جستجو
Close this search box.

مالیات بر اجاره ملک در سال 1403 + نحوه محاسبه مالیات بر اجاره

نوشته شده توسط ثمین اسدیان
زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه

مالیات بر اجاره یکی از انواع مالیات است که دولت به دو روش مستقیم و غیر مستقیم نسبت به دریافت آن اقدام می‌کند و عدم پرداخت انواع مالیات موجب ایجاد جرائم سنگین مالیاتی می‌شود. همچنین در صورت پرداخت به موقع مالیات، برای شما پاداشی در قالب معافیت مالیاتی در نظر گرفته می‌شود. درآمد دولت از دریافت مالیات صرف ارائه خدمات عمومی و اجتماعی به ساکنین کشور و شهروندان می‌شود. در این مقاله از گروه نرم افزاری محک به نحوه محاسبه آنلاین مالیات بر اجاره 1403 و همچنین بررسی مالیات بر اجاره مغازه می‌پردازیم.

فهرست مطالب

قانون مالیات بر درآمد اجاره چیست؟

قانون مالیات بر اجاره چیست؟

قانون مالیات بر اجاره چیست؟ این سوالی است که این روز‌ها بسیار پرسیده می‌شود. هر سال کلیه مالکان واحدهای تجاری موظف‌اند مالیات ملکی که اجاره داده‌اند بپردازند. مالیات بر اجاره قوانین خاصی دارد اما ممکن است برخی املاک بر اساس قوانین تصویب شده سازمان امور مالیاتی معاف از مالیات باشند.

در ایران مالیات به دو روش مستقیم و غیر مستقیم از صاحبان سرمایه دریافت می‌شود. مالیات مستقیم مالیاتی است که مستقیما از درآمد و دارایی افراد کسر می‌شود و مالیات غیرمستقیم مالیاتی است که به‌عنوان بخشی از قیمت کالا و خدمات از افراد اخذ می‌شود. مالیات بر درآمد اجاره ملک از فرد اجاره‌دهنده دریافت می‌شود؛ زیرا او فردی است که از راه اجاره دادن ملک به درآمد رسیده است. این ملک ممکن است تجاری و اداری باشد. نوع کاربری ملک در میزان پرداخت مالیات اجاره توسط مستأجر تأثیرگذار است.

بنر اطلاع رسانی سامانه مودیان مالیاتی

انواع مالیات بر درآمد چیست؟

همان طور که می‌دانید مالیات بر درآمد از انواع مالیات‌های مستقیم است که خود به پنج گروه تقسیم می‌شود:

  1. مالیات بر درآمد حقوق
  2. مالیات بر درآمد مشاغل
  3. مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی
  4. مالیات بر درآمد اتفاقی
  5. مالیات بر درآمد املاک و مستغلات

حال موضوع مقاله ما یعنی مالیات بر درآمد اجاره ملک نیز یکی از انواع مالیات‌های املاک و مستغلات است؛ طبق این نوع مالیات، مالکان املاک مسکونی و یا تجاری که ملک خود را اجاره داده‌اند، موظف به پرداخت مالیات هستند.

از انواع مالیات بر درآمد املاک چه می‌دانید؟

از انواع مالیات بر درآمد املاک چه می‌دانید؟

همان‌طور که گفتیم مالیات بر درآمد املاک و مستغلات یکی از انواع مالیات بر درآمد است. این نوع از مالیات، خود به سه دسته تقسیم می‌شود:

  • بر درآمد نقل و انتقال ملک که در هنگام فروش ملک اخذ می‌گردد.
  • مالیات بر اجاره مغازه یا ملک
  • مالیات بر مستغلات خالی که مربوط به املاکی است که خالی از سکنه هستند.

مالیات بر درآمد اجاره چیست؟

مالیات بر اجاره، مالیاتی است که در ازای اجاره دادن ملک از فرد اجاره‌دهنده دریافت می‌شود. حتی اگر فرد اجاره‌دهنده، خودش هم ملک را از کسی اجاره کرده باشد، پرداخت مالیات بر اجاره بر عهده اوست.

طبق ماده ۵۳ قانون مالیات‌های مستقیم، درآمد مشمول مالیات املاکی که مورد اجاره قرار می‌گیرند عبارت‌اند: از کل مال‌الاجاره اعم از نقدی و غیر نقدی پس از کسر ۲۵ درصد بابت هزینه‌ها و استهلاکات و تعهدات مالک نسبت به مورد اجاره. یعنی مالک طبق این قانون ۷۵ درصد اجاره تعیین شده‌ای که از مشتری اخذ شده را دریافت می‌کند.

نحوه محاسبه مالیات بر اجاره سال 1403

برای محاسبه مالیات بر اجاره، قرارداد اجاره ملک مبنای محاسبه قرار می‌گیرد و مبلغ مالیات بر اجاره از روی جدول‌های ارائه شده از سوی سازمان امور مالیاتی تعیین می‌گردد. برای محاسبه مالیات بر اجاره، قراردادهای اجاره ملک (رسمی – عادی) مورد بررسی قرار می‌گیرد و درآمد حاصل از اجاره مشمول مالیات می‌شود.

حال اگر قراردادی مبنی بر اجاره ملک تنظیم نشده و موجود نباشد و یا مبلغ اجاره‌نامه از 80 درصد ارقام اقلام شده توسط اداره مالیات کمتر باشد، چه چیزی مبنای محاسبه مالیات بر اجاره 1403 قرار می‌گیرد؟ اگر قرارداد اجاره تنظیم نشده باشد، بسته به شرایط ملک، املاک مشابه ملک اجاره داده شده، مبنا قرار می‌گیرد و مالیات بر اجاره آن تعیین می‌شود.

بستن سال مالی در نرم افزار محک
بستن سال مالی در نرم افزار محک

چه نکاتی را باید برای محاسبه مالیات بر اجاره در نظر گرفت؟

برای محاسبه مالیات بر اجاره املاک اداری، مالیات بر اجاره املاک تجاری، مالیات بر اجاره خانه‌ها، مالیات بر اجاره مغازه بهتر است نکات زیر را در نظر بگیرید:

  1. برای محاسبه مالیات بر درآمد اجاره، میزان مبلغ اجاره‌بها تعیین کننده است و هر چه قدر میزان اجاره دریافتی از مستأجر بیشتر باشد، مبلغ مالیات نیز بالاتر می‌رود.
  2. نوع کاربری ملک بر میزان مالیات بر اجاره تأثیر می‌گذارد؛ مثلا ملکی با کاربری مسکونی میزان اجاره‌بها و مالیاتش با ملک تجاری متفاوت است.
  3. مالیات اجاره اشخاص حقوقی و اشخاص حقیقی با یکدیگر متفاوت است و اینکه صاحب ملک اجاره داده شده شخص حقیقی باشد یا حقوقی بر میزان مالیات تأثیر بالایی دارد.
  4. مبنای محاسبه مالیات بر اجاره، مبلغ اجاره‌بها ذکر شده در قرارداد خواهد بود.
  5. مالیات بر اجاره تنها 75 درصد از مبلغ اجاره سالیانه را شامل می‌شود.
  6. میزان و مبلغ مالیات بر اجاره را می‌توان از روی جدول ارائه شده توسط سازمان امور مالیاتی تعیین کرد.
  7. هنگام محاسبه مالیات میزان مبلغ رهن و اجاره هر دو مشمول مالیات می‌شوند.
  8. هنگام محاسبه مالیات بر رهن، در صورتی که مبلغی از وجه پرداختی به موجر، به صورت پول پیش باشد،18 درصد از رهن با اجاره‌بها جمع بسته می‌شود.
  9. اگر مبلغ اجاره‌بها دریافتی کمتر از عرف جامعه باشد و یا تمام مبلغ اجاره به صورت رهن کامل دریافت شود، ملاک تعیین اجاره ملک اداری، مسکونی، تجاری 80 درصد عرف جامعه است.

مالیات بر اجاره مغازه چگونه محاسبه می‌شود؟

همیشه هنگام اجاره مغازه و یا یک ملک تجاری با نگرانی‌هایی برای صاحبان کسب‌وکار همراه بوده است و اینکه میزان مالیات بر اجاره مغازه یا ملک تجاری چقدر خواهد بود جای سؤال است. مالیات اجاره تا زمانی به مغازه یا ملک تجاری تعلق می‌گیرد که فعالیتی در آن ملک صورت گرفته باشد. به عبارتی اگر ملک تجاری و مغازه بسته باشد، لزومی برای پرداخت مالیات بر اجاره مغازه وجود ندارد.

تکمیل اظهارنامه مالیاتی توسط مالک و مستأجر در هنگام عقد قرارداد از مهم‌ترین فعالیت‌هایی است که باید در جهت جلوگیری از بروز مشکلات مالی انجام شود. بهتر است در یکی از بندهای قرارداد، لزوم ارسال اظهارنامه مالیاتی توسط مستأجر در موعد مقرر ذکر شود.

محاسبه آنلاین مالیات بر درآمد اجاره ملک در سال 1403

برای محاسبه آنلاین مالیات بر درآمد اجاره ملک تنها کافی است از جدول زیر که در آن نرخ مالیات بر درآمد اجاره ملک در سال 1403 مشخص شده است استفاده کنید. در این جدول درصد مالیات متناسب با درآمد سالیانه مشخص شده است.

درصد مالیات  درآمد سالیانه مشمول مالیات  
۱۵ درصد    تا ۵۰ میلیون  
۲۰ درصد  ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون  
۲۵ درصدبالای ۱۰۰ میلیون
چه خانه‌هایی معاف از مالیات بر درآمد اجاره ملک هستند؟

چه خانه‌هایی معاف از مالیات بر درآمد اجاره ملک هستند؟

طبق قوانین مالیاتی، اشخاص زیر از مالیات بر درآمد اجاره معاف هستند:

  • خانه‌های سازمانی که اشخاص حقوقی صاحبان آن هستند.
  • املاکی که پدر یا مادر یا همسر یا فرزند و یا اجداد صاحب ملک در آن‌ها زندگی می‌کنند.
  • املاکی که به صورت رایگان در تصرف وزارت‌خانه‌ها و مؤسسه‌های دولتی و دستگاه‌هایی که بودجه آن‌ها به عهده دولت و همین طور شهرداری‌ها و دهیاری‌ها است.
  • اگر صاحب ملک آن را بفروشد و با توافق خریدار مقرر شود که تا ۶ ماه در ملک مورد نظر مستقر باشد.

مالیات بر درآمد اجاره ملک بر عهده کیست؟

مبلغ مالیات بر اجاره بر عهده شخص اجاره‌دهنده است و مستأجر هیچ‌گونه مسئولیتی در این مورد ندارد. بعضی از ملک‌ها دو بار اجاره خواهند رفت. در این صورت اجاره‌دهنده دوم هم موظف به پرداخت مالیات است. میزان مالیات بر اجاره تنها به مابه‌التفاوت مبلغ اجاره جدید و اجاره قبلی تعلق می‌گیرد.

انجام تکالیف مالیاتی با نرم افزار حسابداری محک

در این مقاله به موضوع مالیات بر اجاره و شروط برخورداری از معافیت مالیات بر درآمد اجاره مغازه یا ملک پرداختیم. حال زمان آن رسیده است که برای انجام به موقع و درست تکالیف مالیاتی و پرهیز از هرگونه خطا در ارائه تکالیف مالیاتی نرم افزار حسابداری مناسبی را انتخاب کنید. نرم افزار حسابداری محک با ارائه خدمات جامع حسابداری و راهکارهای بهینه بهترین گزینه برای انجام تکالیف مالیاتی است.

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

ثمین اسدیان
ثمین اسدیان
تولید کننده محتوا هستم و تمام تلاشم بر این است که با ارائه محتوای مفید و ارزشمند، تجربه خوبی از بازدید سایت برایتان رقم بزنم.
مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

زمان مطالعه این مقاله: 6 دقیقه اینترنت یکی از بزرگترین انقلاب‌های دنیای امروز است که تاثیر گسترده‌ای بر زندگی، کار و تجارت انسان‌ها داشته است. امروزه بسیاری از افراد از اینترنت برای خرید و فروش محصولات و خدمات استفاده می‌کنند و این روند رو به افزایش

اطلاعات بیشتر
لیست مواد غذایی سوپرمارکت

لیست مواد غذایی سوپرمارکت

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه لیست مواد غذایی سوپرمارکت یکی از موضوعات مهم در حوزه تغذیه است؛ این لیست به افراد کمک می‌کند تا با دقت بهتری مواد غذایی خود را انتخاب کنند. لیست مواد غذایی سوپرمارکت، علاوه بر اینکه شامل اطلاعات مرتبط با نوع

اطلاعات بیشتر
بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه بخش بندی بازار یا همان تقسیم بندی بازار (Market Segmentation) یکی از فعالیت‌های حیاتی در بازاریابی است که به تأثیرگذاری بیشتر کمپین‌های بازاریابی کمک می‌کند. با بخش بندی بازار، می‌توانید مشتریان هدف را دسته‌بندی کنید و استراتژی‌های فروش، بازاریابی و

اطلاعات بیشتر

9 پاسخ

  1. سلام. برای محاسبه مالیات بر اجاره ملک ، الان من درآمد سالانه ای که از طریق اجاره درمیارم حدود 400 میلیون تومنه یعنی الان 25 درصدش مشمول مالیات میشه؟

    1. سلام وقت بخیر. بله درسته بر اساس جدول نرخ مالیات بر اجاره ملک میزان مالیات با توجه به درآمد شما 25 درصد میشه.

    2. سلام و وقت بخیر ….خیر شما مبلغ ۴۰۰ تومن روضرب در ۷۵ درصد کنید و مبلغ مشمول مالیات بدست میاد که مطابق جدول ماده ۱۳۱ می تونید نرخ‌ و مبلغ مالیات رو‌ محاسبه کنید

  2. با سلام
    اگر در پایان سال ملک مورد اجاره نیاز به تعمیر داشته باشد به نحوی که هزینه تعمیرات آن از اجاره سالانه بیشتر بشود آیا باز هم مالیات قابل پرداخت است؟ کل مبلغ اجاره حدود ۳۶ میلیون بوده که مبلغ ۴۵ میلیون هزینه تعمیرات لوله‌کشی و تعویض کابینت ملک می‌باشد.

    1. طبق ماده53 قانون مالیات های مستقیم – درآمد مشمول مالیات املاکی که به اجاره واگذار می‌گردد عبارت است از کل مال‌الاجاره، اعم از نقدی و غیر نقدی، پس از کسر بیست­ و پنج ‌درصد(25%) بابت هزینه‌ها و استهلاکات و تعهدات مالک نسبت به مورد اجاره
      بر این اساس مالک باید برای تعمیرات و استهلاک 25% رو کم کنه و برای مابقی مالیات پرداخت کنه. موردی که شما فرمودین رو اداره مالیات قبول نمیکنه چون بابت تعمیرات 25% رو در نظر گرفته.

  3. سلام .ما یک شرکت حقوقی تو سعادت آباد هستیم و متراژ ملک ما زیر ۱۰۰متر هست،الان طبق مطالبی که گفتین باید مالیات رو محاسبه کنیم یا اینکه چون زیر ۱۰۰متره معاف از مالیات هست!؟

    1. سلام وقت خوش اولا” مترا ژ تا۱۵۰ متر درتهران و ۲۰۰ متردرشهرستانها معاف هست ثانیا” معافیت مشمول اپارتمانهای اداری و تجاری نمیگردد و متراژ فوق فقط برای واحدهای مسکونی میباشد
      پس اگر مستاجر هستید مکلف به کسروپرداخت مالیات هستید

  4. برای مغازه ای که به نام فرزندصغیر هست و توسط پدر یا مادر کسب و کاری انجام می شود
    آیا مالیات بر اجاره ملک هم تعلق میگیرد؟

  5. با سلام
    آیا منزلی که فقط رهن داده شده مالیات دارد؟ اگر دارد چگونه محاسبه می شود ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری