جستجو
Close this search box.

نکاتی درباره روز جهانی ایدز

نوشته شده توسط محمد باقریان
زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه

بیماری ایدز یکی از آن بیماری‌های خطرناکی است که دستگاه ایمنی بدن را مورد حمله قرار می‌دهد. از این رو به منظور آگاهی از این بیماری، راه‌های پیشگیری، درمان و مراقبت از آن روز جهانی ایدز در اول دسامبر نام گذاری شده ‌است. این روز به یکی از شناخته شده‌ترین روزهای بین المللی بهداشت تبدیل شده‌ است و یک فرصت کلیدی برای افزایش آگاهی، بزرگداشت کسانی که جان خود را از دست داده‌‍اند و جشن پیروزی‌هایی از جمله افزایش دسترسی به روش‌های پیشگیری و خدمات درمانی بیشتر است.

فهرست مطالب

روز جهانی ایدز

از سال 1988 در درمان ایدز پیشرفت چشمگیری حاصل شده‌ است و امروز سه نفر از هر چهار نفر از افراد مبتلا به HIV از وضعیت خود اطلاع دارند. اما آخرین گزارش UNAIDS نشان می‌دهد، تلاش برای درمان همچنان ادامه دارد و این مسئله شامل دسترسی به افرادی است که مبتلا به HIV بوده و از وضعیت خود خبر ندارند. از این‌رو در روز جهانی ایدز با تلاش بیشتر مراکز درمانی سعی می‌شود که همه افراد حتی آن‌هایی که از بیماری خود آگاهی ندارند، با خدمات و پیشگیری‌های مرتبط باشند.

آزمایش اچ آی وی، برای گسترش درمان و اطمینان از اینکه همه افرادی که مبتلا به این بیماری هستند می‌توانند زندگی سالم و مثمر ثمر داشته باشند، ضروری است. اما متأسفانه، بسیاری از موانع برای آزمایش HIV هنوز باقی مانده است. یکی از این موارد ننگ و تبعیض است که هنوز مردم را از انجام آزمایش HIV باز می‌دارد. بنابراین این روز به عنوان روز جهانی ایدز انتخاب شده تا در مورد این بیماری اطلاع رسانی بیشتری انجام شود.

فایل صوتی مقاله را در زیر میتوانید گوش کنید.

 

[dt_default_button link=”https://www.mahaksoft.com/wp-content/uploads/2019/11/World-AIDS-Day-Tips-Podcast.mp3″ button_alignment=”default” animation=”fadeIn” size=”medium” default_btn_bg_color=”” bg_hover_color=”” text_color=”” text_hover_color=”” icon_align=”center”] دانلود فایل صوتی مقاله [/dt_default_button]

 

روز جهانی ایدز

چرا باید آزمایش HIV بدهیم؟

در سراسر جهان 37 میلیون نفر مبتلا به HIV وجود دارد که بیشتر آن‌ها تاکنون شناسایی شده‌اند. اما متاسفانه هنوز حدود یک چهارم این افراد نمی‌دانند که ویروس دارند. دانستن وضعیت HIV مزایای بسیاری دارد و این مسئله یک نکته ضروری برای درمان، پیشگیری، مراقبت و پشتیبانی از HIV است. افرادی که از نظر HIV مثبت هستند ، باید بلافاصله با درمان ضد ویروسی ارتباط برقرار کنند تا آن‌ها را زنده و سالم نگه دارد و وقتی سرکوب بار ویروسی حاصل شد، از انتقال ویروس جلوگیری کنند.

دانستن وضعیت HIV شما نیز به افراد امکان می‌دهد تا درباره راه‌های پیشگیری از HIV ، آگاهانه تصمیم بگیرند. از جمله خدمات برای جلوگیری از آلوده شدن کودکان به  HIVمی‌توان به استفاده از کاندوم‌های زنانه و مردانه، ختنه مردانه پیش از قرار گرفتن در معرض بیماری و پروفیلاکسی بعد از مواجهه با آن اشاره کرد. روز جهانی ایدز نقش مهمی در آگاه‌سازی افراد و یادآوری وظیفه آنان برای کمک به جلوگیری و شناسایی این بیماری بدون ترس دارد.

چرا باید آزمایش HIV بدهیم

آخرین داده‌ها درباره بیماری ایدز در سال 2018

  • 4 میلیون نفر با HIV زندگی می‌‎کنند درحالی که از وضعیت خود اطلاعی ندارند.
  • 8 میلیون نفر در سال 2017 به تازگی به HIV مبتلا شده‌اند.
  • بر اساس گزارشات موجود، 8.1 میلیون نفر از افراد مبتلا به HIV در معالجه ویروس HIV در سال 2016 به آزمایش بار ویروسی دسترسی داشته‌اند.

حقایق کلیدیدرباره ایدزحقایق کلیدیدرباره ایدز

  • اچ آی وی بیش از 32 میلیون نفر را به کام مرگ کشانده ‌است که این یک مسئله مهم جهانی است. تنها در سال 2018، حدود 770.000 نفر در جهان در اثر اچ آی وی درگذشته‌‍اند.
  • 62٪ از بزرگسالان و 52٪ از كودكان مبتلا به HIV در سال 2018 تحت درمان مادام العمر (ART) قرار گرفتند.
  • پوشش جهانی ART برای زنان باردار و شیرده که مبتلا به HIV هستند 80٪ بیشتر شده‌ است.
  • آفریقا تقریباً دو سوم از کل جهانی عفونت های HIV را در خود دارد.
  • عفونت HIV اغلب از طریق آزمایشات تشخیصی سریع (RDTs)، که وجود یا عدم وجود آنتی بادی HIV را تعیین می‌کنند، تشخیص داده می‌شود.
  • جمعیت کلیدی و شرکای جنسی بیش از نیمی از کل عفونت‌های جدید (حدود 54٪ تخمین زده شده) را برای اولین بار در سال 2018 تشکیل داده اند.

منظور از جمعیت‌های کلیدی چه کسانی است؟

جمعیت‌های کلیدی شامل مردانی که با مردان رابطه جنسی دارند، افرادی که مواد مخدر را تزریق می‌کنند، افرادی که در زندان ها و سایر مناطق بسته هستند، کارگران جنسی و مراجعان آن‌ها و افراد متعلقه هستند.

  • جمعیت‌های کلیدی و شرکای آن‌ها در سال 2018 حدود 95٪ از عفونت‌های جدید HIV را در شرق اروپا، آسیای مرکزی، خاورمیانه و شمال آفریقا به خود اختصاص داده‌اند.
  • جمعیت‌های کلیدی غالباً با موانع قانونی و اجتماعی روبرو هستند که آسیب پذیری آن‌ها را در برابر HIV افزایش داده و مانع از دسترسی آن‌ها به برنامه‌های پیشگیری، آزمایش و درمان می‌شود.
  • هیچ درمان قطعی برای عفونت HIV وجود ندارد. با این حال، داروهای ضد ویروسی مؤثر (ARV) می‌توانند ویروس را کنترل کرده و از ابتلا به انتقال جلوگیری کنند به طوری که افراد مبتلا به HIV و افراد در معرض خطر ابتلا به آن به راحتی می‌توانند از زندگی سالم، طولانی و پربار لذت ببرند.
  • بین سال‌های 2000 تا 2018 ، عفونت‌های HIV جدید 37 درصد کاهش یافت. همچنین مرگ ناشی از HIV نیز 45 درصد کاهش یافت و 13.6 میلیون نفر از جان خود به دلیل استفاده از ART در همان دوره محافظت کردند. این دستاورد نتیجه تلاش‌های فراوان برنامه‌های ملی HIV بود که توسط جامعه مدنی و طیف وسیعی از شرکای آن حمایت می‌شدند.

کلام آخر

همانطور که گفته شد ایدز بیماری خطرناکی است که درمان قطعی برای آن وجود ندارد. همچنین بسیاری از افراد در سراسر دنیا به این بیماری مبتلا هستند در حالیکه از وضعیت خود اطلاعی ندارند. از این رو در روز جهانی ایدز سعی بر آن است تا با اطلاع رسانی هرچه بیشتر، از مبتلا شدن افرادی که در معرض این بیماری قرار دارند جلوگیری شود و افراد بدون ترس از معالجه و آگاهی یافتن از راه‌های درمانی به مراکز درمانی مرتبط در این زمینه مراجعه کنند. زیرا همانطور که گفته شد افرادی که بیماری‌شان زود تشخیص داده شود امکان درمان و جلوگیری از انتقال بیماری را بیشتر دارند.

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

محمد باقریان
محمد باقریان
باقریان هستم از سال 1386 در حوزه تجارت الکترونیک و طراحی سایت و تولید محتوا فعالیت خودم را با مدیریت چند وب سایت آموزشی شروع کردم، اکنون به صورت تخصصی در زمینه دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنم ، اوقات فراغتم را بیشتر با ورزش و مطالعه سپری می‌کنم.
مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

زمان مطالعه این مقاله: 6 دقیقه اینترنت یکی از بزرگترین انقلاب‌های دنیای امروز است که تاثیر گسترده‌ای بر زندگی، کار و تجارت انسان‌ها داشته است. امروزه بسیاری از افراد از اینترنت برای خرید و فروش محصولات و خدمات استفاده می‌کنند و این روند رو به افزایش

اطلاعات بیشتر
لیست مواد غذایی سوپرمارکت

لیست مواد غذایی سوپرمارکت

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه لیست مواد غذایی سوپرمارکت یکی از موضوعات مهم در حوزه تغذیه است؛ این لیست به افراد کمک می‌کند تا با دقت بهتری مواد غذایی خود را انتخاب کنند. لیست مواد غذایی سوپرمارکت، علاوه بر اینکه شامل اطلاعات مرتبط با نوع

اطلاعات بیشتر
بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه بخش بندی بازار یا همان تقسیم بندی بازار (Market Segmentation) یکی از فعالیت‌های حیاتی در بازاریابی است که به تأثیرگذاری بیشتر کمپین‌های بازاریابی کمک می‌کند. با بخش بندی بازار، می‌توانید مشتریان هدف را دسته‌بندی کنید و استراتژی‌های فروش، بازاریابی و

اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری