جستجو
Close this search box.

استارتاپ ها؛ حقیقت نوظهور فضای کسب و کار

نوشته شده توسط محمد باقریان
زمان مطالعه این مقاله: 3 دقیقه

استارتاپ ها، رونق اقتصادی کشور در گرو حمایت های دولتی از آنها

طی سالیان اخیر کسب‌وکارهای نوپا یا همان استارتاپ همگام با رشد جهانی در ایران هم رشد قابل‌توجهی داشته‌اند. اقتصاد ایران،اقتصاد وابسته به نفت  است. استارتاپ ها که با مزیت کم بود هزینه اولیه شروع به فعالیت می‌کنند برای رشد نیازمند سرمایه‌گذاری خصوصی و دولتی و تسهیل قوانین کسب‌وکار در ایران هستند. در این میان دولت بامطالعه عمیق استارتاپ چند سال است که سیاست‌های حمایتی خود را آغاز کرده است. نقش استارتاپ‌ها در آینده اقتصاد کشور بسیار کلیدی است زیرا کسب‌و‌کارهای نوپا، تأثیرات مطلوبی بر بدنه اقتصاد کشور دارند. امروزه با توجه به استقبال مردم از اپلیکیشن ها و نرم‌افزارهای آنلاین که  در روند سرعت بخشیدن به زندگی روزمره مردم مؤثر هستند. این کسب و کارهای نو در بسیاری از شهرهای بزرگ ایران رشد خوبی داشته‌اند. آن‌ها توانسته‌اند علاوه بر اشتغال‌زایی برای بسیاری از جوانان، باعث پویایی و افزایش خلاقیت‌ها و مهارت‌های آنان شوند.

فهرست مطالب

هوش رقابتی چیست و چه اهمیتی در تجارت نوین دارد؟

رتبه جهانی ایران در شاخص‌های استارتاپ ها:

طبق آمار  دیده بان جهانی کارآفرینی GEM در سال 2016،  از میان 130  کشور ایران در رتبه 85 کارآفرینی قرار دارد و ازلحاظ توسعه‌یافتگی  استارتاپ ها در ایران وضعیتی همچون کشورهای توسعه‌یافته چین  و استرالیا دارند.

در گزارش   2016 GEM ، مقایسه 14 رکن شاخص جهانی کارآفرینی بهترین امتیاز ایران در رکن مهارت‌های استارتاپ ها با امتیاز1 7/0 (میانگین جهانی 42/0) و پایین‌ترین امتیاز در رکن بین‌المللی سازی با اخذ امتیاز09/0(میانگین جهانی 41/0) است.

معروف‌ترین استارتاپ‌های  موفق ایرانی  را میتوان  درزمینه خرده‌فروشی کالا، خدمات پرداخت، سرویس دهی به رستوران ها، بانک ویدیویی آموزش سامانه پخش زنده رویدادها، همایش‌ها و کلاس‌ها در بستر اینترنت مشاهده کرد.

دیجی کالا بزرگ‌ترین استارتاپ ایرانی یکی از قدیمی‌ترین و موفق ترین  شرکت‌های تجارت الکترونیک ایران است. که از سال 1385 پایه‌گذاری شده است صاحبین این شرکت  معتقدند هم ‌اکنون 85 درصد بازار خرده‌فروشی الکترونیک ایران را در دست دارد. این استارتاپ معادل 500  میلیون دلار بزرگ‌ترین استارت آپ ایرانی شناخته شد.

در  سال 2014  طبق لیست فوربس، آپارات سرویس اشتراک ویدئو با30 میلیون دلار و کافه بازار فروشگاه نرم‌افزار اندروید که 17 هزار  اپلیکیشن در آن قابلیت دانلود دارند،  با20 میلیون دلار دارایی،در رده‌های دوم و سوم پرارزش ترین استارتاپ های ایرانی قرار دارند.

start up

حمایت‌های دولت از استارتاپ‌ها:

طی سال‌های اخیر، روند اجرایی سیاست‌های دولت  وابسته به نفت ایران ازجمله تقویت زیرساخت‌های فیبر نوری،گسترش پهنای باند و بالا رفتن سرعت اینترنت در ایران و البته رفع تحریم‌های هسته‌ای سبب شد بنگاه‌های اقتصادی کوچک و نوپا شکل بگیرند.  دولت‌مردان  رشد استارتاپ‌ها را  یکی از اهداف اقتصاد مقاومتی می‌دانند و معتقدند استارتاپ‌ها یک مانع از وابستگی اقتصادی و فرهنگی هستند و جامعه را به سمت پویایی می‌کشانند.

دولت یازدهم توانست با شناخت از عملکرد استارتاپ‌ها به تسهیل فرایند قانونی برای رشد کسب و کارها بپردازد رشد فضای  اینترنتی وحضور شبکه های اجتماعی سبب رشد  قابل توجه استارتاپ ها در ایران شد.

حمایت‌های دولت از طریق شتاب دهنده‌ای دانشگاهی و مراکز رشد روزافزون است. در حال حاضر 35 مرکز رشد دانشگاهی در کشور وجود دارد. یکی از مهم‌ترین شتاب‌دهنده‌ها، شتاب‌دهنده دانشگاه شریف است که نقش بسزایی در حمایت از استارتاپ های موفقی چون نت رای و پزشک خوب و… داشته است.

افتتاح مرکز توانمند سازی و تسهیل گری کسب‌وکارهای نوپای فاوا در سال 1395 گام مهی در نقش دولت در حمایت از استارتاپ ها بود که در همه مراکز استان ها بعد از یک سال فعالیت می کند.

نقش استارتاپ های ایرانی  در رونق اقتصادی و اشتغالزایی:

طبق برآوردهایی که توسط مرکز تحقیقات مجلس در سال 95 انجام شد. کشور ایران در 5 سال آینده با 20% بیکاری مواجه خواهد شد که درواقع 36% فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بیکار هستند. امروزه یکی از بهترین راهکارها برای رفع مشکل بیکاری،شکل‌گیری شرکت‌های دانش‌بنیان و کارآفرینی است. طبق آمارهایی که وزارت ارتباطات ایران منتشر کرده  تنها در سال 95،  1297 استارتاپ پیرامون هسته فناوری اطلاعات و ارتباطات شکل گرفته است. به طور میانگین در ایر ان هر استارتاپ توانسته 7 نفر نیروی متخصص را به طور مستمر مشغول به کار کند.

بر اساس آخرین گزارش وابسته به سازمان ملل، ایران در » آنکتاد «در سال‌های اخير با تکیه‌بر دانش و فناوري از اقتصاد نفتي فاصله گرفته و هم‌اکنون بيش از 2700 شركت دانش‌بنیان در كشور 70 هزار شغل مستقيم ايجاد کرده‌اند که در طول سال 94 و 95 نیز این میزان، به رقمی حدود ۱۰۰ هزار فرصت شغلی افزایش میرسد. با این رشد صعودی، پیش‌بینی‌ می‌شود تا پایان سال 96 از طریق این کسب‌وکارهای نوپا، ۲۲۰ هزار نفر‌ دیگر نیز وارد بازار کار شوند.

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

محمد باقریان
محمد باقریان
باقریان هستم از سال 1386 در حوزه تجارت الکترونیک و طراحی سایت و تولید محتوا فعالیت خودم را با مدیریت چند وب سایت آموزشی شروع کردم، اکنون به صورت تخصصی در زمینه دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنم ، اوقات فراغتم را بیشتر با ورزش و مطالعه سپری می‌کنم.
بودجه تبلیغات چیست؟ انواع روش های تعیین بودجه تبلیغات

بودجه تبلیغات چیست؟ انواع روش های تعیین بودجه تبلیغات

زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه بودجه تبلیغات هزینه‌ای است که یک کسب و کار برای انجام فعالیت‌های تبلیغاتی تعیین می‌کند. تعیین بودجه به شیوه‌های مختلفی انجام می‌شود در این مقاله به بررسی این روش‌ها می‌پردازیم.

اطلاعات بیشتر
بازاریابی محتوا چیست؟ مراحل بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا چیست؟ مراحل بازاریابی محتوا

زمان مطالعه این مقاله: 7 دقیقه آیا می‌دانید که ۷۰ درصد مشتریان قبل از خرید یک محصول یا خدمت، محتوای مرتبط با آن را می‌خوانند؟ این نشان می‌دهد که محتوا یک عامل تعیین‌کننده برای تصمیم‌گیری مشتریان است. بنابراین، اگر می‌خواهید بازاریابی مؤثری داشته باشید، باید محتوایی

اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری