جستجو
Close this search box.

چگونه یک محتوای جذاب تولید کنیم؟

نوشته شده توسط محمد باقریان
زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه

تولید محتوا واژه‌ای است که این روزها در فضای مجازی زیاد به گوشمان می‌خورد؛ اما منظور از تولید محتوا چیست و چگونه می‌توان یک محتوای خوب و باکیفیت تولید کرد؟ در این مقاله قصد داریم تا شما را با مفهوم محتوا آشنا کرده و با آموزش تولید محتوا در شبکه‌ های اجتماعی شما را برای تولید یک محتوای خوب و جذاب آماده کنیم. در دهه‌های اخیر با فراگیر شدن شبکه‌های اجتماعی، تولید محتوا نیز اهمیت خاصی پیداکرده است. برای آنکه بتوانیم یک محتوای جذاب و مخاطب پسند تولید کنیم بهتر است ابتدا با مفهوم محتوا بیشتر آشنا شویم.

فهرست مطالب

محتوا پادشاه است
محتوا پادشاه است

محتوا پادشاه است

شاید این جمله معروف را بارها در سایت‌های مختلف دیده باشید. جالب است بدانید که این جمله تیتر یادداشتی است که بیل گیتس در سال 1996 و 2 سال پیش از آغاز به کار موتور جستجوی گوگل در وبلاگ خود منتشر نمود. این جمله امروزه نیز همچنان پرکاربرد است و به اهمیت محتوای تولیدشده برای شبکه‌های اجتماعی اشاره دارد؛ اما محتوا چیست؟

محتوا هسته اصلی کار در شبکه‌های اجتماعی است و درواقع رابط اصلی میان شما و مخاطبانتان می‌باشد. این محتوا می‌تواند یک مقاله جذاب در توضیح کسب‌وکار شما باشد و یا یک عکس زیبا و باکیفیت از محصولات در معرفی خدمات و ویژگی‌های مجموعه شما باشد. آنچه می‌تواند تأثیر مستقیم در جذب مخاطب در شبکه‌های اجتماعی داشته باشد کیفیت مناسب محتوای تولیدشده است. امروزه به دلیل کاربردهای فراوان شبکه‌های اجتماعی در حوزه‌های مختلف به‌ویژه کسب‌وکار تولید یک محتوای خوب و باکیفیت از اهمیت بسیاری برخوردار است. برای تولید یک محتوای جذاب و تأثیرگذار نیاز به مطالعه‌ی فراوان درزمینه‌ی آموزش تولید محتوا در شبکه‌ های اجتماعی داریم.

ویژگی‌های یک محتوای خوب چیست؟

همان‌طور که گفتیم یک محتوای خوب بهترین راه برقراری ارتباط میان شما و مخاطبانتان در شبکه‌های اجتماعی است. از نظر کارشناسان حوزه‌ی محتوا، یک محتوای خوب و باکیفیت دارای چند مشخصه و ویژگی اصلی است. در ادامه به معرفی و شرح این ویژگی‌ها می‌پردازیم.

3 ویژگی محتوای خوب و تاثیر گذار
3 ویژگی محتوای خوب و تاثیر گذار

3 ویژگی مهم یک محتوا خوب و تأثیرگذار

ویژگی های مهم یک محتوای خوب و تأثیرگذار شامل موارد زیر است:

1- محتوای خوب مخاطب را وادار به تعامل می‌کند

یک محتوای مناسب به دلیل دارا بودن ویژگی‌های تعاملی مخاطب شمارا درگیر کرده و نه ‌تنها او را ترغیب به پیگیری و مطالعه ادامه مطلب می‌کند بلکه او را تشویق به مشارکت در بحث و اظهارنظر نیز می‌نماید.

2- محتوای خوب منحصربه‌فرد است

خلاقیت در تولید محتوا همیشه حرف اول را می‌زند. هنگامی‌ که شما محتوای دیگران را کپی می‌کنید درواقع به فعالیت‌های خود ضربه می‌زنید. یک محتوای خوب و تازه همراه باکمی خلاقیت می‌تواند یک‌راه مؤثر برای جذب مخاطب باشد. قطعاً برای هر موضوعی که شما قصد تولید محتوا برای آن را داشته باشید محتواهای بسیاری در اینترنت وجود دارد و زمانی محتوای شما موردتوجه مخاطب قرار می‌گیرد که یک ویژگی بارز نسبت به سایر محتواها داشته باشد.

3- محتوای خوب باکیفیت است

یکی از نکات مهم در پروسه تولید محتوا، تلاش برای تولید یک محتوا با بالاترین کیفیت است. این کیفیت برای هر شکل از تولید محتوا به‌گونه‌ای خاص تعریف می‌شود. برای مثال در تولید یک محتوای متنی با کیفیت، شما باید از جملات و پاراگراف‌های کوتاه استفاده کنید و مقاله خود را به زبان ساده بنویسید. یکی از مهم‌ترین نکات در تولید یک محتوای متنی، رعایت اصول و نکات سئو در نوشتن آن است.

حال که با مفهوم محتوا و ویژگی‌های یک محتوای خوب و باکیفیت آشنا شدید در ادامه با آموزش تولید محتوا در شبکه ‌های اجتماعی با ما همراه باشید.

آموزش تولید محتوا در شبکه های اجتماعی همراه با نکات کاربردی

تولید محتوا برای هر یک از شبکه‌های اجتماعی نیاز به استراتژی خاص خود دارد. در برخی از این شبکه‌ها اولویت با محتوای متنی است و در برخی دیگر محتوای ویدیویی بازخورد بیشتری دارد. برای آن‌که بتوانیم یک محتوای خوب و تأثیرگذار برای یک شبکه اجتماعی تولید کنیم ابتدا باید با ماهیت آن و سلیقه مخاطبان آن آشنا شویم.

در ادامه به‌صورت جداگانه به بررسی بهترین شیوه تولید محتوا برای برخی از این شبکه‌های اجتماعی می‌پردازیم.

تولید محتوا برای شبکه اجتماعی اینستاگرام

از ویژگی‌های بارز شبکه اجتماعی اینستاگرام، امکان کامنت گذاشتن مخاطب برای پست‌های شما و ایجاد تعامل با محتوای شما است. این ویژگی مهم، باعث افزایش اهمیت تولید محتوا در این شبکه اجتماعی شده است. بنابراین شما باید هنگام تولید محتوا برای اینستاگرام سعی کنید محتوایی بنویسید که علاوه بر درگیر کردن ذهن مخاطب او را وادار کند تا برای پست‌های شما کامنت های مفید و مؤثر بگذارد.

در شبکه اجتماعی اینستاگرام اولویت با جنبه بصری محتوا است. به همین دلیل شما برای نوشتن متن با محدودیت کاراکتر مواجه هستید. با توجه به این ویژگی، شما باید برای جذب مخاطب بیشتر تمرکز خود را برروی تولید فیلم‌ها و عکس‌های باکیفیت معطوف کنید.

با در نظر گرفتن مطالبی که در بالا گفته شد برای تولید یک محتوای باکیفیت و تأثیرگذار در اینستاگرام باید نکات زیر را در نظر داشته باشید:

1) در انتخاب ابعاد عکس بسیار دقت کنید. بهتر است عکس های شما به صورت مربعی و با کیفیت حداقل 1080 باشند.
2) اگر عکاس حرفه ای ندارید می توانید عکس های گرفته شده توسط خودتان را با نرم افزارهایی مانند Snapseed، Overgram و VSCO Cam ویرایش کنید.
3) استفاده از عکس نوشته‌ها را فراموش نکنید.
4) از هشتگ های جذاب غافل نشوید.
5) گاهی فضای پشت‌صحنه کارتان را با مخاطب شریک شوید.
6) از گفتگوهای صمیمانه با افراد متخصص در حوزه‌ی کاری خود استفاده کنید.
7) تولید ویدیوهای جدید و باکیفیت را فراموش نکنید. حتی اگر این ویدیوها از یک دقیقه بیشتر شد اصلاً نگران نباشید. اینستاگرام با برخورداری از قابلیت IGTV این امکان را به شما می‌دهد تا ویدیوهای طولانی خود را با مخاطبانتان به اشتراک بگذارید.

تولید محتوا برای شبکه اجتماعی تلگرام

انتشار محتوا در فضای کانال‌های تلگرامی یکی از بهترین راه‌های بازاریابی محتوا به شمار می‌رود. در فضای تلگرام شما برای انتشار هر نوع محتوایی اعم از متنی، تصویری و ویدیویی هیچ محدودیتی ندارید. برای تولید و انتشار محتوای خوب و باکیفیت در شبکه اجتماعی تلگرام باید نکات زیر را در نظر داشته باشید:

1) از مطالب کوتاه و مفید استفاده کنید.
2) برای انتشار محتوا یک برنامه زمان‌بندی مشخص داشته باشید.
3) از مطالبی استفاده کنید که قابلیت به اشتراک‌گذاری بالایی دارند.
4) عنوان‌های جذاب و مهم انتخاب کنید.
5) محتوای هدفمند تولید کنید.
6) آدرس کانال تلگرام خود را در پایان هر محتوا قرار دهید.

سخن آخر

در پایان آموزش تولید محتوا در شبکه‌ های اجتماعی این نکته را حتماً در نظر داشته باشید که برای موفقیت در تولید محتوا در شبکه‌های اجتماعی ابتدا باید مخاطبان هدف خود را شناسایی کرده، سپس با در نظر گرفتن ویژگی‌های مخاطب خود بهترین شبکه اجتماعی را برای انتشار محتوا انتخاب کنید.

فایل صوتی مقاله را در زیر میتوانید گوش کنید.

دانلود فایل صوتی

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

محمد باقریان
محمد باقریان
باقریان هستم از سال 1386 در حوزه تجارت الکترونیک و طراحی سایت و تولید محتوا فعالیت خودم را با مدیریت چند وب سایت آموزشی شروع کردم، اکنون به صورت تخصصی در زمینه دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنم ، اوقات فراغتم را بیشتر با ورزش و مطالعه سپری می‌کنم.
مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه مالیات بر درآمد اتفاقی یکی از انواع مالیات‌های مستقیم است که به درآمدهای غیر منتظره و غیر شغلی اشخاص حقیقی و حقوقی تعلق می‌گیرد. این نوع درآمدها در مقابل درآمدهای مستمر مانند حقوق و دستمزد قرار دارند. هرگاه شخص حقیقی

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد چیست؟ انواع مالیات بر درآمد

مالیات بر درآمد چیست؟ انواع مالیات بر درآمد

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد نوعی مالیات مستقیم است که توسط دولت بر درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی اعمال می‌شود. این نوع مالیات دارای انواع مختلفی است که در ادامه مطلب به آن خواهیم پرداخت. نرخ مالیات بر درآمد بر اساس درآمد

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد املاک و مستغلات چیست؟

مالیات بر درآمد املاک و مستغلات چیست؟

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد املاک یکی از مباحث مالیاتی مهم و تخصصی است. فرقی نمی‌کند امسال یا چند سال دیگر، قوانین مالیات بر درآمد املاک اغلب، در راس مهم‌ترین انواع مالیات بر درآمد قرار دارد. شاید گره خوردن قوانین مالیات املاک

اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری