جستجو
Close this search box.

7 اصل ساده برای سرمایه گذاری هوشمندانه

نوشته شده توسط علیرضا مهاجر تهرانی
زمان مطالعه این مقاله: 7 دقیقه

بسیاری از مردم به اشتباه فکر می‌کنند که سرمایه گذاری پول و ایجاد ثروت یک بازی پیچیده است که کاملاً دور از دسترس آن‌ها است. در حالی که می‌توانید سرمایه گذاری را امری پیچیده کنید، اما استفاده از یک استراتژی ساده به همان اندازه کاربرد دارد. برای تبدیل شدن به یک سرمایه گذار موفق نیازی نیست که ریسک‌های ترسناک انجام دهید، بلکه می‌توانید به مرور زمان و به آرامی ثروت ایجاد کنید. مهم نیست که برای اولین بار شروع به سرمایه گذاری کرده‌اید یا چندین دهه است که این کار را انجام می‌دهید، می‌توانید ارزش خالص پول خود را در طول زمان با استفاده از اصول ساده سرمایه گذاری هوشمندانه افزایش دهید.

فهرست مطالب

در این مطلب، نکاتی را برای دستیابی به اهداف بلندمدت مالی، بدون توجه به سن شما ارائه خواهیم کرد. حتی اگر سرمایه زیادی ندارید، با استفاده از این نکات کلیدی می‌توانید با خیال راحت و بدون دغدغه ارزش پول و سرمایه خود را بالا ببرید.

چه پولی باید سرمایه گذاری شود؟

چه پولی باید سرمایه گذاری شود؟

یک قانون سرمایه گذاری وجود دارد که باید همیشه آن را به خاطر بسپارید: هرگز پول خود را بیش از آنچه برای دستیابی به اهداف خود لازم دارید در معرض خطر قرار ندهید. این بدان معناست که شما باید یک قدم به عقب بردارید و در وهله اول دلیل سرمایه گذاری خود را روشن کنید. بسیار مهم است که بدانید چه زمانی باید پولی را که قصد سرمایه گذاری دارید خرج کنید، زیرا این موضوع تعیین می‌کند که با آن پول چه کاری باید انجام دهید.

اگر هیچ ریسکی برای بازدهی کلان پول شما وجود نداشت، همه به سمت سرمایه‌گذاری‌های با بازدهی بالا می‌رفتند. اما سرمایه‌گذاری‌های با بازده بالا معمولاً ریسک‌های بیشتری را به همراه دارند، بنابراین باید با دقت عمل کنید.

به عنوان مثال، صندوق سرمایه گذاری مشترک با بازده متوسط 8 درصد در 12 ماه، ریسک بیشتری نسبت به پس انداز بانکی با بازده تضمین شده 0.5 درصد دارد. اگر بازارهای مالی با رکود مواجه شوند، ممکن است عایدی بسیار کمتری از آنچه از صندوق سرمایه گذاری مشترک انتظار داشتید به دست آورید – اما حساب پس انداز هیچ نوسانی ندارد و همیشه بازده قابل اعتماد، اما بسیار کم خواهد داشت.

اگر هدف بلندمدت شما جمع کردن و به دست آوردن پول زیادی است که شما را از کار کردن زیاد بی نیاز کند، نگه داشتن پول در مکانی امن، مانند یک حساب پس انداز یا سرمایه گذاری کم بازده، به کار شما نخواهد آمد. بنابراین، سرمایه گذاری هوشمندانه با ریسک محاسبه شده بخش مهمی از زندگی مالی شما است. بدون این کار، پول شما به اندازه کافی سریع رشد نمی‌کند تا به اهداف بلندمدت خود برسید. امن نگه داشتن پول در یک حساب پس انداز کم بهره پتانسیل آن را کاهش می‌دهد و فرصت رشد به آن نمی‌دهد.

واقعیت این است که عدم پذیرش ریسک در سرمایه گذاری ممکن است در واقع خطرناک‌ترین حرکت باشد! چه عمدا از ریسک اجتناب کنید یا صرفاً امر سرمایه گذاری را به تعویق انداخته باشید، نتیجه می‌تواند برای آینده مالی شما مخرب باشد.

چه پولی را باید پس انداز کرد (و هرگز سرمایه گذاری نکرد)؟

اما در مورد اهداف کوتاه مدت، مانند ساختن یک صندوق ذخیره اضطراری، خرید خودرو، یا پیش پرداخت برای خانه در چند سال چطور باید عمل کرد؟ در حقیقت، زمان خرج کردن پول تعیین می‌کند که با آن چه کاری باید انجام دهید.

پولی که می‌خواهید برای اهداف کوتاه مدت استفاده کنید نباید در معرض نوسانات بازار قرار گیرد. به عبارت دیگر، پولی که ممکن است نیاز به دسترسی سریع آن داشته باشید، هرگز نباید سرمایه گذاری کنید، زیرا این احتمال وجود دارد که ارزش سرمایه گذاری در لحظه‌ای که به آن نیاز دارید کاهش یابد.

7 اصل سرمایه گذاری هوشمندانه

7 اصل سرمایه گذاری هوشمندانه

از این 7 اصل ساده برای پس انداز و سرمایه گذاری هوشمندانه پول خود استفاده کنید:

1- به محض درآمدزایی، سرمایه گذاری را شروع کنید

یکی از مهم‌ترین عوامل در میزان ثروتی که می‌توانید جمع آوری کنید به زمان شروع سرمایه گذاری برمی‌گردد. حتما ضرب المثل “روزی رو اول صبح میدن” شنیده‌اید! شاید بهترین استنباطی که می‌توان از این ضرب المثل داشت همین است که برای پول درآوردن باید زود شروع کرد. شروع زودهنگام باعث می‌شود که پول شما در طول زمان جمع شده و به طور تصاعدی رشد کند – حتی اگر در ابتدای کار سرمایه زیادی نداشته باشید.

دو سرمایه‌گذار که هر ماه یک مقدار مساوی پول را کنار می‌گذارند و میانگین سالانه بازده سرمایه‌گذاری‌ یکسان نیز به دست می‌آورند، مقایسه کنید:

سرمایه گذار اول:

سرمایه گذاری را از 35 سالگی شروع می‌کند و در 65 سالگی متوقف می‌کند
200 دلار در ماه سرمایه گذاری می‌کند
میانگین بازدهی 8% دریافت می‌کند
با کمتر از 300000 دلار به پایان می‌رساند

سرمایه گذار دوم:

سرمایه گذاری را از 25 سالگی شروع می‌کند و در 65 سالگی متوقف می‌کند
200 دلار در ماه سرمایه گذاری می‌کند
میانگین بازدهی 8% دریافت می‌کند
با کمتر از 700000 دلار به پایان می‌رساند

از آنجایی که سرمایه گذار دوم 10 سال زودتر شروع به سرمایه گذاری می‌کند، 400000 دلار بیشتر از سرمایه گذار اول پول برای خرج کردن در دوران بازنشستگی خود خواهد داشت! اما مبلغی که سرمایه گذار دوم در مقایسه با سرمایه گذار اول به امر سرمایه گذاری هوشمندانه اختصاص داده، تنها 24000 دلار (200 دلار ضربدر 12 ماه ضربدر 10 سال) تفاوت دارد.

پس هرگز فراموش نکنید که هر چه زودتر سرمایه گذاری را شروع کنید بهتر است. این یک اشتباه بزرگ است که خیال کنید اکنون درآمد کافی برای سرمایه گذاری ندارید و بعداً به آن خواهید رسید. اگر روزی منتظر افزایش حقوق، پاداش یا درآمد بادآورده باشید، زمان گرانبهایی را از دست خواهید داد. اگرهمین امروز سرمایه گذاری نکنید، حتی مبالغ کوچک، در دراز مدت برای شما هزینه خواهد داشت. هر چه پس انداز و سرمایه گذاری را زودتر شروع کنید، امنیت مالی و ثروت بیشتری به دست خواهید آورد. به یاد داشته باشید که شما برای شروع برنامه ریزی برای آینده خود، خیلی هم جوان نیستید!

اما شاید حالا نگران این باشید که سرمایه گذاری هوشمندانه را زود شروع نکرده‌اید و الان خیلی دیر شده است! در این صورت نیز فقط باید دست به کار شوید و شروع کنید. اکثر حساب‌های بازنشستگی به شما کمک می‌کنند تا در سال‌های منتهی به بازنشستگی بیشتر پس‌انداز کنید.

2- از اتوماسیون برای حفظ عادت سرمایه گذاری هوشمندانه استفاده کنید

از آنجایی که به تعویق انداختن پس‌انداز و سرمایه‌گذاری بسیار آسان است، بهترین استراتژی خودکار کردن آن است. این یک راه ساده، اما آزمایش شده برای ایجاد ثروت است. شاید به همین دلیل برنامه‌هایی مثل کسر از حقوق بابت بیمه و بازنشستگی طرح‌های خوب و مفیدی هستند. اتوماسیون سرمایه گذاری هوشمندانه به این دلیل کاربردی است که پیش بینی می‌کند شما به راحتی می‌توانید از ریل مالی خارج شده و وسوسه شوید که پول خود را در جایی که نباید خرج کنید. برای موفقیت باید واقع بین باشید.

واقعیت این است که شما نیز مثل هر کسی ممکن است اشتباه کنید. پس به دنبال راه حل‌ها و راهکارهایی باشید که شما را مجبور به حفظ عادات خوب کند. هر ماه به طور خودکار از چک حقوق یا حساب بانکی خود به یک حساب پس انداز یا سرمایه گذاری مبلغی را منتقل کنید. وقتی سپرده‌های خودکار و ثابتی را تنظیم می‌کنید، قبل از اینکه پول خود را ببینید یا وسوسه شوید که آن را خرج کنید، آن را کنار می‌گذارید. این مانعی است که شما ایجاد کرده‌اید و به شما امکان می‌دهد از خود پیشی بگیرید تا پول و سرمایه خود را هوشمندانه مدیریت کنید.

آینده مالی خود را روی حالت اتوپایلوت تنظیم کنید. این روش واقعاً بهترین راه برای ساده کردن زندگی و به آرامی ثروتمند شدن است.

3- برای اهداف کوتاه مدت و شرایط اضطراری پس انداز کنید

اکثر ما تمایل داریم از اصطلاحات پس انداز و سرمایه گذاری به جای یکدیگر استفاده کنیم، اما این دو مفهوم یکسان نیستند. پس انداز پول نقدی است که برای خریدهای برنامه ریزی شده کوتاه مدت و شرایط اضطراری غیرمنتظره در اختیار داریم.

به عنوان مثال، اگر برای خودرویی که قصد خرید آن را در یکی دو سال آینده دارید پول پس انداز می‌کنید، آن را در یک حساب بانکی کاملا امن با بازده بالا نگه دارید. ممکن است این پول را برای یک مسافرت خارج از کشور و یا هزینه‌های پزشکی غیرمنتظره پس انداز کنید. سوال رایجی که همیشه پرسیده می‌شود این است که آیا باید پس انداز خود را سرمایه گذاری کنید زیرا سود پرداختی به حساب بانکی بسیار کم است؟ پاسخ تقریباً همیشه منفی است.

پس انداز شما نباید سرمایه گذاری شود، مگر اینکه مقدار زیادی ذخایر نقدی داشته باشید، زیرا ارزش آن ممکن است دقیقاً در لحظه‌ای که نیاز به خرج کردن دارید کاهش یابد. هدف از پس انداز این نیست که برای رشد پول آن را در خطر کم ارزش شدن قرار دهیم، بلکه قصد داریم پولی را ذخیره کنیم تا در صورت نیاز از آن استفاده کنیم.

اگر صندوق ذخیره اضطراری معادل حداقل 3 تا 6 ماه هزینه زندگی خود ندارید، حتما آن را در اولویت مالی خود قرار دهید. 10٪ از دستمزد ناخالص خود را کنار بگذارید تا زمانی که با مشکل مالی مواجه شدید یا نتوانستید برای مدت طولانی کار کنید، یک بالش پر از پول داشته باشید!

برای دستیابی به اهداف بلند مدت سرمایه گذاری هوشمندانه انجام دهید

4- برای دستیابی به اهداف بلند مدت سرمایه گذاری هوشمندانه انجام دهید

سرمایه گذاری برعکس پس انداز است، زیرا هدف از سرمایه گذاری افزایش پولی است که در آینده دور می‌خواهید خرج کنید، یعنی در دوران بازنشستگی. همچنین، سرمایه گذاری برای اهداف کوچکتری که می‌خواهید در حداقل 5 سال به آن‌ها برسید، مانند خرید خانه یا رفتن به یک تعطیلات رویایی، بهترین راه است.

از لحاظ تاریخی، یک سبد سهام متنوع به طور متوسط 10 درصد درآمد حاصل کرده است. اما حتی اگر تنها ۷ درصد بازدهی متوسط از سرمایه‌گذاری‌های خود داشته باشید، بیش از ۱ میلیون دلار در دوران بازنشستگی برای خرج کردن خواهید داشت، به شرطی که ۴۰۰ دلار در ماه برای ۴۰ سال کنار بگذارید.

بنابراین، حداقل 10 تا 15 درصد از درآمد ناخالص خود را برای دوران بازنشستگی سرمایه گذاری کنید. بله، این علاوه بر 10٪ برای پس انداز اضطراری است که قبلاً ذکر کردم. این مبالغ را به عنوان تعهدات ماهانه خود در نظر بگیرید، درست مانند صورتحساب با سررسیدی که از یک تاجر دریافت می‌کنید.

اگر پس‌انداز و سرمایه‌گذاری حداقل 20 درصد از درآمد ناخالص شما بیش از توان مالی شما به نظر می‌رسد، هزینه‌های خود را با دقت پیگیری کرده و آن‌ها را دسته‌بندی کنید. مطمئن باشید وقتی دقیقاً ببینید که چگونه پول خرج می‌کنید، فرصت‌هایی برای پس انداز بیشتر و سرمایه گذاری هوشمندانه تر پیدا خواهید کرد.

پس از ایجاد یک صندوق ذخیره اضطراری، 20 درصد از درآمد خود را کنار بگذارید. می‌توانید کل مبلغ یا 15٪ آن را سرمایه گذاری کنید و 5٪ را برای چیز دیگری، مانند خرید یک ماشین جدید یا رفتن به یک مسافرت استثنایی، پس انداز کنید.

5- از حساب های دارای مزیت مالیاتی استفاده کنید

یکی از بهترین راه‌ها برای سرمایه‌گذاری پول استفاده از حساب‌های دارای مزیت مالیاتی، مثل طرح‌های بازنشستگی است. حساب‌های بازنشستگی به شما کمک می‌کنند تا علاوه بر جمع کردن پول، همزمان صورتحساب مالیاتی خود را کاهش دهید. وقتی در حساب‌های «سنتی» سرمایه‌گذاری می‌کنید، بر مبنای پیش از مالیات مشارکت می‌کنید. این بدان معناست که پرداخت مالیات بر سهم و درآمد را می‌توانید تا زمانی که پول خود را در آینده برداشت کنید، به تعویق بیاندازید.

6- سرمایه گذاری را بر اساس «افق» خود انتخاب کنید

افق سرمایه گذاری شما مقدار زمانی است که برای حفظ سبد سرمایه گذاری خود قبل از صرف آن نیاز دارید. به عنوان مثال، اگر 40 ساله هستید و قصد دارید در سن 65 سالگی کار را رها کنید و تنها با درآمد سرمایه گذاری زندگی کنید، افق سرمایه گذاری 25 ساله دارید. در نظر گرفتن این موضوع مهم است زیرا به طور کلی، هر چه افق شما طولانی‌تر باشد می‌توانید تهاجمی‌تر سرمایه گذاری هوشمندانه انجام دهید.

اگر حداقل 10 سال فرصت داشته باشید تا یک سرمایه گذاری برای کسب درآمد منظم انجام دهید، پس زمان زیادی دارید تا از رکودهای موقتی بازار در طول این 10 سال به سلامت خارج شوید. اما با نزدیک‌تر شدن به دوران بازنشستگی، عاقلانه‌تر آن است که سرمایه‌گذاری‌های خود را بیشتر به سمت سرمایه‌گذاری‌های کم‌ریسک سوق دهید تا ثروت خود را حفظ کنید.

به طور کلی می‌توان گفت که سرمایه گذاری در سهام یکی از پرریسک‌ترین انواع سرمایه گذاری است زیرا ارزش سهام می‌تواند روزانه تغییر کند. با این حال، این نوع سرمایه گذاری بالاترین بازده را دارد و اگر هوشمندانه انجام شود حتی می‌تواند ریسک کمی داشته باشد. اوراق قرضه ریسک کمتری دارند زیرا بازدهی ثابت اما پایین‌تری را ارائه می‌کنند. پول نقد یا معادل های نقدی، مانند صندوق سرمایه‌گذاری بازار پول، کمترین اما مطمئن‌ترین بازده را به شما می‌دهند.

بهتر است برای شروع تعیین کنید که چقدر سهام باید داشته باشید. برای این کار یک میانبر آسان وجود دارد: سن خود را از 100 کم کنید و از آن عدد به عنوان درصد سهام موجود در سبد بازنشستگی خود استفاده کنید. برای مثال، اگر 40 ساله هستید، ممکن است 60 درصد از پرتفوی مالی خود را به نگهداری سهام اختصاص دهید. اگر تمایل دارید تهاجمی‌تر باشید، به جای آن سن خود را از 110 کم کنید که نشان دهنده 70٪ برای سهام است. اما این فقط یک دستورالعمل تقریبی است و ممکن است تصمیم بگیرید آن را تغییر دهید.

شاید بخواهید درصد سهام خود را به انواع صندوق‌های سهام اختصاص دهید یا همه آن را در یک صندوق سهام قرار دهید. مبلغ باقیمانده در سایر انواع سرمایه گذاری هوشمندانه دارایی، مانند اوراق قرضه و وجه نقد سرمایه گذاری خواهد شد.

7- از صندوق های سرمایه گذاری با کارمزد بالا اجتناب کنید

صندوق‌های مختلف کارمزدهای متفاوتی را دریافت می‌کنند که به عنوان نسبت هزینه شناخته می‌شود. به عنوان مثال، نسبت هزینه 2% در سال به این معنی است که هر سال 2% از کل دارایی‌های صندوق برای پرداخت هزینه‌هایی مانند هزینه‌های مدیریت، تبلیغات و امور اداری استفاده می‌شود.

اگر می‌توانید، صندوق های مشابهی را انتخاب کنید که مثلا فقط 1 درصد کارنزد داشته باشند. شاید این رقم اندک و ناچیز به نظر برسد، اما وقتی برداشت از سود بالقوه سالانه شما کاهش می‌یابد، سرمایه شما در طول زمان واقعا افزایش چشمگیری خواهد داشت. به عنوان مثال، اگر 100,000 دلار در طول 30 سال با میانگین بازدهی 7٪ به جای 6٪ سرمایه گذاری کنید، نزدیک به 200,000 دلار تفاوت خواهد داشت. بنابراین، مطمئن شوید که صندوق‌های کم‌هزینه‌تر با درصد کارمزد کم‌تر را انتخاب می‌کنید تا از سود بالاتری بهره مند شوید.

از اصول سرمایه گذاری هوشمندانه برای ایجاد ثروت استفاده کنید

از اصول سرمایه گذاری هوشمندانه برای ایجاد ثروت استفاده کنید

کلید ایجاد ثروت این است که هر چه زودتر پس انداز و سرمایه گذاری را شروع کنید. هیچ اشکالی ندارد که با مبالغ کوچک سرمایه گذاری هوشمندانه را آغاز کنید. حتی کنار گذاشتن فقط 20 دلار در ماه بهتر از هیچ است. و اگر دیر شروع کردید، نگرانی و استرس نداشته باشید – فقط برای شروع همین الان انگیزه پیدا کنید. سال‌ها بعد، زمانی که پس‌انداز و سرمایه‌ لازم برای تحقق رویاهایتان را داشته باشید، بسیار خوشحال خواهید شد که روزی تصمیم گرفتید آینده مالی خود را تحت کنترل درآورید.

منبع: https://www.debt.com/

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

علیرضا مهاجر تهرانی
علیرضا مهاجر تهرانی
علیرضا طهرانی در یک روز گرم تابستانی به دنیا اومده و اهل افراط و تفریطه... مدرک کارشناسی ارشد رو از دانشگاه تهران در رشته مترجمی زبان انگلیسی گرفته و چون به نوشتن علاقه داره وارد دنیای تولید محتوا شده.
مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

زمان مطالعه این مقاله: 6 دقیقه اینترنت یکی از بزرگترین انقلاب‌های دنیای امروز است که تاثیر گسترده‌ای بر زندگی، کار و تجارت انسان‌ها داشته. امروزه بسیاری از افراد، از اینترنت برای خرید و فروش محصولات و خدمات استفاده می‌کنند و این روند رو به افزایش است.

اطلاعات بیشتر
لیست مواد غذایی سوپرمارکت

لیست مواد غذایی سوپرمارکت

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه لیست مواد غذایی سوپرمارکت یکی از موضوعات مهم در حوزه تغذیه است؛ این لیست به افراد کمک می‌کند تا با دقت بهتری مواد غذایی خود را انتخاب کنند. لیست مواد غذایی سوپرمارکت، علاوه بر اینکه شامل اطلاعات مرتبط با نوع

اطلاعات بیشتر
بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه بخش بندی بازار یا همان تقسیم بندی بازار (Market Segmentation) یکی از فعالیت‌های حیاتی در بازاریابی است که به تأثیرگذاری بیشتر کمپین‌های بازاریابی کمک می‌کند. با بخش بندی بازار، می‌توانید مشتریان هدف را دسته‌بندی کنید و استراتژی‌های فروش، بازاریابی و

اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری