جستجو
Close this search box.

روز جهانی استاندارد

نوشته شده توسط محمد باقریان
زمان مطالعه این مقاله: 3 دقیقه

تشکیل سازمان بین المللی استاندارد در روز چهاردهم اکتبر سال 1947 در حضور رئیس موسسه های استاندارد بیست و پنج کشور در لندن صورت گرفت. از سال 1970 چهاردهم اکتبر که با 22 مهر برابر است به نام روز جهانی استاندارد نام گذاری شد.

فهرست مطالب

یکی از پایه های علم و فناوری استاندارد کردن است که در جهت پیشرفت صنعت و اقتصاد نقش موثری دارد و برای اینکه سطح کیفیت ها بالا برود باید تلاش کرد تا به فناوری پیشرفته تولید هر محصول نایل آمد. بعضی ها فکر می کنند که استاندارد فقط برای حفظ منافع مصرف کننده است. البته که این عقیده تا حدی درست است و استاندارد به نیاز های فردی و اقتصادی مصرف کنندگان توجه دارد اما توجه به استحکام صنعت و فناوری را نیز دارد و میتوان گفت که سودی که از رعایت استاندارد برای تولیدکنندگان است، بیشتر از مصرف کنندگان می باشد زیرا صرفه جویی هایی که از کاهش انواع قطعات و مواد اولیه غیرضروری و ضایعات حاصل می شود به قدری زیاد است که هر گونه سرمایه گذاری در زمینه استاندارد سازی فرآورده ها و خدمات را برای صاحبان صنایع موجه می سازد به گونه ای که آن ها می توانند در زمان کمی نتیجه های محسوس آن را به صورت مبالغ ذخیره شده مشاهده کنند.

تعریف روز جهانی استانداردبه تعریف خلاصه تر می توان گفت استاندارد عبارت است از نظمی مبتنی بر نتایج ثابت علوم، فنون تجربه های بشری که به صورت قواعد، افزایش میزان تفاهم، توسعه صنعت، صرفه جویی در اقتصاد وحفظ سلامت و ایمنی به کار رود.

فایل صوتی مقاله را در زیر میتوانید گوش کنید.

 

 

[dt_default_button link=”https://www.mahaksoft.com/wp-content/uploads/2019/10/World-Standard-Day.mp3″ button_alignment=”default” animation=”fadeIn” size=”medium” default_btn_bg_color=”” bg_hover_color=”” text_color=”” text_hover_color=”” icon_align=”center”] دانلود فایل صوتی مقاله [/dt_default_button]

شعار روز جهانی استاندارد

روز جهانی استاندارد هم شعار مخصوص به خودش را دارد: ” استاندارد واحد آزمایش واحد قابل پذیرش در هر جا “.

استاندارد در ایران

در سال 1304 شمسی، برای اولین بار در ایران با تصویب قانون اوزان و مقیاس ها، تشکیلات سازمانی که بعدا به موسسه مستقل استاندارد و تحقیقات صنعتی کشور تغییر شکل داد، پایه ریزی شد. در سال های 1324 و 1332 به خاطر مهم بودن نظارت بر ویژگی ها و کیفیت کالاهای صادراتی و وارداتی، هسته کامل شده در موسسه به صورت یک اداره در وزرات بازرگانی صورت گرفت و در ادامه با تصویب قانون (تاسیس موسسه استاندارد ایران) مسئولیت ها و چارچوب ها مستقل در قالب هدف های ملی تعیین شد و موسسه به شکل ساختاری جدا شروع به کار کرد.

در سال 1343 عضو شدن ایران در سازمان بین المللی استاندارد ISO ایجاد شد و به مرور با عضویت در بیش از 106 کمیته فنی اصلی و فرعی و عضویت فعال به عنوان عضو ناظر در 140 کمیته فنی فرعی و اصلی و پذیرفتن مسئولیت دبیر خانه کمیته های فنی ISO/TCI134 و ISO/TC217 و ISO/TC91 فعالیت های آن، توسعه یافته است.

استاندارد، حقوق مصرف کننده

در هر زمان مردم به خدمات همدیگر نیاز داشته اند. از این جهت، نیاز به کالاهای مصرفی و خدمات، نیازی ضروری است که هرگونه مشکل در تولید و توزیع آن، می تواند جامعه را به چالش بکشاند و علاوه بر ضرر های مادی، ضرر های معنوی نیز برای مصرف کننده به وجود می آید. قطعا برای جلوگیری از اتفاق افتادن این حوادث، تدابیری اندیشیده می‌شود. اولین گام، وضع قوانین درست است که اولا نظام تولید، توزیع و مصرف بهبود یابد و از ایجاد خسارت های مادی و معنوی به خاطر رایت نکردن حقوق مصرف کننده، جلوگیری کند. دوما در صورت رخ دادن خسارت، مرجعی باشد که با سریع ترین روش، بتوان برای جبران خسارت وارد شده به مصرف کننده و مجازات عامل این خسارت، اقدام کرد. در ایران، موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی، این وظیفه را بر عهده دارد.

استاندارد در ایران

استاندارد در خدمت امنیت مصرف کنندگان

هرساله استفاده از وسایل خانگی که استاندارد نیست، خسارت های مالی و تلفات جانی زیادی را به وجود می آورد و باعث به وجود آمدن مشکلات زیادی می شود. مثلا درمان صورتی که بر اثر عواملی مانند انفجار وسایل غیر استاندارد خانگی دچار آسیب بدی شده است به زمان زیاد و هزینه های کلان نیاز دارد. یا زیان هایی از توزیع یک مواد غذایی غیر بهداشتی در جامعه که با پرداخت بهای کالای نامرغوب جبران نمی شود چون اثرات زیان بار که سلامتی عموم را به خطر می اندازد، خیلی بیشتر از خسارت های مادی ناشی از عرصه این کالا است.

عمق این فاجعه زمانی بیشتر نمایان می شود که خسارت های ناشی از استفاده از وسایل و ماشین آلات غیر استاندارد را به کارخانه های کوچک و بزرگ صنعتی و تولیدی تعمیم دهیم. به گفته کارشناسان در جهان امروز در برابر متنوع شدن وسایل تولیدی و استفاده گسترده از نیرو های برق، گاز و مواد انرژی زای دیگر، تدابیری اتخاذ شده است که خطر های ناشی از استفاده از آن ها و ابزار به کار گیری شان به حداقل برسد. این تدبیر ها در قوانین استاندارد ملی و بین المللی قرار داد و به صورت امری ضروری برای حفظ سلامت مردم جهان است.

ایزو چیست؟ایزو چیست؟

موسسه بین المللی اساندارد سازی که همان ایزو است، یک فدراسیون بین المللی که از نهاد های ملی استاندارد شکیل شده است. تعداد نهاد ها 140 می باشد که هر کدام از یک کشور است.

درسال 1947 میلادی که برابر با 1326 شمسی می باشد، ایزو تاسیس شد. ایزو یک سازمان غیر دولتی است.

وظیفه ایزو چیست؟

ایزو توسعه استاندارد سازی و فعالیت های مربوط در جهان با دیدگاهی است که هم به ایجاد تسهیلات در زمینه تبادل بین المللی کالاها و خدمات توجه دارد و هم توسعه همکاری در زمینه های فکری، علمی، فنی و اقتصادی را در نظر دارد.

حاصل فعالیت های ایزو قرارداد های بین المللی خواهد بود که به عنوان استاندارد های بین المللی منتشر می شود. سیستم های مدیریتی ایزو از طریق بیش از 430000 سازمان در 158 کشور به اجرا در می آید.

 

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

محمد باقریان
محمد باقریان
باقریان هستم از سال 1386 در حوزه تجارت الکترونیک و طراحی سایت و تولید محتوا فعالیت خودم را با مدیریت چند وب سایت آموزشی شروع کردم، اکنون به صورت تخصصی در زمینه دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنم ، اوقات فراغتم را بیشتر با ورزش و مطالعه سپری می‌کنم.
رشته MBA چیست؟ (گرایش های رشته مدیریت کسب و کار)

رشته MBA چیست؟ (گرایش های رشته مدیریت کسب و کار)

زمان مطالعه این مقاله: 6 دقیقه امروزه، کسب و کارها در حال رقابتی شدید با یکدیگر هستند. برای اینکه یک کسب‌وکار بتواند در این رقابت موفق شود، نیاز به مدیرانی با مهارت و دانش بالا دارد. رشته MBA یکی از رشته‌های دانشگاهی است که به دانشجویان

اطلاعات بیشتر
کتاب روانشناسی پول؛ راهنمایی جهت مدیریت بهتر امور مالی

کتاب روانشناسی پول؛ راهنمایی جهت مدیریت بهتر امور مالی

زمان مطالعه این مقاله: 3 دقیقه متاسفانه با وضعیت اقتصادی نابسامان و وجود تورم بیش از حد در جامعه ما، به دست آوردن و از آن مهم‌تر نگه‌داشتن پول یکی از دغدغه‌های اصلی مردم است. اینکه چطور پول به دست آوریم و در چه راهی مصرف

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی + نحوه محاسبه

مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی + نحوه محاسبه

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی یکی از پایه‌های اصلی درآمدهای مالیاتی دولت‌ها محسوب می‌شود. این نوع مالیات از سود و درآمد شرکت‌ها و مؤسسات مختلف اخذ می‌شود و نقش مهمی در تأمین منابع مالی دولت برای ارائه خدمات عمومی ایفا

اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری