.

استفاده از کاغذ و قلم و ماشین‌حساب شاید در نگاه اول ساده و روان به نظر برسد؛ اما با توجه به محاسبات مالی پیچیده امروز اگر بخواهیم صرفا از این موارد استفاده کنیم، نه تنها احتمال خطا افزایش می‌یابد، بلکه زمان زیادی را باید برای این کار صرف کنیم؛ تازه اگر اتفاقات مختلف دیگر فعالیت ما را تحت تأثیر خودش قرار ندهد که اگر این‌گونه شود، ممکن است اطلاعات ما از دست برود و ما باید دنبال راه‌های بهتری باشیم.

مجموعه ابزارهای آفیس
بستن سال مالی در نرم افزار محک
بستن سال مالی در نرم افزار محک

3. مجموعه ابزارهای آفیس

استفاده از مجموعه آفیس یکی از بهترین گزینه‌ها به عنوان ابزارهای حسابداری محسوب می‌شود. برای این کار لازم داریم تا ابزارهای آفیس را به خوبی بشناسیم و سعی کنیم بهینه‌ترین استفاده‌ها را داشته باشیم.

از میان ابزارهای آفیس، ورد (WORD) و به‌خصوص اکسل (EXCEL) می‌توانند بیشترین کمک را به ما داشته باشند. اکسل به شما کمک می‌کند تا محاسبات مالی خود را با سرعت زیاد انجام داده و کمتر خطا کنید. همچنین شما می‌توانید هر پروژه حسابداری را برای خود در محیط Access ذخیره کنید و در مواقع لازم از آن استفاده کنید.

علی‌رغم ویژگی‌های خوبی که ابزارهای آفیس می‌توانند در اختیار شما قرار دهند، مشکلاتی هم وجود دارند که دانستن آن‌ها خالی از لطف نیست. مثلاً ممکن است با مسئله پراکندگی اطلاعات مواجه شویم و نتوانیم تمام داده‌های خود را یک جا داشته باشیم و هر زمان که خواستیم به آن دسترسی پیدا کنیم، همچنین ممکن است استفاده از امکانات پیشرفته آفیس نیازمند آموزش‌های پیچیده و حرفه‌ای باشد که خیلی‌ها شاید آن را ندانند یا توانایی یادگیری آن را نداشته باشند؛ همچنین اگر شما نتوانید از فایل‌های خود نسخه پشتیبان (یا بک آپ (Backup)) بگیرید ممکن است کوچک‌ترین اتفاقی تمام اطلاعات شما را پاک کند و شما نتوانید کاری از پیش ببرید. برای حل این مشکل می‌توانید از ابزار بعدی استفاده کنید.

4. پایگاه های داده ابری

پایگاه‌های داده ابری می‌توانند ابزارهای حسابداری شما در بستر وب باشند. خوبی این مسئله آن است که شما می‌توانید بدون هیچ زحمتی داده‌های خود را در فضای وب ذخیره کنید و هر زمان که خواستید از آن‌ها استفاده کنید. اگر دستگاه شما بسوزد یا خراب شود، شما مشکل نخواهید داشت و داده‌های شما از بین نمی‌روند.

البته در کنار همه این‌ها مسئله پراکندگی داده‌ها همچنان وجود دارد و شما نمی‌توانید از امکانات مختلف کاری در کنار محاسبات مالی خود به‌صورت یکجا برخوردار شوید. با توجه به این مسئله ما برای شما یک پیشنهاد ویژه داریم که آن استفاده از نرم‌افزارهای حسابداری است.

نرم افزار حسابداری محک، پیشنهاد ویژه ما به شما

5. نرم افزار حسابداری

نرم‌افزارها بهترین ابزارهای حسابداری برای شما هستند. نرم‌افزارهای حسابداری در کنار حل تمام مسائل مربوط به علم حسابداری و نداشتن مشکلاتی که در بخش‌های بالا مطرح شد، به شما کمک می‌کنند تا از افزونه‌های مختلف در نرم‌افزار خود استفاده کنید و محاسبات مالی خود را تا حد امکان سریع و بدون خطا انجام دهید و اگر چنین اتفاقی رخ داد، شما می‌توانید چند پروژه حسابداری را در کنار هم انجام داده درآمدزایی بیشتری برای خود داشته باشید.

در میان همه نرم‌افزارهای حسابداری موجود، پیشنهاد ما به شما استفاده از نرم‌افزار حسابداری محک می‌باشد. نرم‌افزار حسابداری محک به شما کمک می‌کند تا خود شما به‌عنوان صاحب یک کسب‌وکار کوچک یا متوسط، مدیریت امور مالی خود را به‌دست بگیرید و با استفاده از محیط ساده و کاربرپسند محک، محاسبات مالی خود را خودتان انجام دهید.

برای آشنایی بیشتر با نرم افزار حسابداری محک می‌توانید به صفحه محصول نرم افزار حسابداری محک مراجعه کرده و یا با واحد فروش شرکت مشاور نرم افزار محک تماس حاصل نمایید.

سخن پایانی

آشنایی با ابزارهای حسابداری به شما کمک می‌کند تا با بصیرت کافی وارد این عرصه شده و بهترین‌ها را برای خود رقم بزنید. امیدوارم بتوانید بهترین‌ها را برای خود رقم بزنید. برای ما باعث افتخار است تا با ارائه نقطه نظرات خود به ما کمک کنید تا محتواهای بهتری تولید نماییم و بتوانیم بیشتر به شما خدمت کنیم.

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

محمد حسین دهقانی
محمد حسین دهقانی
آمده ام تا زندگی کنم
مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

زمان مطالعه این مقاله: 6 دقیقه اینترنت یکی از بزرگترین انقلاب‌های دنیای امروز است که تاثیر گسترده‌ای بر زندگی، کار و تجارت انسان‌ها داشته است. امروزه بسیاری از افراد از اینترنت برای خرید و فروش محصولات و خدمات استفاده می‌کنند و این روند رو به افزایش

اطلاعات بیشتر
لیست مواد غذایی سوپرمارکت

لیست مواد غذایی سوپرمارکت

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه لیست مواد غذایی سوپرمارکت یکی از موضوعات مهم در حوزه تغذیه است؛ این لیست به افراد کمک می‌کند تا با دقت بهتری مواد غذایی خود را انتخاب کنند. لیست مواد غذایی سوپرمارکت، علاوه بر اینکه شامل اطلاعات مرتبط با نوع

اطلاعات بیشتر
بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه بخش بندی بازار یا همان تقسیم بندی بازار (Market Segmentation) یکی از فعالیت‌های حیاتی در بازاریابی است که به تأثیرگذاری بیشتر کمپین‌های بازاریابی کمک می‌کند. با بخش بندی بازار، می‌توانید مشتریان هدف را دسته‌بندی کنید و استراتژی‌های فروش، بازاریابی و

اطلاعات بیشتر

2 پاسخ

  1. سلام
    لطفا بفرمایید که یک حسابدار چه لوازم و امکاناتی باید داشته باشد؟هم در زمان آموزش حسابداری و هم بعد از آموزش و در حین انجام شغل حسابداری.
    آیا به لپ تاپ هم نیاز دارد یا خیر؟لطفا توضیح کامل بفرمایید.
    با سپاس فراوان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری