جستجو
Close this search box.

تاثیر کلان داده (Big Data) در حوزه مالی چگونه است؟

نوشته شده توسط محمد باقریان
زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه

آیا می‌دانید کلان داده چیست؟ آیا تابه‌حال درباره تأثیر کلان داده بر حوزه مالی چیزی شنیده‌اید؟ کلان داده‌ها در امور حسابداری و مالی بسیار مفید هستند؛ زیرا اطلاعات بسیار دقیق و واضحی را به ما ارائه می‌دهند. همچنین از کلان داده‌ها می‌توان در تصمیم‌گیری‌های مدیریتی نیز استفاده کرد. در ادامه این مقاله از گروه نرم افزار حسابداری محک بیشتر با تاثیر کلان داده در حوزه مالی آشنا می‌شوید.

فهرست مطالب

کلان داده یا Big Data چیست؟
کلان داده یا Big Data چیست؟

کلان داده یا Big Data چیست؟

کلان داده اصطلاحی است که حجم بزرگ و کلانی از داده‌ها را توصیف می‌کند – چه ساختاریافته و چه بدون ساختار – و کسب‌وکارها را به صورت روزانه از اطلاعات اشباع می‌کند. اما فقط نوع یا مقدار داده مهم نیست، مهم این است که سازمان ها با داده ها چه می‌کنند. از کلان داده‌ها می‌توان برای بهبود در فرآیندهای تصمیم‌گیری و برای انجام فعالیت‌های استراتژیک تجاری استفاده کرد.

کلان داده یا Big Data از داده‌های بسیار بزرگ تشکیل‌شده است که معمولاً با نرم‌افزارهای مدیریت پایگاه داده یا روش‌های سنتی قابل‌تجزیه و تحلیل نیست. این داده‌ها پیامدهای بسیار بزرگی در حوزه مالی دارند. کلان داده و آنالیز داده در دهه اخیر به‌طور مداوم در کسب‌وکارها استفاده می‌شود. این دو می‌توانند اطلاعات بسیار جامع و کاملی به شرکت‌ها ارائه دهند.

اهیمت کلان داده چیست؟

بازار تکنولوژی کلان داده و سرویس‌های آن بین سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸ رشدی ۲۶.۴ درصدی داشته و با توجه به راه‌اندازی شرکت بین‌المللی داده (IDC)، اندازه بازار آن نیز به ۴۱.۵ بیلیون دلار رسیده است، تقریبا شش برابر نرخ رشد بازار فناوری اطلاعات (به‌طورکلی).

بااین‌حال، نرم‌افزارهای کلان داده در حسابداری در مراحل اولیه هستند، تا زمان ایجاد نرم‌افزارهای کلان داده و آنالیز داده فرصت بسیار مناسبی برای حسابداران و حسابرسان به وجود می‌آید که مهارت‌های خود را ارتقا بخشند.

شرکت تحقیقاتی و مشاوره گارتنر، داده‌های بزرگ را به‌عنوان «حجم بالا، سرعت‌بالا» تعریف می‌کند که پردازش این اطلاعات نیاز به روش‌های ابداعی و خلاقانه دارد. این اطلاعات پیش‌بینی‌های پیشرفته و همچنین تصمیم‌گیری‌های خودکار را ممکن می‌سازد.

حدود ۲.۵ اگزترا بایت (یک اگزترابایت، یک میلیارد گیگ است) داده هرروز ایجاد می‌شود. این اطلاعات در هر ۴۰ ماه دو برابر می‌شود. به‌عنوان‌مثال وال مارت بیش از ۲.۵ پتابایت (یک پتابایت، یک‌میلیون گیگابایت است) داده را هر ساعت از تراکنش مشتریان خود جمع‌آوری می‌کند.

فایل صوتی مقاله را در زیر میتوانید گوش کنید.

حسابداران و حسابرسان باید از فرصت‌های ایجادشده، با تجزیه‌وتحلیل کلان داده‌ها، در بهبود اثربخشی و کارایی کارشان استفاده کنند. این اطلاعات مفید می تواند به حسابداران کمک شایانی کند تا در امور مالی تصمیم های بهتری بگیرند.

 

تاثیر کلان داده در حوزه مالی
تاثیر کلان داده در حوزه مالی

تاثیر کلان داده در حوزه مالی

رشد تصاعدی فناوری و افزایش تولید داده ها اساساً نحوه عملکرد صنایع و مشاغل فردی را تغییر می دهد. بخش خدمات مالی، به طور طبیعی، یکی از بخش‌های پرمصرف داده در نظر گرفته می‌شود، که نشان دهنده فرصتی منحصر به فرد برای پردازش، تجزیه و تحلیل و استفاده از داده‌ها به روش‌های مفید است.

به طور سنتی رسیدگی به اعداد و ارقام کسب و کار توسط انسان انجام می‌شد و تصمیمات بر اساس استنتاج های گرفته شده از خطرات و روندهای محاسبه شده گرفته می‌شد. با این حال، در عصر حاضر، چنین عملیاتی توسط رایانه ها اجرا می‌شوند. در نتیجه، بازار فناوری کلان داده در امور مالی، پتانسیل بی حد و حصری را ارائه می دهد و یکی از امیدوارکننده ترین حوزه‌ها در خصوص کلان داده به حوزه حسابداری و امور مالی مربوط می‌شود.

تجزیه و تحلیل داده های کلان فرصتی استثنایی برای بهبود مدل‌های پیش بینی برای تخمین بهتر نرخ بازده و نتایج سرمایه گذاری ارائه می‌دهد. دسترسی به داده های کلان و درک الگوریتمی بهبود یافته این داده‌ها منجر به پیش بینی های دقیق‌تر و توانایی کاهش ریسک های ذاتی معاملات مالی به طور موثر می‌‌شود.

تاثیر کلان داده بر فرآیندهای فروش

امروزه مشتریان قلب و روح کسب و کارها محسوب می‌شوند و تجزیه و تحلیلی داده ها، عملیات و فناوری حول همین مشتریان می‌چرخند. بنابراین، ابتکارات کلان داده که توسط شرکت های بانکی و بازارهای مالی در دست اجرا است، بر تجزیه و تحلیل مشتریان تمرکز می‌کنند تا خدمات بهتری به مشتریان ارائه دهند.

شرکت ها در تلاش برای درک نیازها و ترجیحات مشتریان برای پیش بینی رفتارهای آینده، تولید سرنخ فروش، استفاده از کانال ها و فناوری های جدید، ارتقای محصولات خود و بهبود رضایت مشتری هستند. بنابراین، شرکت‌ها و سازمان‌های تجاری با ایجاد روابط معنادار با مشتریان خود و بهبود توانایی‌های خود در پیش‌بینی ترجیحات مشتری، می‌توانند محصولات و خدمات مشتری محور جدیدی را برای استفاده سریع از فرصت‌های بازار ارائه دهند.

سرعت کلان داده ها

بر اساس گزارش تحلیل داده‌های قانونی جهانی توسط شرکت ey در سال ۲۰۱۶، ۷۹ درصد از شرکت‌های بررسی‌شده بیش از ۱۰ میلیون داده را بررسی می‌کنند که عموماً این بررسی خارج از نرم‌افزار اکسل و با روش‌ها و ابزارهای پیچیده صورت می‌گیرد.

سرعت کلان داده‌ها را می‌توان با این حقیقت آشکار کرد که در هرروز ۱۰۰ ساعت ویدیو در یوتیوب منتشر می‌شود، یا روزانه بیش از ۵۸ میلیون توییت در توییتر ایجاد می‌شود.

در حال حاضر بیش از ۹۸ درصد داده‌های جهان به‌صورت الکترونیکی ذخیره‌شده است. ۲۵ درصد کل اطلاعات ذخیره‌شده شامل ۲۰۰۰ نوع داده مانند یادداشت‌های روزانه، ایمیل‌ها، صوت، تصویر و سیگنال‌های GPS است.

کلان داده‌ها پتانسیل بسیار بزرگی برای تغییر چشم‌انداز کسب‌وکار به‌خصوص درزمینه تعامل با مشتریان، خودکار سازی فرآیندهای تکراری و تجزیه‌وتحلیل برای پیش‌بینی کردن مسائل دارند.

نقش کلان داده در کاهش هزینه ها

برای مثال مجله هاروارد بیزینس گزارش داد: یک شرکت بزرگ هواپیمایی از کلان داده‌ها و تجزیه‌وتحلیل آن‌ها برای کاهش هزینه‌های عملیاتی خود استفاده می‌کند.

در صنعت هواپیمایی، تأخیر در پرواز یا فرود آمدن زودهنگام هزینه‌های عملیاتی بیشتری در بر دارد. خلبانان به‌عنوان بخشی از تمرینات طولانی‌مدت خود، باید زمان برآورده شده برای فرود و حرکت را به فرودگاه گزارش کنند.

اما این داده‌ها بسیار با واقعیت فرق دارد، زیرا خلبانان برای تخمین موارد دیگری را زیر نظر می‌گیرند. هوافضا، یعنی ارائه دهنده فن‌آوری تصمیم‌گیری برای صنعت هوانوردی، راه‌حلی برای این مسئله پیداکرده است.

در سال ۲۰۰۱ شروع به برآوردهای خود به نام RightETA کرد. برآوردهای انجام‌شده با استفاده از منابع مختلفی از داده‌ها، ازجمله داده‌های موجود در دسترس در مورد آب‌وهوا، برنامه پرواز و داده‌های اختصاصی هر هواپیما در آسمان محلی، بهبود بخشید.

این داده‌ها از شبکه یک ایستگاه رادار که در نزدیکی فرودگاه‌ها نصب‌شده بود دریافت می‌شد.

در سال ۲۰۱۲، این طرح بیش از ۱۵۵ رادار در اختیار داشت. هر دستگاه اطلاعات گسترده‌ای در مورد هواپیما در آسمان محلی را در هر ۴.۶ ثانیه دریافت می‌کرد و یک موج عظیم و ثابت از داده‌های دیجیتال را ارائه می‌کرد. این اطلاعات کمک می کرد تا زمان فرودآمدن یا پرواز دقیق تر محسابه شود و در نتجیه هزینه های عملیاتی کاهش پیدا کند.

کلان داده‌ها و تجزیه‌وتحلیل آن‌ها از این طریق که چگونه بر کسب‌وکارها تأثیر می‌گذارند و چگونه صورت‌های مالی آماده و حسابرسی می‌شوند بر حسابداری تأثیر می‌گذارد.

کلان داده‌ها و حسابداری مالی
کلان داده‌ها و حسابداری مالی

کلان داده‌ها و حسابداری مالی

دو گرایش قابل‌توجه از کلان داده‌ها در حسابداری وجود دارد. اول اینکه؛ منابع داده‌های مختلف در سیستم‌های اطلاعات حسابداری ادغام می‌شوند. برای مثال، متن، ویدیو و داده‌های صوتی به‌تدریج با داده‌های سنتی مرتبط می‌شود.

حسابداران باید مهارت‌های تحلیل داده خود را ارتقا دهند، زیرا با حجم زیادی از داده‌ها سروکار دارند، ازجمله داده‌های استخراج‌شده مانند خرید مشتری، URL ها و داده‌های تعاملی. آن ها باید بتوانند این داده ها را تجزیه و تحلیل کنند.

دوم اینکه؛ حوزه‌هایی وجود دارد که این کلان داده‌ها آن‌ها را متحول می‌کند و بر آن تغییرات اساسی می‌گذارند. شرکت‌هایی برای ارزیابی داده‌ها پدیدار می‌شوند که برای مثال داده‌های دارایی و بدهی‌ها را تجزیه‌وتحلیل می‌کنند.

به‌عنوان‌مثال Reuters Navigator در حال حاضر اطلاعات بازار را از طریق جمع‌آوری داده‌های مالی پراکنده به یک مخزن قابل جستجو تبدیل می‌کند و آن را ارائه می‌دهد.

کلان داده‌ها و حسابداری مدیریتی

از طرفی کلان داده‌ها چالش‌هایی را برای حسابداران مطرح می کند. یک گزارش حسابداری جهانی در سال ۲۰۱۳ به عنوان نگاه به فرصت‌های آزاد/قفل‌شده در کلان داده‌ها، سه یافته را نشان داد.

اول آنکه ۸۶ درصد متخصصین موافق‌اند که آن‌ها معامله‌هایی انجام می‌دهند تا پیش‌بینی‌های ارزشمندی را به دست بیاورند.

دوم آنکه حسابداران حرفه‌ای در کسب‌وکارها باید یک فرهنگ تصمیم‌گیری مبتنی بر شواهد ایجاد کنند نه بر اساس نظرات و اساس مدیریتی.

و درنهایت، حسابداران باید در مورد امنیت اطلاعات بدانند چراکه داده‌های حساس در برابر حمله‌های سایبری آسیب‌پذیر هستند.

کلان داده‌ها همچنین دارای پتانسیلی برای بهبود دستگاه‌های مدیریت عملکرد هستند. برای مثال حسابداران در یک شرکت تولیدی می‌تواند معیارهای مختلفی را از سوی ارائه‌دهنده‌های اتوماسیون مالی دریافت کنند و مقایسه کنند که آیا عملکرد شرکت پایین‌تر از میانگین است یا خیر.

شرکت‌ها می‌توانند تماس‌های تلفنی کارکنان، ایمیل‌ها و رفتارهای دفتری مانند استفاده از اینترنت را زیر نظر داشته باشند. با اتخاذ تکنیک‌های تجزیه‌وتحلیل کلان داده‌ها، مدیریت سنتی می‌تواند تغییر کند.

به‌عنوان‌مثال، استفاده از کلان داده‌ها می‌تواند به شناسایی معیارهای انگیزشی جدید و روابطی بین عملکرد مدیریت خوب و عملکردهای قبلی کمک کند.

شرکت‌ها می‌توانند روحیه کارمندان را با لحن ایمیل و مکالمات تلفنی، ایمیل‌های ارسال‌شده و رضایت مشتری اندازه‌گیری کنند.

سخن آخر

در این مقاله با تأثیر کلان داده‌ها بر حوزه مالی آشنا شدید. کلان داده‌ها تأثیر بسیار زیادی بر تمامی حوزه‌ها می‌گذارند. سرعت ایجاد کلان داده ها در جهان بسیار بالا است. حسابداران باید مهارت‌های تجزیه‌وتحلیل و بررسی خود را به‌خوبی افزایش دهند تا بتوانند از کلان داده‌ها به بهترین شکل و به نفع خود استفاده کنند.

منبع: aplusmag

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

محمد باقریان
محمد باقریان
باقریان هستم از سال 1386 در حوزه تجارت الکترونیک و طراحی سایت و تولید محتوا فعالیت خودم را با مدیریت چند وب سایت آموزشی شروع کردم، اکنون به صورت تخصصی در زمینه دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنم ، اوقات فراغتم را بیشتر با ورزش و مطالعه سپری می‌کنم.
مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

زمان مطالعه این مقاله: 6 دقیقه اینترنت یکی از بزرگترین انقلاب‌های دنیای امروز است که تاثیر گسترده‌ای بر زندگی، کار و تجارت انسان‌ها داشته. امروزه بسیاری از افراد، از اینترنت برای خرید و فروش محصولات و خدمات استفاده می‌کنند و این روند رو به افزایش است.

اطلاعات بیشتر
لیست مواد غذایی سوپرمارکت

لیست مواد غذایی سوپرمارکت

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه لیست مواد غذایی سوپرمارکت یکی از موضوعات مهم در حوزه تغذیه است؛ این لیست به افراد کمک می‌کند تا با دقت بهتری مواد غذایی خود را انتخاب کنند. لیست مواد غذایی سوپرمارکت، علاوه بر اینکه شامل اطلاعات مرتبط با نوع

اطلاعات بیشتر
بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه بخش بندی بازار یا همان تقسیم بندی بازار (Market Segmentation) یکی از فعالیت‌های حیاتی در بازاریابی است که به تأثیرگذاری بیشتر کمپین‌های بازاریابی کمک می‌کند. با بخش بندی بازار، می‌توانید مشتریان هدف را دسته‌بندی کنید و استراتژی‌های فروش، بازاریابی و

اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری