جستجو
Close this search box.

نحوه ارسال صورتحساب به سامانه مؤدیان مالیاتی

نوشته شده توسط سمانه کیا
زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه

سامانه مؤدیان مالیاتی، زیرساختی برای شفافیت مالیات و وصول سیستمی آن است. این سامانه بر مبنای شفافیت تعاملات تجاری میان مشاغل، اصناف و شرکت‌ها ایجاد شده است؛ و اساس آن، بر پایه صورتحساب‌های الکترونیکی است. تا به امروز صورتحساب‌های الکترونیکی بسیاری صادر شده و شفافیت معاملات در این سامانه مشخص شده است.

فهرست مطالب

طبق مصوبه سازمان امور مالیاتی کشور، تا پایان سال، تمامی صاحبان مشاغل و اشخاص حقوقی موظف به ثبت نام در سامانه و ارسال صورتحساب الکترونیکی هستند؛ بنابراین نیاز است کلیه صاحبان کسب‌وکار نحوه ارسال صورتحساب به سامانه مؤدیان را بدانند؛ در این مقاله از گروه نرم افزار حسابداری محک قصد داریم با معرفی کارپوشه مالیاتی، نحوه ارسال صورتحساب الکترونیکی به سامانه مؤدیان مالیاتی را تشریح کنیم.

برای مشاهده آموزش مراحل ثبت نام سامانه مودیان مالیاتی و پایانه های فروشگاهی روی لینک کلیک کنید.

ارسال صورتحساب الکترونیکی
ارسال صورتحساب الکترونیکی

عملیات اجرایی صدور و ارسال صورتحساب الکترونیکی    

استفاده از سامانه مؤدیان و آپلود صحیح اطلاعات مالیاتی در آن بسیار حائز اهمیت است؛ بنابراین، نیاز است درباره عملیات اجرایی صدور و ارسال صورتحساب الکترونیکی توضیح دهیم.

گام اول: ورود به وب‌سایت سازمان امور مالیاتی

برای ارسال صورتحساب الکترونیکی، در ابتدا نیاز است وارد درگاه ملّی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی شوید؛ شما می‌توانید از طریق سایت https://my.tax.gov.ir/ وارد شوید.

گام دوم: ورود به کارپوشه

در این قسمت، شما با چند آیتم مواجه خواهید شد: فهرست پرونده‌های مالیاتی، اظهارنامه و منابع، اطلاعات صورت معاملات، خدمات املاک و خودرو، ورود به کارپوشه و … . چنانچه اشخاص حقوقی قبلا در سازمان مالیاتی، ثبت نام نموده و دارای پرونده مالیاتی باشند، آیتم «ورود به کارپوشه» را انتخاب می‌کنند.

نکته: در صورتی که کاربر فرعی، از طرف مؤدی دارای کارپوشه در سامانه احراز شده و دارای نام کاربری باشد، نیاز به تشکیل پرونده مالیاتی ندارد.

گام سوم: ورود به پیشخوان

در این بخش، برحسب سِمَت در پرونده مالیاتی (نماینده اصلی، هیئت مدیره، کاربران فرعی مالی) و وضعیت کارپوشه، دسترسی به کارپوشه مورد نظر داده می‌شود.

گام چهارم: ورود به میزکار

در بخش میزکار، خلاصه‌ای از اطلاعات و داده‌های پردازش شده سامانه جمع‌آوری اطلاعات برای مشاهده قابل دسترس می‌باشد. میز کار شما از چند بخش تشکیل می‌شود:

  • دسترسی سریع: که شامل «واکنش به صورتحساب خرید»، «واکنش به اطلاعیه خرید» و «واکنش به پرداخت نسیه» است.
  • اطلاعات زمانی: در این قسمت سال و دوره ارسال صورتحساب را مشخص می‌کنید.
  • خلاصه اطلاعات عضویت: در قسمت «خلاصه اطلاعات عضویت» می‌توانید حساب‌های مرتبط با پرونده مالیاتی، شرکت‌های معتمد/ سامانه‌های دولتی انتخاب شده، شناسه یکتا فعال حافظه مالیاتی، شناسه یکتا فعال پایانه پرداخت، ابزار پرداخت فعال را مشاهده کنید. سامانه مؤدیان مالیاتی تمام حساب‌های بانکی شرکت‌ها را شناسایی کرده و به آنها نشان می‌دهد؛ اما مشاغل، خودشان باید حساب بانکی‌شان را اعلام یا تعریف کنند.
  • خلاصه مالیات دوره: در این قسمت مالیات‌های پرداختی را به صورت میانگین مشخص می‌کند.
  • تعداد صورتحساب‌های دوره: قسمت تعداد صورتحساب‌های دوره، نشان‌دهنده این است که چه تعدادی از صورتحساب‌های ما توسط خریدار تایید شده است.

به عنوان مثال: در صورتی که صورتحساب تایید شده نوع 1 بوده باشد، داخل کارپوشه خریدار قرار گرفته و درنهایت، توسط خریدار ظرف 30 روز تایید می‌شود. در انتظار واکنش یعنی یک سری صورتحساب نوع 1 صادر کردیم که در کارپوشه خریدار قرار گرفته اما خریدار هنوز نسبت به آن واکنشی نشان نداده است. در صورتی‌ که صورتحساب نوع 2 را ارسال کنیم، در قسمت عدم نیاز به واکنش قرار می‌گیرد و نیاز به تایید یا واکنشی از جانب خریدار ندارد. تایید سیستمی یعنی ظرف 30 روز گذشته است و خریدار تایید نداده است.

نکته: صورتحساب الکترونیکی نوع اول، صورتحسابی است با اطلاعات هویتی فروشنده و خریدار، کالا / خدمت فروش رفته. صورتحساب الکترونیکی نوع دوم، صورتحسابی با اطلاعات کامل فروشنده، اطلاعات کامل کالا / خدمت و بدون اطلاعات خریدار است.

  • میزان خرید و فروش دوره: در این قسمت، خرید و فروش‌های مشمول مالیات یا معاف از مالیات مشخص می‌شود.
  • حد مجاز فروش دوره: طبق ماده 6 قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان، «جمع صورتحساب های الکترونیکی صادره توسط هر مؤدی در هر دوره مالیاتی نمی‌تواند بیشتر از 3 برابر فروش اظهار شده وی در دوره مشابه سال قبل، که مالیات آن به سازمان پرداخت شده یا ترتیب پرداخت آن داده شده است، باشد.

جمع صورتحساب‌های الکترونیکی صادر شده در هر دوره مالیاتی برای واحدهای جدید التأسیس یا واحدهای فاقد سابقه مالیاتی نمی‌تواند بیش از 3 برابر معافیت سالانه موضوع ماده (101) قانون مالیات‌های مستقیم باشد. صدور صورتحساب الکترونیکی بیش از حد مجاز مقرر در این ماده برای کلیه مؤدیان منوط به پرداخت مالیات بر ارزش افزوده متعلقه یا تعیین ترتیب پرداخت بدهی مالیاتی یا ارائه تضامین کافی خواهد بود، در غیر این صورت به  صورتحساب الکترونیکی صادر شده اعتبار مالیاتی تعلق نمی‌گیرد.

پس داشبورد میزکار، گزارش کاملی از تعداد صورتحساب‌های دوره، میزان خرید و فروش، حساب‌های بانکی، حد مجاز فروش و اعتبارات مالیات ارائه می‌دهد.

مدیریت پرونده مالیاتی
مدیریت پرونده مالیاتی

گام چهارم: مدیریت پرونده مالیاتی

داشبورد مدیریت پرونده مالیاتی شامل 2 آیتم اطلاعات ثبت نامی و مدیریت کاربران است؛ مدیریت کاربران به دو بخش کاربران فرعی و نقش‌ها تقسیم می‌شود.

  • اطلاعات ثبت نامی: در این بخش خلاصه‌ای از اطلاعات ثبت نام شده مؤدی نشان داده می‌شود. این اطلاعات از سامانه ثبت نام به این بخش وارد شده و جهت هرگونه تغییرات می‌بایست به سامانه ثبت نام مالیاتی مراجعه شود.
  • مدیریت کاربران: در این بخش اشخاص می‌توانند به حسابداران خود دسترسی دهند. حسابداران می‌توانند از طریق نام کاربری شخصی خود وارد کارپوشه مودیان شوند.

گام پنجم: عضویت

در داشبورد عضویت، مفاهیمی مانند: شرکت‌های معتمد، شناسه‌های یکتا حافظه مالیاتی، شناسه یکتا پایانه پرداخت، ابزارهای پرداخت و مدیریت حساب بانکی به چشم می‌خورد. شما می‌توانید تعاریف مربوط به مفاهیم را در مقاله محتوای جامع سامانه مؤدیان مطالعه کنید.

در قسمت شرکت‌ معتمد، می‌توانید شرکت معتمد خود را در صورت عدم توانایی در ارسال صورتحساب انتخاب کنید. در بخش ثبت حافظه مالیاتی می‌بایست برای پیش شماره صورتحساب خود که 6 کاراکتر از 22 کاراکتر است برای خود انتخاب کنید.

گام ششم: ارسال صورتحساب

در این بخش یکی از روش‌های ارسال اطلاعات را که برحسب پیش شماره حافظه مالیاتی صورت می‌گیرد انتخاب کنید؛ سپس، کلید عمومی امضای دیجیتال خود را بارگذاری کنید. پس از آن، شعب مرتبط و ابزار پرداخت به شناسه یکتا مشخص شده و تایید نهایی می‌شود.

سامانه مؤدیان مالیاتی
سامانه مؤدیان مالیاتی

روش‌های ارسال صورتحساب به سامانه مؤدیان

ارسال صورتحساب به سامانه مؤدیان از طریق روش‌های مختلفی امکان‌پذیر است. در مقاله جامع سامانه مؤدیان به تفصیل درباره روش‌های ارسال صورتحساب به سامانه مؤدیان صحبت کردیم و در اینجا به صورت خلاصه اشاره‌ای به آن خواهیم کرد.

  • ارسال مستقیم توسط شخص مؤدی

در روش ارسال مستقیم صورتحساب الکترونیکی توسط مؤدی، خود مؤدی اقدام به امضای صورتحساب از طریق کلید خصوصی کرده و درنهایت، آن را صادر می‌کند.

  • ارسال توسط شرکت معتمد با کلید شرکت معتمد

این ارسال به صورت غیرمستقیم توسط شرکت معتمد و با استفاده از کلید خصوصی امضا و صادر می‌شود.

  • ارسال توسط شرکت معتمد با کلید مؤدی

در روش ارسال توسط شرکت معتمد با کلید مؤدی، مؤدی اطلاعات صورتحساب الکترونیکی را با کلید خصوصی خود امضا کرده و صورتحساب را صادر می‌کند. در این روش، مسئولیت ارسال صورتحساب الکترونیکی با شرکت معتمد است.

  • ارسال توسط سامانه‌های دولتی

در روش ارسال توسط سامانه‌های دولتی، مؤدی مسئول صدور و ارسال صورتحساب الکترونیکی است. در اینجا، مؤدی باید در کارپوشه خود ارسال اطلاعات به سامانه مؤدیان را توسط سامانه‌های دولتی انتخاب کند. در این صورت، امکان ارسال اطلاعات از سامانه‌های دولتی امکان‌پذیر خواهد شد.

سخن آخر

همانطور که در ابتدای مقاله مطرح کردیم، سامانه مؤدیان راه ارتباطی موثر بین مؤدیان و سازمان امور مالیاتی کشور است. از طریق این سامانه، به راحتی می‌توانید صورتحساب الکترونیکی خود را ارسال کنید. همچنین می‌توانید با نصب نرم افزار حسابداری محک، از سرویس سامانه مؤدیان مالیاتی محک این نرم افزار استفاده کنید.

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

سمانه کیا
سمانه کیا
کارشناس حسابداری و علاقه‌مند به بازاریابی محتوایی
رشته MBA چیست؟ (گرایش های رشته مدیریت کسب و کار)

رشته MBA چیست؟ (گرایش های رشته مدیریت کسب و کار)

زمان مطالعه این مقاله: 6 دقیقه امروزه، کسب و کارها در حال رقابتی شدید با یکدیگر هستند. برای اینکه یک کسب‌وکار بتواند در این رقابت موفق شود، نیاز به مدیرانی با مهارت و دانش بالا دارد. رشته MBA یکی از رشته‌های دانشگاهی است که به دانشجویان

اطلاعات بیشتر
کتاب روانشناسی پول؛ راهنمایی جهت مدیریت بهتر امور مالی

کتاب روانشناسی پول؛ راهنمایی جهت مدیریت بهتر امور مالی

زمان مطالعه این مقاله: 3 دقیقه متاسفانه با وضعیت اقتصادی نابسامان و وجود تورم بیش از حد در جامعه ما، به دست آوردن و از آن مهم‌تر نگه‌داشتن پول یکی از دغدغه‌های اصلی مردم است. اینکه چطور پول به دست آوریم و در چه راهی مصرف

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی + نحوه محاسبه

مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی + نحوه محاسبه

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی یکی از پایه‌های اصلی درآمدهای مالیاتی دولت‌ها محسوب می‌شود. این نوع مالیات از سود و درآمد شرکت‌ها و مؤسسات مختلف اخذ می‌شود و نقش مهمی در تأمین منابع مالی دولت برای ارائه خدمات عمومی ایفا

اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری