جستجو
Close this search box.

سامانه مؤدیان مالیاتی و قانون پایانه‌های فروشگاهی

نوشته شده توسط سمانه کیا
زمان مطالعه این مقاله: 10 دقیقه

سامانه مؤدیان مالیاتی، پلتفرمی آنلاین برای انجام امور مالیاتی است. این سیستم، به جهت تسهیل در امور مالیاتی و ارسال صورتحساب الکترونیکی ایجاد شده است. در سامانه مؤدیان می‌توانید علاوه‌بر ثبت‌ و ارسال صورتحساب الکترونیکی و اتصال پایانه‌های فروشگاهی، اظهارنامه مالیاتی خود را ارسال کرده و گزارش الکترونیکی مؤدیان را دریافت کنید.

فهرست مطالب

براساس اعلام سازمان امور مالیاتی کشور، تا تاریخ دی ماه 1402 تمامی صاحبان مشاغل و اشخاص حقوقی موظف به ثبت نام در سامانه مؤدیان مالیاتی بوده تا صورتحساب الکترونیکی خود را از این طریق ارسال کنند. در این مقاله از گروه نرم افزار حسابداری محک، سیر تا پیاز سامانه مودیان مالیاتی و مفاهیم مرتبط به آن را بررسی خواهیم نمود؛ پس در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

پایانه‌های فروشگاهیسامانه مؤدیان مالیاتی چیست؟

سامانه مؤدیان مالیاتی مهم‌ترین راه ارتباط میان مؤدیان با سازمان امور مالیاتی کشور است. این سامانه توسط سازمان امور مالیاتی نظارت می‌شود؛ و اطلاعات مالیاتی هر سازمان را از طریق درگاه‌های مختلف، اعتبارسنجی می‌کند. در سامانه مؤدیان به هر مؤدی، یک کارپوشه تعلق می‌گیرد که در ادامه، روش کار با آن را توضیح خواهیم داد.

قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان

طبق سخنان آقای دکتر مهدی غریب، مدرس سامانه‌های مالیاتی: «قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان در حقیقت تغییراتی در جریان فرایندهای اجرایی قوانین مالیات بر ارزش افزوده و مالیات‌های مستقیم است. می‌توان گفت: این قانون در دو بخش اجرایی به نام طرح سامانه مؤدیان و پروژه پایانه فروشگاهی قابل تعریف است. در این قانون هدف طرح سامانه مؤدیان، ایجاد بستری تحت وب برای ارتباط مؤدیان و سازمان مالیاتی با یکدیگر در کارپوشه فعالیت‌های اقتصادی و معاملاتی تحت عنوان حساب دفتر کل مشترک فروش و خزانه برای مؤدیان و سامانه رسیدگی و تشخیص و قطعی سازی هوشمند (بدون دخالت مامور مالیاتی) برای سازمان مالیاتی است.»

ویژگی سامانه مؤدیان مالیاتی

سامانه مؤدیان، مرجع ثبت، صدور و استعلام صورتحساب الکترونیکی است. شما می‌توانید با اخذ شناسه یکتای حافظه مالیاتی از سامانه، صورتحساب الکترونیکی خود را ارسال کنید؛ همچنین، سامانه مؤدیان مالیاتی دارای ویژگی‌‌هایی است که استفاده از آن را برای مؤدیان راحت‌تر می‌کند. این ویژگی‌ها شامل موارد زیر است:

  • تسریع و تسهیل در پرداخت: سامانه مؤدیان مالیاتی با ایجاد بستری آنلاین، امکان سهولت در پرداخت مالیات را برای مؤدیان فراهم کرده است.
  • شفافیت: تمامی اطلاعات مالیاتی مشمولین، به صورت آنلاین برای سازمان امور مالیاتی کشور ارسال می‌شود؛ این ویژگی باعث شفافیت مالیات و جلوگیری از فرار مالیاتی برخی مشمولین می‌گردد.
  • امنیت اطلاعات: امنیت اطلاعات مالیاتی کاربران در سامانه مؤدیان بسیار حائز اهمیت است؛ در این سامانه، تدابیر امنیتی مناسب اعمال می‌شود تا از نفوذ و دسترسی غیرمجاز جلوگیری شود.
  • دقت و سرعت: ارسال صورتحساب الکترونیکی با استفاده از سامانه مؤدیان مالیاتی، خطای انسانی را کاهش می‌دهد؛ همچنین، سرعت ارسال صورتحساب با استفاده از سامانه مؤدیان بالاست.

شماره منحصربه‌فرد مالیاتی

شماره منحصربه‌فرد مالیاتی، شناسه‌ای شامل 22 کاراکتر است؛ این شناسه در پایانه فروشگاهی به صورت منحصربه‌فرد تولید و به هر صورتحساب الکترونیکی تخصیص داده می‌شود. ساختار شماره منحصر‎به‌فرد مالیاتی از چهار مؤلفه با طول ثابت تشکیل شده است؛ مؤلفه‌های شماره مالیاتی شامل: شناسه یکتای حافظه مالیاتی (با طول ثابت 6 کاراکتر)، تاریخ ثبت صورتحساب در حافظه مالیاتی (به صورت Hex با طول ثابت 5 کاراکتر)، سریال داخلی صورتحساب حافظه مالیاتی (به صورت Hex با طول ثابت 10 کاراکتر) و رقم کنترلی (تولید شده با الگوریتم Verhoef).

شناسه یکتای حافظه مالیاتی

شناسه یکتای حافظه مالیاتی، شناسه‌ای 6 کاراکتری است؛ این شناسه به صورت منحصر‌به‌فرد به هر حافظه مالیاتی اختصاص داده می‌شود. شناسه مذکور از مؤلفه‌های تشکیل‌دهنده شماره منحصربه‌فرد مالیاتی است. شناسه یکتای حافظه مالیاتی پس از درخواست مؤدی در قسمت عضویت در کارپوشه تولید و در اختیار وی قرار خواهد گرفت.

مراحل دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی

  1. مرحله اول: ورود به کارپوشه در سامانه مؤدیان
  2. مرحله دوم: ورود به بخش عضویت
  3. مرحله سوم: انتخاب گزینه درخواست شناسه یکتای حافظه مالیاتی
  4. مرحله چهارم: تعیین نحوه ارسال صورتحساب
  5. مرحله پنجم: تعیین کلید عمومی (در صورت الزام)
  6. مرحله ششم: تعیین شعب مرتبط با شناسه یکتا
  7. مرحله هفتم: تخصیص ابزار پرداخت با شناسه یکتا (اختیاری)
  8. مرحله هشتم: ثبت اطلاعات حافظه مالیاتی و پایانه فروشگاهی (اختیاری)
  9. مرحله نهم: مشاهده اطلاعات ثبت شده و تایید آن.

تفاوت شناسه یکتای حافظه مالیاتی با شماره منحصربه‌فرد مالیاتی چیست؟

طبق پاسخگویی سازمان امور مالیاتی کشور به سوالات متداول قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان، «شناسه یکتای حافظه مالیاتی جزئی از شماره منحصربه‌فرد مالیاتی است (6 کاراکتر اول) و به واسطه آن برای سازمان امور مالیاتی کشور محرز می‌شود که صورتحساب توسط کدام مؤدی و در چه مکانی صادر شده است.»

صورتحساب الکترونیکی

صورتحساب الکترونیکی چیست؟

صورتحساب الکترونیکی مالیات، صورتحسابی ناشی از فروش صاحبان مشاغل و اشخاص حقوقی است؛ این صورتحساب توسط مؤدی تنظیم و طبق فرمت مورد نظر داخل کارپوشه آپلود شده و برای سازمان امور مالیاتی ارسال می‌شود. صورتحساب الکترونیکی دارای شماره منحصربه‌فرد مالیاتی است؛ در شماره منحصربه‌فرد مالیاتی، اطلاعاتی قرار گرفته که در حافظه مالیاتی فروشنده ذخیره می‌شود.

انواع صورتحساب الکترونیکی

طبق قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان، 3 نوع صورتحساب در ماده 95 قانون مالیات‌های مستقیم تعریف شده است:

  • صورتحساب الکترونیکی نوع اول
  • صورتحساب الکترونیکی نوع دوم
  • صورتحساب الکترونیکی نوع سوم

همانطور که در قوانین پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان به آن اشاره شده: «صورتحساب الکترونیکی نوع اول، صورتحسابی است با اطلاعات هویتی فروشنده و خریدار و کالا/خدمت فروش رفته. صورتحساب الکترونیکی نوع دوم، صورتحسابی با اطلاعات کامل فروشنده، اطلاعات کامل کالا/خدمت و بدون اطلاعات خریدار است. صورتحساب الکترونیکی نوع سوم، رسید پرداخت وجه صادره از دستگاه کارتخوان بانکی یا درگاه الکترونیکی پرداخت دارای شماره منحصربه‌فرد مالیاتی که حسب مقررات اعلامی سازمان امور مالیاتی کشور، به عنوان پایانه فروشگاهی فروشنده پذیرفته شده است.»

صورتحساب الکترونیکی نوع اول

در صورتحساب الکترونیکی نوع اول، تمام اطلاعات فروشنده، خریدار و کالا یا خدمت مورد معامله مشخص می‌شود؛ این صورتحساب دارای 7 الگو زیر است:

  1. الگوی اول (فروش)
  2. الگوی دوم (فروش ارزی)
  3. الگوی سوم (طلا، جواهر و پلاتین): صورتحساب‌های الکترونیکی با الگوی طلا، جواهر و پلاتین ثبت فیلد اجرت ساخت، سود فروشنده، حق‌العمل و جمع کل اجرت، حق‌العمل و سود الزامی است.
  4. الگوی چهارم (قرارداد پیمانکاری): ثبت فیلد شناسه یکتای ثبت قرارداد فروشنده الزامی است.
  5. الگوی پنجم (قبوض خدماتی): مشخصات بهره‌بردار خدمات و نوع قبض خدماتی
  6. الگوی ششم (بلیط هواپیما): فیلد نوع پرواز الزامی بوده و در صورتی که نوع پرواز خارجی باشد، ثبت شماره گذرنامه نیز برای خریدار الزامی است.
  7. الگوی هفتم (صادرات): مشخصات گمرکی و کوتاژ

برای استفاده از الگوی دوم تا هفتم نیاز است مشمول باشید؛ در غیر این صورت، بهتر است از الگوی عمومی یا همان الگوی اول استفاده کنید.

صورتحساب الکترونیکی نوع دوم

صورتحساب الکترونیکی نوع دوم، 5 الگو کمتر از صورتحساب الکترونیکی نوع اول است. به این صورت که تنها شامل دو الگو زیر است:

  1. الگوی اول (فروش)
  2. الگوی دوم (طلا، جواهر و پلاتین)

صورتحساب الکترونیکی نوع سوم

همانطور که در قسمت فوق ذکر کرده‌ایم، صورتحساب الکترونیکی نوع سوم رسید پرداخت از پایانه‌های فروشگاهی است. این صورتحساب الگوهای زیادی ندارد و به صورت یکسان ارائه می‌شود.

صورتحساب الکترونیکی نوع اول و دوم چه تفاوتی دارند؟

طبق قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان، تفاوت صورتحساب الکترونیکی نوع اول و دوم در ضرورت درج اطلاعات خریدار است. در معاملات فعالان اقتصادی با یکدیگر (B2B) که درج اطلاعات کامل خریدار الزامی است، صورتحساب الکترونیکی باید از نوع اول صادر شود. درصورتحساب الکترونیکی نوع دوم (فروش به مصرف کننده نهایی) درج اطلاعات خریدار در صورتحساب الکترونیکی ضروری نمی‌باشد.

روش‌های ارسال صورتحساب الکترونیکی

برای ارسال صورتحساب الکترونیکی، روش‌های مختلفی وجود دارد:

  • روش اول: ارسال اطلاعات صورتحساب الکترونیکی به صورت مستقیم توسط مؤدی
  • روش دوم: ارسال اطلاعات صورتحساب الکترونیکی توسط شرکت معتمد – با کلید مؤدی
  • روش سوم: ارسال اطلاعات صورتحساب الکترونیکی توسط شرکت معتمد – با کلید شرکت معتمد
  • روش چهارم: ارسال اطلاعات صورتحساب الکترونیکی توسط سامانه‌های دولتی

روش ارسال اطلاعات صورتحساب الکترونیکی توسط مؤدی چگونه است؟

در صورتی که ارسال اطلاعات صورتحساب الکترونیکی به صورت مستقیم و توسط مؤدی انجام شود، از این روش استفاده می‌شود. زمانی که مؤدی، خود صورتحساب الکترونیکی را ارسال می‌کند، مسئولیت ارسال نیز با اوست.

روش ارسال اطلاعات صورتحساب الکترونیکی توسط شرکت معتمد با کلید مؤدی چگونه است؟

در این روش، مؤدی نسبت به امضا صورتحساب الکترونیکی با استفاده از کلید خصوصی خود و صدور صورتحساب الکترونیکی اقدام می‌کند. در روش ارسال صورتحساب الکترونیکی توسط شرکت معتمد، مسئول صادر کردن صورتحساب الکترونیکی با مؤدی و مسئولیت ارسال اطلاعات صورتحساب الکترونیکی به سامانه مؤدیان با شرکت معتمد ارائهکننده خدمات مالیاتی است.

ارسال اطلاعات صورتحساب الکترونیکی توسط شرکت معتمد – با کلید شرکت معتمد چگونه است؟

در روش ارسال اطلاعات صورتحساب الکترونیکی توسط شرکت معتمد با کلید شرکت معتمد، شرکت معتمد مسئول دریافت اطلاعات صورتحساب الکترونیکی مؤدی است؛ و با استفاده از کلید خصوصی اقدام به صدور و ارسال صورتحساب الکترونیکی می‌کند. درنهایت، مسئولیت صدور و ارسال صورتحساب الکترونیکی با شرکت معتمد ارائه‌کننده خدمات مالیاتی خواهد بود.

ارسال اطلاعات صورتحساب الکترونیکی توسط سامانه‌های دولتی چگونه است؟

در این روش، مؤدی مسئول صدور و ارسال صورتحساب الکترونیکی است. در اینجا، مؤدی باید در کارپوشه خود ارسال اطلاعات به سامانه مؤدیان را توسط سامانه‌های دولتی انتخاب کند. در این صورت، امکان ارسال اطلاعات از سامانه‌های دولتی امکان‌پذیر خواهد شد.

بستن سال مالی در نرم افزار محک
بستن سال مالی در نرم افزار محک

صدور و ثبت صورتحساب الکترونیکی

در اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان تمامی خریداران، بابت خرید کالا و خدمات خود از فروشندگان صورتحساب دریافت می‌کنند. کلیه خریداران اعم از مؤدی و مصرف‌کننده نهایی می‌توانند با توجه به امکاناتی که سامانه مؤدیان در اختیار ایشان قرار داده است، نسبت به استعلام و بررسی صحت و اعتبار صورتحساب‌های دریافتی از فروشندگان اقدام نمایند. در ادامه، نحوه صدور و ثبت صورتحساب الکترونیکی را توضیح خواهیم داد.

مراحل صدور و ثبت صورتحساب الکترونیکی

  • مرحله اول: ورود به سامانه rca.gov.ir و دریافت امضا دیجیتال برای کلید خصوصی و عمومی
  • مرحله دوم: ورود به سامانه my.tax.gov.ir و انتخاب گزینه کارپوشه
  • مرحله سوم: دریافت شماره سریال یکتا حافظه مالیاتی و یا انتخاب شرکت معتمد مالیاتی و شناسه کالا و خدمات از https://stuffid.tax.gov.ir
  • مرحله چهارم: تولید و ارسال صورتحساب الکترونیکی صادر شده با sdk یا از طریق شرکت معتمد
  • مرحله پنجم: تایید یا رد صورتحساب الکترونیکی و اعلام وضعیت پرداخت نسیه آن

ادامه تمامی مراحل را در پاراگراف مربوط به کارپوشه توضیح خواهیم داد.

کدام صورتحساب الکترونیکی از نظر سازمان امور مالیاتی کشور معتبر محسوب می‌شود؟

صورتحساب الکترونیکی دارای شماره منحصربه‌فرد مالیاتی که مطابق قواعد سازمان امور مالیاتی کشور صادر و به سامانه مؤدیان با موفقیت ارسال گردیده باشد، معتبر خواهد بود.

ثبت کلید عمومی توسط شرکت معتمد در صورت انتخاب صدور و ارسال صورتحساب الکترونیکی چگونه است؟

در فرآیند دریافت شناسه یکتا، در صورتی که مؤدی نوع ارسال صورتحساب الکترونیکی خود را “توسط شرکت معتمد/ سامانه‌های دولتی با کلید شرکت معتمد / سامانه‌های دولتی” انتخاب نماید، نیازی به ثبت کلید عمومی توسط مؤدی نیست.

شرکت‌های معتمد مالیاتی

شرکت‌های معتمد ارائه‌کننده خدمات مالیاتی

شرکت‌های معتمد مالیاتی، مؤدی و سازمان امور مالیاتی را به هم پیوند می‌دهند. این شرکت‌ها مورد تایید سازمان امور مالیاتی هستند و زیر نظر همین سازمان فعالیت می‌کنند؛ به طوری که کارمندان آنها، آموزش دیده سازمان امور مالیاتی کشور هستند.

انواع شرکت‌های معتمد مالیاتی

شرکت‌های معتمد مالیاتی دارای انواع زیر هستند:

شرکت معتمد مالیاتی نوع اول

شرکت‌های معتمد مالیاتی نوع اول، مجوز ارسال صورتحساب الکترونیکی به سازمان امور مالیاتی کشور و فعالیت‌های مرتبط با حوزه صدور، جمع‌آوری، نگهداری و نظارت بر عملکرد مؤدیان را دارند.

شرکت معتمد مالیاتی نوع دوم

شرکت‌های معتمد مالیاتی نوع دوم دارای مجوز فعالیت‌های مرتبط با حوزه آموزش به مؤدیان مالیاتی و احراز تسلط آنها به حقوق و تکالیف خود در ارتباط با قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان و سایر قوانین مالیاتی مرتبط با مؤدی می‌باشند.

شرکت معتمد مالیاتی نوع سوم

شرکت‌های معتمد مالیاتی نوع سوم دارای مجوز فعالیت‌های مرتبط با حوزه خدمات مشاوره و حسابداری مالیاتی مانند: مشاوره فنی و غیر مالیاتی، مشاوره مالیاتی، کمک به تنظیم اظهارنامه‌های مالیاتی، تهیه و نگهداری دفاتر و سایر موارد غیرحاکمیتی به تشخیص سازمان امور مالیاتی کشور در این حوزه می‌باشند.

فهرست شرکت‌های معتمد مالیاتی و نوع خدمات آنها

در جدول زیر می‌توانید اسامی شرکت‌های معتمد مالیاتی و نوع آن‌ها را مشاهده کنید.

ردیف

نام شرکت معتمد

نوع شرکت معتمد

نوع خدمات

1شرکت معتمد داده کاوی اول ساماولصدور و ارسال اطلاعات صورتحساب‌های الکترونیکی و پشتیبانی از تجهیزات مرتبط با آن
2شرکت داده پردازی کیساناولصدور و ارسال اطلاعات صورتحساب‌های الکترونیکی و پشتیبانی از تجهیزات مرتبط با آن
3شرکت داده پردازی معتمد تیساولصدور و ارسال اطلاعات صورتحساب‌های الکترونیکی و پشتیبانی از تجهیزات مرتبط با آن
4شرکت معتمد اول هوشمند راهبراولصدور و ارسال اطلاعات صورتحساب‌های الکترونیکی و پشتیبانی از تجهیزات مرتبط با آن
5شرکت معتمد همراه فن آوااولصدور و ارسال اطلاعات صورتحساب‌های الکترونیکی و پشتیبانی از تجهیزات مرتبط با آن
6شرکت راهکارهای یکپارچه معتمد ایرانیاناولصدور و ارسال اطلاعات صورتحساب‌های الکترونیکی و پشتیبانی از تجهیزات مرتبط با آن
7شرکت دیان همراهدوم و سومآموزش مودیان مالیاتی – ارائه مشاوره‎های فنی مالیاتی وغیر مالیاتی

نرخ کارمزد و تعرفه شرکت‌های معتمد مالیاتی چگونه تعیین می‌شود؟

طبق بند (ج) تبصره (6) قانون بودجه سال 1402 کل کشور: «نرخ کارمزد و تعرفه شرکت‌های معتمد ارائه‌دهنده خدمات مالیاتی توسط شورای اقتصاد تعیین می‌شود. معادل یک در هزار مالیات و عوارض ارزش افزوده وصولی از طریق سامانه مؤدیان به ردیف درآمدی شماره 110519 واریز می‌شود تا صرفا برای پرداخت کارمزد و تعرفه یاد شده شرکت‌های معتمد ارائه‌دهنده خدمات مالیاتی برای ارائه خدمات مورد درخواست سازمان امور مالیاتی کشور هزینه شود و مازاد آن با رعایت مهلت مقرر در مواد (63) و (64) قانون محاسبات عمومی مسترد می‌شود.»

شناسه کالا و خدمت

شناسه کالا یا خدمت یک شماره 13 رقمی است که به کالا یا خدمت تخصیص داده می‌شود. به ازای هر ردیف در صورتحساب الکترونیکی صادره توسط مؤدیان، درج شناسه کالا / خدمت مرتبط الزامی است. کلیه تولیدکنندگان، واردکنندگان و ارائه‌دهندگان خدمت مکلّف به دریافت شناسه مذکور از وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌باشند. کلیه شناسه‌های کالا / خدمت تخصیص داده شده از طریق نشانی stuffid.tax.gov.ir قابل دریافت است.

مراحل دریافت شناسه کالا و خدمت

مرحله اول: تولیدکنندگان یا واردکنندگان کالا می‌بایست وارد سامانه ntsw.ir شوند و ارائه‌دهندگان خدمت از سایت Portal.gsl اقدام کنند.

مرحله دوم: بارگذاری شناسه در سامانه شناسه کالا یا خدمت

مرحله سوم: درج شناسه‌های موجود در بانک اطلاعاتی سامانه به صورت روزانه

سامانه مؤدیان مالیاتی

کارپوشه مالیاتی

کارپوشه مالیاتی، پنلی است که در سامانه مؤدیان در اختیار مؤدیان مالیاتی قرار گرفته است؛ درواقع، هر مؤدی دارای یک کارپوشه منحصر‌به‌فرد است که در آن صورتحساب الکترونیکی را تنظیم و در فرمت مشخص برای سازمان امور مالیاتی ارسال می‌کند. در صورت یادگیری نحوه کار با کارپوشه مالیاتی اینجا کلیک کنید.

نقش کاربر فرعی در کارپوشه مودیان چیست؟

مؤدیان حقوقی (مدیرعامل / مدیر تصفیه) و مؤدیان حقیقی (انفرادی، نماینده اصلی پرونده‌های مشارکتی) می‌توانند افرادی را در درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی کشور به آدرس my.tax.gov.ir با کد ملّی خود ثبت نام نمایند و به عنوان کاربر فرعی برای ورود به کارپوشه مربوطه تعریف و برای آنها سطح دسترسی تعیین نمایند. کاربر فرعی با ورود به کارپوشه می‌تواند لیست پرونده/ پرونده‌های مالیاتی تخصیص داده شده به خود را مشاهده و با انتخاب هر پرونده وارد کارپوشه آن شده و بر اساس سطح دسترسی تعریف شده اقدامات لازم را انجام دهد.

در صورت داشتن پرونده مالیاتی، نحوه وارد شدن به کارپوشه چگونه است؟

چنانچه دارای پرونده مالیاتی هستید، می‌توانید به سایت tp.tax.gov.ir یا آدرس my.tax.gov.ir مراجعه کرده و با وارد نمودن نام کاربری، رمز عبور و انجام عملیات احراز هویت به کارپوشه خود وارد شوید.

آیا امکان غیرفعالسازی پرونده مالیاتی درکارپوشه وجود دارد؟

امکان غیرفعالسازی پرونده مالیاتی برای مؤدیان، به صورت سیستمی از طریق درگاه ملّی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی my.tax.gov.ir  در بخش “پرونده‌های درآمد” و با انتخاب گزینه”جزییات” ایجاد گردیده است. لذا مؤدیان درصورت عدم فعالیت می‌توانند از طریق آدرس مذکور غیرفعالسازی پرونده مربوطه را انجام دهند.

چند وضعیت برای صورتحساب‌ها در کارپوشه وجود دارد؟

بطور کلی صورتحساب‌های خرید دارای وضعیت‌های زیر هستند:

  • در انتظار واکنش: به وضعیتی اطلاق می‌شود که مؤدی به صورتحساب واکنش نشان نداده و 30 روز از زمان درج صورتحساب در کارپوشه نگذشته باشد.
  • تایید شده: به وضعیتی اطلاق می‌شود که مؤدی صورتحساب را تایید کرده باشد.
  • رد شده: وضعیتی است که مؤدی صورتحساب را در فرجه زمانی قانونی رد کرده باشد.
  • تایید سیستمی: در این وضعیت، در صورتی که مؤدی به صورتحساب واکنش نشان نداده باشد پس از گذشت 30 روز از زمان درج صورتحساب در کارپوشه، صورتحساب تایید سیستمی می‌گردد.
  • عدم نیاز به واکنش: وضعیتی است که صورتحساب برای مصرف‌کننده نهایی صادر می‌شود. (نوع2 و نوع3)
  • عدم امکان واکنش: صورتحساب‌هایی که در زمان صدور، وضعیت کارپوشه خریدار آنها غیرمجاز (موقت یا دائم) باشد و 30 روز از تاریخ صدور آنها گذشته باشد.
  • ابطال شده: در صورت صدور صورتحساب الکترونیکی ارجاعی، مرجع همان صورتحساب ابطال شده تلقی می‌گردد.

فعالسازی مجدد کارپوشه و شناسه یکتای حافظه مالیاتی چگونه است؟

طبق قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان، با تکمیل و تایید نهایی اطلاعات ویرایش شده در سامانه ثبت نام الکترونیکی، پرونده مالیاتی مربوطه در کارپوشه سامانه مؤدیان فعال شده و مؤدی می‌تواند با ورود به کارپوشه، مجددا شناسه یکتای حافظه مالیاتی را درخواست و دریافت نماید. لازم به ذکر است با درخواست شناسه یکتای حافظه مالیاتی توسط مؤدی، شناسه حافظه مالیاتی غیر فعال قبلی مجدداً فعال خواهد شد.

گزینه «عملیات حق‌العمل‌کاری» درکارپوشه نمایانگر چیست؟

برای انتقال صورتحساب الکترونیکی ثبت شده در سامانه مؤدیان برای آمر (خرید و یا فروش)، در بخش جزئیات صورتحساب قسمت اقلام کالا، قلم کالاهای حق‌العمل‌کاری را انتخاب و بر روی گزینه «عملیات حق‌العمل‌کاری» کلیک می‌کنیم؛ شماره قراردادهای حق‌العمل‌کاری را ثبت و نمایش داده شده انتخاب نموده و گزینه تایید را انتخاب می‌نماییم.

پس از پایان مراحل گفته شده یک صورتحساب مجازی برای آمر ایجاد و ارسال می‌گردد و در اطلاعات صورتحساب نقش مؤدی از (عادی به حق‌العمل‌کاری) تغییر می‌کند. لازم به ذکر است به منظور حق‌العمل‌کاری خریدی ضروری است که خریدار قبل از انجام عملیات حق‌العمل‌کاری نسبت به تایید صورتحساب الکترونیکی اقدام نماید.

گزینه «ثبت اطلاعیه پرداخت نسیه» در کارپوشه نمایانگر چیست؟

مؤدی (خریدار) برای ثبت پرداخت‌های انجام شده در خصوص صورتحساب‌های الکترونیکی نوع اول که روش تسویه آن (نسیه و یا نقد/نسیه) باشد، می‌تواند در جزئیات صورتحساب در قسمت جدول پرداخت بر روی گزینه «ثبت اطالعیه پرداخت نسیه» کلیک کند. و اطلاعات پرداخت‌های انجام شده را ثبت نماید. پس از ثبت اطلاعات پرداخت توسط خریدار، اطلاعات پرداخت خرید برای فروشنده جهت اقدام لازم (تایید و یا رد) نمایش داده می‌شود. با تایید اطلاعات پرداخت توسط فروشنده وضعیت اطلاعات پرداخت نسیه توسط خریدار در جزئیات صورتحساب “تایید شده” نمایش داده می‌شود؛ همچنین در صورتی که اطلاعیه پرداخت ثبت شده در وضعیت «در انتظار واکنش»، «رد» و یا «عدم امکان واکنش» باشد، خریدار می‌تواند نسبت به «ابطال» اطلاعیه پرداخت، اقدام نماید.

قوانین مرتبط با قانون پایانه‌های فروشگاهی

همانطور که در قوانین مرتبط با قانون پایانه‌های فروشگاهی آمده است، پایانه‌های فروشگاهی شامل: رایانه، دستگاه کارتخوان بانکی (pos)، درگاه پرداخت الکترونیکی یا هر وسیله دیگری که امکان اتصال به شبکه‌های الکترونیکی پرداخت رسمی کشور و سامانه مؤدیان را داشته و از قابلیت صدور صورتحساب الکترونیکی برخوردار باشد.

ارسال صورتحساب الکترونیکی با سامانه مؤدیان یا سامانه معاملات 169؟

طبق مقررات ماده 7 قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان، صورتحساب‌های الکترونیکی ثبت شده در سامانه مؤدیان به منزله ثبت آنها در سامانه فهرست معاملات موضوع ماده 169 قانون مالیات‌های مستقیم است و فروشنده و خریدار تکلیف اضافی در این مورد نخواهند داشت.

روش جایگزین در صورت خرابی پایانه فروشگاهی مؤدی و عدم امکان صدور صورتحساب الکترونیکی چیست؟

در این صورت مؤدی باید مراتب را تا پایان روز اداری بعد، از طریق کارپوشه خود در سامانه مؤدیان یا به هر طریق دیگری که سازمان امور مالیاتی کشور اعلام نماید، حسب مورد به سازمان مذکور یا شرکت‌های معتمد ارائه‌کننده خدمات مالیاتی اعلام نموده و تا زمان امکان‌پذیر شدن صدور صورتحساب الکترونیکی، مطابق دستورالعمل موضوع ماده )12( قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان، نسبت به ثبت و ارسال صورتحساب‌های صادره به سازمان اقدام نماید.

جریمه عدم استفاده از پایانه‌های فروشگاهی

عدم استفاده از پایانه‌های فروشگاهی و عدم اجرای قانون سامانه مؤدیان جرایمی به دنبال دارد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت:

چنانچه مؤدی در سامانه مؤدیان ثبت نام نکرده یا از پایانه‌های فروشگاهی استفاده نکرده باشد، معادل 10% از مجموع مبلغ فروش انجام شده یا 20 میلیون ریال، هر یک که بیشتر باشد جریمه خواهد شد.

جمع‌بندی

در این مقاله به بررسی جامع سامانه مؤدیان پرداختیم و نکات مهم در این خصوص را بیان کردیم. سامانه مؤدیان یکی از پلتفرم‌های مهم دولتی است که تمامی صاحبان مشاغل و اشخاص حقوقی موظف به ثبت نام در آن و ارسال صورتحساب الکترونیکی خود هستند. قبل از ثبت نام در این سامانه، پیشنهاد می‌کنیم مطالب این مقاله را مدنظر قرار داده و طبق آن اقدام کنید. در پایان، چنانچه سوالی درباره آموزش نحوه کار با سامانه مؤدیان داشتید، در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

https://www.intamedia.ir

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

سمانه کیا
سمانه کیا
کارشناس حسابداری و علاقه‌مند به بازاریابی محتوایی
رشته MBA چیست؟ (گرایش های رشته مدیریت کسب و کار)

رشته MBA چیست؟ (گرایش های رشته مدیریت کسب و کار)

زمان مطالعه این مقاله: 6 دقیقه امروزه، کسب و کارها در حال رقابتی شدید با یکدیگر هستند. برای اینکه یک کسب‌وکار بتواند در این رقابت موفق شود، نیاز به مدیرانی با مهارت و دانش بالا دارد. رشته MBA یکی از رشته‌های دانشگاهی است که به دانشجویان

اطلاعات بیشتر
کتاب روانشناسی پول؛ راهنمایی جهت مدیریت بهتر امور مالی

کتاب روانشناسی پول؛ راهنمایی جهت مدیریت بهتر امور مالی

زمان مطالعه این مقاله: 3 دقیقه متاسفانه با وضعیت اقتصادی نابسامان و وجود تورم بیش از حد در جامعه ما، به دست آوردن و از آن مهم‌تر نگه‌داشتن پول یکی از دغدغه‌های اصلی مردم است. اینکه چطور پول به دست آوریم و در چه راهی مصرف

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی + نحوه محاسبه

مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی + نحوه محاسبه

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی یکی از پایه‌های اصلی درآمدهای مالیاتی دولت‌ها محسوب می‌شود. این نوع مالیات از سود و درآمد شرکت‌ها و مؤسسات مختلف اخذ می‌شود و نقش مهمی در تأمین منابع مالی دولت برای ارائه خدمات عمومی ایفا

اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری