جستجو
Close this search box.

مقایسه حسابدار و مشاور مالی

نوشته شده توسط علیرضا مهاجر تهرانی
زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه

شاید گاهی اوقات انتخاب بین حسابدار، مشاور مالیاتی و مشاور مالی سخت باشد. شاید گاهی ندانید استخدام حسابدار بهتر است یا کمک گرفتن از یک مشاور مالی. به همین دلیل در این مطلب قصد داریم به مقایسه حسابدار و مشاور مالی و وظایف و مهارت‌های حرفه ای هر کدام بپردازیم. اگر در وضعیتی قرار گرفته‌اید که شب خوابتان نمی‌برد، خیالتان راحت باشد! چرا که در هر صورت کسی هست که به شما کمک کند.

فهرست مطالب

شباهت‌ حسابدار و مشاور مالی

همانند حقوق‌دانان و پزشکان، حسابداران و مشاوران مالی نیز در حوزه فعالیت خود صاحب تخصص هستند. آموزش‌های وسیعی که یک حسابدار یا مشاور مالی در زمینه‌های مالی می‌بیند به او صلاحیت می‌دهد تا به مردم برای مدیریت کردن پول و دارایی‌هایشان کمک کند.

حسابدار و مشاور مالی، هر دو به کسب و کارها کمک می‌کنند تا برنامه ریزی کرده و رشد مالی و ترقی کسب و کار خود را به طور عینی و علنی ببینند. در کل، هر دو گروه به شما در زمینه امور مالی و مدیریت پول کمک می‌کنند.

تفاوت حسابدار و مشاور مالی

علیرغم شباهت‌های کلی بین حسابدار و مشاور مالی، تفاوت‌هایی نیز بین آن‌ها وجود دارد که آشنایی و آگاهی از آن‌ها به شما کمک می‌کند تا بدانید کی و کجا از کدام گروه کمک بگیرید. در واقع حوزه مالی چنان گسترده است که حسابداران و مشاوران مالی را مجبور می‌کند تا هر کدام روی بخشی خاص تمرکز کنند.

می‌توان تفاوت‌ها و شباهت‌های حسابدار و مشاور مالی را در این موارد خلاصه کرد:

  • هر دو با اعداد و ارقام سروکار دارند.
  • حسابداران معمولا با جزئیات بیشتری سروکار دارند؛ در حالیکه مشاوران در فروش و ایجاد ارتباط مهارت بیشتری دارند.
  • حسابداران حقوق ماهیانه دارند، ولی مشاوران مالی معمولا حق کمیسیون دریافت می‌کنند.

اجازه دهید با بررسی وظایف و مهارت‌های هر گروه، کمی دقیق‌تر به تفاوت‌ها و شباهت‌های حسابدار و مشاور مالی بپردازیم.

مشاور مالی چه کار می‌کند؟ مقایسه حسابدار و مشاور مالی

مشاور مالی چه کار می‌کند؟

مشاور مالی به افراد کمک می‌کند تا به اهداف مالی خود برسند. همگی افراد، از زوج‌های جوان و کسانی که برای اولین بار قصد خرید چیزی مثل خانه را دارند گرفته تا بازنشستگان و سرمایه‌گذاران، به مشاور مالی و کمک‌های او نیاز دارند.

مشاور مالی از تخصص خود استفاده کرده و افراد مختلف را برای دوران بازنشستگی، سرمایه‌گذاری، پس انداز و مدیریت هرچه بهتر پول و دارایی‌ها راهنمایی می‌کند. مشاور مالی می‌تواند در خصوص بخشی از یک فرایند مالی و یا کل یک فرایند در حال اجرا به شما مشاوره مالی دهد. از طرف دیگر، یک مشاور مالی ممکن است در یک یا چند حوزه تخصصی مثل سرمایه‌گذاری‌های اجتماعی، مدیریت ثروت و برنامه ریزی مالی صاحب تخصص بوده و صلاحیت مشاوره داشته باشد.

وقتی صحبت از امور مالی باشد، مهارت اصلی مشاور مالی این است که تصویر و دورنمای بزرگ‌تری را ببیند. به همین دلیل می‌تواند به افراد کمک کند تا پول خود را در جای درست سرمایه گذاری کنند و دچار اشتباه نشوند. بسیاری از مشاوران مالی رویکردی جامع‌نگر دارند؛ به این صورت که هم جنبه‌های شخصیتی و زندگی خصوصی و هم وضعیت مالی افراد را در نظر گرفته و مطابق با اهداف مالی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت مشتریان، راهنمایی‌ها و راهکارهای ممکن را ارائه می‌دهند.

به طور کلی، مشاور مالی می‌تواند در این زمینه‌ها به شما مشاوره دهد:

  • برنامه ریزی برای دوران بازنشستگی
  • بودجه بندی
  • سرمایه گذاری
  • برنامه ریزی مالیات بر املاک و مستغلات
  • برنامه ریزی مالیات بر ارث
  • پرداخت دیون و کاهش بدهی‌ها
  • مدل سازی جریان نقدینگی
وظایف حسابدار چیست؟ مقایسه حسابدار و مشاور مالی

وظایف حسابدار چیست؟

همانند مشاوران مالی، حسابداران نیز باید دوره‌های مشخصی را بگذرانند تا صلاحیت آن‌ها تایید شود. یک حسابدار باید به طور روزانه وظایفی مثل دفترداری، تهیه گزارشات مالی و مالیاتی، تحلیل‌های مالی و غیره را انجام دهد. همچنین، یک حسابدار می‌تواند در حوزه‌های خاصی مثل حقوق و قوانین مدنی، مدیریت مالی، حسابداری قضایی و غیره صاحب تخصص باشد.

حسابداران باید در انجام و مدیریت امور مالی روزانه ماهر باشند و همواره خود را با قوانین مالی و مالیاتی به روز نگه دارند. حسابداران باید مهارت بالایی در تحلیل داده‌های مالی داشته باشند تا خطرات بالقوه را شناسایی کنند. تخصص و مهارت یک حسابدار او را برای حمایت و پشتیبانی از کسب و کارها، شرکت‌های مختلف تجاری و پیمانکاری و نیز دورکاری و فریلنسری مناسب و ایده‌آل می‌سازد.

یک حسابدار می‌تواند در این زمینه‌ها به شما کمک کند:

  • تهیه گزارشات مالی و مالیاتی
  • پرداخت حقوق و دستمزد کارکنان
  • ممیزی و حسابرسی
  • پیش بینی‌های مالی
  • دفترداری
  • نوشتن طرح کسب و کار (بیزینس پلن)

حسابداران می‌توانند به شما کمک کنند تا حوزه‌هایی که به توجه بیشتری نیاز دارند و نیز خطراتی که ممکن است پیش روی شما باشند شناسایی کنید. همچنین، در مورد وضعیت فعلی و درآمدها و هزینه‌های کسب و کار شما بازخورد ارائه دهند. با این حال، بر خلاف مشاوران مالی، نمی‌توانند درباره سرمایه‌گذاری پول به شما مشاوره دهند.

از طرف دیگر، وقتی صحبت از مالیات و قوانین مالیاتی باشد، نمی‌توانید از یک مشاور مالی توقع کمک داشته باشید. اصولا حسابداران از قوانین مالیاتی اطلاع کامل دارند. به همین دلیل کسب و کارها و شرکت‌ها از حسابداران کمک می‌گیرند تا ضمن تهیه گزارشات و صورت‌های مالی و اظهارنامه مالیاتی، به آن‌ها کمک کنند تا طبق قانون از تخفیف‌ها و معافیت‌های مالیاتی که برای کسب و کارهای مختلف تعیین شده، مثل معافیت مالیاتی شرکت های بورسی یا دانش بنیان بهره‌مند شوند.

به طور کلی می‌توان تفاوت‌ها و شباهت‌های حسابدار و مشاور مالی را این طور خلاصه کرد:

هر دو با اعداد و ارقام سروکار دارند.

شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله ” وظایف حسابدار چیست؟ ” را مطالعه بفرمایید.

بستن سال مالی در نرم افزار محک
بستن سال مالی در نرم افزار محک

جدول مقایسه حسابدار و مشاور مالی

هم حسابداران و هم مشاوران مالی با مدیریت پول و اسناد مالی سروکار دارند. علیرغم شباهت‌های زیاد، این دو گروه تفاوت‌هایی نیز با هم دارند. جرول زیر این تفاوت‌ها را بهتر نشان می‌دهد:

مشاور مالیحسابدار
مشاوران مالی با مدیریت منابع مالی سازمان‌ها و شرکت‌ها سروکار دارند.حسابداران با ثبت و گزارش تراکنش‌های مالی سروکار دارند.
امور مالی زیرمجموعه حسابداری نیست.حسابداری بخشی از امور مالی و وابسته به آن است.
مشاور مالی وظیفه نظارت بر دارایی‌ها و دیون شرکت را دارد.حسابدار وظیفه ثبت گزارشات و صورت‌های مالی را دارد.
مشاوران مالی حرفه‌ی می‌توانند بانکدار، مدیر سرمایه، تحلیلگر مالی و… شوند.حسابداران حرفه‌ای می‌توانند حسابرس، حسابدار مالیاتی و… شوند.
مشاوران مالی معمولا حق کمیسیون دریافت می‌کنند.حسابداران معمولا حقوق ماهیانه دارند.

کجا از حرفه ای‌ها کمک بگیریم؟

وضعیت مالی هر کسی با دیگری متفاوت است. اگرچه حسابدار و مشاور مالی به مدیریت پول شما کمک می‌کنند، اما نمی‌توانند جای شما تصمیم بگیرند. اگر کمی وقت بگذارید و دغدغه‌ها، اهداف و آرزوهای خود را یادداشت کنید، آن وقت می‌توانید از خدمات حسابداران و مشاوران مالی استفاده بهتری ببرید. حسابدار و مشاور مالی در این مواقع می‌توانند به شما کمک کنند:

حقوق بازنشستگی

 یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌رین دغدغه‌های افراد این است که با پس انداز خود در دوران بازنشستگی چه کنند یا چطور از حقوق بازنشستگی خود استفاده بیشتری ببرند. با تغییر نرخ حقوق بازنشستگی و قوانین جدیدی که امکان بازنشستگی قبل از موعد را فراهم کرده است، گرفتن مشاوره از مشاوران مالی می‌تواند کمک بزرگی به مدیریت پول شما کند.

وام بانکی

بانک‌ها به عناوین مختلف به مشتریان خود وام اعطا می‌کنند. اگر بخواهید بدون برنامه ریزی از وام‌های بانکی استفاده کنید قطعا به دردسر خواهید افتاد. در این زمینه، حسابداران و مشاوران مالی می‌توانند کمک زیادی به شما کنند. آن‌ها می‌توانند با توجه به نیازهای شما و در نظر گرفتن وضعیت مالی شما بهترین گزینه را پیشنهاد داده و با برنامه ریزی و مدیریت درست منابع مالی، در پرداخت به موقع دیون بانکی به شما کمک کنند.

بیمه

با وجود شرکت‌های مختلف بیمه گذار و طرح‌های متنوع بیمه، شاید انتخاب بیمه مناسب گاهی سخت باشد. مشاوران مالی می‌توانند به شما کمک کنند تا بیمه‌ها و طرح‌های مختلف را با هم مقایسه کنید و بهترین گزینه را انتخاب کنید.

سرمایه گذاری

حتی اگر از سرمایه گذاری خود مطمئن هستید، اگر با یک مشاور مالی مشورت کنید ضرری ندارد. یک مشاور مالی خوب می‌تواند به شما کمک کند تا پرتفولیوی متنوعی داشته باشید، کمتر ریسک کنید و پول خود را طبق یک برنامه درست و کامل سرمایه گذاری کنید.  

حضور حسابدار و مشاور مالی برای پیشرفت کسب و کار شما لازم است

موفقیت مالی تصادفی به دست نمی‌آید. برای پیشرفت و ترقی کسب و کارتان باید از حسابداران، مشاوره مالیاتی و مشاوران مالی حرفه ای کمک بگیرید. اگر چه هر دو گروه با مدیریت پول و سرمایه شما سروکار دارند، اما هیچکدام نمی‌توانند جای دیگری را بگیرند. حسابدار و مشاور مالی هر کدام خدمات منحصربه فردی ارائه می‌دهند و مهارت‌های خاص خود را دارند. با تمام شباهت‌ها و تفاوت‌هایی که حسابدار و مشاور مالی با هم دارند، حضور هر دو طرف در یک تیم می‌تواند موفقیت هر کسب و کاری را تضمین کند، چرا که هدف مشترک حسابدار و مشاور مالی مدیریت و افزایش پول و سرمایه شما است.

منابع: https://www.investopedia.com/ – https://www.localfinancialadvice.co.uk/

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

علیرضا مهاجر تهرانی
علیرضا مهاجر تهرانی
علیرضا طهرانی در یک روز گرم تابستانی به دنیا اومده و اهل افراط و تفریطه... مدرک کارشناسی ارشد رو از دانشگاه تهران در رشته مترجمی زبان انگلیسی گرفته و چون به نوشتن علاقه داره وارد دنیای تولید محتوا شده.
مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه مالیات بر درآمد اتفاقی یکی از انواع مالیات‌های مستقیم است که به درآمدهای غیر منتظره و غیر شغلی اشخاص حقیقی و حقوقی تعلق می‌گیرد. این نوع درآمدها در مقابل درآمدهای مستمر مانند حقوق و دستمزد قرار دارند. هرگاه شخص حقیقی

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد چیست؟ انواع مالیات بر درآمد

مالیات بر درآمد چیست؟ انواع مالیات بر درآمد

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد نوعی مالیات مستقیم است که توسط دولت بر درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی اعمال می‌شود. این نوع مالیات دارای انواع مختلفی است که در ادامه مطلب به آن خواهیم پرداخت. نرخ مالیات بر درآمد بر اساس درآمد

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد املاک و مستغلات چیست؟

مالیات بر درآمد املاک و مستغلات چیست؟

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد املاک یکی از مباحث مالیاتی مهم و تخصصی است. فرقی نمی‌کند امسال یا چند سال دیگر، قوانین مالیات بر درآمد املاک اغلب، در راس مهم‌ترین انواع مالیات بر درآمد قرار دارد. شاید گره خوردن قوانین مالیات املاک

اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری