جستجو
Close this search box.

Robo adviser چیست؟

نوشته شده توسط محمد باقریان
زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه

تا به‌حال به این فکر کرده‌اید که کامپیوترها چقدر می‌توانند به انسان کمک کند؟ کامپیوترها قادر به انجام کار های ساده و حتی پیچیده هستند. با پیشرفت علم و فناوری، آن‌ها نیز پیشرفت کرده‌اند و قابلیت‌های زیادی به آن‌ها اضافه‌شده است.

فهرست مطالب

کامپیوترها در کار خود بسیار دقیق هستند، زیرا توسط دستورالعمل‌هایی (کدهای برنامه‌نویسی) که برایشان تعریف‌شده، با حداقل خطا کار می‌کنند.

حال می‌خواهیم شمارا با یک پلتفرم دیجیتالی آشنا کنیم که با استفاده از الگوریتم، پیش‌بینی‌های مهم مالی را انجام می‌دهد.

Robo adviser چیست؟

Robo adviser چیست؟

Robo adviser پلتفرم‌های دیجیتالی هستند که خدمات مالی خودکار بر محور الگوریتم‌ها را ارائه می‌دهند که بدون دخالت و نظارت انسان‌ها انجام می‌شود.

این پلتفرم از طریق بررسی آنلاین داده‌ها، اطلاعاتی را در مورد وضعیت مالی و اهداف آینده مشتری جمع‌آوری می کند و سپس از داده‌های به‌دست‌آمده برای ارائه مشاوره و سرمایه‌گذاری به‌طور خودکار استفاده می‌کند.

از ویژگی‌های این فناوری قدرتمند، می‌توانیم به راه‌اندازی حساب آنلاین، برنامه‌ریزی هدفمند و قوی، خدمات حساب، مدیریت نمونه کارها و ویژگی‌های امنیتی، انجام دادن خدمات مشتری با دقت تمام، آموزش جامع و هزینه کم اشاره‌کنیم.

فایل صوتی مقاله را در زیر میتوانید گوش کنید.

[dt_default_button link=”https://www.mahaksoft.com/wp-content/uploads/2020/01/What-is-a-Robo-adviser-Podcast.mp3″ button_alignment=”default” animation=”fadeIn” size=”medium” default_btn_bg_color=”” bg_hover_color=”” text_color=”” text_hover_color=”” icon_align=”center”] دانلود فایل صوتی مقاله [/dt_default_button]

خلاصه

  • Robo adviser پلتفرم‌های دیجیتالی هستند که خدمات برنامه‌ریزی مالی خودکار بر محور الگوریتم‌ها را ارائه می‌دهند که بدون دخالت و نظارت انسان‌ها انجام می‌شود.
  • Robo adviser اغلب از استراتژی‌هایی برای بهبود میانگین و واریانس استفاده می‌کند.
  • این پلتفرم بسیار ارزان است و برای خرید آن نیاز به پس‌انداز زیادی ندارید، بنابراین همه می‌توانند از خدمات آن بهره‌مند شوند.
  1. ظهور Robo adviser و تاثیر آن در خدمات مالی

  • درک Robo adviser

اولین Robo adviser در سال ۲۰۰۸ راه‌اندازی شد و در سال ۲۰۱۰ در اوج رکود اقتصادی، پول گرفتن از سرمایه‌گذاران را شروع کرد.

هدف اولیه آن موازنه کردن دارایی‌ها با دوره تاریخی (target-date) بود. این‌یک راه بسیار مناسب برای سرمایه‌گذاران، برای خرید یا سرمایه‌گذاری از طریق یک رابط کاربری ساده آنلاین بود

این فناوری چیز جدیدی نبود. سرمایه‌گذاران از اوایل دهه ۲۰۰۰ از نرم‌افزار های این چنینی استفاده می کرند. اما تا سال ۲۰۰۸ اشخاص محدودی می‌توانستند این فناوری را خریداری کنند، بنابراین مشتریان برای بهره‌مندی از نوآوری و فناوری جدید، مجبور به استفاده از یک مشاور مالی بودند.

امروزه بیشتر Robo adviser ها از استراتژی‌های مجهول نمایه‌سازی استفاده می‌کنند که با استفاده از برخی تئوری‌ها و نمونه کارهای جدید (MPT) بهینه‌شده‌اند.

برخی از Robo adviser ها برای سرمایه‌گذاری بر روی مسئولیت‌های اجتماعی (SRI)، نمونه کارهای بهینه‌شده ارائه می‌دهند. همچنین برای سرمایه‌گذاری حلال، از استراتژی‌های تکنیکی استفاده می‌کند.

ظهور Robo adviser با ارائه خدمات مستقیم به مصرف‌کنندگان، این عرصه را به‌کلی تغییر داده است. پس از گذشت یک دهه از توسعه Robo adviser، این پلتفرم اکنون قادر به انجام  کارهای بسیار پیچیده‌تری مانند جلوگیری از ضرر مالیاتی، انتخاب سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی بازنشستگی است.

درنتیجه این صنعت رشد انفجاری را تجربه کرده است. دارایی‌های مشتریان که توسط Robo adviser مدیریت می‌شود، تا پایان سال ۲۰۱۵ بالغ بر ۶۰ میلیارد دلار بوده و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۰ این مبلغ به ۲ تریلیون دلار و در سال ۲۰۲۵ به ۷ تریلیون دلار برسد.

سایر ویژگی‌های این سیستم‌عامل شامل مشاوره برای سرمایه‌گذاری و مدیریت خودکار سرمایه‌گذاری است. همه این‌ها برای تغییر جهت مشتری برای استفاده از برنامه‌های فناوری مالی (fintech) برای مدیریت سرمایه گذاری است.

  1. موازنه کردن دوباره نمونه کار هاموازنه کردن دوباره نمونه کار ها

اکثر Robo adviser ها از نمونه کار های جدید به‌منظور ایجاد اوراق بهادار مجهول و نمایه شده برای کاربران خود استفاده می‌کنند. پس از تأسیس، این سیستم‌عامل همچنان نمونه کارها را تحت نظر دارد تا مطمئن شود وزن بهینه کلاس دارایی حتی بعد از حرکت بازار حفظ شود.

به هر کلاس دارایی یا امنیت فردی، وزن هدف و دامنه تحمل داده می‌شود.

درگذشته موازنه کردن موجب ایجاد ترس و هراس می‌شد. زیرا بسیار وقت‌گیر و پرهزینه بود. اما به لطف Robo adviser این کار هم سریع و خودکار و هم بدون هزینه انجام می‌شود.

نوع دیگری از برقراری ارتباط معمول که در Robo adviser ها یافت می‌شود و از طریق استفاده از الگوریتم‌ها مقرون‌به‌صرفه است، برداشت خسارت مالیاتی است.

برداشت خسارت مالیاتی راهکاری است که شامل فروش اوراق بهادار با ضرر برای جبران سرمایه است که مشابه بدهی مالیاتی است.

این استراتژی به‌طورمعمول برای محدود کردن پیدا کردن سود سرمایه‌های کوتاه‌مدت استفاده می‌شود.

برای انجام این کار، Robo adviser ها به را هر کلاس مالیاتی یک یا دو ETF را حفظ می‌کند. بنابراین اگر شرکت S&P ارزش خود را از دست دهد، به‌طور خودکار آن را به فروش می‌رساند تا در یک ضرر، سرمایه قفل شود.

Robo adviser ها باید مراقب باشند تا ETF های مناسب و پشتیبان را انتخاب کنند تا از در پول‌شویی متخلف محسوب نشوند.

  1. مزایای استفاده از Robo adviser برای خدمات مالی

مهم‌ترین مزیت آن‌ها این است که گزینه‌های کم‌هزینه‌تری برای مشاوران مالی هستند. با از بین بردن نیروی انسانی، پلتفرم ‌های آنلاین می‌توانند با کسری از هزینه خدمات مشابه ارائه کنند.

اکثر Robo adviser ها سالانه تنها ۰.۲ تا ۰.۵ درصد از باقی‌مانده حساب مشتریانشان را خرج می‌کنند. این در حالی است که نیروی انسانی سالانه بین ۱ تا ۲ درصد حساب مشتریان را خرج می‌کنند. بنابراین استفاده از این پلتفرم نسبت به استفاده از نیروی انسانی بسیار کم‌هزینه‌تر و مناسب‌تر است.

Robo adviser ها همیشه در دسترس هستند. آن‌ها در ۲۴ ساعت شبانه‌روز و در ۷ روز هفته در خدمت شما هستند. تا زمانی که شما به اینترنت متصل باشید، می‌توانید به آن‌ها دستور دهید. به‌علاوه، برای شروع کار، به میزان بسیار کمتری سرمایه نیاز دارید. (در یک حساب کاربری، به‌طور استاندارد حداقل ۵۰۰۰ دلار).

یکی از انواع معروف Robo adviser ها، Betterment است که حداقل سرمایه برای آن تعریف‌نشده است.

در مقابل مشاوران انسانی معمولاً مشتریانی که کمتر از ۱۰۰۰۰۰ دلار موجودی دارند را نمی‌پذیرند. به‌ویژه کسانی که در این زمینه حرفه‌ای هستند.

بهره‌وری از دیگر مزایای این سیستم‌عامل آنلاین است. به‌عنوان‌مثال، اگر مشتری بخواهد یک تجارت انجام دهد، باید با یک مشاور مالی تماس بگیرد، او را حضوری ملاقات کند، مدارک را ارائه دهد و منتظر بماند، اما در Robo adviser تمامی این کار ها در خانه و فقط با چند کلیک امکان‌پذیر است.

جمع بندی

در این مقاله به‌طور کامل با Robo adviser آشنا شدید. به‌طورکلی، آن‌یک پلتفرم یا یک سیستم‌عامل آنلاین است که خدمات مالی را به شما ارائه می‌دهد.

کار اصلی آن مشاوره برای انجام یک معامله یا تجارت است. این فناوری برای تجارت بسیار مناسب است و سود بیشتری را نصیب شما می کند.

این فناوری نسبت به نسخه رقیب خود، یعنی مشاورهای انسانی برتری‌ها زیادی دارد. برای مثال مشاوران انسانی همیشه در دسترس نیستند، هزینه بسیار بالایی دارند و وقت‌گیر هستند. اما با Robo adviser تمامی خدمات مالی خود را به‌صورت ۲۴ ساعته در تمامی روزها هفته، با هزینه بسیار پایین‌تر و تنها با چند کلیک در منزل انجام می‌دهید.

منبع:

https://www.investopedia.com/terms/r/roboadvisor-roboadviser.asp

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

محمد باقریان
محمد باقریان
باقریان هستم از سال 1386 در حوزه تجارت الکترونیک و طراحی سایت و تولید محتوا فعالیت خودم را با مدیریت چند وب سایت آموزشی شروع کردم، اکنون به صورت تخصصی در زمینه دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنم ، اوقات فراغتم را بیشتر با ورزش و مطالعه سپری می‌کنم.
مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

زمان مطالعه این مقاله: 6 دقیقه اینترنت یکی از بزرگترین انقلاب‌های دنیای امروز است که تاثیر گسترده‌ای بر زندگی، کار و تجارت انسان‌ها داشته است. امروزه بسیاری از افراد از اینترنت برای خرید و فروش محصولات و خدمات استفاده می‌کنند و این روند رو به افزایش

اطلاعات بیشتر
لیست مواد غذایی سوپرمارکت

لیست مواد غذایی سوپرمارکت

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه لیست مواد غذایی سوپرمارکت یکی از موضوعات مهم در حوزه تغذیه است؛ این لیست به افراد کمک می‌کند تا با دقت بهتری مواد غذایی خود را انتخاب کنند. لیست مواد غذایی سوپرمارکت، علاوه بر اینکه شامل اطلاعات مرتبط با نوع

اطلاعات بیشتر
بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه بخش بندی بازار یا همان تقسیم بندی بازار (Market Segmentation) یکی از فعالیت‌های حیاتی در بازاریابی است که به تأثیرگذاری بیشتر کمپین‌های بازاریابی کمک می‌کند. با بخش بندی بازار، می‌توانید مشتریان هدف را دسته‌بندی کنید و استراتژی‌های فروش، بازاریابی و

اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری