جستجو
Close this search box.

مالیات فروش دارایی ثابت

نوشته شده توسط تیم تولید محتوا محک
زمان مطالعه این مقاله: 3 دقیقه

در علم حسابداری مالیات فروش دارایی ثابت از اهمیت ویژه ای برخوردار است. بایستی به صورت دقیق و برمبنای قانون اررزش گذاری دارایی‌های ثابت صورت پذیرد تا شامل جریمه‌های جبران ناپذیری نگردد. شما زمانی که ملکی را خریداری می‌کنید هزینه‌های جانبی زیادی بایستی پرداخت شود‌. اما این که پرداخت این هزینه‌ها بر دوش مالک می‌باشد یا خریدار مواردیست که بایستی در بهای تمام شده ملک محاسبه گردد‌ این برعهده حسابدار می‌باشد. در مقاله پیش رو از وب سایت محک سافت به این مسئله پرداخته و در مورد آن توضیحاتی خواهیم داد.

فهرست مطالب

دارایی‌های ثابت

مالیات فروش دارایی ثابت

برای اطلاع از مالیات فروش دارایی ثابت باید در ارتباط با این مدل دارایی اطلاع کسب کنیم. از جمله دارایی‌های ثابت که در استاندارد حسابداری از ان نام برده می‌شود می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • انواع ماشین آلات
  • ساختمان
  • زمین

زمین به عنوان یکی از دارایی‌های ثابت قابل شهود دارای بهای تمام شده می‌باشد . بهای تمام شده زمین از جمع موارد زیر بدست می‌آید:

  • قیمت خرید زمین
  • هزینه انعقاد قرارداد مانند اخذ مالکیت زمین، حق الزحمه حقوقی و کارمزد
  • مخارج آماده شده برای آماده سازی زمین برای استفاده مورد نظر.

بعد از تمام این مراحل و ثبت هزینه‌های دقیق حتی ممکن است در زمین مورد نظر خانه قدیمی‌و مخروبه ای باشد که خراب شود و دیگر سرجمع هزینه‌ها ثبت شود. به این روش موارد پرداخت شده برای مالیات نقل و انتقال سند زمین به بهای تمام شده آن افزوده خواهد شد.

مالیات فروش دارایی ثابت ماشین آلات

مالیات فروش دارایی ثابت

بر مبنای استاندارد11 مالیات فروش دارایی ثابت محاسبات اقلام دیگر دارایی‌های مشهود مانند قیمت تمام شده ماشین آلات نیز پرداخته می‌شود که شامل هزینه‌های نگهداری ماشین آلات، هزینه استهلاک، هزینه تعمیرات، خرید قطعات و دیگر موارد می‌باشد. سر جمع همه این هزینه‌ها در قیمت تمام شده ماشین محسوب و جهت مالیات متعلقه محاسبه می‌گردد‌‌.

بستن سال مالی در نرم افزار محک
بستن سال مالی در نرم افزار محک

ساختمان‌ها در مالیات فروش دارایی ثابت

از دیگر اموال ثابت و مشهود که شامل مالیات نقل و انتقال می‌گردد ساختمان‌ها می‌باشند. برای ساختمان‌ها اعم از مسکونی و یا تجاری در موقع نقل و انتقال جهت بدست آوردن قیمت تمام شده بایستی هزینه‌های بسیاری بررسی شود. هزینه‌هایی شامل هزینه آب و برق، هزینه حق انشعاب آب و برق و گاز و تلفن که به روز شده باشد، پرداخت عوارض سالیانه شهرداری و برای تمامی‌سال‌ها هزینه‌های متقبل شده جهت نگهداری سالم ساختمان و دیگر هزینه‌ها. همگی جزو قیمت تمام شده ساختمان محسوب می‌گردد.

بنر اطلاع رسانی سامانه مودیان مالیاتی

مالیات دارایی‌های ثابت مشهود تجاری

مالیات فروش دارایی ثابت به بخش‌ها و مولفه‌های زیادی تقسیم می‌شود‌‌.  ساختمانها نیز هزینه‌های خاص خود را دارند که در دوره مالی بایستی محاسبه گردد تا به صورت سرجمع و قانونی در صورت انتقال جزو قیمت تمام شده محاسبه گردد. در ساختمان‌های تجاری بایستی هزینه‌هایی مانند مالیات‌های متعلقه مربوط به دارایی، هزینه‌های مربوط به شهرداری، عوارض وحق امتیاز مربوط به صنف مربوطه و دیگر مشاغل نیز بررسی شود. همگی در موقع نقل و انتقال و یا در پایان دوره مالی بایستی محاسبه و به دوره مالی آینده منتقل گردد. ضمن این که حق انشعاب برق و آب و گاز و تلفن نیز که به صورت تجاری محاسبه می‌گردد شامل هزینه‌های تمام شده در ساختمان‌ها و مراکز تجاری می‌گردد.

محاسبه سود و ضرر فروش دارایی ثابت

مالیات فروش دارایی ثابت

با توجه به این که هدف ما در این مقاله از وب سایت محک سافت بررسی مالیات فروش دارایی ثابت است، باید در ارتباط با سود و ضرر اطلاع دقیقی داشته باشیم. زمانی که ارزش دفتری، کمتر از ارزش فروش باشد، در این زمینه سودی حاصل می‌شود. در واقع این کار باید با فرمولی خاص صورت بگیرد. در این فرمول سود یا زیان مربوط به فروش دارایی‌های ثابت برابر با خالص فروش منهای ارزش دفتری این دارایی است. از این رو می‌توان به راحتی سود یا زیان را محاسبه کرد. این کار در نرم افزار حسابداری هم صورت می‌گیرد.

سخن آخر

نکته آخر این که حسابداری مالیات فروش دارایی ثابت که در این مقاله از وب سایت محک سافت بررسی شد، بایستی توسط یک حسابدار خبره محاسبه گردد. این کار شامل محاسبات دقیق مربوط تمامی‌دوران‌ها و سال‌های مالی گذشته می‌باشد‌. به همین دلیل بهتر است سالیانه به صورت منظم و قانونی کلیه محاسبات مربوط به دارایی‌های ثابت و مشهود که نام برده شد و دیگر موارو مانند زمین‌های بایر، زمین‌های کشاورزی و باغات به صورت دقیق توسط حسابدار محاسبه گردیده و ثبت قانونی گردد. این کار باعث می‌شود تا در موقع نقل و انتقال و فروش مشکلی ایجاد شود‌. در این مسیر می‌توانید با متخصصان ما در محک سافت در ارتباط باشید.

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

تیم تولید محتوا محک
تیم تولید محتوا محک
مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

زمان مطالعه این مقاله: 6 دقیقه اینترنت یکی از بزرگترین انقلاب‌های دنیای امروز است که تاثیر گسترده‌ای بر زندگی، کار و تجارت انسان‌ها داشته. امروزه بسیاری از افراد، از اینترنت برای خرید و فروش محصولات و خدمات استفاده می‌کنند و این روند رو به افزایش است.

اطلاعات بیشتر
لیست مواد غذایی سوپرمارکت

لیست مواد غذایی سوپرمارکت

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه لیست مواد غذایی سوپرمارکت یکی از موضوعات مهم در حوزه تغذیه است؛ این لیست به افراد کمک می‌کند تا با دقت بهتری مواد غذایی خود را انتخاب کنند. لیست مواد غذایی سوپرمارکت، علاوه بر اینکه شامل اطلاعات مرتبط با نوع

اطلاعات بیشتر
بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه بخش بندی بازار یا همان تقسیم بندی بازار (Market Segmentation) یکی از فعالیت‌های حیاتی در بازاریابی است که به تأثیرگذاری بیشتر کمپین‌های بازاریابی کمک می‌کند. با بخش بندی بازار، می‌توانید مشتریان هدف را دسته‌بندی کنید و استراتژی‌های فروش، بازاریابی و

اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری