جستجو
Close this search box.

جریان نقدی چیست؟

نوشته شده توسط تیم تولید محتوا محک
زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه

cash flow چیست؟ در علم اقتصاد جریان نقدی (Cash flow) اصطلاحی است که به گردش نقدینگی و یا به عبارتی دیگر به ورود و خروج آن در انواع کسب و کارهای گوناگون و یا پروژه های مختلف اقتصادی اشاره دارد و غالبا نیز دوره ی محاسبه کردن این جریان نقدینگی به یک طول مدت زمانی محدود اختصاص داده می شود. در واقع می توان جریان نقدی را اینچنین تعریف کرد که به میزان خالص پول نقد و یا هر آنچه که از لحاظ ارزشی هم ارزش با پول نقد می باشد، گفته می شود که در یک کار اقتصادی ورود پیدا می کند و از آن کسب و کار خارج می گردد.

فهرست مطالب

اهمیت جریان نقدی تا چه حد است؟

از آن جایی که ورود و خروج پول و یا آنچه که هم ارزش با پول می باشد در کسب و کارها، فوق العاده بر رشد فعالیت های آن ها اثرگذار خواهد بود و به عنوان یکی از عوامل بسیار مهم در این زمینه به شمار می آید، با بی توجهی به جریان نقدی به طور قطع کسب و کار و یا پروژه های اقتصادی آسیب جدی و یا حتی جبران ناپذیر را متحمل خواهند شد، و این بی توجهی عدم رشد تمامی فرایندهای اقتصادی در آن مجموعه را سبب خواهد شد، که بالطبع آن مجموعه اقتصادی را به عنوان یک مجموعه ناموفق در دنیای کسب و کار موفق خواهد کرد.

اهمیت جریان نقدی به حدی است که به هر اندازه هم که نوع کسب و کاری خوب باشد و در فعالیت های اقتصادی از جایگاه بسیار مناسبی برخوردار بوده، با دارا بودن سودآوری بی نهایت بالا، قابلیت جذب فوق العاده ی سرمایه گذار را داشته باشد، اگر جریان نقدینگی در آن، که حرکتی است کاملا هوشمندانه، در نظر گرفته نشود، با وجود این که پتانسیل کامل یک رشد بی نظیر را نیز دارا می باشد، روند رشد آن کسب و کار شتاب لازم را نخواهد گرفت، و به این صورت است که بسیاری از قابلیت های آن کسب و کار فرصت بروز پیدا نخواهند کرد و در حقیقت با نادیده گرفتن جریان نقدی در فعالیت های اقتصادی بسیاری از زمینه های رشد و پیشرفت دچار فرصت سوزی خواهد شد.

جریان نقدینگی

انواع مختلف جریان نقدینگی

یکی از تقسیم بندی هایی که می توان برای جریان نقدی در نظر گرفت شامل دو نوع تقسیم بندی می شود، این دو نوع تقسیم بندی عبارت هستند از:

  • جریان نقدی مثبت
  • جریان نقدی منفی

هر کدام از این دو نوع تقسیم بندی جریان نقدی تأثیراتی متفاوت را بر فعالیت های اقتصادی کسب و کارها برجای می گذارند که در ادامه به آن ها اشاره خواهد شد.

بستن سال مالی در نرم افزار محک
بستن سال مالی در نرم افزار محک

جریان نقدی مثبت چیست؟

جریان نقدی مثبت برای یک مجموعه از کسب و کار این موضوع را نشان می دهد که آن مجموعه فعال در زمینه های اقتصادی، دارای دارایی های نقدی رو به رشد بوده، میزان این دارایی ها در حال افزایش پیدا کردن می باشد و به همین دلیل نیز انجام برخی فعالیت ها برای آن مجموعه به راحتی امکان پذیر خواهد بود؛ برخی از این فعالیت ها عبارت هستند از:

  • فراهم بودن سرمایه گذاری کردن دوباره برای شرکت و یا پروژه های اقتصادی
  • فراهم بودن امکان پرداخت بدهی های مجموعه
  • فراهم بودن بازگرداندن میزان پول درخواستی به سهامداران شرکت
  • میسر شدن پرداخت کردن هزینه های مورد نیاز ادامه ی فعالیت مجموعه و تمامی هزینه های موجود
  • به وجود آمدن یک تکیه گاه مطمئن برای رویارویی با تمامی چالش های مالی احتمالی پیش رو در آینده

ناگفته پیداست که جریان نقدی مثبت برای یک کسب و کار می تواند سبب رونق بخشیدن به تمامی فعالیت های آن مجموعه شده، با تأثیرات مثبتی که بر روند کلیه ی کارهای مالی شرکت می گذارد، قادر خواهد بود تا میزان قابل ملاحظه ای به توسعه ی آن کسب و کار کمک کند و بالطبع این امکان را برای مجموعه فراهم خواهد آورد تا روند کارهای اقتصادی آن مجموعه به سمت یک مسیر پربازده و بهینه به صورتی پویا سوق پیدا کند.

تعادل جریان نقدی

جریان نقدی منفی چیست؟

بر خلاف آنچه که در جریان نقدی مثبت برای کسب و کارها پیش می آید، و تمامی کارها در روالی بسیار رضایتمندانه و عالی پیش می رود، در زمان به وجود آمدن جریان نقدی منفی برای یک مجموعه اقتصادی، یعنی دارایی های نقدی آن ها به سمت کم شدن پیش می روند و مشخص است که با پیش آمدن یک چنین موقعیتی برای یک مجموعه اقتصادی کلیه ی فعالیت های آن ها تحت تأثیر قرار گرفته، بسیاری از فرایندهای اقتصادی آن ها دچار اختلال خواهد شد و چنانچه در زمان مواجه شدن با این مسئله برخوردی منفعلانه در پیش گرفته شود، به طور قطع آن فعالیت اقتصادی در زمانی بسیار کوتاه محکوم به شکست خواهد شد.

آنچه که در این زمان حساس برای فعالان اقتصادی لازم است تا بحران موجود را پشت سر گذارند، در پیش گرفتن راه حل های منطقی، تدافعی و در نظر گرفتن یک استراتژی کاربردی برای خارج شدن از این موقعیت می باشد تا تمامی امکانات خود را جمع کرده، مهیای به کارگیری روش هایی برای گذر از این روند رو به کاهش دارایی های نقدی خود باشند.

طوفان جریان نقدینگی

جریان نقدینگی و نرم افزارهای حسابداری

یکی از راه هایی که می تواند در کارهای مالی بسیار اثرگذار باشد و به خصوص مانع از داشتن جریان نقدی منفی شود و یا در زمان درگیر شدن با این مسأله قابلیت لازم را دارد که به کمک کسب و کارها بیاید و محاسبات مورد نیاز آن ها را به شکلی کاملا علمی و دقیق انجام داده، اطلاعات مورد نیاز آن ها را با سرعت بسیار بالا و به طور کاملا دسته بندی شده و دقیق برای کسب و کارشان استخراج نماید، استفاده از نرم افزارهای حسابداری کاربردی و دقیق نظیر نرم افزار حسابداری سوپر مارکت، نرم افزار حسابداری لوازم آرایشی و بسیاری از نرم افزارهای دیگر می باشد.

خوشبختانه با پیشرفت تکنولوژی در حوزه ی فناوری و پیوند خوردن رشته های مختلف علمی با یکدیگر، شرکت ها و مجموعه های علمی فراوانی نظیر گروه نرم افزار حسابداری محک وجود دارند که این خدمات را با اطلاع رسانی دقیق در اختیار مجوعه های فعال اقتصادی قرار می دهند و در واقع با یاری دادن به آن ها، شرایط کسب و کار را برای آن ها راحت تر و البته مطمئن تر می سازند.

منبع: https://www.investopedia.com/

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

تیم تولید محتوا محک
تیم تولید محتوا محک
مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه مالیات بر درآمد اتفاقی یکی از انواع مالیات‌های مستقیم است که به درآمدهای غیر منتظره و غیر شغلی اشخاص حقیقی و حقوقی تعلق می‌گیرد. این نوع درآمدها در مقابل درآمدهای مستمر مانند حقوق و دستمزد قرار دارند. هرگاه شخص حقیقی

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد چیست؟ انواع مالیات بر درآمد

مالیات بر درآمد چیست؟ انواع مالیات بر درآمد

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد نوعی مالیات مستقیم است که توسط دولت بر درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی اعمال می‌شود. این نوع مالیات دارای انواع مختلفی است که در ادامه مطلب به آن خواهیم پرداخت. نرخ مالیات بر درآمد بر اساس درآمد

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد املاک و مستغلات چیست؟

مالیات بر درآمد املاک و مستغلات چیست؟

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد املاک یکی از مباحث مالیاتی مهم و تخصصی است. فرقی نمی‌کند امسال یا چند سال دیگر، قوانین مالیات بر درآمد املاک اغلب، در راس مهم‌ترین انواع مالیات بر درآمد قرار دارد. شاید گره خوردن قوانین مالیات املاک

اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری