جستجو
Close this search box.

10 باور اشتباه درباره حسابداری

نوشته شده توسط علیرضا مهاجر تهرانی
زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه

سال‌ها است که حرفه حسابداری به ناحق تحت عناوینی مثل پیچیده، سخت و حتی کسل کننده مورد عتاب قرار گرفته است. اینکه این مفاهیم غلط از کجا سرچشمه گرفته واقعا معلوم نیست، اما شاید دلیل آن شایستگی محض حسابداران امروزی باشد. حسابداران حرفه‌ای در مقابله با چالش‌های جدید بسیار کارآمد هستند و بیشتر مردم حتی متوجه تلاش‌های بی‌وقفه آن‌ها در حل مشکلات نمی‌شوند. وقت آن رسیده که این باورهای غلط و غیرمنصفانه درباره حرفه حسابداری را از ذهن خود پاک کنیم. در ادامه این مطلب 10 باور اشتباه درباره حسابداری را بررسی می‌کنیم و می‌بینیم که چرا باید این مفاهیم نادرست را دور انداخت.

فهرست مطالب

10 باور اشتباه درباره حسابداری | حسابداری فقط دفترداری است
10 باور اشتباه درباره حسابداری

1- حسابداری فقط دفترداری است

یکی از بزرگ‌ترین سوءتفاهماتی که درباره حرفه حسابداری وجود دارد ناشی از تعریف غلطی است که از حسابداری در ذهن افراد شکل گرفته است. حسابداری با دفترداری اشتباه گرفته می‌شود. دفترداری یعنی ثبت هزینه‌ها و درآمدهای یک کسب و کار. دفترداری مهارتی است که از دیرباز و از زمان شروع تمدن بشری مورد استفاده قرار می‌گرفته است. با اینکه دفترداری یکی از عناصر کلیدی و حیاتی حسابداری محسوب می‌شود، اما حسابداری چیزی فراتر از ثبت و نگهداری دفاتر مالی است.

امروزه، حسابداری با تحلیل داده‌های گذشته و پیش بینی وقایع آینده سروکار دارد. اساسا، حسابداری شامل طبقه بندی و درک دفاتر مالی و نیز پیش بینی آینده مالی یک کسب و کار می‌شود. بخشی از کارهر حسابداری شامل تجزیه و تحلیل داده‌های ثبت شده و استفاده از این اطلاعات برای برنامه ریزی مالی می‌شود؛ امری که برای موفقیت کسب و کارها در تجارت پررقابت امروز واجب و ضروری است.  

2- حسابداری بسیار سخت و پیچیده است

با اینکه تبدیل شدن به یک حسابدار حرفه‌ای نیاز به سال‌ها آموزش و کسب تجربه دارد، بسیاری از صاحبان کسب و کارهای کوچک می‌توانند حداقل بخشی از وظایف حسابداری را خودشان انجام دهند. بسته به اندازه یک کسب و کار، شاید استخدام یک حسابدار یا برون سپاری امور مالی و حسابداری به موسسات حسابداری ممکن یا به صرفه نباشد.

با کمی تحقیق و جستجو، شما هم می‌توانید بخشی از امور حسابداری کسب و کارتان را خودتان انجام دهید. به لطف نرم افزارهای حسابداری، انجام امور حسابداری بسیار ساده‌تر و سریع‌تر از قبل شده است. با نرم افزار حسابداری خوب نیازی به تخصص حسابداری ندارید.

10 باور اشتباه درباره حسابداری | برای حسابداری باید نخبه ریاضی باشید
10 باور اشتباه درباره حسابداری

3- برای حسابداری باید نخبه ریاضی باشید

برای قرن‌ها، دفترداری و حسابداری به مهارت‌های بالای ریاضی وابسته بود. بروز یک اشتباه به منزله از دست رفتن پول و سرمایه بود یا شاید کسب و کار شما ناخواسته توجه مقامات و مراجع مالیاتی را به خود جلب می‌کرد. در چند دهه اخیر، بخش ریاضی حرفه حسابداری تا حد بسیار زیادی دیجیتالی شده است. حالا نرم افزارهای حسابداری تمام معادلات ریاضی را به صورت خودکار انجام داده و نتایج نهایی را در اختیار شما قرار می‌دهند.

مادامی‌که بتوانید از ماشین حساب استفاده کنید یعنی توانایی کافی برای انجام امور پایه‌ای حسابداری را دارید. اما اینکه بتوانید دفاتر مالی را خوب و درست درک کنید و برای بازبینی مجدد آن‌ها به صورت دستی وارد عمل شوید، واقعا امری خطیر است. در اینجا هم نرم افزارهای حسابداری کمک بزرگی به حسابداران حرفه‌ای می‌کنند. حتی برای افراد غیرمتخصص منابع رایگان زیادی وجود دارند که معادلات و فرمول‌های مهم را به شما نشان می‌دهند تا بدانید به کدام بخش‌ها باید توجه بیشتری مبذول کنید.

4- فقط برای مالیات باید نگران حسابداری باشید

قوانین مالیاتی پیچیده و سخت‌گیرانه هستند و هر کسب و کاری موظف است اظهارنامه مالیاتی را در موعد مقرر و به صورت کامل و دقیق آماده و ارائه کند. با این حال اگر قواعد و اصول حسابداری به طور مستمر و در طول سال رعایت شوند دیگر نباید از پیچیدگی قوانین مالیاتی ترسی داشت. بسیاری از صاحبان کسب و کارهای کوچک و مشاغلی که شامل مالیات می‌شوند تا زمانی که موعد پرداخت مالیات نرسد توجه خاصی به جنبه‌های مالی کسب و کار خود نمی‌کنند.

حتی اگر استطاعت مالی برای استخدام یک حرفه‌ای را ندارید باید همیشه تراکنش‌های مالی و امور حسابداری و دفترداری خود را دقیق ثبت و ضبط کنید تا بعدا دچار دردسر نشوید. خوشبختانه، نرم افزارهای حسابداری پیشرفته مطابق با قوانین مالیاتی طراحی شده و می‌توانند شما را در این زمینه نیز کمک کنند. ضمنا به این نکته توجه کنید که انجام امور حسابداری فقط به خاطر مالیات و قوانین مالیاتی نیست، بلکه برای رشد و ترقی کسب و کار شما واجب است.

10 باور اشتباه درباره حسابداری | به کمک حرفه‌ای‌ها نیاز ندارید
10 باور اشتباه درباره حسابداری

5- به کمک حرفه‌ای‌ها نیاز ندارید

شاید هنوز برای پیدا کردن و استخدام یک حسابدار حرفه‌ای بودجه‌ای اختصاص نداده باشید، اما باید برای این موضوع اولویت قائل شوید. حتی اگر می‌توانید بیشتر امور حسابداری کسب و کارتان را خودتان انجام دهید، باز هم برای افزایش سود و انجام موارد پیچیده مثل امور مالیاتی بهتر است از کمک یک حسابدار حرفه‌ای بهره ببرید. اگر فقط سالی یک بار حسابدار خود را می‌بینید یا فقط برای امور مالیاتی از او کمک می‌گیرید، باز هم ارزش دارد، چرا که بار بزرگی از دوش کسب و کار شما برمی‌دارد.

بستن سال مالی در نرم افزار محک
بستن سال مالی در نرم افزار محک

6- حسابداری هزینه زیادی دارد

بسته به حجم وظایفی که خودتان می‌توانید انجم دهید، انجام امور حسابداری هزینه زیادی ندارد. به‌خصوص با کمک نرم افزارهای حسابداری هزینه حسابداری واقعا کم‌تر نیز شده است. با این حال، حتی هزینه کردن برای امور مالی و حسابداری قطعا ارزش بالایی دارد چراکه موفقیت کسب و کار شما به مدیریت مالی درست و دقیق وابسته است. از طرف دیگر، اگر روزی مجبور به حسابرسی شوید، قطعا دردسرها و هزینه‌های بیشتری را متحمل خواهید شد. با کمی حسابداری می‌توانید به طور قابل‌توجهی جریان نقدینگی و برنامه ریزی کسب و کار خود را بهبود ببخشید.

حسابداری کسل کننده است
10 باور اشتباه درباره حسابداری

7- حسابداری کسل کننده است

حتی اگر میانه خوبی با ریاضیات نداشته باشید، نباید حسابداری را جنبه کسل کننده کسب و کار خود بدانید. حقیقت این است که حسابداری می‌تواند بسیار هم جذاب باشد، مخصوصا وقتی که از داده‌های مالی استفاده می‌کنید تا برای رونق بیشتر کسب و کار خود استراتژی بچینید.

8- فقط درون گراها از حسابداری لذت می‌برند

حیطه حسابداری می‌تواند مامن مناسبی برای افراد درون گرا باشد؛ کسانی که علاقه‌ای به گپ زدن با دیگران یا شرکت در جلسات متعدد ندارند. اما قطعا حرفه حسابداری برای افراد برون گرا نیز جا دارد. همان‌طور که گفتیم، امروزه حسابداری با تجزیه و تحلیل داده‌ها آمیخته شده است و بالاخره نتیجه این تحلیل‌ها باید در اختیار دیگران قرار بگیرد. در واقع، حسابداران از تعامل هدفمند با مشتریان و همکاران و حتی بازرسان سازمان امور مالیاتی لذت می‌برند.

برای مثال، برای آماده کردن اظهارنامه مالیاتی، حسابداران باید با مشتری یا کارفرما مفصل صحبت کنند و از دارایی‌ها، درآمدها و سایر موارد لازم اطلاعات کامل کسب کنند. در شرکت‌ها و سازمان‌ها نیز حسابداران باید بازخوردهایی ارائه کنند تا سازمان بتواند دیون مالیاتی را به حداقل برساند.

10 باور اشتباه درباره حسابداری | فرصت برای پیشرفت در حسابداری کم است
10 باور اشتباه درباره حسابداری

9- فرصت برای پیشرفت در حسابداری کم است

با اینکه بیشتر افراد می‌دانند که درآمد شغل حسابداری خوب است، اما باز هم به اشتباه باور دارند که در حرفه حسابداری شانسی برای صعود از نردبان ترقی و رسیدن به موقعیت‌های شغلی بهتر وجود ندارد. این در حالی است که فرصت‌های زیادی برای ارتقای شغلی حسابداران، به خصوص در شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ مهیا است. برای مثال، حسابدارانی که در موسسات مالی و بنگاه‌های سرمایه گذاری استخدام می‌شوند معمولا ارتقا رتبه می‌گیرند و به پست‌های نظارتی و مدیریت مالی، با درآمدهای بسیار بالا دست می‌یابند.

10- فناوری باعث نابودی حسابداری می‌شود

همان طور که گفتیم، تاثیر فناوری بر حسابداری غیرقابل انکار است. در واقع، فناوری باعث سریع‌تر شدن و سهولت بیشتر امور حسابداری شده است. از طرف دیگر، به هر حال نرم افزارهای حسابداری نیز نیاز به حضور اشخاصی دارند که بتوانند اطلاعات را در آن ثبت کرده و تحلیل کنند و نتایج آن را در برنامه ریزی مالی و تدوین استراتژی به کار گیرند.

با کمک فناوری بخش زیادی از کارهای روزانه به طور خودکار انجام می‌شود و حسابداران می‌توانند از وقت آزاد خود برای رسیدگی به امور مهم‌تر استفاده کنند. حالا حسابداران می‌توانند خدمات مشاوره به مشتریان ارائه کنند و به آن‌ها برای موفقیت بیشتر کمک کنند.

این 10 باور اشتباه درباره حسابداری را اصلاح کنیم

در لیست برترین مشاغل دنیا، حرفه حسابداری در رده هفتم قرار دارد. شاید حسابداری با خصوصیات فردی هر کسی جور نباشد، اما وقتی به اهمیت حسابداری در موفقیت کسب و کار خود پی ببریم حتما توجه بیشتری به آن خواهیم داشت.

منابع: https://sunriseapp.com/ – https://online.jwu.edu/

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

علیرضا مهاجر تهرانی
علیرضا مهاجر تهرانی
علیرضا طهرانی در یک روز گرم تابستانی به دنیا اومده و اهل افراط و تفریطه... مدرک کارشناسی ارشد رو از دانشگاه تهران در رشته مترجمی زبان انگلیسی گرفته و چون به نوشتن علاقه داره وارد دنیای تولید محتوا شده.
مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه مالیات بر درآمد اتفاقی یکی از انواع مالیات‌های مستقیم است که به درآمدهای غیر منتظره و غیر شغلی اشخاص حقیقی و حقوقی تعلق می‌گیرد. این نوع درآمدها در مقابل درآمدهای مستمر مانند حقوق و دستمزد قرار دارند. هرگاه شخص حقیقی

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد چیست؟ انواع مالیات بر درآمد

مالیات بر درآمد چیست؟ انواع مالیات بر درآمد

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد نوعی مالیات مستقیم است که توسط دولت بر درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی اعمال می‌شود. این نوع مالیات دارای انواع مختلفی است که در ادامه مطلب به آن خواهیم پرداخت. نرخ مالیات بر درآمد بر اساس درآمد

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد املاک و مستغلات چیست؟

مالیات بر درآمد املاک و مستغلات چیست؟

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد املاک یکی از مباحث مالیاتی مهم و تخصصی است. فرقی نمی‌کند امسال یا چند سال دیگر، قوانین مالیات بر درآمد املاک اغلب، در راس مهم‌ترین انواع مالیات بر درآمد قرار دارد. شاید گره خوردن قوانین مالیات املاک

اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری