جستجو
Close this search box.

نحوه ارسال لیست مالیات حقوق 1402 از طریق سامانه مالیات حقوق

نوشته شده توسط سمانه کیا
زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه

نحوه ارسال لیست مالیات حقوق، روز به روز در حال تغییر و به‌روزرسانی است. در گذشته، کارفرما یا مدیران مالی به علت نبود سامانه‌ مالیات بر حقوق مجبور به ارسال لیست مالیات حقوق به صورت دستی بودند؛ به این صورت که، ابتدا فرم مالیات را از طریق مراجعه به دفاتر مالیاتی تهیه کرده؛ و سپس، جزییاتی از هر کارمند شامل: درآمد، معافیت‌ها و سایر اطلاعات مالی را به صورت دستی در آن وارد می‌کردند.

فهرست مطالب

پس از وارد کردن اطلاعات مالی کارمندان، لیست مالیات حقوق به دفاتر مالیاتی تحویل داده می‌شد و کارمندان مشمول به پرداخت مالیات می‌شدند. این فرایند، بسیار زمان‌بر و پیچیده بود و اشتباهات انسانی زیادی در محاسبات مالیاتی داشت؛ کم‌کم با توسعه نرم‌افزارهای حسابداری و ایجاد سامانه مالیات حقوق، استفاده از روش‌های آنلاین و مدرن برای پرداخت حقوق و دستمزد و تهیه لیست مالیات حقوق شکل گرفت.

سامانه مالیات حقوق؛ سیستمی دقیق برای ارسال لیست مالیات حقوق

سامانه مالیات حقوق، سیستمی دقیق و مدرن برای ارسال لیست مالیات بر حقوق است. تهیه لیست مالیات حقوق کارمندان، فرایندی است که نیاز به دقت و سرعت عمل دارد؛ اینجاست که نقش سامانه مالیات بر حقوق پُررنگ می‌شود. این سیستم، به کارفرمایان و مدیران مالی کمک می‌کند تا به‌سادگی و با ترتیبات بهینه‌تر، فرایند مالیاتی خود را انجام دهند.

درابتدا هدف از ایجاد سیستم مالیات حقوق، افزایش سرعت و تسهیل در فرایند ارسال لیست مالیات بر حقوق بود. امروز، علاوه‌بر اهداف بالا، شاهد صرفه‌جویی در زمان، ایجاد شفافیت در مالیات‌های پرداختی و کاهش هزینه‌ها نیز هستیم.

5 مزیت سامانه مالیات حقوق برای ارسال لیست مالیات حقوق

  1. کاهش تقلب مالیاتی: سامانه مالیات حقوق تحت نظارت سازمان امور مالیاتی کشور بوده و امکان دور زدن مالیات در آن وجود ندارد.
  2. تطابق اطلاعات: سامانه مالیات حقوق به دولت امکان تطابق اطلاعات مالی افراد و شرکت‌ها را با قوانین مالیاتی میسر می‌کند.
  3. حفظ حریم خصوصی: بعضی از سامانه‌های مالیاتی، حقوق و اطلاعات مالی افراد و سازمان‌‌ها را حفظ کرده و مانع از دستیابی دولت یا دیگران به آن اطلاعات می‌شوند.
  4. گزارش‌دهی مالیاتی: سیستم مالیات حقوق به افراد و شرکت‌ها اجازه می‌دهد تا گزارش مالیاتی خود را به صورت منظم تا زمان مقرر ارائه دهند. این گزارش‌ها به عنوان اثبات پرداخت مالیات و انجام تسویه‌های مالیاتی مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  5. صرفه‌جویی در زمان: در گذشته ارسال لیست مالیات حقوق با صرف زمان زیادی انجام می‌شده است. اکنون با ایجاد سامانه مالیات حقوق، این زمان صرف دیگر رسیدگی‌های مالی شده است.

آموزش نحوه ارسال لیست مالیات حقوق به سامانه مالیات حقوق

قبل از ارسال لیست مالیات حقوق نیاز است مراحلی طی شود که در ادامه توضیح خواهیم داد:

مرحله اول: ورود به سایت سازمان امور مالیاتی کشور

برای ارسال لیست مالیات حقوق، در ابتدا نیاز است در سازمان امور مالیاتی کشور ثبت‌نام کنید؛ به همین علت، وارد سایت tax.gov.ir شده و صفحه را به سمت پایین اسکرول کنید.

مرحله دوم: ورود به صفحه فهرست مالیات حقوق الکترونیکی

لیست مالیات حقوق

مرحله دوم: ورود به صفحه فهرست مالیات حقوق الکترونیکی

در قسمت پایین سایت سازمان امور مالیاتی کشور، وارد فهرست مالیات حقوق الکترونیکی شده و روی متن «ورود به سامانه جدید تسلیم لیست حقوق کارکنان» کلیک کنید.

تسلیم الکترونیکی لیست حقوق کارکنان

در صفحه «تسلیم الکترونیکی لیست حقوق کارکنان» طبق گفته سازمان امور مالیاتی کشور: « اطلاعات پرداخت‌کنندگان و دریافت‌کنندگان حقوق و میزان حقوق و مزایای پرداختی و مالیات مرتبط بر آن به شکل فایل الکترونیکی از مودی دریافت و در پایگاه اطلاعاتی سازمان امور مالیاتی ذخیره می‌گردد. به همین منظور، مودی می‌تواند با ورود اطلاعات در نرم ‌افزاری که توسط سازمان امور مالیاتی ارایه می‌شود فایل الکترونیکی مورد نظر را تولید و به واحد امور مالیاتی ارایه نماید و یا با استفاده از سیستم‌های نرم افزاری موجود خود، اقدام به تهیه فایل الکترونیکی با قالب مورد نظر سازمان نماید.»

مرحله سوم: ثبت‌نام در سامانه مالیات بر درآمد حقوق

پس از تهیه لیست حقوق با وارد کردن نام کاربری و کلمه عبور به سامانه وارد شوید. توجه داشته باشید که ثبت‌نام در سامانه مالیات حقوق مستلزم وارد کردن کد اقتصادی جدید است.

سامانه مالیات حقوق

مرحله چهارم: ورود به پنل شخصی سایت

با ورود به سایت، وارد پنل شخصی خود می‌شوید؛ کارفرما بعد از مطالعه صفحه زیر نیاز است با موارد مطرح شده موافقت کرده و دکمه ثبت را بزند تا وارد مرحله بعدی شود.

پنل شخصی ارسال لیست مالیات

منوی اصلی سایت شامل: صفحه شخصی، فهرست حقوق، حقوق بگیران، راهنما، گزارش خطا، خروج و نام شرکت است. با کلیک روی «نام شرکت» با دو گزینه «ویرایش اطلاعات» و «به‌روزرسانی اطلاعات» مواجه خواهید شد. طبق گفته سازمان امور مالیاتی: «درصورت مشاهده هرگونه مغایرت در اطلاعات می‌توانید با رفتن به لینک ویرایش اطلاعات نسبت به اصلاح آن اقدام نمایید؛ درصورتی که دیگر اطلاعات شما مانند نام یا نوع مؤدي اصلی اشتباه بود مشکل از پیش ثبت‌نام کد اقتصادي شما و مربوط به واحد مالیاتی می‌باشد.» همچنین، «در صورتی که اطلاعات شما در کد اقتصادي جدید عوض شده باشد می‌توانید از طریق این لینک به صفحه به‌روزرسانی اطلاعات بروید.»

صفحه شخصی

در صفحه شخصی می‌توانید اطلاعات هویتی ثبت شده در سامانه را مشاهده کنید.

این صفحه شامل 2 بخش می‌شود:

  1. مشخصات کارفرما: که شامل اطلاعات کارفرماست.
  2. مشخصات آخرین لیست‌ها: 5 لیست آخری که مؤدی ارسال کرده را نشان می‌دهد.

فهرست حقوق

در صورت کلیک روی گزینه فهرست حقوق، موارد زیر دیده می‌شود:

  • فهرست حقوق جدید: در این قسمت می‌توان یک فهرست حقوق جدید ایجاد کرد.
  • فهرست فایل‌های ارسالی: فهرست فایل‌هایی را که تاکنون ارسال شده نشان می‌دهد.
  • تبصره ماده 86
  • فهرست: فهرست لیست‌های ارسال شده را توسط مؤدی نشان می‌دهد.

حقوق بگیران

در صورت کلیک روی گزینه حقوق بگیران، گزینه‌های زیر دیده می‌شود:

  • حقوق بگیر جدید: اگر مؤدی به صورت آنلاین، اطلاعات خود را ارسال کند در این قسمت می‌تواند حقوق بگیر جدید را داخل سایت معرفی کند.
  • فهرست حقوق بگیران: بعد از معرفی حقوق بگیر در قسمت «حقوق بگیر جدید» می‌توانید فهرست حقوق بگیران ثبت‌نام شده را در سایت مشاهده کنید.
  • خطاهای فایل پرسنل

مرحله پنجم: آپلود لیست در سامانه مالیات حقوق

پس از معرفی هر کدام از ستون‌ها در پنل شخصی، نیاز است فایل تهیه شده را در سامانه لیست حقوق آپلود کنیم. قبل از آپلود بهتر است به نکات زیر توجه کنید:

  • در بخش فهرست حقوق جدید می‌توانید یک لیست حقوق جدید اضافه کنید.
  • نام لیست یک نام دلخواه از طرف مودي است و هیچ محدودیتی در نام‌گذاري وجود ندارد.
  • سال به صورت پیش فرض، سال جاری است.
  • مودیان که فایل حقوق و دستمزد ندارند باید نحوه ثبت لیست را بدون ارسال فایل انتخاب نمایند. در این صورت دو گزینه فایل ریز حقوق و فایل خلاصه فهرست حقوق غیر فعال می‌شود.
  • فایل‌های تهیه شده حتما باید در فرمت‌های WK، WH، DH و DK باشد؛ در غیر این صورت، با خطای سایت مواجه خواهید شد.
  • در صورت حجیم بودن فایل تهیه شده، دو فایل WH و WKرا در یک فایل فشرده(ZIP) قرار داده و روی گزینه «ارسال فایل فشرده» کلیک کنید.
  • اگر فایل ارسالی از نوع DOS است، 2 فایلDH و DK را در یک فایل فشرده (ZIP)قرار داده و ارسال نمایید.
فایل ریز حقوق

مرحله ششم: نحوه ثبت لیست

در مرحله آخر، نیاز است فایل خود را مجددا چک کنید تا با خطای سایت مواجه نشوید. بعد از چک کردن فایل نیاز است به توضیحات هر یک از گزینه‌های زیر توجه کنید:

  • بدون ارسال فایل: در صورت انتخاب این گزینه، پس از کلیک روی گزینه ثبت لیست، باید به قسمت عملیات لیست ایجاد شده رفته وکارمندان خود را در فهرست پرسنل اضافه نموده و سپس خلاصه لیست خود را ایجاد کنید.
  • ارسال فایل متنی بدون پرسنل: در صورتی که در ماه قبل لیست پرسنل خود را ارسال کرده باشید و در این ماه پرسنلی کم یا زیاد نشده باشد، دیگر نیازی به ارسال فایل (WP) نیست.
  • ارسال فایل متنی با پرسنل: در صورتی قبلا فایل پرسنل خود را ارسال نکرده باشید و در ماه جدید پرسنلی کم یا زیاد شده باشد باید فایل (WP) ارسال گردد.
  • ارسال فایل فشرده: شما می‌توانید فایل‌های خود را به صورت فشرده ارسال کنید.
  • کپی از ماه‌های قبل: می‌توانید از لیست ماه‌های قبل خود کپی گرفته و بعد از تشکیل لیست، لیست جدید را ویرایش نمایید.
نحوه ثبت لیست مالیات

آیا همه مشاغل موظف به ارسال لیست مالیات حقوق هستند؟

ارسال لیست مالیات حقوق برای هر شغلی متفاوت است. ممکن است برخی مشاغل معاف از مالیات تصویب شده باشند و نرخ مالیات برای هر کدام متغیر باشد. در اغلب کشورها، مالیات حقوق به صورت عمومی بر اساس درآمد افراد محاسبه می‌شود. افرادی که درآمدی دارند، ممکن است مشمول مالیات حقوق شوند.

نرم افزار حسابداری محک، نرم افزاری در جهت سهولت در محاسبه حقوق و دستمزد و تهیه لیست مالیات حقوق است. با خرید این نرم افزار با سرعت و دقت بیش‌تری لیست مالیات حقوق را ارسال کنید.

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

سمانه کیا
سمانه کیا
کارشناس حسابداری و علاقه‌مند به بازاریابی محتوایی
رشته MBA چیست؟ (گرایش های رشته مدیریت کسب و کار)

رشته MBA چیست؟ (گرایش های رشته مدیریت کسب و کار)

زمان مطالعه این مقاله: 6 دقیقه امروزه، کسب و کارها در حال رقابتی شدید با یکدیگر هستند. برای اینکه یک کسب‌وکار بتواند در این رقابت موفق شود، نیاز به مدیرانی با مهارت و دانش بالا دارد. رشته MBA یکی از رشته‌های دانشگاهی است که به دانشجویان

اطلاعات بیشتر
کتاب روانشناسی پول؛ راهنمایی جهت مدیریت بهتر امور مالی

کتاب روانشناسی پول؛ راهنمایی جهت مدیریت بهتر امور مالی

زمان مطالعه این مقاله: 3 دقیقه متاسفانه با وضعیت اقتصادی نابسامان و وجود تورم بیش از حد در جامعه ما، به دست آوردن و از آن مهم‌تر نگه‌داشتن پول یکی از دغدغه‌های اصلی مردم است. اینکه چطور پول به دست آوریم و در چه راهی مصرف

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی + نحوه محاسبه

مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی + نحوه محاسبه

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی یکی از پایه‌های اصلی درآمدهای مالیاتی دولت‌ها محسوب می‌شود. این نوع مالیات از سود و درآمد شرکت‌ها و مؤسسات مختلف اخذ می‌شود و نقش مهمی در تأمین منابع مالی دولت برای ارائه خدمات عمومی ایفا

اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری