جستجو
Close this search box.

اصول مدیریت چیست و چرا هر سازمانی باید پنج اصل مدیریت را رعایت کند؟

نوشته شده توسط محمد باقریان
زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه

اصول مدیریت چیست و چرا تبعیت از این اصول لازم و ضروری است؟ فلاسفه علم مدیریت همواره توجه ویژه‌ای به وظایف و نقش مدیریت در سازمان داشته‌اند. در مورد وظایف مدیر، عقیده و نظرات مختلفی وجود داشته است. اما تمام فلاسفه و صاحب نظران علم مدیریت بر روی پنج وظیفه اصلی مدیر اتفاق نظر دارند. این پنج وظیفه به عنوان اصول پنجگانه مدیریت نامیده می‌شوند. با ما در ادامه این مقاله از گروه نرم افزار حسابداری محک همراه باشید تا بدانید اصول مدیریت چیست؟

فهرست مطالب

مدیریت به چه معناست

مدیریت به چه معنا است؟

مدیریت را در یک تعریف کلی و جامع می‌توان به کارگیری علم و هنر در کنار یکدیگر برای رسیدن به یک هدف واحد دانست. یعنی مدیریتی را می‌توان کامل دانست که در کنار علم، از هنر نیز بهره ببرد. یک مدیر خوب و کارآمد شخصی خواهد بود که بتواند در هر شرایطی و با وجود تمام سختی‌های کار اصلی خویش یعنی مدیریت زیردستان و کارکنان را به نحوه احسن انجام دهد. در تعریف مدیریت آماده است که مدیریت یعنی فعالیتی که دارای هدفی خاص و واحد باشد.

پنج اصل اساسی از اصول مدیریت چیست؟

مدیریت دارای 5 اصل مهم است که در ادامه با هر یک آشنا می شویم:

همان طور که می‌دانید یکی از مشکلات علم مدیریت تکیه داشتن اصول به علوم تئوری است. ما در این مقاله قصد بررسی اصول مدیریت، که وظیفه کارکردی و کاربردی دارند را داریم.

بستن سال مالی در نرم افزار محک
بستن سال مالی در نرم افزار محک

اصل اول مدیریت: کنترل

یکی از اصول مدیریت مهم کنترل است. هر چیزی که قابل کنترل و اندازه گیری نباشد، بازدهی کافی را هم نخواهد داشت. مدیریت بدون داشتن کنترل را می‌توان راندن ماشین در تاریکی دانست. شخص مدیر با کنترل کردن  می‌تواند، نسبت به انحرافات و مشکلات سازمان آگاهی یابد و در کمترین زمان ممکن نسبت به رفع آن اقدام کند. کنترل را می‌توان یکی از ابزار‌های کاربردی مدیران در تمام سطوح سازمانی از سرپرستی تا مراتب بالاتر دانست.

سازمان در صورت نداشتن یک سیستم کنترلی موثر و کارآمد نخواهد توانست به ماموریت‌های خود به نحوه احسن عمل کند و همچنین سازمانی که نتواند سیستم کنترلی درستی را پیاده سازی کند علاوه بر هدر دادن منابع انسانی، در پیشبرد اهداف سازمانی خود با مشکلات متعددی روبه رو خواهد شد. کنترل موثر و مداوم از جمله وظایف مدیریت سازمان است، چرا که انجام تمام فعالیت‌ها با درصدی خطا همراه می‌باشد. یک مدیر بدون کنترل قادر به رفع این مشکلات نخواهد بود.

تقسیم بندی اصل کنترل

با توجه به موارد ذکر شده در بالا می‌توان گفت یکی از اصول مهم و اساسی هر سازمانی کنترل است. به طور کلی کنترل را ‌می‌توان به سه قسمت تقسیم کرد.

  • کنترل قبل از شروع کار
  • کنترل در حین انجام کار
  • کنترل در پایان کار

مدیر سازمان باید بتواند از مضرات و منافع هر کدام از بخش‌های بالا در سازمان خود آگاه باشد تا بتواند بر اساس فرمول درستی اقدام به پیاده سازی روشی درست در سازمان خود کند.

اصل دوم مدیریت: رهبری

اصل دوم مدیریت: رهبری

تعاریف و معانی بسیار زیادی برای رهبری وجود دارد که هیچ‌کدام به طور کامل نمی‌توانند معنا و مفهوم این وظیفه را برسانند. رهبری را در یک تعریف کلی می‌توان هنری دانست که باعث می‌شود افراد با رغبت، میل و انگیزه وافر فعالیت‌های درون سازمانی خود را به نحو شایسته‌ای به انجام برسانند. از این رو یکی از مهم ترین اصول مدیریت رهبری است. از این رو یکی از ویژگی‌های مورد نیاز رهبری، جذبه و شخصیت کاریزماتیک است. رهبری باید بتواند تاثیرگذاری درستی بر روی افراد داشته باشد. شخص مدیر باید بتواند پس از تفویض اختیار به کارکنان و نیرو‌های زیر دست، آن‌ها را در مسیر رسیدن به اهداف سازمانی یاری و کمک کند.

مدیر برای اینکه کارکنان و کارمندان سازمان را به فعالیت و کار‌هایشان علاقه‌مند کند باید بتواند سطح انگیزه و اشتیاق کارکنان را همواره بالا نگه دارد. در یک نگاه کلی می‌توان این چنین برداشت کرد که کارکنان بدون انگیزه از اصلی‌ترین عوامل شکست سازمان هستند.

سومین اصل مدیریت: برنامه ریزی

همان طور که در ابتدای مقاله عنوان شد، صاحب نظران اصول متفاوتی را برای مدیریت در نظر گرفته‌اند، این اصول گاه با یکدیگر هماهنگ و گاه با یکدیگر در تعارض می‌باشند. تنها اصل از اصول مدیریت که تمام صاحب نظران بر روی آن اتفاق نظر دارند، برنامه ریزی است. برنامه ریزی از جمله اصول مدیریت است که در صورت نبود آن در سازمان، ضربه جدی به بنیاد سازمان زده خواهد شد.

فرآیند برنامه ریزی شامل پیش بینی عملیات‌های سازمان و تعیین راه و روش برای رسیدن به اهداف آن سازمان می‌باشد. اگر سازمانی برنامه ریزی نداشته باشد در بهترین حالت، درگیر واکنش نشان دادن به اتفاقات روزمره و بحران‌های کوتاه مدت سازمان خواهد بود، در این صورت سازمان به هیچ محل مشخصی نمی‌رسد، در واقع اهدافی تعیین نکرده است که بخواهد به آن برسد.

چهارمین اصل مدیریت: سازماندهی

چهارمین اصل مدیریت: سازماندهی

چهارمین اصل از اصول مدیریت سازماندهی است. سازماندهی در یک تعریف کلی به معنای تقسیم کردن هدف‌های سازمان به بخش‌های کوچک‌تر و این بخش‌های کوچک را به افراد برای انجام واگذار کردن است. در سازماندهی لازم است مدیر، منابع سازمان از جمله منابع انسانی و ابزارآلات موجود در سازمان به نحوی شایسته به کار بگیرد تا بتواند اهداف تعیین شده در بخش برنامه ریزی را به نحوی شایسته و اصولی به انجام برساند.

مراحل اصلی سازماندهی

با به کار بستن پنج مرحله زیر می‌توانید اطمینان داشته باشید که چارت سازمانی شما به صورتی مفید و کارآمد طراحی خواهد شد. با انجام این پنج مرحله مشاغل سازمانی به نحو اصولی تقسیم بندی و تعریف می‌شود.

  • طراحی و تعیین فعالیت‌ها برای انجام
  • دسته بندی کردن فعالیت‌ها و تعریف واحد‌های اصلی سازمان
  • پیاده سازی پست‌های مورد نیاز سازمان بر اساس فعالیت‌ها و واحد‌های موجود
  • تعریف هرکدام از وظایف و شرح شغل‌های سازمانی

اصل پنجم مدیریت: سپردن کارها به افراد

یک سازمان در صورتی به اهداف تعیین شده خود خواهد رسید که بتواند به درستی تفویض اختیار کند. از این رو تفویض اختیار یکی از اصلی‌ترین موارد قابل انجام برای سوال اصول مدیریت چیست است. با توجه به اهمیت و جایگاه ویژه سپردن کار‌ها به افراد، متاسفانه منابع علمی زیاد به این موضوع نپرداخته‌اند. مدیر باید توانایی داشته باشد که بتواند پست و مشاغل سازمانی را به افراد با لیاقت بسپارد. همچنین در نظر بگیرد آیا در سازمانی که نیروی انسانی خوبی برای حتی یکی از رده‌های شغلی انتخاب نشود، این سازمان می‌تواند در پیشبرد اهداف خود موفق باشد؟ قطعا جواب خیر است.

نتیجه گیری در رابطه با سوال اصول مدیریت چیست

موارد نامبرده شده در بالا از جمله وظایف مهم و اساسی مدیر است. مدیر علاوه بر پنج وظیفه بالا وظایف دیگری دارد که باید بتواند آن‌ها را نیز به نحو احسن به انجام برساند. مدیری در پیشبرد اهداف خود موفق عمل خواهد کرد که علاوه برا انجام این پنج اصل اساسی، بتواند نقش و وظایف دیگر خود را به طور کامل و اصولی به انجام برساند.

منبع:

papyrus

e-modiran

rasekhoon

myindustry

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

محمد باقریان
محمد باقریان
باقریان هستم از سال 1386 در حوزه تجارت الکترونیک و طراحی سایت و تولید محتوا فعالیت خودم را با مدیریت چند وب سایت آموزشی شروع کردم، اکنون به صورت تخصصی در زمینه دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنم ، اوقات فراغتم را بیشتر با ورزش و مطالعه سپری می‌کنم.
مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه مالیات بر درآمد اتفاقی یکی از انواع مالیات‌های مستقیم است که به درآمدهای غیر منتظره و غیر شغلی اشخاص حقیقی و حقوقی تعلق می‌گیرد. این نوع درآمدها در مقابل درآمدهای مستمر مانند حقوق و دستمزد قرار دارند. هرگاه شخص حقیقی

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد چیست؟ انواع مالیات بر درآمد

مالیات بر درآمد چیست؟ انواع مالیات بر درآمد

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد نوعی مالیات مستقیم است که توسط دولت بر درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی اعمال می‌شود. این نوع مالیات دارای انواع مختلفی است که در ادامه مطلب به آن خواهیم پرداخت. نرخ مالیات بر درآمد بر اساس درآمد

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد املاک و مستغلات چیست؟

مالیات بر درآمد املاک و مستغلات چیست؟

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد املاک یکی از مباحث مالیاتی مهم و تخصصی است. فرقی نمی‌کند امسال یا چند سال دیگر، قوانین مالیات بر درآمد املاک اغلب، در راس مهم‌ترین انواع مالیات بر درآمد قرار دارد. شاید گره خوردن قوانین مالیات املاک

اطلاعات بیشتر

2 پاسخ

  1. به نظر من از بین اصول مدیریت که معرفی کردین رهبری از همه مهتر هست چرا که اگر اصل رهبری مشکل داشته باشه سایر اصولی مدیریتی هم با مشکل مواجه میشن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری