جستجو
Close this search box.

راه اندازی سفره خانه سنتی (مزایا + معایب)

نوشته شده توسط مهدی میدان
زمان مطالعه این مقاله: 6 دقیقه

سفره خانه‌های سنتی از مکان هایی محبوب هستند که به دلیل داشتن معماری سنتی و فضایی آرام، انتخاب اول بسیاری از افراد برای صرف غذا و استراحت هستند. در چند دهه اخیر راه اندازی سفره خانه سنتی به دلیل سود بالا مورد توجه افراد زیادی قرار گرفته است. چنانچه شما نیز قصد راه اندازی سفره خانه سنتی را دارید، در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

فهرست مطالب

آشنایی با سفره خانه

سفره خانه سنتی نوعی غذاخوری یا رستوران است که در آن غذاهای سنتی و اصیل ایرانی طبخ می‌گردد. از گذشته تا کنون، سفره خانه سنتی نماد هویت تاریخی و فرهنگی ایران بوده است و با مفاهیم اجتماعی مختلفی گره خورده است. سفره خانه‌ها با استفاده از چیدمان‌های قدیمی و سنتی و همچنین المان‌هایی مانند تخت، آلاچیق، فرش، ظروف قدیمی، دیوارهای آجری و موسیقی فضایی صمیمی و خاطره‌انگیزی را برای مشتریان ایجاد کرده است. به همین خاطر است که سفره خانه‌ها از محبوبیت بالایی برخوردار هستند. علاوه بر این، سفره خانه‌ها یکی از جاذبه‌های توریستی برای گردشگران هستند.

انواع سفره خانه سنتی

امروزه سفره خانه‌های سنتی به سه دسته اصلی زیر دسته بندی می‌شوند:

1. سفره خانه سنتی سرپوشیده: این نوع از سفره خانه‌های سنتی در فضایی سر پوشیده و کاملاً بسته راه اندازی می‌شوند. اکثر سفره خانه‌های سنتی از این نوع هستند.

2. سفره خانه سنتی روباز: سفره خانه‌های سنتی روباز در محیط های با فضای بزرگ و روباز ساخته می‌شوند.

3. سفره خانه سنتی‌ترکیبی: این نوع از سفره خانه‌های تلفیقی از هر دو نوع سفره خانه سرپوشیده و روباز هستند. طبیعتا هزینه راه اندازی این نوع سفره خانه بیشتر است.

انواع خدمات قابل ارائه در سفره خانه سنتی

چنانچه قصد راه اندازی سفره خانه سنتی را دارید می‌توانید خدمات زیر را در سفره خانه به مشتریان ارائه دهید.

  • پذیرایی از افراد در سفره خانه با سرو انواع غذا
  • استفاده از تخت و آلاچیق برای راحتی و آرامش مشتریان
  • استفاده از فضای سبز که گل و گلدان‌های زیبا و جوی آب در آن وجود داشته باشد.
  • ارائه انواع نوشیدنی از جمله چای، قهوه و …
  • ارائه خدمات قلیان
مراحل راه اندازی سفره خانه سنتی

مراحل راه اندازی سفره خانه سنتی

در ادامه به بررسی مراحل راه اندازی سفره خانه سنتی می‌پردازیم:

مرحله یک: برنامه ریزی و تدوین طرح کسب و کار

چنانچه قصد راه اندازی سفره خانه سنتی را دارید، در مرحله اول می‌بایست یک برنامه ریزی دقیق و جامع داشته باشید و حد الامکان طرح تجاری مناسب برای کسب و کار خود را تدوین کنید. این کار باعث می‌شود در مسیری که برای رسیدن به اهداف کسب و کار خود طی می‌کنید سردرگم نشوید. اگر زندگی افراد موفق و کارآفرینان برتر جهان را مطالعه کنید درمی‌یابید که یکی از مهم‌ترین دلایل رشد و موفقیت آنها برنامه ریزی و تلاش برای رسیدن به اهداف بوده است.

در راه اندازی سفره خانه سنتی علاوه بر برنامه ریزی نیاز به یک طرح تجاری مناسب دارید. طرحی که در آن اهداف کسب و کار شما و نحوه برنامه ریزی جهت دستیابی به آن‌ها مشخص شده باشد. در تدوین طرح تجاری موضوعات مختلفی مطرح می‌شود که می‌بایست به آنها پاسخ دهید برخی از مهم‌ترین آن‌ها شامل موارد زیر است.

  • تعیین ساختار کسب و کار
  • تعیین اهداف کسب و کار
  • بررسی و تحلیل رقبا
  • تحقیقات بازار
  • بررسی مشکلات و موانع احتمالی
  • بررسی هزینه‌های راه اندازی کسب و کار
بستن سال مالی در نرم افزار محک
بستن سال مالی در نرم افزار محک

هزینه راه اندازی سفره خانه سنتی چقدر است؟

یکی از سؤالات بسیار مهم پیش از راه اندازی این کسب و کار این است که هزینه راه اندازی سفره خانه سنتی چقدر است؟ در پاسخ باید بگوییم که در تعیین هزینه راه اندازی فاکتورهای مختلفی دخالت دارند که با بررسی آن‌ها می‌توان به صورت کلی هزینه راه اندازی سفره خانه سنتی را برآورد کرد. میزان سرمایه، موقعیت مکانی سفره خانه، متراژ سفره خانه، شهر محل فعالیت، امکانات موجود و … از جمله این فاکتورها هستند. در راه اندازی سفره خانه سنتی می‌توان هزینه‌های زیر را پیش بینی کرد:

1- هزینه خرید یا اجاره مکان مناسب برای راه اندازی سفره خانه

هزینه خرید یا اجاره مکان مناسب برای سفره خانه اصلی‌ترین هزینه‌ای است که هنگام شروع کار با آن روبه‌رو هستید و می‌بایست بخشی از سرمایه راه اندازی سفره خانه را برای خرید یا اجاره آن اختصاص دهید. این هزینه بسته به موقعیت مکانی ملک، متراژ و امکانات موجود در آن متفاوت است. با بررسی‌های انجام شده هزینه اجاره ماهیانه ملک مناسب برای سفره خانه سنتی 10 تا 40 میلیون تومان در ماه همراه با ودیعه 100 تا 500 میلیون تومانی است.

2- هزینه خرید تجهیزات سفره خانه سنتی

شما برای این که بتوانید به عنوان یک سفره خانه سنتی مشغول به فعالیت شوید و مشتریان خدمات ارائه دهید نیاز به خرید دستگاه‌ها و تجهیزات مختلفی دارید. تجهیزاتی که برخی از آن‌ها ضروری و برخی دیگر برای پیشبرد بهتر کار است. هزینه خرید این دستگاه و تجهیزات به طور کلی حدود 100 تا 300 میلیون تومان است. چنانچه سرمایه زیادی ندارید می‌توانید کار را با خرید دستگاه‌ها و تجهیزات اصلی شروع کنید.

دستگاه‌ها و تجهیزات راه اندازی سفره خانه کدام‌اند؟

برخی از مهم‌ترین دستگاه‌ها و تجهیزات لازم برای راه اندازی سفره خانه سنتی شامل موارد زیر است:

  • کابینت‌های دیواری و آبچکان
  • کانتر سرد و گرم
  • اجاق ترکیبی یا مستر شف
  • اجاق گاز
  • میز کار استیل
  • یخچال و فریزر صنعتی
  • اگزاست فن آشپزخانه صنعتی
  • تابه گردان
  • کباب پز
  • اجاق پلوپز و فر
  • دستگاه کباب پز صنعتی
  • دیگ پخت برنج
  • گرم‌خانه صنعتی
  • سبزی خردکن صنعتی
  • سیب زمینی پوست کن صنعتی
  • خلال کن صنعتی
  • چرخ گوشت صنعتی
  • سینک ظرف‌شویی صنعتی
  • انواع وسایل و خرده ریز آشپزخانه
  • سماور
  • و…
هزینه طراحی و دکوراسیون داخلی و خارجی

3- هزینه طراحی و دکوراسیون داخلی و خارجی

سومین هزینه‌ای که در راه اندازی سفره خانه سنتی با آن مواجه هستید هزینه طراحی دکوراسیون داخلی و خارجی سفره خانه است. طراحی دکوراسیون هر چه زیباتر و سنتی‌تر باشد و حس بهتری را به مشتری القا کند به طبع فروش بیشتری نیز به همراه خواهد داشت. با توجه به فرهنگ آداب و رسوم ایرانی طراحی و دکوراسیون داخلی سفره خانه‌های سنتی بهتر است الهام گرفته از سبک و سیاق ایرانی باشد و در آن از طرح‌هایی مانند: درخت و گل و گیاهان تزیینی، آبشارهای بزرگ صخره‌ای، آب‌نماهای بلند و بزرگ استفاده کرد. هزینه دکوراسیون را نمی‌توان به صورت دقیق برآورد کرد که چرا که بستگی به میزان سرمایه و فضای سفره خانه شما دارد.

4- هزینه استخدام کارمندان، پرسنل

کارمندان و پرسنل جزو سرمایه‌های کسب و کار شما هستند و شما برای پیشبرد امور سفره خانه نیاز به استخدام پرسنل و نیرو کار دارید. هر چه مشتریان شما بیشتر شود، کسب و کارتان رشد می‌کندو به همان اندازه به استخدام پرسنل جدید نیاز دارید. البته برای شروع کار نیاز به استخدام پرسنل زیادی ندارد و تنها با چند نیرو اصلی می‌توانید کارهای سفره خانه را پیش ببرید.

5- هزینه‌های بازاریابی و تبلیغات

امروزه بازاریابی و تبلیغات یکی از اصلی ترین کارها در معرفی و برندسازی کسب و کارها هستند. بازاریابی و تبلیغات در برگیرنده استراتژی و تکنیک‌هایی است که با به‌کارگیری آن‌ها می‌توان محصولات و خدمات یک کسب و کار را به مشتریان معرفی کرد و فروش آن کسب و کار را افزایش داد. در راه اندازی سفره خانه سنتی نیز می‌بایست بخشی از سرمایه خود را به این کار اختصاص دهید. چاپ بنر و تراکت تبلیغاتی، راه اندازی وب سایت اینترنتی، ارائه تخفیف‌های دوره ای و … نمونه‌ای از تکنیک‌های بازاریابی و تبلیغات برای جذب مشتری و افزایش فروش است.

مرحله دو: دریافت مجوز راه اندازی سفره خانه سنتی

برای اینکه بتوانید بعد از راه اندازی سفره خانه سنتی به صورت رسمی فعالیت کنید می‌بایست نسبت به دریافت مجوز یا پروانه کسب اقدام کنید. پروانه کسب سندی است که به شما اجازه فعالیت تجاری در مکان مورد نظر را می‌دهد. مرجع صدور پروانه کسب برای سفره خانه سنتی، اتحادیه صنف اتحادیه قهوه‌خانه‌داران و سفره خانه‌های سنتی است. بر اساس قوانین جدید تمام فرایند دریافت پروانه کسب به صورت الکترونیکی شده است. از این رو تمام متقاضیان دریافت پروانه کسب می‌بایست مراحل زیر را طی کنند:

  1. ورود به درگاه ملی مجوزهای کشوری  (mojavez.ir)
  2. ثبت نام در سایت و ثبت درخواست دریافت پروانه کسب
  3. ورود به سایت ایرانیان اصناف
  4. انتخاب رسته شغلی و تکمیل اطلاعات
  5. بارگذاری مدارک درخواستی
  6. احراز اطلاعات توسط کارشناس
  7. بازدید از واحد صنفی توسط کارشناس
  8. دریافت تأییدیه جواز کسب
  9. پرداخت هزینه حق عضویت
  10. صدور پروانه کسب سفره خانه سنتی

شرایط لازم برای صدور مجوز سفره خانه سنتی

برخی از شرایط لازم برای صدور مجوز سفره خانه سنتی عبارت‌اند از:

  • احراز هویت
  • درج موضوع ایجاد تأسیسات گردشگری در اساسنامه
  • ارائه اسناد مالکیت زمین/ اجاره نامه/ قرارداد واگذاری/ موافقت
  • معرفی موقعیت مکانی
  • گذراندن دوره خدمت نظام وظیفه یا داشتن معافیت دائم برای آقایان
  • ارائه طرح اولیه شامل: 1- ﺷﻨﺎﺧﺖ ﻣﻨﻄﻘﻪ (ﺑﺮﺭﺳﯽ ﻣﻮﻗﻌﯿﺖ ﺳﺎﯾﺖ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺷﻬﺮ ﻭ ﻣﻨﻄﻘﻪ ﺑﺮ ﺭﻭﯼ ﻧﻘﺸﻪ ﻭ ﯾﺎ ﻋﮑﺲ ﻫﻮﺍﯾﯽ) 2-ﮐﺮﻭﮐﯽ ﺟﺎﻧﻤﺎﯾﯽ ﺳﺎﯾﺖ ﺑﺎ ﺫﮐﺮ ﺍﺑﻌﺎﺩ ﻭ ﺍﻧﺪﺍﺯﻩ 3- ﺑﺮﺭﺳﯽ ﺷﺒﮑﻪ ﺍﺭﺗﺒﺎﻃﯽ ﻭ ﺩﺳﺘﺮﺳﯽ ﻣﻨﺘﻬﯽ ﺑﻪ ﺳﺎﯾﺖ ﺑﺮ ﺭﻭﯼ ﻧﻘﺸﻪ 4- ﺑﺮﺭﺳﯽ ﺗﺄﺳﯿﺴﺎﺕ ﺯﯾﺮﺑﻨﺎﯾﯽ ﺩﺭ ﺳﺎﯾﺖ ﻭ ﻣﺤﺪﻭﺩﻩ ﺁﻥ ﺑﺮ ﺭﻭﯼ ﻧﻘﺸﻪ (ﺁﺏ، ﺑﺮﻕ، ﮔﺎﺯ، ﻓﺎﺿﻼﺏ، ﺭﺍﻩ ﻭ…) 5- ﺑﺮﺭﺳﯽ کاربری‌های ﺍﻃﺮﺍﻑ ﺳﺎﯾﺖ (ﺍﺭﺍﺿﯽ ﻭ کاربری‌های هم‌جوار ﺯﻣﯿﻦ) 6- ﺗﺪﻭﯾﻦ ﺍﻫﺪﺍﻑ ﻭ ایده‌های ﺍﻭﻟﯿﻪ ﻃﺮﺍﺣﯽ ﺟﻬﺖ ﺍﺣﺪﺍﺙ ﭘﺮﻭﮊﻩ. 7- ارائه ﺟﺪﻭﻝ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻓﯿﺰﯾﮑﯽ ﺷﺎﻣﻞ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﻓﻀﺎﻫﺎﯼ ﺍﺻﻠﯽ ﻭ ﻣﺘﺮﺍﮊ ﺗﻘﺮﯾﺒﯽ ﻭ ﺗﻌﯿﯿﻦ ﺩﺭﺻﺪ ﻫﺮ ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﻭ ﮐﺎﺭﺑﺮﯼ ﻭ ﻫﺮ ﯾﮏ ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﻓﻀﺎﻫﺎ 8- ارائه ﺟﺪﻭﻝ ﭘﯿﺶ ﺑﯿﻨﯽ فرایند ﻣﺎﻟﯽ ﻃﺮﺡ ﻭ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ ﮔﺬﺍﺭﯼ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﺑﺮﺁﻭﺭﺩ ﺗﻘﺮﯾﺒﯽ هزینه‌های ﺍﺟﺮﺍﯾﯽ ﻃﺮﺡ ﻭ ﭘﺮﻭﮊﻩ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﺗﻔﮑﯿﮏ ﺷﺪﻩ ﻫﺮ ﺑﺨﺶ ﺍﺯ ﭘﺮﻭﮊﻩ 9- احراز توانمندی متقاضی با توجه به جدول امتیاز دهی به متقاضیان استفاده از اراضی ملی و خصوصی با تغییر کاربری
چه غذاهایی در سفره خانه سرو می‌شود؟

چه غذاهایی در سفره خانه سرو می‌شود؟

همانطور که می‌دانیم غذاهای سنتی و اصیل ایرانی طرفدارن زیادی دارد از این رو چنانچه این غذاها در سفره خانه سرو شود مشتریان زیادی به همراه خواهد داشت. برخی از محبوب‌ترین غذاهای اصیل ایرانی در جدول زیر مشخص شده است.

کوفته تبریزیخورشت قیمهخورشت قورمه سبزیخورشت بادمجان
خورشت قیمه نثارخورشت بامیهخورشت کدوسبزخورشت فسنجان
ته چین مرغته چین گوشتکباب تابه ایماهی شکم پر
باقالی پلوزرشک پلوشیرین پلومرصع پلو
مرغ شکم پربره شکم پرجوجه کبابکباب برگ
کباب کوبیدهکباب بختیاریکباب ترشکباب سلطانی
میزاقاسمیآب گوشتدیزی سنگیدلمه برگ مو
ماهی قزل آلاسبزی پلو با ماهیاکبر جوجهمیگو پلو
غذاهای سفره خانه

درآمد سفره خانه سنتی چقدر است؟

سفره خانه‌های سنتی به دلیل استفاده از معماری و طرح‌های سنتی از جذابیت زیادی برای مشتریان برخوردار هستند و بسیاری از افراد به دلیل دور بودن از فضا خسته کننده رستوران‌ها و فست فودی‌ها تمایل دارند برای تجربه یک محیط سنتی و آرامش بخش وارد سفره خانه‌ها شوند. از این رو سفره خانه‌ها از محبوبیت بالای برخوردار هستند و با توجه به این مورد می‌توان گفت که سفره خانه‌ها از رونق خوبی برخوردار هستند. در تعیین درآمد فاکتورهای مختلفی مانند موقعیت مکانی سفره خانه، میزان تبلیغات صورت گرفته، اعتبار سفره خانه، امکانات موجود و تعداد کارکنان و… نقش دارند. اما به صوت تقریبی درآمد سفره خانه سنتی بین 10 تا 100 میلیون تومان در ماه است.

مزایا و معایب راه اندازی سفره خانه سنتی

همانطور که می‌دانیم امروزه راه اندازی هر کسب و کار با چالش‌های زیادی همراه است چالش‌هایی که عدم آمادگی برای مواجهه با آن‌ها منجر به شکست کسب و کار و بروز مشکلات زیادی می‌شود. برخی از مزایا و معایب راه اندازی سفره خانه سنتی در جدول زیر مشخص شده‌اند.

مزایامعایب
درآمد بالاهزینه راه اندازی بالا
بازار کار مناسبفرایند سخت دریافت مجوز
طبخ انواع غذاهای اصیل ایرانینیاز به فضای بزرگ
وجود مشتریان زیاد و وفادارنیاز به استخدام تعدادی پرسنل
مزایا و معایب سفره خانه

مدیریت هزینه‌ها با نرم افزار حسابداری سفره خانه

اکنون که با سفره خانه سنتی و مراحل راه اندازی آن آشنا شدیم بهتر است به بررسی یکی از چالش‌های مهم در این کسب و کار اصیل و سنتی بپردازیم. در سفره خانه‌های سنتی مدیریت هزینه‌ها و رسیدگی به امور مالی به دلیل تعداد بالای تراکنش‌ها و وجود منو غذایی متنوع از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. اکثر افرادی اقدام به راه اندازی سفره خانه سنتی می‌کنند، در همان اوایل کار از نرم افزار حسابداری برای مدیریت این امور استفاده می‌کنند. چرا که نرم افزار حسابداری با دارا بودن امکانات کاربردی بخش اعظمی از نیازهای این صنف را برآورده می‌کند.

نرم افزار حسابداری محک، ابزاری کاربردی در مدیریت امور مالی و حسابداری کسب و کارها است که با دارا بودن امکانات پیشرفته و کاربردی و همچنین فراهم نمودن بستری امن برای حفاظت از اطلاعات مالی توانسته اعتماد بسیاری کسب و کارها را جلب کند.

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

مهدی میدان
مهدی میدان
بودجه تبلیغات چیست؟ انواع روش های تعیین بودجه تبلیغات

بودجه تبلیغات چیست؟ انواع روش های تعیین بودجه تبلیغات

زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه بودجه تبلیغات هزینه‌ای است که یک کسب و کار برای انجام فعالیت‌های تبلیغاتی تعیین می‌کند. تعیین بودجه به شیوه‌های مختلفی انجام می‌شود در این مقاله به بررسی این روش‌ها می‌پردازیم.

اطلاعات بیشتر
بازاریابی محتوا چیست؟ مراحل بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا چیست؟ مراحل بازاریابی محتوا

زمان مطالعه این مقاله: 7 دقیقه آیا می‌دانید که ۷۰ درصد مشتریان قبل از خرید یک محصول یا خدمت، محتوای مرتبط با آن را می‌خوانند؟ این نشان می‌دهد که محتوا یک عامل تعیین‌کننده برای تصمیم‌گیری مشتریان است. بنابراین، اگر می‌خواهید بازاریابی مؤثری داشته باشید، باید محتوایی

اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری