جستجو
Close this search box.

بیت کوین چیست و چه مزایایی دارد؟

نوشته شده توسط محمد باقریان
زمان مطالعه این مقاله: 3 دقیقه

بیت کوین پول نقد رایج در شبکه اینترنت است و درواقع شبه نقد مجازی است. از این رو عملکرد بیت کوین را می‌توان همانند شبکه های پرداخت سنتی مانند کارت اعتباری ویزا یا مستر کارت یا پی‌پال دانست؛ اما به صورت کاملا دیجیتال و با این تفاوت که مرکزیت خاصی ندارد و برای گسترش آن احتیاج به هیچ گونه قوانین دست و پاگیر و کاغذ بازی نیست. بیت‌کوینها دارای تمامی ویژگی هایی که پول سنتی را خاص میکنند مانند پایداری، قابلیت حمل و نقل، تعویض پذیری، کمیابی، بخش پذیری و شناخت پذیری هستند.

فهرست مطالب

بیت کوین چیست؟

بیت کوین یک رمزارز دیجیتال و متمرکز است که در سال ۲۰۰۹ توسط یک فرد یا گروهی به نام “اساتوشی ناکاموتو” ایجاد شد. بیت کوین بر اساس فناوری بلاکچین کار می‌کند و تمامی تراکنش‌های آن به صورت عمومی و آنی در شبکه بلاکچین قابل دسترسی هستند. بیت کوین به دلیل ویژگی‌هایش، به عنوان یکی از محبوب‌ترین رمزارزهای موجود در جهان شناخته می‌شود.

بیت کوین چه کاربردی دارد؟

امروزه با رشد روزافزون  کسب و کارها و افرادی که از بیت‌کوین استفاده می‌کنند مواجه ایم. این پول مجازی در سیستم‌های خریدوفروش‌های اینترنتی بسیاری از کالاها در بازارهای خرده‌فروشی، مانند رستوران‌ها، آپارتمان‌ها، دفاتر حقوقی و یا سرویس‌های آنلاین مانند شرکت‌های   Name cheap، WordPress، Reddit و یا Flattr در بعضی از کشورها کاربرد دارد، اما بیشتر در بازارهای مالی و مجازی آنلاین به‌طور نامحدود مورداستفاده است. بیت‌کوین اگرچه پدیده‌ای نسبتاً جدید بشمار می‌آید، اما به‌سرعت رو به رشد است. تاکنون هیچ دولتی بیت کوین را به رسمیت نشناخته است و دولت‌های مانند ایالات متحده آمریکا، آلمان و چین استفاده از بیت‌کوین را تائید کرده‌اند.

بستن سال مالی در نرم افزار محک
بستن سال مالی در نرم افزار محک

دلیل به وجود آمدن بیت کوین چیست؟

هدف اصلی از ایجاد بیت‌کوین نقل‌وانتقال مالی بدون وجود هرگونه واسطه اعم از بانک‌ها یا دولت و ایجاد قدرت گردش مالی توسط مردم است. اولین بار بیت کوین به‌طور گسترده از سال 2009 در یک فهرست ایمیل رمز نگاری شده توسط سا تاشی ناکاموتو در نظرآزمایی‌ها منتشر شد که اسم این فرد افشا کننده هویت واقعی او نیست. او طی این بیانیه بیان داشت )من یک سیستم پرداخت الکتریکی متن‌باز (Open Source) ایجاد کرده‌ام که بیت‌کوین نامیده می‌شود، با سیستم کنترل‌کننده‌ی غیرمتمرکز، بدون هیچ سرور مرکزی یا تکیه‌بر نهاده‌ای‌های اعتباری). انتشار بیت‌کوین در یک نسخه باز باعث شد توسعه‌دهندگان بسیاری روی آن کار کنند و سپس شخصی به نام اندرسن مسئولیت توسعه پروژه را بر عهده گرفت.

انتشار بیت کوین

در شبکه بیت‌کوین بانک مرکزی وجود ندارد. جایگزین آن ایجاد یک سیستم قرعه‌کشی است که نقش تزریق پول را بازی می‌کند. این مکانیزم شبیه لاتاری است و توسط نرم‌افزار کنترل می‌شود. کسانی که به دنبال این سکه‌ها هستند، بارها و بارها در این لاتاری شرکت می‌کنند و سریع‌ترین کامپیوتر بیشترین پول را خواهد برد و سایرین هم به نسبت سرعت خود سهمی خواهند داشت. فرآیند تولید و توزیع بیت کوین به (Bitcoin Mining) معروف است و از نرم‌افزاری به اسم (Bitcoin Miner) استفاده می‌شود. Mining به معنی استخراج‌گر است و درواقع هر بیت‌کوین به‌جای این‌که توسط بانک مرکزی ایجاد شود، توسط عده‌ای معدنچی (miner) ایجاد می‌شود که در یک شبکه غیرمتمرکز بر سر یافتن جواب یک مسئله یا در حقیقت یک (Hash) پیچیده باهم رقابت می‌کنند. به سریع‌ترین استخراج کننده یک جایزه که یک بیت‌کوین که در حال حاضر 12.5 بین کویت معادل 10 هزار دلار است تعلق می‌گیرد.

سیاست های انتشار بیت کوین

سیاست‌های انتشار بیت کوین

نرم‌افزاری که بیت کوین تولید می‌کند طوری طراحی شده که تولید این پول را به‌مرور زمان کندتر می‌کند و با افزایش تعداد مشتری نمی‌توان بر سرعت تولید این واحد پول تأثیر گذاشت. یک لب تاپ معمولی برای ساختن یک سکه به ۵ سال محاسبه احتیاج دارد.

جالب است بدانید این روند تشویقی جایزه‌ها از ابتدای به وجود آمدن  به این صورت است که،هر 4 سال یک‌بار مبلغ  نصف می‌شود و این مکانیز باعث می شود تا سال 2140 حجم بیت‌کوین‌ها را معادل 21 میلیون بیت‌کوین ثابت نگه ‌می‌دارد.

همین سیاست عرضه بیت کوین حکایت از آن دارد که گسترش‌دهندگان بیت کوین  به کنترل حجم نقدینگی اعتقاد دارند و با انتشار مروری آن مانع از تورم بیت کوین در بازارهای آینده می‌شوند.

ناکاموتو طی مقاله‌ای که در سال 2011 آن را در اینترنت منتشر کرد. بیان این سیاست را در قبال سیاست‌های بانک‌های سنتی دانست و بیان کرد که مشکل اصلی بانک‌های مرکزی سنتی این است که از کاهش ارزش پول و گسترش آن در میان مردم می‌ترسند و ازاین‌رو بارها و بارها دچار ورشکستگی شده‌اند.

ویژگی‌های بیت کوین چیست؟

1) تراکنش‌های سریع: به دلیل عدم واسطه‌گری مالی در تراکنش‌های بیت کوینی، این کار در حداقل زمان ممکن یعنی 1 ثانیه انجام خواهد شد.

2) کارمزد بسیار پایین و یا بدون کارمزد: در حالت عادی تراکنش بیت کوین رایگان است. برای پردازش سریع‌تر تراکنش‌ها، کارمزد اندک دریافت می‌کنند. علاوه بر این، سیستم پردازشگرهای تجاری وجود دارد که دلالان را در پردازش تراکنش‌ها، تبدیل بیت کوین‌ها به یک ارز بدون پشتوانه و واریز مبالغ به‌طور مستقیم و روزانه به‌حساب بانکی آن‌ها، یاری دهند.

3)امنیت بالا: با توجه به این‌که پول مجازی است. امکان این‌که هم‌زمان یک واحد بیت کوین بین چند نفر باشد وجود دارد؛ اما پرداخت‌های بیت کوینی بدون اینکه اطلاعات شخصی کسی به تراکنش پیوست شده باشد، انجام می‌گیرد. اطلاعات  هر واحد پول بیت کوین بر روی زنجیره بلاک که منتشر می‌کنند در دسترس همه هست  و از صحت آن می‌توان آگهی حاصل نمود.

4) کنترل متمرکز: هیچ شخص یا سازمانی نمی‌تواند پروتکل بیت کوین را در دست گیرد زیرا این پروتکل با رمزنگاری، ایمن شده و هسته بیت کوین را ازنظر شفافیت، بی‌طرفی کامل و قابل پیش‌بینی بودن قابل‌اعتماد کامل ساخته است

5) عدم محدودیت پراست وجه: در هر موقع از شبانه‌روز و در هرکجای جهان که هستید می‌توانید به‌سرعت و از طریق اینترنت، به ارسال و دریافت فوری هر مبلغ از بیت کوین از بیت کوین بپردازید.

6) ریسک پایین برای دلالان: تراکنش‌های بیت کوین امن و برگشت‌ناپذیر بوده و حاوی اطلاعات شخصی و یا حساس مشتریان نیست. به همین دلیل دلالان را در برابر ضررهای ناشی از امکان کلاه‌برداری یا پرداخت‌های برگشتی جعلی محافظت می‌کند. آن‌ها در بازارهای سرمایه‌گذاری می‌کنند که وسیع‌تر، کارمزد کمتر و هزینه‌های مدیریت ریسک کمتری است.

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

محمد باقریان
محمد باقریان
باقریان هستم از سال 1386 در حوزه تجارت الکترونیک و طراحی سایت و تولید محتوا فعالیت خودم را با مدیریت چند وب سایت آموزشی شروع کردم، اکنون به صورت تخصصی در زمینه دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنم ، اوقات فراغتم را بیشتر با ورزش و مطالعه سپری می‌کنم.
مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

زمان مطالعه این مقاله: 6 دقیقه اینترنت یکی از بزرگترین انقلاب‌های دنیای امروز است که تاثیر گسترده‌ای بر زندگی، کار و تجارت انسان‌ها داشته است. امروزه بسیاری از افراد از اینترنت برای خرید و فروش محصولات و خدمات استفاده می‌کنند و این روند رو به افزایش

اطلاعات بیشتر
لیست مواد غذایی سوپرمارکت

لیست مواد غذایی سوپرمارکت

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه لیست مواد غذایی سوپرمارکت یکی از موضوعات مهم در حوزه تغذیه است؛ این لیست به افراد کمک می‌کند تا با دقت بهتری مواد غذایی خود را انتخاب کنند. لیست مواد غذایی سوپرمارکت، علاوه بر اینکه شامل اطلاعات مرتبط با نوع

اطلاعات بیشتر
بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه بخش بندی بازار یا همان تقسیم بندی بازار (Market Segmentation) یکی از فعالیت‌های حیاتی در بازاریابی است که به تأثیرگذاری بیشتر کمپین‌های بازاریابی کمک می‌کند. با بخش بندی بازار، می‌توانید مشتریان هدف را دسته‌بندی کنید و استراتژی‌های فروش، بازاریابی و

اطلاعات بیشتر

3 پاسخ

  1. سلام… آیا بیت کوین ها به سرعت اینترنت هم در استخراج آن و همچنین قدرت برق بستگی دارد؟؟

  2. این لینک یکی از برنامه هایی که به سرعت اینترنت بستگی نداره و راحت بدون انجام کاری بیت کوین استخراج میکنهhttps://get.cryptobrowser.site/3753292

  3. سلام بخشین این بیت کویین چگونه به دست میاد منظور وقتی ما بیت کویین به دست میاریم کی به ما بیت کوین میده یعنیم ا در اعضای چه کاری داریم بیت کوین میگیریم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری