جستجو
Close this search box.

۵ نکته مدیریت مالی که قبل از گرفتن وام باید چک کنید

نوشته شده توسط محمد باقریان
زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه

هر وقت پول قرض ‌‌‌می‌گیرید، خرید اعتباری انجام می‌دهید یا وام ‌‌‌دریافت می‌کنید، باید با دقت در نظر بگیرید که آیا این تصمیم صحیحی برای شما است یا خیر؟
وام گرفتن به این معناست که شما متعهد ‌‌‌می‌شوید پول را در یک بازه زمانی مشخص و با نرخ سود مشخص بازپرداخت کنید.

فهرست مطالب

قبل از ثبت نام برای دریافت وام، باید در نظر بگیرید که وام گرفتن بر آتیه امور مالی شما چه تأثیری ‌‌‌می‌گذارد. شما نمی‌خواهید برای مدیریت مالی زندگی یا کسب و کار خود قمار کنید و حدس بزنید که آیا ‌‌‌می‌توانید هزینه بازپرداخت را بپردازید یا نه، باید در نظر بگیرید وام بر نسبت بدهی به درآمد شما چه تأثیری ‌‌‌می‌گذارد یا اینکه آیا با بودجه شما متناسب است. بنابراین اگرچه ممکن است امکان دریافت وام وسوسه ‌انگیز باشد، قبل از گرفتن وام، این سؤالات را از خود بپرسید. در این مقاله به 5 نکته مهم که قبل از گرفتن وام باید چک کنید اشاره می‌کنیم. همراه گروه نرم افزار حسابداری محک باشید ….

آیا در حال حاضر این خرید ضروری است؟ آیا این مورد قابل جایگزینی با چیزی ارزان‌تر است؟

فایل صوتی مقاله را در زیر میتوانید گوش کنید.

دانلود فایل صوتی مقاله

 

آیا در حال حاضر هزینه برای این خرید ضروری است؟

اغلب چیزهایی که به نظر لازم ‌‌‌می‌آیند، ضروری نیستند. یکی از  نکاتی که در مدیریت مالی باید به خاطر بسپارید این است که شما ‌‌‌می‌توانید بیشتر خریدها را به تعویق بیاندازید تا زمانی که به اندازه کافی پس‌انداز کرده باشید که بتوانید آن ها را به صورت نقدی خریداری کنید، نه با استفاده از تأمین اعتبار یا گرفتن وام.

به عنوان مثال، اگر خریدهای لوکس و یا غیر ضروری مانند خرید یک ویلای تفریحی را در نظر گرفته‌اید شاید بتوانید از آن صرف نظر کنید چون یک مورد ضروری نیست یا اگر در نظر دارید یک خرید بزرگ مانند خرید یک ماشین جدید انجام دهید، بخاطر صرفه‌جویی در هزینه، از یک ماشین دست دوم استفاده کنید یا برای مدتی خرید خود را به تعویق بیندازید. حتی ممکن است سریع‌تر از آنچه انتظار دارید پول خود را پس‌انداز کنید زیرا انگیزه‌ای برای انجام آن خریدها دارید.

تحقیقات خود را انجام دهید

اغلب وقتی اقدام به خرید بزرگ ‌‌‌می‌کنید، ‌‌‌می‌خواهید مدل زیبایی را خریداری کنید. اما ممکن است هوشمندانه‌تر باشد به جای آن یک نسخه دست دوم یا مدل پایین‌تر با هزینه کمتر و یا حتی بدون نیاز به دریافت وام خریداری کنید. به عنوان مثال، اگر در حال خرید خودرو هستید، ممکن است مدل قدیمی‌تری را در نظر بگیرید یا همانطور که گفته شد به جای آن یک ماشین دست دوم خریداری کنید. هرچه پول صرفه‌جویی کنید، ‌‌‌می‌توانید در عوض مقدار بیشتری پس‌انداز و سرمایه گذاری کنید.

همچنین مهم است که تحقیقات خود را در مورد خریدهای عمده انجام دهید تا مطمئن شوید که برای آنچه ‌‌‌هزینه می‌کنید، بهترین ارزش را کسب ‌‌‌‌کنید. این بدان معنا نیست که شما باید ارزانترین کالای موجود را خریداری کنید، چون باید چیزی که ماندگار و ارزشمند باشد، بخرید. انجام تحقیقات ‌‌‌می‌تواند به شما در انتخاب بهترین گزینه با قیمت مناسب کمک کند. برای مثال شاید بتوانید کالای مرغوبی را در حراج آخر فصل ارزان‌تر خریداری کنید.

آیا نرخ بهره با اهداف شما متناسب است؟

بستن سال مالی در نرم افزار محک
بستن سال مالی در نرم افزار محک

آیا با این نرخ بهره استفاده از این وام به سود من است؟

نرخ بهره اغلب بزرگترین عامل در میزان هزینه بدهی و به طور کلی و میزان پرداخت ماهانه ‌‌‌است. هرچه نرخ بهره در وام یا خط اعتباری بیشتر باشد، هزینه بدهی بیشتر ‌‌‌می‌شود. این همچنین باعث افزایش خطراتی ‌‌‌می‌شود که شما نتوانید به موقع بدهی خود را بازپرداخت کنید یا اینکه در چرخه بدهی گرفتار شوید. در مورد وام بلند مدت به دلیل احتساب سود مرکب و افزایش نرخ بهره حاصل از آن شرایط سخت‌تر هم هست.

اگر در شرایط مالی قرار دارید که به وام نیاز دارید، دریافت این نوع وام ممکن است تصمیم درستی نباشد. برای محاسبه نرخ واقعی باز پرداخت وام استفاده از یک نرم‌افزار مالی می‌تواند به تصمیم‌گیری دقیق‌تر و سریع‌تر شما کمک کند. اگر وام با نرخ بهره مناسب در دسترس نباشد، وام‌‌‌های شخصی ‌‌‌می‌تواند گزینه مناسبی باشد. اگر شما ‌‌‌می‌خواهید از اطرافیان خود وام بگیرید بهترین وام شخصی ممکن را بدست آورید. شاید فکر کنید با وام گرفتن از دوستان یا خانواده ‌‌‌می‌توانید همه این موضوعات مربوط به نرخ بهره، نمرات اعتباری و خسارت به تاریخ اعتبار خود را کنار بگذارید. اما قبل از اینکه برای پول به والدین یا عزیزان خود مراجعه کنید، از خود بپرسید که آیا وام گرفتن از آن ها به راستی ارزش این کار را دارد.

معامله سودمند

این یک تصمیم شخصی است که باید با دقت وزن کنید. بله، دوستان و عزیزان ممکن است نرخ سود بهتری نسبت به یک بانک به شما بدهند، و آن ها نیز ‌‌‌می‌توانند در این معامله کمی پول کسب کنند. اگر ‌‌‌می‌دانید که ‌‌‌می‌توانید وام را پس بدهید و آن ها ‌‌‌می‌دانند که ‌‌‌می‌توانند پول را تحویل دهند، این یک معامله سودمند است. اما اگر اشتباهی رخ دهد، ‌‌‌می‌تواند رابطه شما را در معرض خطر قرار دهد که این هزینه خیلی بزرگی دربر دارد. قبل از وام گرفتن از کسی که ‌‌‌می‌شناسید، اطمینان حاصل کنید که روابط خود را به مخاطره نمی‌اندازید.

گزینه دیگری که ‌‌‌می‌توانید بجای این نوع وام‌‌‌ها جایگزین کنید خرید با کارت اعتباری یا خرید موعد‌دار است. ‌‌‌می‌توانید خرید خود را امروز انجام دهید و در آینده مشخص مبلغ خرید را پرداخت کنید. در روش‌های توصیه شده مدیریت مالی این کار یکی از گزینه‌های قابل توجه برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها است. به طور معمول با احتساب سود و تورم ‌‌‌می‌توان گفت به این طریق خریدهای ارزان‌‌تری انجام شده و کمی در هزینه‌‌‌ها صرفه‌جویی ‌‌‌می‌شود.

آیا ‌‌‌می‌توانم مبلغ وام را باز پرداخت کنم؟

این یک سوال اساسی که باید از خود بپرسید و صادق بودن با خود هم بسیار مهم است. دقت در هنگام محاسبه ظرفیت بازپرداخت از مشکلات آتی جلوگیری می‌کند. درآمد آینده را در نظر نگیرید. محاسبات خود را بر اساس آنچه اکنون بدست ‌‌‌می‌آورید پایه گذاری کنید. باید محدودیت‌‌‌هایی را که ممکن است این وام در توانایی شما برای انجام کارها در آینده ایجاد کند، در نظر بگیرید. ممکن است شما تعطیلات زیادی را بخاطر اینکه توانایی پس‌انداز سریع ندارید، از دست بدهید. علاوه بر این، ممکن است با کمبود بودجه مواجه شوید که انجام کارهای معمول دیگر، مانند خرید رفتن، رفتن به رستوران ​​یا رفتن به تعطیلات شاد با دوستان را برایتان دشوار کند. شاید در نظر گرفتن این شرایط باعث شود شما از گرفتن وام منصرف شوید.

مدیریت مالی بدهی

در مدیریت مالی بدهی مورد مهم دیگری است که باید تحت نظارت و کنترل دقیق باشد. بنابراین همیشه باید نسبت بدهی به درآمد خود را در نظر بگیرید. اگر از نرم‌افزار مالی استفاده کنید به راحتی می‌توانید این موارد را ردگیری کنید. برای مثال شما نمی‌خواهید نسبت بدهی به درآمدتان از 25 درصد بیشتر بشود، گرفتن یک وام ممکن است شما را در فشار اقتصادی قرار دهد. اگر ‌‌‌می‌خواهید به زودی خرید بزرگ ضروری انجام دهید برای مثال قصد دارید خانه بخرید، نسبت بدهی به درآمد خود را حتی پایین‌تر از مقدار معمول نگه دارید.

وام ‌‌‌می‌تواند برای اعتبار شما تأثیر مثبت یا منفی به بار آورد. اگر بتوانید از عهده بازپرداخت به موقع یا حتی زود هنگام وام بر آیید، گرفتن وام اعتبار شما را افزایش ‌‌‌می‌دهد اما در غیر این صورت اعتبارتان به سختی ضربه ‌‌‌می‌خورد و حتی ممکن است در آینده هم برای شما مشکلاتی به همراه داشته باشد. در نظر بگیرید که وام گرفتن چه تأثیری در اعتبار شما نسبت به قبل از درخواست وام خواهد گذاشت. بعد از سبک و سنگین کردن ریسک‌‌‌های وام گرفتن، ممکن است شما برای رسیدن به اهداف مالی حتی حاضر شوید یک ضربه موقت به نمره اعتبار خود بزنید، اما در نقطه مقابل ممکن است به این نتیجه برسید که در حال حاضر گرفتن یک وام ارزش این ریسک را ندارد.

چقدر سریع ‌‌‌می‌توانم آن را پرداخت کنم؟

چقدر سریع ‌‌‌می‌توانم وام را پرداخت کنم؟

اگر وام ‌‌‌می‌گیرید باید در نظر بگیرید که مدت زمان پرداخت شما برای پرداخت آن چقدر طول خواهد کشید. به یاد داشته باشید، هنگامی که به طور مداوم با مسائل دیگر درگیر باشید، پس‌انداز واقعی بسیار دشوارتر است. وقتی بتوانید این کار را سریع‌تر انجام دهید و با پول خود درآمد کسب کنید، ‌‌‌می‌توانید به اهداف مالی خود برسید. به همین دلیل مهم است که قبل از وام گرفتن، همه گزینه‌‌‌ها را با دقت در نظر بگیرید. اگر تصمیم دارید وام بگیرید، به جای اینکه فقط به فکر پرداخت ماهانه باشید، باید درمورد راه‌های پرداخت اضافی در هر ماه فکر کنید.

چه اتفاقی ‌‌‌می‌افتد اگر نتوانم وام را پرداخت کنم؟

همچنین اگر شغل خود را از دست بدهید یا دچار کاهش قابل توجهی در درآمد شوید، باید اثرات بلند مدت آن را نیز در نظر بگیرید. این بدان معنی است که شما برای یافتن سریع شغل جدید فشار بیشتری را متحمل خواهید شد زیرا هرگونه تأخیر در پرداخت، روی اعتبار شما تأثیر منفی خواهد گذاشت. بسته به صنعتی که در آن قرار دارید، اگر سابقه اعتباری ضعیفی داشته باشید، ممکن است در یافتن شغل جدید یا پیشبرد کسب و کار فعلی خود با مشکل مواجه شوید. به طور خلاصه، باید در نظر بگیرید که اگر به فرض شغل خود را از دست بدهید این وام را چگونه پرداخت ‌‌‌می‌کنید. اگر در یک خانواده تک درآمده هستید یا مجرد هستید، باید درمورد هر وام اضافی که ‌‌‌می‌گیرید بسیار مراقب باشید.

کلام آخر

یکی از مقرون به صرفه‌ترین خریدهایی که ‌‌‌می‌توانید انجام دهید تهیه یک نرم‌افزار مالی برای مدیریت امور مالی خودتان است. در صورتی که از نرم‌افزارهای مالی برای مدیریت اهداف خود استفاده کنید به راحتی ‌‌‌می‌توانید با دقت بیشتر اهداف مالی خود را پیگیری کنید، موعد بازپرداخت وام‌‌‌ها و قبوض را یادآوری کنید، حسابداری هزینه‌‌‌ها و درآمدهای خود را به دقت انجام دهید و یا در مورد سودمندی یا هزینه‌بر بودن گرفتن یک وام با دقت بیشتری بررسی و تصمیم گیری کنید.

اگر در جستجوی یک نرم‌افزار مالی با کیفیت و دارای قابلیت‌‌‌های عالی هستید توصیه ‌‌‌می‌کنیم قبل از خرید از امکانات و قابلیت‌‌‌های ویژه نرم‌افزار‌‌‌ مالی محک در اینجا دیدن کنید و کیفیت و امکانات ویژه این نرم‌افزار را با نمونه‌‌‌های داخلی و خارجی مقایسه کنید. اطمینان داریم بهترین‌‌‌ها، شایسته انتخاب شماست.

منابع

مرجع اول

https://www.thebalance.com/before-you-borrow-money-2386310

مرجع دوم

https://blog.credit.com/2019/07/the-5-things-you-must-consider-before-borrowing-money-124541/

مرجع سوم

https://economictimes.indiatimes.com/wealth/borrow/five-basic-rules-to-follow-when-taking-a-loan/articleshow/61793514.cms?from=mdr

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

محمد باقریان
محمد باقریان
باقریان هستم از سال 1386 در حوزه تجارت الکترونیک و طراحی سایت و تولید محتوا فعالیت خودم را با مدیریت چند وب سایت آموزشی شروع کردم، اکنون به صورت تخصصی در زمینه دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنم ، اوقات فراغتم را بیشتر با ورزش و مطالعه سپری می‌کنم.
بودجه تبلیغات چیست؟ انواع روش های تعیین بودجه تبلیغات

بودجه تبلیغات چیست؟ انواع روش های تعیین بودجه تبلیغات

زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه بودجه تبلیغات هزینه‌ای است که یک کسب و کار برای انجام فعالیت‌های تبلیغاتی تعیین می‌کند. تعیین بودجه به شیوه‌های مختلفی انجام می‌شود در این مقاله به بررسی این روش‌ها می‌پردازیم.

اطلاعات بیشتر
بازاریابی محتوا چیست؟ مراحل بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا چیست؟ مراحل بازاریابی محتوا

زمان مطالعه این مقاله: 7 دقیقه آیا می‌دانید که ۷۰ درصد مشتریان قبل از خرید یک محصول یا خدمت، محتوای مرتبط با آن را می‌خوانند؟ این نشان می‌دهد که محتوا یک عامل تعیین‌کننده برای تصمیم‌گیری مشتریان است. بنابراین، اگر می‌خواهید بازاریابی مؤثری داشته باشید، باید محتوایی

اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری