جستجو
Close this search box.

مرکز هزینه در حسابداری | تعریف + طبقه بندی و تفکیک

نوشته شده توسط تیم تولید محتوا محک
زمان مطالعه این مقاله: 3 دقیقه

مرکز هزینه در حسابداری یکی از مهم ترین موضوعاتی است که روز به روز بر اهمیت آن افزوده می‌شود. اگر بخواهیم در مورد علم حسابداری تعریفی داشته باشیم می‌توانیم بگوییم علمی‌است که کار ثبت کلیه وقایع مالی مثل خرید، فروش، هزینه‌ها و دیگر موارد را برعهده دارد. ثبت این امور برای یک دوره مالی که معمولا یک ساله می‌باشد اجرا می‌شود. یکی از موارد و اصل‌های مهم در حسابداری هزینه‌ها هستند. در این مقاله از وب سایت محک سافت به بررسی دقیق این موارد می‌پردازیم.

فهرست مطالب

تعریف هزینه‌ها در حسابداری

در تعریف هزینه‌ها می‌توان گفت مجموعه مخارج یک کسب و کار و یا یک منبع تولیدی که در طول یک سال مالی برای کسب درآمد متحمل می‌شود هزینه می‌گویند. شرکت‌ها و مراکز تجاری برای این که به سودآوری بیشتری دست پیدا کنند مجبور هستند برنامه ای برای کنترل و پایین آوردن هزینه‌ها اقدام به کاهش آن کنند. در تعریف دیگر هزینه‌ها و پول‌های خرج شده درای معافیت مالیاتی هستند و درآمد مشمول مالیات را کاهش می‌دهند.

مرکز هزینه در حسابداری و انواع هزینه‌ها

در علم حسابداری هزینه‌ها انواع مختلفی دارند که عبارتند از:

  • هزینه‌های عمومی‌و اداری
  • هزینه‌های توزیع و فروش
  • هزینه‌های مالی
  • هزینه‌های استهلاک و فرسودگی اموال
  • هزینه‌های حقوق و دستمزد

 هزینه‌های دیگری خصوصا در روند کسب و کار دیده می‌شوند.

مرکز هزینه در حسابداری و انواع هزینه‌ها
  • هزینه‌های عمومی‌و اداری شامل هزینه انواع قبوض تلفن، آب، برق وغیره، هزینه‌های مربوط به پست و مرسولات پستی، هزینه رفت و آمد، پیک و اسنپ، هزینه روزانه آبدارخانه، هزینه لوازم التحریر و هزینه حقوق و دستمزد کارمندان.
  • هزینه‌های توزیع و فروش شامل حمل و نقل، انبارداری، بازاریابی، بسته بندی و تبلیغات می‌شود.
  • هزینه‌های مالی شامل حسابداری و حسابرسی، سود اقساط بانکی، جرائم مالیاتی و مشاوره‌های مالی
  • هزینه‌های استهلاک اموال که شامل موارد خاصی می‌شود: فرسوده شدن اسباب و اثاثیه، هزینه فرسودگی وسائط نقلیه،  هزینه فرسودگی و استهلاک ابزار آلات و فرسوده و مستهلک شدن ساختمان.
بستن سال مالی در نرم افزار محک
بستن سال مالی در نرم افزار محک

تعریف مرکز هزینه در حسابداری

مراکز و بنگاههای اقتصادی که در آنها برای تولید کالا یا خدمات هزینه ایجاد می‌شود، مرکز هزینه در حسابداری می‌گویند. در واقع در یک نظام تولیدی هر بخشی که در ایجاد هزینه نقشی داشته باشد یک مرکز هزینه است. برای مثال در یک کارخانه تولیدی در بخش برش صفحات فلزی برای انجام عمل برش هزینه مواد، دستمزد و سربار ایجاد می‌شود که یک هزینه است.

البته لازم به ذکر است که در مراکز تولیدی مراکز هزینه دو دسته هستند. دوایر تولیدی و خدماتی! دایره تولیدی مانند بخش برش فلزات و یا پرس فلزات و یا جوش و مونتاژ و دوایر خدماتی مانند رستوران، آتش نشانی و سایر دوایر مشابه. البته آنچه مسلم است هزینه‌های حقوق، دستمزد و پرسنلی وهزینه‌های وابسته به آن در ارتباط با پرسنل واحد اداری، توزیع، فروش، تولید وغیره با توجه به هدف تولیدی بودن جزو هزینه‌ها محسوب می‌شود. مرکز هزینه در حسابداری می‌تواند منجر به بهبود شرایط شود.

هدف حسابدار در بخش‌های صنعتی بهینه سازی و کنترل کردن هزینه‌هاست. بنابراین کنترل هزینه‌ها شامل دستمزدها و حقوق در بهینه سازی تولید بسیار موثر است. همچنین کنترل و کاهش بخش‌های هزینه زا که توضیح داده شد.همچنین شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر، مقاله انواع هزینه ها در حسابداری را مطالعه بفرمایید.

تعریف مرکز هزینه در حسابداری

تسهیم هزینه حقوق ودستمزد به مراکز هزینه در حسابداری به چه معنی است؟

آنچه که واضح است هزینه حقوق و دستمزد و هزینه‌های وابسته به آن در ارتباط با کارکنان و کارمندان قسمت‌های مختلفی مانند بخش اداری، توزیع و فروش ایجاد می‌شود. با توجه به اینکه هدف حسابداری صنعتی کنترل و کاهش هزینه‌ها می‌باشد سهم هر بخش به وسیله تسهیم هزینه حقوق به آن مرکز و واحد ایجاد کننده هزینه مشخص می‌گردد. بنابراین به صورت معمول هزینه‌های تشکیل دهنده با توجه به ماهیت آن به حساب کالای در حال ساخت و واحدهای اداری، تشکیلاتی و خدماتی و توزیع و فروش تسهیم خواهد شد.پیشنهاد می شود برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله ” حسابداری صنعتی چیست ” را مطالعه نمایید.

طبقه بندی و تفکیک حساب‌های هزینه

هر نوع پرداختی که یک موسسه یا شرکت و سازمان بابت دریافت خدمات از دیگران انجام می‌دهد هزینه برای آن موسسه، شرکت و یا سازمان می‌باشد. مانند پرداخت قبوض تلفن، آب، برق، گاز وغیره. در هر موسسه یا شرکت و سازمانی انواع مختلفی از هزینه‌ها وجود دارد که معمولا هر قسمت و یا واحد سازمانی که این هزینه‌ها برای آن انجام می‌شود را مرکز هزینه در حسابداری می‌گویند. به همین دلیل یکی از وظایف اصلی حسابداران و مسئول تنخواه گردان این است که مراکز هزینه را در خود موسسه تشخیص دهد و طبقه بندی کند. هزینه‌های مشابه را در یک گروه قرار دهد که به این عمل تفکیک و طبقه بندی حساب‌های هزینه گفته می‌شود.

سخن آخر

در این مقاله از وب سایت محک سافت با بررسی مرکز هزینه در حسابداری عوامل مختلف در این روند را ارائه دادیم. با توجه به پیشرفت روز افزون علم و استفاده از انواع نرم افزار حسابداری، می‌توان روند مالی را به بهترین نحو پیش برد. در این زمینه می‌توانید با متخصصان محک سافت در ارتباط باشید.  

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

تیم تولید محتوا محک
تیم تولید محتوا محک
مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه مالیات بر درآمد اتفاقی یکی از انواع مالیات‌های مستقیم است که به درآمدهای غیر منتظره و غیر شغلی اشخاص حقیقی و حقوقی تعلق می‌گیرد. این نوع درآمدها در مقابل درآمدهای مستمر مانند حقوق و دستمزد قرار دارند. هرگاه شخص حقیقی

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد چیست؟ انواع مالیات بر درآمد

مالیات بر درآمد چیست؟ انواع مالیات بر درآمد

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد نوعی مالیات مستقیم است که توسط دولت بر درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی اعمال می‌شود. این نوع مالیات دارای انواع مختلفی است که در ادامه مطلب به آن خواهیم پرداخت. نرخ مالیات بر درآمد بر اساس درآمد

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد املاک و مستغلات چیست؟

مالیات بر درآمد املاک و مستغلات چیست؟

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد املاک یکی از مباحث مالیاتی مهم و تخصصی است. فرقی نمی‌کند امسال یا چند سال دیگر، قوانین مالیات بر درآمد املاک اغلب، در راس مهم‌ترین انواع مالیات بر درآمد قرار دارد. شاید گره خوردن قوانین مالیات املاک

اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری