جستجو
Close this search box.

نرم افزار حسابداری داروخانه چیست و چه امکاناتی دارد؟

نوشته شده توسط مهدی میدان
زمان مطالعه این مقاله: 6 دقیقه

فهرست مطالب

نرم افزار حسابداری داروخانه یکی از ابزار‌های مهم و کاربردی در مدیریت امور مالی و حسابداری داروخانه‌ ها می‌باشد. داروخانه، یکی از مراکز مهم و تخصصی فروش دارو و محصولات بهداشتی در کشور است که روزانه دارای حجم بالایی از تراکنش‌های مالی است. از این رو مدیریت امور مالی و کنترل هزینه‌ها در داروخانه‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است. درواقع داروخانه‌ها به منظور ثبت داروها، کنترل هزینه‌ها، صدور فاکتور، محاسبه سود، محاسبه مالیات و… از نرم افزار حسابداری داروخانه استفاده می‌کنند.

در داروخانه‌ها با توجه به حجم بالای تراکنش‌های مالی، اهمیت ثبت و مدیریت هزینه، محاسبه سود و زیان و… نیاز به نرم‌ افزار‌های حسابداری همچون سایر مشاغل بسیار احساس می‌شود. در این مقاله از وب‌سایت محک به بررسی حسابداری داروخانه و معرفی بهترین نرم افزار حسابداری داروخانه خواهیم پرداخت.

داروخانه آنلاین

داروخانه یا دراگ استور کجاست ؟

امروزه دارو به عنوان یکی از مهم‌ترین اجزا در تشخیص، پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری‌ها کاربرد دارد و بر همین اساس مجموعه‌‌ای از فرایند‌ها بر تولید، نگهداری، واردات، توزیع و فروش دارو جهت ایمنی و تضمین سلامت و کیفیت آن در کشورهای مختلف انجام می‌گیرد. اگر دارو به نحو اصولی و علمی تولید، نگهداری، توزیع و به فروش نرسد، در دستیابی به شاخص‌های سلامت جامعه تأثیر نامطلوب خواهد گذاشت همچنین سبب به‌روز مشکلات مهمی در جامعه، محروم ماندن از درمان و حتی مرگ بیماران خواهد شد.

امروز داروخانه‌ها به عنوان یکی از مهم‌ترین مراکز توزیع و فروش دارو در کشور فعالیت می‌کنند و از این رو در رفع بسیاری از مشکلات و نیاز‌های درمانی افراد جامعه نقش بسیار مهمی دارند. در واقع می‌توان گفت که داروخانه‌ها به عنوان یک مرکز تخصصی فروش اقلام دارویی و بهداشتی و همچنین ارائه خدمات، از نزدیک‌ترین و در دسترس ترین بخش‌های زنجیره درمان در کشور هستند.

علاوه بر این داروسازان که در داروخانه‌ها مشغول به فعالیت هستند یکی از در دسترس‌ترین اعضای تیم پزشکی هستند که آماده ارائه خدمات به بیماران می‌باشند. اصولاً مدیر و محور اصلی داروخانه، دکتر داروساز است که به صورت مؤسس یا مسئول فنی در داروخانه کار می‌کند. در انجام امور داروخانه‌ها افراد دیگری از جمله پرسنل داروخانه، صندوق دار و مشاوران مسائل بهداشتی با دکتر داروساز همکاری می‌کنند. در داروخانه‌هایی با فضای بیشتری دارد تعداد پرسنل فعال نیز به تبع بیشتر خواهد بود. در داروخانه‌ها مسئولیت داروهای فروخته شده در به صورت نسخه‌‌ای یا بدون نسخه با دکتر داروساز می‌باشد. به همین منظور در داروخانه‌ها برای مدیریت فروش دارو‌ها و کنترل امور مالی از نرم‌افزار حسابداری داروخانه استفاده می‌شود که در این مقاله با آن آشنا خواهیم شد.

مسئول فنی داروخانه کیست؟

مسئول فنی داروخانه کیست؟

مسئول فنی در داروخانه‌ها یکی از مهم‌ترین افرادی است که در داروخانه مشغول به کار است در واقع یکی از الزامات تأسیس داروخانه وجود مسئول فنی می‌باشد. وظایف مسئول فنی داروخانه شامل نظارت بر کلیه امور فنی در مورد داروها، چک کردن نسخه‌ها از نظر تاریخ اعتبار، تأیید نسخه‌های دارویی، جوابگویی به مشکلات و سؤالات دارویی پرسنل داروخانه و بیماران و… می‌باشد.

مسئول داروخانه چه وظیفه ای دارد؟

مسئول داروخانه فردی است که مسئولیت کلیه امور اجرایی داروخانه بر عهده او می‌باشد. مسئول داروخانه باید پاسخگوی تمام فعالیت‌های انجام شده در داروخانه توسط پرسنل و گزارش آن به مدیر یا مسئولین بیمارستان باشد. علاوه بر این وظایفی چون کنترل موجودی داروها، نوشتن برنامه هفتگی برای پرسنل داروخانه و نظارت بر اجرای صحیح آن، بررسی تاریخ انقضا دارو و جمع آوری داروهای تاریخ گذشته با نظارت مسئول فنی داروخانه و همچنین تغییر قیمت داروها در نرم‌ افزار حسابداری داروخانه طبق لیست ارسالی از طرف بیمه بر عهده مسئول داروخانه می‌باشد.

صندوق دار داروخانه چه کاری انجام میدهد؟

صندوق دار داروخانه چه کاری انجام میدهد؟

صندوقداری یکی از رایج‌ترین شغل‌ها در حوزه خدمات دریافت و پرداخت در بسیاری از فروشگاه‌ها و مراکز مختلف از جمله داروخانه‌ها محسوب می‌شود. صندوقدار داروخانه فردی است که مسئولیت محاسبه قیمت داروها و دریافت وجه از مشتری و صدور فیش دارو و یا خدمات را بر عهده دارد. صندوقدار داروخانه از جمله افرادی است که نقش مهمی در کنترل امور مالی و حسابداری داروخانه بر عهده دارد و وظایفی از قبیل ثبت هزینه‌ها و عملیات در نرم‌افزار حسابداری، بایگانی اسناد و مدارک، انتقال وجوه به حساب‌های بانکی و… را بر عهده دارد.

تکنسین امور داروخانه کیست؟

افرادی هستند که در بخش‌های اجرایی داروخانه و همچنین ارتباط با بیماران مشغول به کار هستند و وظایفی از قبیل هماهنگی با سایر بخش‌های داروخانه جهت فروش دارو به بیمار، ثبت اطلاعات دارویی بیمار، مرتب کردن قفسه داروها و… را بر عهده دارند.

بستن سال مالی در نرم افزار محک
بستن سال مالی در نرم افزار محک

فرایندهای جاری در داروخانه‌ها

داروخانه‌ها از جمله مراکز مهم در جامعه هستند که ارتباط مستقیمی با بیماران دارند و از این رو مدیریت و کنترل دارو‌ها از مرحله سفارش دارو تا فروش آن از اهمیت بسیاری در داروخانه‌ها برخوردار است. به طور کلی و طبق استاندارد‌ها، فرایند‌های جاری در داروخانه‌ها شامل ۱۴ مرحله اساسی می‌باشد که عبارت‌اند از:

  1. مرحله سفارش دارو
  2. مرحله تحویل دارو به داروخانه
  3. مرحله چینش داروها در قفسه داروخانه
  4. مرحله انتقال داروها به انبار
  5. مرحله نسخه پیچی
  6. مرحله ساخت داروهای جالینوسی (ترکیبی)
  7. مرحله کنترل تاریخ انقضای داروها
  8. مرحله امحا داروها و اقلام تاریخ گذشته
  9. مرحله نظافت و کنترل دمایی داروخانه
  10. مرحله آموزش کارکنان
  11. مرحله ثبت و بایگانی مدارک و سوابق
  12. مرحله کنترل موجودی در داروخانه
  13. مرحله انبارگردانی
  14. مرحله حسابداری
نرم افزار حسابداری داروخانه

حسابداری داروخانه چگونه است؟

همان‌طور که می‌دانیم حسابداری فرایند شناسایی، بررسی، محاسبه و گزارش اطلاعات واحد اقتصادی اعم از سازمان‌ها، شرکت‌ها و کسب و کار‌ها به مدیران و تصمیم گیرندگان می‌باشد. درواقع حسابداری یکی از علوم کاربردی می‌باشد که به طور گسترده در مدیریت امور مالی واحد‌های تجاری نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند. داروخانه‌ها از جمله مراکزی هستند که از تکنیک‌های حسابداری برای مدیریت کلیه امور مالی استفاده می‌کنند.

در واقع می‌توان گفت که حسابداری داروخانه از جمله بخش‌های مهم در داروخانه می‌باشد که در ثبت هزینه‌ها، مدیریت و کنترل دارو‌ها، ثبت و گزارش معاملات مالی، عملکرد مالی و مدیریت جریان نقدی دارو خانه‌ها نقش دارد. مدیران داروخانه‌ها با استفاده از این اطلاعات مدیریت و کنترل دقیقی بر امور مالی و حسابداری داروخانه پیدا می‌کنند. با توجه به حساس بودن این مراکز مدیران داروخانه با استفاده از اصول و قوانین حسابداری داروخانه و اطلاعات به دست آمده از نرم افزار حسابداری داروخانه ، برنامه جامعی را برای مدیریت و کنترل هزینه‌ها تنظیم می‌کنند.

حسابداری داروخانه‌ ها شامل مفاهیم و قواعدی است که می‌بایست به درستی شناخته و اجرا شود. اگر داروخانه‌ها را به عنوان یک واحد تجاری در نظر بگیریم، استفاده از حسابداری در پیش بینی جریانات نقدی آینده و کاهش هزینه‌ها از طریق خرید به موقع و به اندازه دارو کمک زیادی می‌کند همچنین هزینه‌های بسیاری را هنگام انبار دارو کاهش خواهد داد.

دارایی های داروخانه

همه سازمان‌ها، شرکت‌ها و واحدهای تجاری دارای منابع و دارایی‌هایی هستند که به نوعی سرمایه آن‌ها محسوب می‌شود. درواقع دارایی‌ها منابع باارزشی هستند انتظار می‌رود در آینده برای این واحدهای تجاری منافعی ایجاد کند. داروخانه‌ها نیز از جمله مراکزی هستند که دارایی‌های باارزشی دارند. به طور کلی دارایی‌های داروخانه‌ها به سه دسته تقسیم می‌شود که عبارت‌اند از:

دارایی‌های جاری: به دارائی‌هایی گفته می‌شود که از نقدشوندگی بسیار بالایی برخوردار هستند. از جمله این دارایی‌ها می‌توان به وجوه نقدی، موجودی داروها، اسناد دریافتی، حساب‌های دریافتی، پیش‌پرداخت‌ها و … اشاره کرد.

دارایی‌های ثابت: دارایی‌هایی با عمر بیش از یک سال هستند که به‌صورت غیرنقدی می‌باشند و به قصد خرید و فروش خریداری نشده‌اند. این دارایی‌ها در ترازنامه با عناوینی همچون زمین، ساختمان، ماشین‌آلات و تجهیزات، اثاثیه اداری و… ثبت می‌شوند.

دارایی‌های نامشهود: دارایی‌هایی هستند که ماهیت فیزیکی یا واقعی ندارند. مالکیت‌های فکری شرکت‌ها (نظیر ثبت اختراع، حقوق مالکیت و…)، نام و نشان تجاری و همچنین قراردادهایی که شرکت‌ها می‌بندند ازجمله دارایی‌های نامشهود هستند.

محاسبه سود کالاهای داروخانه

دارو‌ها، مکمل‌های غذایی و محصولات بهداشتی از جمله اقلامی هستند که در داروخانه‌ها به فروش می‌رسند. همواره منطقی شدن درصد سود این اقلام، یکی از دغدغه‌های اصلی داروسازان است. با وجود این که برای تعیین سود هر کدام از این اقلام بخشنامه خاصی وجود دارد، اما به دلیل وجود ابهام در برخی از این بخشنامه‌ها مشکلاتی از قبیل عدم شفافیت در این حوزه وجود دارد. بدیهی است که اصلاح این مشکل می‌تواند سالانه میلیون‌ها تومان در سودی که داروخانه‌ها کسب می‌کنند تأثیر داشته باشد. یکی از مهم‌ترین دلایلی که موجب ابهام در این بخشنامه‌ها شده است عدم تعریف نحوه محاسبه درصد سود اقلام داروخانه است. به همین منظور در این بخش با نحوه محاسبه سود اقلام داروخانه آشنا خواهیم شد.

روش تعیین اضافه بها

به روش تعین اضافه بها به اصطلاح Markup گفته می‌شود در این روش قیمت مصرف کننده را از قیمت خرید داروخانه کم، سپس بر قیمت خرید داروخانه تقسیم می‌کنند. برای مثال اگر دارویی ۸۰ تومان خریداری شود و ۱۰۰ تومان به فروش برسد، سود ۲۰ تومانی، تقسیم بر ۸۰ می‌شود در این صورت سود داروخانه ۲۵ درصد محاسبه می‌شود. این عدد، اضافه بها نام دارد که برای منظور اهداف خاصی محاسبه می‌شود و نشان دهنده سود واقعی نیست.

روش تعیین حاشیه سود

در این روش قیمت مصرف کننده از قیمت خرید داروخانه کم و سپس بر قیمت مصرف کننده تقسیم می‌شود. اگر در مثال بالا، سود ۲۰ تومانی را بر قیمت مصرف کننده که 100 می‌باشد تقسیم کنیم عدد ۲۰ درصد تحت عنوان حاشیه سود به دست می‌آید که این عدد سود واقعی داروخانه است.

محاسبه حاشیه سود برای داروها، یک روش استاندارد برای تعیین درصد سود است که واحد قیمت گذاری دارو در وزارت بهداشت آن را پذیرفته است. امروزه محاسبات مربوط به درصد سود داروها توسط نرم‌افزار حسابداری داروخانه انجام می‌شود.

نرم افزار حسابداری داروخانه چه امکاناتی دارد؟

نرم افزار حسابداری داروخانه چه امکاناتی دارد؟

مدیریت و کنترل وجوه نقد، ثبت حساب‌ها، مدیریت هزینه‌ها، صورت‌های مالی، اسناد مالی و همچنین کنترل جریان نقدینگی، از موضوعات مهم و با اهمیت برای مدیران و مسئولین داروخانه‌ها می‌باشد. به همین منظور داروخانه‌ها از علوم حسابداری برای مدیریت امور مالی و حسابداری استفاده می‌کنند. امروزه با توجه به پیشرفت تکنولوژی و توسعه علوم برنامه نویسی نرم‌افزار‌های حسابداری ویژه‌‌ای طراحی شده‌‌اند که مدیریت و کنترل تمام امور حسابداری مربوط به دارو خانه‌ها را به سادگی امکان‌پذیر کرده‌اند. نرم افزار حسابداری داروخانه علاوه بر مدیریت هزینه‌ها و کنترل حساب‌ها، موجب افزایش سرعت و دقت در انجام محاسبات می‌شود همچنین مدیریت و کنترل دقیق اطلاعات مالی، اقلام دارویی و… را در اختیار داروخانه‌ها قرار می‌دهد.

یکی از بهترین این نرم‌افزار‌ها، نرم افزار حسابداری داروخانه محک می‌باشد که توسط متخصصان حرفه‌ای طراحی و توسعه داده شده است. نرم‌ افزار حسابداری داروخانه محک با امکانات ویژه‌ای که در اختیار داروخانه‌ها قرار داده است گامی بزرگ در رفع نیازهای مربوط به امور حسابداری داروخانه‌ ها برداشته است. نرم افزار حسابداری داروخانه محک با ارائه امکانات و قابلیت‌هایی از قبیل سیستم حقوق و دستمزد کارکنان، تعیین سطوح دسترسی، تعریف سطوح قیمتی برای دارو‌ها، گزارش‌های پیشرفته، ثبت هم‌زمان چندین نوع فاکتور، محاسبه مالیات بر ارزش افزوده و… میزبان اطلاعات مالی و امور حسابداری در بسیاری از داروخانه‌ها می‌باشد.

همه آنچه که راجع به نرم افزار حسابداری داروخانه آموختید

داروخانه‌ها از مراکز مهمی در سطح کشور هستند که به طور مستقیم با بیماران و بسیاری از افراد جامعه در ارتباط می‌باشند و روزانه حجم قابل توجهی تراکنش مالی اعم از خرید و فروش دارو و محصولات بهداشتی و… دارند. از جمله حوزه‌هایی که علوم حسابداری در آن کاربرد و اهمیت بسیاری دارد داروخانه‌ها می‌باشند. در واقع مدیریت امور مالی و حسابداری در دارو خانه از جمله فعالیت‌های مهم می‌باشد که توسط حسابدار یا صندوق دار انجام می‌شود و اگر به درستی انجام نشود مشکلات و هزینه‌های اضافه‌‌ای بر جای خواهد گذاشت.

امروزه شاهد آن هستیم که بسیاری از داروخانه‌ها به منظور مدیریت و کنترل امور مالی خود از نرم افزار حسابداری داروخانه استفاده می‌کنند. نرم‌افزار حسابداری داروخانه با ارائه امکانات فراوان بسیاری از دغدغه‌های مربوط به امور مالی در داروخانه‌ها را رفع می‌کند. در این مقاله در مورد حسابداری داروخانه ، نحوه محاسبه سود در داروخانه و همچنین بهترین نرم افزار حسابداری داروخانه توضیحاتی ارائه شد که می‌تواند به عنوان یک راهنمای جامع در انتخاب نرم‌ افزار حسابداری داروخانه کمک شایانی به شما کند. علاوه بر این در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر در مورد نرم افزار حسابداری داروخانه می‌توانید با کارشناسان و مشاورین گروه نرم افزار حسابداری محک تماس حاصل کرده و اطلاعات تکمیلی را در این خصوص دریافت کنید.

منبع: freshbooks

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

مهدی میدان
مهدی میدان
مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه مالیات بر درآمد اتفاقی یکی از انواع مالیات‌های مستقیم است که به درآمدهای غیر منتظره و غیر شغلی اشخاص حقیقی و حقوقی تعلق می‌گیرد. این نوع درآمدها در مقابل درآمدهای مستمر مانند حقوق و دستمزد قرار دارند. هرگاه شخص حقیقی

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد چیست؟ انواع مالیات بر درآمد

مالیات بر درآمد چیست؟ انواع مالیات بر درآمد

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد نوعی مالیات مستقیم است که توسط دولت بر درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی اعمال می‌شود. این نوع مالیات دارای انواع مختلفی است که در ادامه مطلب به آن خواهیم پرداخت. نرخ مالیات بر درآمد بر اساس درآمد

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد املاک و مستغلات چیست؟

مالیات بر درآمد املاک و مستغلات چیست؟

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد املاک یکی از مباحث مالیاتی مهم و تخصصی است. فرقی نمی‌کند امسال یا چند سال دیگر، قوانین مالیات بر درآمد املاک اغلب، در راس مهم‌ترین انواع مالیات بر درآمد قرار دارد. شاید گره خوردن قوانین مالیات املاک

اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری