جستجو
Close this search box.

راه اندازی خرازی در 7 مرحله + صفر تا صد تاسیس خرازی

نوشته شده توسط رضا امیری راد
زمان مطالعه این مقاله: 6 دقیقه

راه اندازی خرازی در عین اینکه ایده ای جذاب و سرم گرم کننده است ، سختی های خاص خودش را هم دارد. منظور از سختی کار، مدیریت اجناس ریز و درشت موجود در مغازه خرازی است. اطلاع از جایگاه دقیق اجناس موجود در مغازه خرازی از نقاط قوت یک فروشنده خوب است. او به واسطه اطلاعات دقیق خود و راهنمایی خوب مشتریان، درصد رضایت آنها را بالا خواهد برد. در این مقاله از گروه نرم افزار حسابداری محک به بررسی صفر تا صد تاسیس خرازی و چگونگی مدیریت بهتر آن می پردازیم.

فهرست مطالب

راه اندازی خرازی

شغل خرازی چیست؟

یکی از سوالاتی که توسط بسیاری از افراد مطرح می شود این است که خرازی چیست؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که خرازی شغلی است که در آن لوازم و محصولات مختلفی به فروش می رسد. لوازم خیاطی، گل‌دوزی، ملیله‌دوزی، منجوق‌دوزی از جمله لوازم پر فروش موجود در خرازی ها است. این محصولات در طرح ها و رنگ های متفاوتی ارائه می شوند. انواع دکمه، پارچه، ابر و یا لباس مخصوص عروسک‌ها، کاموا، نخ، وسایل برگزاری جشن (مانند کاغذ کادو، چسب و…) وسایل دکوری آشپزخانه و منزل (مانند گل خشک، کاپ‌ها و استندهای تزیینی و…) و برخی از لوازم نوشت ابزار نیز از محصولاتی هستند که در مغازه خرازی به فروش می رسند.

سرمایه اولیه راه اندازی خرازی چقدر است؟

به گفته فعلان صنف خرازی، برای شروع این شغل همانند شغل‌های دیگر به فضای زیادی نیاز نخواهید داشت. ازاین‌رو داشتن یک مغازه کوچک می‌تواند از سرمایه موردنیاز برای کرایه بکاهد. اما به طور کل برای خرید لوازم موردنیاز خرازی و کرایه مغازه تقریباً 12 تا 15 متری، سرمایه ای در حدود 200 تا 300 میلیون تومان کفایت می کند.

هزینه های اولیه راه اندازی خرازی چه مواردی را در بر میگیرد؟

مدیریت بودجه و سرمایه اولیه از اصل های مهم مدیریت یک کسب و کار است. بهتر است برای شروع، یک لیست از هزینه‌ها تهیه کرده و باتوجه‌به نیاز خود آنها را دسته‌بندی و استفاده کنید.
هزینه‌های موردنیاز برای شروع کار به دودسته تقسیم می‌شوند:
1- هزینه‌های اولیه
2- هزینه‌های جاری
در ادامه به بررسی هرکدام به‌صورت جداگانه می‌پردازیم.

هزینه‌های اولیه راه اندازی خرازی چه مواردی را در بر می‌گیرد؟

قبل از تشریح این نوع از هزینه‌ها، باید اضافه کرد که به‌غیراز هزینه های اولیه و جاری، هزینه‌هایی تحت عنوان هزینه‌های پیش‌بینی‌نشده نیز وجود دارد. مثل هزینه تعمیرات که برای ظاهرسازی مکان مورداستفاده، صرف می‌شود.
به هزینه هایی که صرفاً در شروع کار خرج می شوند و نیازی به تکرار مجدد ندارند،هزینه های اولیه می گویند. میزان این نوع از هزینه ها بسته محل مغازه یا فروشگاه شما و متراژ آن متغیر است. به‌عنوان‌مثال هزینه‌های مربوط به خرید تجهیزات مغازه (دکوراسیون و قفسه‌ها، دستگاه کارت‌خوان و…) در دسته هزینه های اولیه قرار می گیرند.البته لازم به ذکر است بعضی هزینه های اولیه هم نیاز به شارژ مجدد دارند.

منظور از هزینه های جاری چیست؟

هزینه‌های جاری شامل هزینه‌هایی هستند که ماهانه باید پرداخت شوند. این دسته شامل هزینه قبوض آب و برق، دستمزد خدمه فروش، هزینه نظافت، اجاره ماهیانه و هزینه شارژ لوازم خرازی می‌شوند.

هزینه راه اندازی خرازی در سال 1401

هزینه راه اندازی خرازی در شهر های مختلف متفاوت است ، اما هزینه های کلی شامل موارد زیر می شود:

  • هزینه کرایه مکان موردنظر: باتوجه‌به شهر و محل موردنظر متغیر است.
  • هزینه وسایل و تجهیزات موردنیاز: 50 تا 80 میلیون تومان
درامد خرازی

درآمد ماهیانه خرازی چقدر است؟

بر خلاف برخی از مشاغل که به دو صورت مستقیم (فروش کالا) و غیرمستقیم (ارائه خدمات) درآمدزایی می‌کنند، درآمد راه اندازی خرازی فقط به‌صورت مستقیم می‌باشد. البته درآمد خرازی به‌صورت عمده‌فروشی و خرده‌فروشی با هم متفاوت اند . اما اگر راه اندازی خرازی به شکلی اصولی و با اطلاعات کافی انجام شود؛ درآمدی حدود 15 تا 20 میلیون تومان در ماه خواهد داشت.

معایب راه اندازی خرازی

چالش های موجود در هر کسب و کاری ممکن است باعث ایجاد ترس در دل کارآفرینان شود. پس با اطلاع از چالش‌های پیش روی راه اندازی خرازی ، می‌توانید قبل از وقوع مشکلات، چاره‌ای بیاندیشید و با موفقیت آنها را پشت سر بگذارید. در ادامه با برخی از معایب خرازی آشنا می‌شویم:

  • تهیه اجناس مختلف و طیف عظیمی از رنگ‌ها و انواع آنها
  • دکور آرایی نسبتاً مشکل
  • نیاز به صبر و حوصله بالا جهت راهنمایی مشتری و انتخاب کالای موردنیاز وی

مزایای راه اندازی خرازی چیست؟

با وجود تمام معایب راه اندازی خرازی، این شغل مزایای خاص خودش را نیز دارد. در ادامه به بررسی آنها می پردازیم:

از مهم ترین مزایای راه اندازی هر کسب و کار با هزینه شخصی، می‌توان به استقلال کاری آن اشاره کرد. با راه اندازی کسب‌وکار خود، شما دیگر نیازی به کارکردن برای کسی را ندارید و خودتان رئیس خودتان هستید.

از دیگر مزایای تأسیس خرازی می توان  به‌سهولت راه اندازی این شغل اشاره کرد. شما تنها با کرایه (خرید) یک مکان و خرید تجهیزات، 90 درصد مسیر راه اندازی را طی خواهید کرد. رضایت فعالان حاضر در این صنف ، بالای 70 درصد است. این عدد سودآور بودن مغازه خرازی را نشان داده و می تواند انگیزه ی خوبی برای شروع باشد.

راه اندازی خرازی
بستن سال مالی در نرم افزار محک
بستن سال مالی در نرم افزار محک

راه اندازی خرازی در 7 مرحله

همانند هر کسب‌وکار دیگری که به یک نقشه راه برای شروع نیاز دارد، ایده راه اندازی خرازی نیز زمانی اجرایی می گردد که مراحل به خصوص آن طی شود. دانستن این مراحل ، مسیر شما را هموارتر می کند. شما می توانید با مطالعه، یادداشت و تکیه بر اطلاعات، گام‌به‌گام پیش بروید و کار خود را آغاز کنید.

مرحله اول: برنامه‌ریزی برای کسب‌وکار

همیشه داشتن یک برنامه روشن و طرح تجاری برای موفقیت یک کارآفرین ضروری است. داشتن طرح اجرایی و جامع تجاری به شما کمک می‌کند تا پیش‌نیازهای راه اندازی خرازی را ترسیم کرده و برخی ناشناخته‌ها را کشف کنید. موضوعات مهمی که باید بررسی شوند، عبارت‌اند از:

  • هزینه‌های راه اندازی خرازی چقدر است؟
  • بازار و مخاطبان هدف شما کیستند؟
  • مغازه خرازی چگونه کسب درآمد می‌کند؟
  • اهمیت نوشتن طرح تجاری مغازه خرازی چیست؟

چرا باید طرح کسب و کار بنویسیم؟

به صورت خلاصه “طرح کسب و کار” یا به عبارتی ” طرح تجاری“ نقشهٔ راه موفقیت شماست. هدف از ایجاد یک طرح اولیه برای کارآفرینان، ترسیم و درک اهداف خود و برنامه ریزی منسجم برای رسیدن به آن هاست. مزایای نوشتن طرح کسب و کار به شرح زیر است:

  1. با استفاده از طرح کسب‌وکار، ایده کسب‌وکار خود را قانونی کنید.
  2. موفقیت شغلی خود را در آغوش بگیرید.
  3. سرمایه‌گذاری و بودجه تأمین کنید.
  4. افراد مناسب را استخدام کنید.
  5. به‌راحتی نیازهای خود را اعلام کنید.
  6. بازاریابی و فروش خود را با داشتن طرح تجاری آسان‌تر کنید.

مرحله دوم: شریک کاری پیدا کنید

ایجاد یک کسب‌وکار شراکتی از نوع LLC از شما و کسب‌وکارتان محافظت می‌کند. شرکت با مسئولیت محدود، شرکتی است که برای تشکیل و ثبت آن، حضور حداقل دو شریک لازم است و مسئولیت شرکا به میزان سرمایه‌ای است که به شرکت آورده‌اند. به بیانی دیگر، اگر از خرازی شما شکایت شود و دارایی خرازی برای پرداخت بدهی آن کافی نباشد، شرکای شما با مسئولیت محدود به میزان سرمایه‌ای که به شرکت آورده‌اند، مسئول پرداخت آن بدهی خواهند بود. مازاد بر آن، طلبکاران نمی‌توانند بدهی‌های خود را از دارایی و اموال شخصی خرازی مطالبه کنند.
بهتر است قبل از هر اقدامی از مزایا و معایب کسب و کار شراکتی و روش های انتخاب شریک تجاری آگاهی کامل پیدا کنید.

مرحله سوم: پیدا کردن مکان مناسب برای مغازه خرازی

برای راه اندازی خرازی، شما به یک مغازه نه‌چندان بزرگ در یک منقطه مسکونی نیاز دارید. بهتر است حداقل ابعاد مورد نیاز برای یک خرازی 15 متر باشد . به‌طوری‌که لوازم و تجهیزات موردنیاز برای تأسیس خرازی در این فضا جا بگیرند. این مکان بهتر است در نزدیک مجتمع‌ها و منازل مسکونی کرایه شود تا دسترسی عموم مردم به آن جا آسان باشد.

خرید وسایل مورد نیاز خرازی

مرحله چهارم: خرید وسایل موردنیاز خرازی

همان‌طور که در بخش تعریف خرازی و هزینه‌های اولیه راه اندازی خرازی گفتیم، هزینه خرید لوازم و تجهیزات خرازی اعم از  میل تفلون، انواع نخ، قیچی‌های مورداستفاده در خیاطی، انواع سوزن‌ها، انواع لایی برای دوخت لباس و…  چیزی در حدود 50 تا 80 میلیون تومان است. همچنین بهتر است مقداری از سرمایه خود را برای خرید تجهیزات کاربردی دیگر مانند نرم افزار حسابداری خرازی، دستگاه کارت‌خوان، کنار بگذارید.

مرحله پنجم: دریافت جواز کسب

همان‌طور که گفته شد، مغازه خرازی زیر نظر صنف خرازی فروشان با کد آیسیک 523825 می‌باشد. در ادامه با نحوه اخذ جواز کسب خرازی آشنا می‌شویم.

شرایط اخذ جواز کسب خرازی به‌صورت زیر می‌باشد:

  • داشتن حداقل 6 مترمربع فضا برای مکان موردنظر
  • ممنوع بودن فروش مستقیم کالا و تعمیرات در مکان موردنظر
  • لوازم و تجهیزات کار باید طبق ضرورت کار و بر اساس عرف و ضوابط اتحادیه باشند.
  • رعایت ضوابط صلاحیت فنی از وزارت کار و امور اجتماعی
  • کسب تعهدهای لازم جهت رعایت اصول و مقررات نیروی انتظامی برای متصدی و شاغلین در واحد صنفی

مراحل اخذ جواز کسب خرازی به‌صورت زیر می‌باشد:

  • تماس با کارشناسان اتحادیه و آماده‌کردن مدارک موردنیاز
  • ارسال درخواست جواز کسب از طریق سامانه ایرانیان اصناف
  • درخواست پس از بررسی‌های اولیه، طی حدوداً 10 روز توسط ارگان موردنظر بررسی می‌شود.
  • درصورتی‌که پذیرش اولیه صورت گرفت، با اتحادیه تماس گرفته و برای تشکیل پرونده به مرکز موردنظر مراجعه کنید.
  • پس از ارسال مدارک و پذیرش آنها، یک بازرس جهت بازدید از واحد صنفی فرستاده می‌شود.
  • هیئت‌مدیره گزارش بازرس را مطالعه کرده و باتوجه‌به شرایط تصمیم‌گیری می‌کنند. در صورت داشتن صلاحیت، تأییدیه دریافت جواز کسب به فرد داده می‌شود.
  • در این مرحله شما لازم است از طریق سامانه ایرانیان اصناف پرداخت وجه موردنیاز را انجام دهید.

نکته: رئیس اتحادیه جواز کسب را برای یک سال صادر کرده و پس از اتمام یک سال برای یک دوره پنج‌ساله یا ده‌ساله تمدید می‌نماید.

مرحله ششم: ایجاد حساب بانکی برای راه اندازی خرازی

در هنگام راه اندازی خرازی، باز کردن حساب‌های بانکی و اعتباری اختصاصی در جهت حفاظت از دارایی‌های شخصی ضروری است. هنگامی که حساب‌های شخصی و تجاری شما با هم ترکیب می‌شوند، دارایی‌های شخصی شما (خانه، ماشین و سایر اشیا باارزش) در صورت به‌وجودآمدن مشکل برای مغازه خرازی شما در معرض خطر قرار می‌گیرند.

مرحله هفتم: خرید نرم افزار حسابداری خرازی

نرم افزار حسابداری خرازی محک با امکانات ویژه‌ای که برای خرازی ها و خرازی فروشان در نظر گرفته است می‌تواند پاسخگوی تمام نیازهای این صنف باشد. شما با خرید نرم افزار حسابداری خرازی محک می‌توانید بدون محدودیت محصولات خود را با جزئیات کامل ثبت و بر اساس موارد مختلف دسته‌بندی کنید. همچنین، اطلاعات مشتریان را به‌صورت نامحدود ثبت کرده و ضمن دسترسی به سوابق خرید هر مشتری، برای مشتریان خاص بن تخفیف تعریف کنید.

چرا ایده راه اندازی خرازی را انتخاب کردید؟

قطعاً اطلاع از نقشه راه، قبل از راه اندازی هر کسب و کاری ، مسیر پیشروی شما را آسان‌تر می‌کند. اما پاسخ به این سؤال قبل از هر اقدامی ضروری است که اصلا هدف شما از راه اندازی خرازی و انتخاب آن چیست؟ چقدر از انتخاب راه اندازی مغازه خرازی به عنوان یک شغل مطمئن هستید؟
تا به اینجا با تمامی مراحل راه اندازی، از تصمیم تا اقدام آشنا شدید. اکنون نوبت شما است که با استفاده از دانش و اطلاعات خود، درست تصمیم بگیرید و آماده راه اندازی مغازه خرازی شوید.

در انتها پیشنهاد می شود با استفاده از نرم افزار حسابداری محک ضمن نظم دادن به محاسبات حسابداری و اطمینان از عدم بروز اشتباه، سرعت فروش در خرازی خود را بیشتر کرده و اعتماد مشتری را نیز جلب کنید.
همچنین اگر ایده یا نظری دارید که احساس می‌کنید ممکن است باعث تکمیل این مقاله شود، در قسمت دیدگاه‌ها آن را با ما به اشتراک بگذارید.

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

رضا امیری راد
رضا امیری راد
کارشناس طراحی وب‌سایت و سئو، علاقه مند به یادگیری و پیشرفت در حوزه دیجیتال مارکتینگ.
مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه مالیات بر درآمد اتفاقی یکی از انواع مالیات‌های مستقیم است که به درآمدهای غیر منتظره و غیر شغلی اشخاص حقیقی و حقوقی تعلق می‌گیرد. این نوع درآمدها در مقابل درآمدهای مستمر مانند حقوق و دستمزد قرار دارند. هرگاه شخص حقیقی

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد چیست؟ انواع مالیات بر درآمد

مالیات بر درآمد چیست؟ انواع مالیات بر درآمد

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد نوعی مالیات مستقیم است که توسط دولت بر درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی اعمال می‌شود. این نوع مالیات دارای انواع مختلفی است که در ادامه مطلب به آن خواهیم پرداخت. نرخ مالیات بر درآمد بر اساس درآمد

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد املاک و مستغلات چیست؟

مالیات بر درآمد املاک و مستغلات چیست؟

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد املاک یکی از مباحث مالیاتی مهم و تخصصی است. فرقی نمی‌کند امسال یا چند سال دیگر، قوانین مالیات بر درآمد املاک اغلب، در راس مهم‌ترین انواع مالیات بر درآمد قرار دارد. شاید گره خوردن قوانین مالیات املاک

اطلاعات بیشتر

20 پاسخ

    1. با سلام
      هزینه های لازم برای راه اندازی مغازه خرازی تو متن نوشته شده (رهن و اجاره – دکوراسیون – اجناس)
      یه بررسی بکنین و حدود هزینه های رو با توجه به شهر و محل زندگی تون بسنجین.
      اگر با سرمایه اولیه تون نزدیک بود میتونین شروع کنین.
      با تشکر

      1. سلام ،من میخوام خرازی بزنم و در کنارش تعمیرات لباس هم انجام بدم ،مشکلی پیش میاد ؟ و اینکه اگر جواز کسب نداشته باشیم و اقدام نکنیم مساله ای هست نمیشه کار کرد؟؟؟

        1. سلام ،مگر اینکه به جز جواز خرازی باید جواز تعمیرات لباس رو هم باید تهیه کنید وگرنه کار غیر قانونی میشه و مشکلات هم به دنبال داره و اینکه اگر جواز نداشته باشید مغازه رو پلمپ میکنن و براتون دردسر میشه پس بهتره از اول همه ی مراحلتون قانونی باشه

          1. سلام من ۹ ساله خرازی دارم و از درآمدش رازی نیستم فروشم کم و حتی قادر ب خرید اجناس جدید نیستم چون در روستا هستم ب نظر شما چکار کنم

        1. با سلام
          لطف دارین. ممنون از نظر ارزشمندتون

  1. با سلام
    با تورمی که داریم این هزینه ای که شما فرمودید
    به غیر از هزینه های اولیه یک سوم اجناس را هم نمیشه تهیه کرد
    من با ۱۰۰ تومن هم نتونستم خریدم رو کامل کنم

    1. سلام مغازه دارم دکور هم زدم فقط مونده خرید چقدر سرمایه دیگر نیاز هست و از همه مهتر جای رو میشانسید که بشه همه لوازم مورد نیاز خرازی رو ازش خرید

      1. با سلام
        این موضوع بستگی به حجم مغازه و اجناسی که میخاین داره.
        کدوم شهر هستین ؟

  2. من می‌خوام توارومیه خرازی بازکنم اما جای را برای خرید وسایل پیدانکردم

  3. باسلام من مغازه پوشاک دارم ومیخوام تغییر شغل بدم وخرازی بزنم ،وسرمایه کم دارم آیا میتوانم این کار را انجام دهم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری