جستجو
Close this search box.

وظیفه مدیر منابع انسانی چیست و چرا سازمان‌ها نیاز به مدیریت منابع انسانی خود دارند؟

نوشته شده توسط محمد باقریان
زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه

وظیفه ی مدیر منابع انسانی چیست ؟ این سوال و سوالات بسیاری مانند این در حوزه مدیریت منابع انسانی وجود دارد که نیاز است تمام مدیران منابع انسانی صادقانه یک بار برای همیشه به این سوال پاسخ دهند. امروزه دیگر برخورد خشک و زورگویی با نیروی انسانی در سازمان‌ها جواب‌گو و مشکل گشا نیست. در کسب و کار‌های حال حاضر، زمانی به موفقیت خواهید رسید که بتوانید کارکنان خود را به موفقیت برسانید. عموما مدیریت منابع انسانی هنگامی در سازمان‌ها معنا پیدا می‌کند که بیش از یک نفر عضو در آن سازمان مشغول به کار باشد.

فهرست مطالب

وجود مدیر منابع انسانی (Human Resources Manager) در هر کسب و کاری از کوچک تا بزرگ گرفته، بسیار مهم و حیاتی است. از همین رو در این مقاله سعی می‌کنیم وظایف و اهداف مدیریت منابع انسانی را برای شما به صورت واضح بیان کنیم و پاسخی برای سوال وظیفه ی مدیر منابع انسانی چیست را بدون کم کاست به شما ارائه دهیم.

مدیریت منابع انسانی به چه معنا است؟

مدیریت منابع انسانی به چه معنا است؟

به صورت خلاصه می‌توان گفت مدیریت منابع انسانی شامل فرآیندهای تجزیه و تحلیل شغل، استخدام و جذب افراد، آموزش افراد استخدام شده در سازمان، تشویق و پاداش‌های معنوی و مادی برای کارکنان، ایجاد رابطه دوستانه با کارکنان، ایجاد محیطی صمیمی و به دور از هرگونه اغتشاش، توانمند سازی کارکنان استخدام شده، ایجاد امنیت روحی و روانی برای تمام افراد و انگیزه بخشی به کارکنان است. فرآیند مدیریت منابع انسانی به صورت کلی دارای ۴ بخش زیر است:

فرآیندهای مدیریت منابع انسانی

  • سازماندهی
  • برنامه ریزی
  • هدایت
  • نظارت بر صحت انجام کار

در اولین قدم نیاز است کارمندان و کارکنان مناسبی برای شرکت استخدام کنید. بعد از آن باید قوانین و مقررات درون سازمانی را به این نیرو‌ها گوش زد کنید. انجام این کار برای رسیدن به اهداف شرکت بسیار مهم و اساسی است. مدیریت منابع انسانی را می‌توان از جمله شغل‌های چند وجهی دانست چرا که مدیر منابع انسانی علاوه بر دانش تخصصی، نیاز است دارای توانایی‌های دیگری همچون روانشناسی، ارتباط موثر، علم اقتصاد و همچنین جامعه شناسی باشد تا بتواند منابع انسانی را در پیشبرد اهداف سازمان به صورت درست و اصولی راهنمایی کند.

بستن سال مالی در نرم افزار محک
بستن سال مالی در نرم افزار محک

مهم ترین وظایف مدیر منابع انسانی

مهم ترین وظایف مدیر منابع انسانی

مدیر منابع انسانی وظایف معمول بخش منابع انسانی (HR) از جمله استخدام و مصاحبه با کارکنان، مدیریت حقوق، مزایا و مرخصی، و اجرای سیاست‌ها و شیوه‌های شرکت را به عهده دارد.

استخدام افراد

در پاسخ به سوال وظیفه ی مدیر منابع انسانی چیست می‌توان به استخدام افراد اشاره کرد. یکی از مسئولیت‌های اصلی و مهم تیم منابع انسانی استخدام است. افراد و اعضای منابع انسانی وظیفه دارند به وسیله برنامه ریزی درست و اصولی اقدام به جذب افراد  مناسب برای جایگاه شغلی مورد نظر سازمان کنند. اعضای منابع انسانی همچنین وظیفه دارند که علاوه بر استخدام، افراد را بعد از استخدام با شرایط و قوانین حاکم در سازمان آشنا کنند. استخدام افراد را می‌توان نقطه شروع فرآیند مدیر منابع انسانی دانست. معمولا استخدام افراد با دو هدف انجام می‌شود: استخدام منابع و جذب استعداد.

آموزش منابع انسانی

پس از فرآیند استخدام، آموزش منابع انسانی شروع می‌شود. شرکت‌های مختلف با استفاده از روش‌های متنوعی این مرحله را پشت سر می‌گذارند. لازم است کارکنان جدید شرکت آموزش‌های لازم را دریافت کنند تا بتوانند با الگو شرکت خود را هماهنگ سازند. بخش منابع انسانی باید تک به تک افراد شرکت را زیر نظر داشته باشد تا بتواند در زمینه آموزش به افراد کمک لازم را در صورت نیاز انجام دهد.

برای بهبود فرآیند کاری در شرکت، مدیر منابع انسانی می‌تواند آموزش کارکنان را به صورت هماهنگ و در حین انجام کار برای آن‌ها انجام دهد. انجام این کار علاوه بر درگیر کردن کارکنان با محیط کار واقعی، باعث افزایش انگیزه در آن‌ها نیز می‌شود.

ارزیابی کارکنان

یکی از مهم‌ترین نقش‌ها و وظایف مدیر منابع انسانی، نظارت و ارزیابی مداوم بر روی کارکنان است. این ارزیابی علاوه بر کمک به رسیدن شرکت به اهداف، کمک کننده کارکنان خواهد بود. به این صورت که کارکنان از انتظارات مدیر یا سرپرست خود آگاه می‌شوند. مدیر منابع انسانی با توجه به بودجه و شرایط مالی شرکت می‌تواند در این ارزیابی‌ها از پاداش و جریمه برای بهتر شدن ارزیابی استفاده کند.

 

حل اختلافات بین کارکنان

هرگاه در محیطی بیشتر از یک نفر وجود داشته باشد، بدون شک با اختلاف نظر و دیدگاه مواجه هستیم. وجود این اختلاف نظر و دیدگاه اجتناب ناپذیر است. این مدیر منابع انسانی است که وظیفه مداخله و حل و فصل اختلافات بین مدیریت و کارکنان و یا کارکنان با کارکنان را دارد. مدیر منابع انسانی باید در مرحله اول به صحبت‌های دو طرف به طور کامل گوش دهد و پس از تحقیق و بررسی‌های زیاد اقدامات لازم را انجام دهد.

سازماندهی

مدیر منابع انسانی وظیفه دارد تمام کار‌های شرکت از جمله معارفه افراد جدید را بر عهده بگیرد. مدیر منابع انسانی باید بتواند سیاست‌های داخلی شرکت را به نحوی شایسته‌ به گوش اعضای جدید شرکت برساند تا در آینده دچار مشکل نشوند.

داشتن دانش حقوقی کافی

شاید در نگاه اول این مورد بی ربط و خیلی ناچیز به چشم بیاید. در حالی که یکی از وظایف مدیر منابع انسانی آگاهی از دانش حقوقی است. شخصی در سمت مدیر منابع انسانی موفق است که بتواند از قانون به نحو خوبی پیروی کند.

داشتن برنامه برای پاداش و تشویق کارکنان

نیازی به گفتن این مورد نیست که دادن پاداش به کارکنان، آن‌ها را با انگیزه و با اشتیاق می‌کند. پاداش باعث می‌شود کارکنان به امید دریافت پاداش، کار خود را بهتر و اصولی‌تر انجام دهند. لذا یک مدیر منابع انسانی موفق نیاز است که برنامه‌ای مشخص برای سیستم پاداش و تشویق کارکنان داشته باشد.

مهمترین مهارت های مدیر منابع انسانی

مهمترین مهارت های مدیر منابع انسانی

به طور کلی، یک مدیر منابع انسانی باید از مهارت های زیر برخوردار باشد:

  • مهارت های عالی ارتباط کلامی و نوشتاری.
    مهارت های بین فردی عالی، مذاکره و حل تعارض.
    مهارت های سازمانی عالی و توجه به جزئیات.
    مهارت های تحلیلی و حل مسئله قوی.
    توانایی اولویت بندی وظایف و تفویض آنها در صورت لزوم.
    توانایی عمل با صداقت، حرفه ای بودن و محرمانه بودن.
    آشنایی کامل با قوانین و مقررات مربوط به استخدام
    مسلط به Microsoft Office Suite یا نرم افزارهای مرتبط
    تسلط یا توانایی یادگیری سریع سازمان ها (HRIS) و سیستم های مدیریت استعداد.

نکات مهم در پاسخ به سوال وظیفه ی مدیر منابع انسانی چیست

علاوه بر وظایف نام برده شده در بالا مدیر منابع انسانی وظایف دیگری هم دارد، در زیر به بررسی این موارد خواهیم پرداخت:

  • افزایش همکاری تیمی از طریق ایجاد فعالیت‌های مشترک و مرتبط
  • حفظ و ارتقاء بهره‌وری منابع انسانی از طریق ارائه پیشنهادات به کارکنان و مدیران بالا دست
  • حفظ و نگه داری منابع انسانی مورد نیاز سازمان به وسیله انتخاب اصولی و استخدام کارکنان جدید
  • بروز رسانی اطلاعات لازم و ضروری حرفه‌ خود به وسیله شرکت در کلاس‌های آموزشی، مطالعه کتب و مجلات حرفه‌ای
  • حفظ و نگه داری مستندات در رابطه با کارکنان سازمان
  • اجرا و پیاده سازی دستورات مدیریت از طریق آماده سازی کارکنان به وسیله روش‌های مختلف
  • داشتن برنامه ریزی برای تکمیل نیروی انسانی سازمان به وسیله برنامه زمان‌بندی درون سازمانی

جمع بندی

هرچند امروزه با توجه به پیشرفت تکنولوژی و ورود دانش هوش مصنوعی به دنیای کار، نیاز به نیروی انسانی از قبل بسیار کمتر شده است. اما وجود یک مغز متفکر در سازمان لازم و ضروری خواهد بود. با رعایت تکنیک‌های لازم می‌توانید کارکنان خود را از قبل راضی‌تر نگه دارید و به کارکنان خود انگیزه بیشتری برای انجام کارها بدهید.

منابع:

dmacourse

chetor

motamem

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

محمد باقریان
محمد باقریان
باقریان هستم از سال 1386 در حوزه تجارت الکترونیک و طراحی سایت و تولید محتوا فعالیت خودم را با مدیریت چند وب سایت آموزشی شروع کردم، اکنون به صورت تخصصی در زمینه دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنم ، اوقات فراغتم را بیشتر با ورزش و مطالعه سپری می‌کنم.
مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه مالیات بر درآمد اتفاقی یکی از انواع مالیات‌های مستقیم است که به درآمدهای غیر منتظره و غیر شغلی اشخاص حقیقی و حقوقی تعلق می‌گیرد. این نوع درآمدها در مقابل درآمدهای مستمر مانند حقوق و دستمزد قرار دارند. هرگاه شخص حقیقی

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد چیست؟ انواع مالیات بر درآمد

مالیات بر درآمد چیست؟ انواع مالیات بر درآمد

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد نوعی مالیات مستقیم است که توسط دولت بر درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی اعمال می‌شود. این نوع مالیات دارای انواع مختلفی است که در ادامه مطلب به آن خواهیم پرداخت. نرخ مالیات بر درآمد بر اساس درآمد

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد املاک و مستغلات چیست؟

مالیات بر درآمد املاک و مستغلات چیست؟

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد املاک یکی از مباحث مالیاتی مهم و تخصصی است. فرقی نمی‌کند امسال یا چند سال دیگر، قوانین مالیات بر درآمد املاک اغلب، در راس مهم‌ترین انواع مالیات بر درآمد قرار دارد. شاید گره خوردن قوانین مالیات املاک

اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری