جستجو
Close this search box.

چگونه یک حسابدار حرفه ‌ای شویم | چگونه وارد بازار کار حسابداری شویم؟

نوشته شده توسط وهاب نادری
زمان مطالعه این مقاله: 10 دقیقه

فهرست مطالب

افراد و شرکت‌ها تقریباً در هر صنعتی که فعالیت کنند، برای خدمات مختلف مالی به حسابدار حرفه ‌ای نیاز داشته و مسلماً به آنها مراجعه می‌کنند. با درنظرگرفتن این نکته که حسابدار مسئولیت کنترل و ثبت تمام امور مالی شرکت را برعهده دارد، این سمت کاری در کنار اهمیت فراوانی که برای صاحبان کسب‌وکارها دارد، مسئولیتی پرتنش و پراسترس است و یک اشتباه کوچک می‌تواند هزینه‌ای سنگین را به شرکت تحمیل نماید.

شیوه انجام مسئولیت‌ها و وظایف حسابدار در طول تاریخ تغییرات زیادی را به خود دیده است، به‌گونه‌ای که امروزه با طراحی نرم‌افزارهای حسابداری مختلف سعی شده است علاوه بر افزایش دقت و امنیت در ثبت اطلاعات مالی، کمی از فشار کاری حسابداران کاسته شود.

حسابدار شدن بدون تردید چشم‌انداز شغلی مثبتی دارد و امنیت شغلی بالایی را می‌توان برای آن متصور بود. در این مقاله، در مورد آنچه یک حسابدار انجام می‌دهد، چگونگی تبدیل‌شدن به یک حسابدار حرفه ‌ای و سایر موضوعات مربوط به این زمینه، مطالب مهمی را ارائه خواهیم کرد. پیشنهاد می‌کنیم تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

حسابدار کیست؟

حسابدار کیست؟

در تعریف حسابدار باید این‌گونه بگوییم: حسابدار کسی است که فرایند کار حسابداری در یک سازمان یا شرکت را به عهده داشته و انجام می‌دهد. حسابدارها می‌توانند یکی از بهترین مشاورین برای مدیرهای سازمان‌ها باشند چون ارزیابی کلیه فعالیت‌های مالی، شناسایی نقاط ضعف مالی و البته ارائه بهترین روش‌های مدیریت منابع مالی را می‌توانند برای بالابردن بهره‌وری سازمان توصیه کنند.

به عبارت دیگر یک حسابدار می‌تواند به تصمیم‌گیرندگان کسب و کار در خصوص روش‌های کاهش هزینه، روش‌های افزایش درآمد و البته بیشتر کردن سود مجموعه توصیه‌های بسیار کاربردی و راهگشا داشته باشد.  به‌صورت خلاصه وظیفه یک حسابدار شامل سه مرحله می‌باشد:

  1. ثبت اطلاعات.
  2. تجزیه و تحلیل و تهیه گزارش از اطلاعات.
  3. ارائه گزارش ساده به تصمیم‌گیرندگان.
وظایف یک حسابدار حرفه ای چیست

وظیفه و مسئولیت حسابدار چیست؟

زمانی می‌توانیم فردی را یک حسابدار حرفه ‌ای بدانیم که در جنبه‌های مختلف امور مالی فردی و تجاری تخصص کافی داشته باشد. همان‌طور که اشاره شد، حسابداری شامل اندازه‌گیری و مدیریت اطلاعات مالی است که به سرمایه‌گذاران، مدیران، صاحبان مشاغل و سایر افراد کمک می‌کند تا تصمیمات مالی صحیحی بگیرند. یک حسابدار ممکن است وظایفی از جمله: پیگیری معاملات تجاری، رصد و گزارش کردن عملکرد مالی شرکت و تهیه کردن صورت‌های مالی را به عهده داشته باشد. برخی از وظایف مشخص یک حسابدار در هر سیستم مالی عبارت‌اند از:

  • برای مشتریان یک شرکت فاکتور تهیه و صادر کند.
  • گزارش مالیاتی را تهیه و به نمایندگی از یک شرکت یا فرد به نهادهای دولتی ذی‌ربط تحویل دهد.
  • آنالیز کردن سود و زیان‌ها.
  • محاسبه حقوق و دستمزد کارکنان.
  • بررسی و تحلیل دقیق بودجه و هزینه‌ها.
  • ایجاد و نگهداری پایگاه داده‌های مالی برای افراد و شرکت‌ها.
  • بررسی و پیشنهاد تغییرات در سیستم‌های حسابداری و روش‌های حسابداری.
  • بررسی اظهارات بانکی و هماهنگ کردن آنها با رشته‌های کلیدی اصلی.
  • بررسی اظهارات بانکی و هماهنگ کردن آنها با رشته‌های کلیدی اصلی.
  • برای تبدیل شد به یک حسابدار حرفه ای ، باید از تمام مراحل تحویل کار حسابداری آگاه باشید .

شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله ” وظایف حسابدار چیست؟ ” را مطالعه بفرمایید.

تفاوت حسابدار با حسابرس چیست؟

تفاوت حسابدار با حسابرس چیست؟

چنانچه زیاد با حوزه حسابداری و مسئولیت‌های آن آشنایی نداشته باشید، به‌احتمال زیاد این سؤال برایتان پیش خواهد آمد که آیا حسابدار شرکت همان حسابرس است؟ چه تفاوتی بین مسئولیت‌های حسابدار و حسابرس وجود دارد که باعث می‌شود برخی را حسابدار و برخی را حسابرس قلمداد کنیم؟

 قبل از هر چیز باید به این نکته اشاره کنیم که حوزه کاری حسابدار و حسابرس بسیار به هم نزدیک است و این بسیار طبیعی است که عموم افراد تفاوتی بین این دو سمت کاری قائل نباشند. اما تفاوت‌های مهمی بین مسئولیت‌های یک حسابدار و یک حسابرس وجود دارد که باعث تمایز این دو سمت می‌شود. در زیر برخی از این تفاوت‌ها را اشاره کرده‌ایم:

  • با توجه به نوع کاری حسابدار، باید در شرکت فضایی ثابت را برای واحد حسابداری تعریف کرد. اما حسابرس به دلیل رسیدگی و کنترل بخش‌های مختلف شرکت نیازی به یک دفتر ثابت در شرکت نخواهد داشت.
  • بیشتر شرکت‌ها برحسب نیاز خود معمولاً یک یا چند حسابدار را به‌عنوان کارمند ثابت با قرارداد بلندمدت استخدام می‌کنند که موظف است روزهای ثابتی را در شرکت حضور داشته باشد و مسئولیت‌ها و وظایف خود را انجام دهد. در مقابل گاهی شرکت‌ها یا مؤسسات برحسب نیاز خود، حسابرس را با هدف کنترل و تأیید کار حسابدار استخدام می‌کنند. قرارداد کاری بین کارفرما و حسابرس می‌تواند به‌صورت کوتاه مدت و یا پروژه‌ای بسته شود.
  • وظیفه اصلی حسابدار بررسی و ثبت روزانه امور مالی شرکت به صورت دقیق و ارائه گزارش مالی در پایان سال یا دوره مالی است تا از این طریق وضعیت شرکت از نظر میزان سوددهی و درصد موفقیت پروژه‌های انجام شده مشخص شود. در اینجا مسئولیت حسابرس تأیید گزارش و ارقام ارائه شده توسط حسابدار است.
  • برای تمام شرکت‌ها استخدام سمت شغلی حسابرس ضروری نیست و یک شرکت با توجه به نیاز خود می‌تواند اقدام به استخدام حسابرس کند. به‌ویژه زمانی که احتمال وجود فعالیت‌های غیرقانونی و خلاف استانداردهای حسابداری در شرکت وجود داشته باشد، حضور یک حسابرس بسیار مؤثر خواهد بود.

ویژگی‌ها و تیپ‌های شخصیتی مناسب برای حسابداری حرفه ای

بدون شک فرد حسابدار باید ویژگی‌های شخصیتی مشخصی داشته باشد؛ بنابراین در این قسمت به ویژگی‌های شخصیتی مناسب یک حسابدار اشاره خواهیم داشت. این ۷ ویژگی شخصیتی در واقع معیارهایی برای حسابدار حرفه ‌ای شدن است:

  1. انعطاف‌پذیر باشد: همان‌طور که همه ما می‌دانیم در عصر دیجیتال حضور داریم و هر لحظه ممکن است که کارفرما از حسابدار خود بخواهد در یک محیط کاری دیگر یا با یک نرم‌افزار جدید کار کند، انعطاف‌پذیری حسابدار برای پذیرفتن این تغییرات یک ویژگی شخصیتی بسیار ارزشمند برای هر فرد به‌حساب می‌آید.
  2. بسیار دقیق بوده و به جزئیات اهمیت دهد: از آن جا که یک حسابدار عمدتاً با اعداد و محاسبات سروکار دارد، باید دقت کافی را برای صحیح و دقیق نوشتن این اعداد داشته باشد. گاهی یک عدد اشتباه می‌تواند کسب و کار شما را به مرز نابودی بکشد؛ بنابراین دقت عمل لازمه شغل حسابداری است و یک حسابدار باید بسیار دقیق باشد.
  3. منظم و وقت‌شناس باشد: بسیار مهم است که یک حسابدار، منظم و وقت‌شناس باشد تا بتواند از وقتی‌که در اختیار دارد، حداکثر استفاده را داشته باشد و از زمان خودش بسیار بهینه استفاده کند
  4. خلاقیت داشته باشد: در دنیای پیشرفت فناوری، حسابدار باید به‌اندازه‌ای خلاقیت داشته باشد که همواره ایده‌هایی جدید برای از میان برداشتن مشکلات مالی کسب‌وکار به کارفرما پیشنهاد کند؛ بنابراین خلاقیت داشتن در آینده شغلی یک حسابدار می‌تواند بسیار مهم باشد.
  5. در جمع‌آوری و سازماندهی اطلاعات قوی باشد: همان‌طور که قبل‌تر توضیح دادیم، توانایی برای جمع‌آوری اطلاعات برای یک حسابدار بسیار ضروری است؛ بنابراین افرادی که فاقد چنین ویژگی هستند، برای موفقیت در زمینه حسابداری به مشکل خواهند خورد.
  6. علاقه‌مند به شرایط کاری با ثبات است: تیپ شخصیتی افرادی که در زمینه حسابداری معمولاً موفق می‌شوند، شرایط کاری با ثبات را ترجیح می‌دهند.
  7. قابل‌اعتماد باشد: در هر سازمان، اطلاعات مهم و گاهاً محرمانه‌ای در اختیار حسابدار قرار می‌گیرد، بنابراین قابل‌اعتماد بودن یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های شخصیتی مناسب یک حسابدار است. حسابداری که خود را قابل‌اعتماد نشان دهد، در آینده با فرصت‌های کاری بزرگ‌تری مواجه خواهد شد؛ بنابراین قابل‌اعتماد بودن هم برای آینده شغلی حسابدار و هم برای کارفرما از اهمیت بالایی برخوردار است.
ویژگی‌های تخصصی حسابدار حرفه ‌ای و موفق

ویژگی‌های تخصصی حسابدار حرفه ‌ای و موفق

برای پاسخ به این سوال که چگونه یک حسابدار حرفه ‌ای شویم، باید در مورد ویژگی‌های تخصصی یک حسابدار حرفه ‌ای و موفق اطلاعات زیادی داشته باشیم. دراین بخش قصد داریم به برخی از ویژگی‌های تخصصی و ویژگی‌هایی که بهتر است یک حسابدار حرفه ‌ای داشته باشد اشاره کنیم:

داشتن تحصیلات حسابداری

یک حسابدار موفق بر اساس علاقه‌ای که به این شغل دارد در رشته حسابداری تحصیل می‌کند و به‌وسیله تحصیلات دانشگاهی سعی می‌کند اطلاعات و دانش خود را در این حرفه‌ حساس بالا ببرد.البته اگر تحصیلات دانشگاهی نداشته باشید، باز هم جای نگرانی نیست. دوره‌های بلندمدت حسابداری مثل دوره‌های CIMA و ACCA می‌تواند شما را در این امر یاری کند و توانایی‌هایتان را در این زمینه ارتقا دهد.

شناخت وظایف حسابداری

شما که شغل حسابداری را به‌عنوان یک حرفه انتخاب کرده‌اید، بهتر است با وظایف متعددی که یک حسابدار موفق بر عهده دارد آشنا شوید. رعایت فاکتورهای حرفه‌ای حسابداری و مسلط شدن در هرکدام از حیطه مسئولیت‌های حسابداری می‌تواند شما را به یک حسابدار موفق تبدیل کند.

بستن سال مالی در نرم افزار محک
بستن سال مالی در نرم افزار محک

4 حوزه اصلی که حسابداران در آنها انجام وظیفه می‌کنند

حوزه‌هایی که حسابداران متعدد در آن به انجام ‌وظیفه می‌پردازند معمولا ۴ حوزه اصلی است که در ادامه این بخش هرکدام را به‌اختصار توضیح خواهیم داد.

وظایف عادی یک حسابدار

همانطور که در ابتدای این مقاله وظایف و مسئولیت‌های عادی یک حسابدار را بررسی کردیم، در این قسمت هم اشاره کوتاهی خواهیم داشت:

  • حسابداری حقوق و دستمزد.
  • روش محاسبه حقوق پرسنل.
  • کنترل حساب سود و زیان.
  • ثبت درآمدهای شرکت.
  • هزینه‌های شرکت.

وظایف تکنیکی حسابدار

حسابداری و بودجه‌بندی مدیریت جزئی از این وظایف هستند که نمونه‌هایی از این وظایف شامل درک روابط محلی و معلولی، گردآوری، سنجش، تحلیل، اندازه‌گیری، فرآیند شناسایی، تفسیر و ارائه آن گروه از اطلاعات مالی و عملکردی و تشخیص اعمالی که کارآیی ندارند و… است.

وظایف ماهرانه حسابدار

وظایف ماهرانه شامل تصمیم‌گیری، حسابرسی و گزارشگری می‌شود که داشتن توانایی درک عمیق در مورد گزارش‌های سود و زیان و گردش وجوه نقد و همچنین تحلیل عمیق ترازنامه‌ها می‌تواند شما را در این زمینه یاری کند. این دسته از وظایف شامل موارد زیر است:

  • ارزیابی سیستم‌های گزارش مالی شرکت برای اطمینان از عملکرد آن‌ها
  • کنترل عملیات حسابداران
  • کسب اطمینان از درستی گزارش‌های حسابداری

وظایف پژوهشی حسابدار

این وظایف مهارت و دانش‌های طراحی سیستم و تحلیل آن‌ها و همچنین مشاوره حرفه‌ای را شامل می‌شود. از اصلی‌ترین وظایف پژوهشی می‌توان به تجزیه‌وتحلیل اطلاعات مالی به‌منظور مشخص نمودن استراتژی‌ها و اهداف مالی اشاره نمود. ذکر این نکته مهم است که اگر در هر یک از وظایف بالا مشغول هستید چون حرفه حسابداری مهم و حساس است، بهتر است در تلاش باشید تا تخصص و تجربه‌های جدید کسب کنید و اطلاعات خود را به‌روز نمایید.

چگونه حسابداری یاد بگیریم

چگونه حسابداری یاد بگیریم؟

برای شروع یادگیری حسابداری بهترین کار، سراغ کتاب‌های آموزش مقدماتی حسابداری رفتن است. فارغ از اینکه قصد رفتن به دوره‌های آموزش حسابداری را داشته باشید یا نه، کتاب‌های آموزش مقدماتی حسابداری برای شروع بهترین گزینه و راهکار هستند. در این مورد پیشنهاد ما این است که سراغ کتاب‌های آموزش حسابداری مدارس بروید، زیرا این کتابها بسیار بنیادی به آموزش حسابداری میپردازند. طی دوره یادگیری حسابداری مقدماتی به‌صورت خودآموز، لازم است که سخت‌کوش باشید و ضمن تلاش فراوان و مستمر، انگیزه خود را همواره حفظ کنید. باید تا جای ممکن تمرین کنید تا به مقدمات حسابداری تسلط کامل پیدا کنید.

از دیگر گام‌ها برای یادگیری حسابداری، رفتن به دوره‌های آموزش حسابداری است. درصورتی‌که راه پیشنهادی ما را دنبال کنید، زمانی که پا به دوره‌های آموزش حسابداری می‌گذارید، یادگیری حسابداری برای شما بسیار راحت‌تر خواهد بود و با بیشتر مسائلی که مدرس در کلاس مطرح می‌کند آشنایی قبلی دارید. خود این مسئله باعث جلوگیری از سردرگمی شما در کلاس‌های آموزش حسابداری می‌شود؛ مشکل رایجی که بیشتر کسانی که بدون آشنایی قبلی پا به دوره‌ها می‌گذارند با آن درگیر هستند.در کنار دوره‌های آموزش حسابداری، دوره‌های آموزش مالیات و آموزش حسابرسی نیز ازجمله دیگر دوره‌هایی هستند که می‌توانند از شما یک حسابدار تمام‌عیار بسازند.

گام آخر در یادگیری حسابداری تهیه یک نرم افزار حسابداری استاندارد مثل نرم افزار حسابداری محک و شرکت در جلسات آموزشی آن است. با توجه به رشد روز افزون معاملات در سطوح وسیع و با ورود رایانه به عنوان یک جزء لاینفک در زندگی انسان‌ها نمی‌توان حسابداری را بدون این ابزار تصور کرد. سیستم‌های مالی و نرم افزارهای حسابداری غیر از آنکه مشکلات و موانع حسابداری به شیوه سنتی را از بین برده‌است امکانات جانبی دیگری را نیز در اختیار استفاده‌کنندگان از اطلاعات مالی قرار می‌دهد.

چگونه وارد بازار کار حسابداری شویم

چگونه وارد بازار کار حسابداری شویم؟

ناگفته پیداست که برای ورود به بازارکار حسابداری، مانند ورود به هر شغل دیگری، نیاز است تا برخی از پیش نیازها به درستی و با دقت رعایت شود. برخی از مهمترین پیش نیازها برای ورود به بازار کار حسابداری به شرح زیر است:

داشتن علم و تجربه مرتبط

فرد حسابدار باید بسیاری از استانداردها و اصول پایه‌ی رشته حسابداری را که شامل دانش و تجربه است به خوبی فرا گرفته و به کار ببندد. تلاش کند دانش و مهارت خود را مطابق با قوانین و مقررات کشور و آخرین تغییرات آنها، تطبیق دهد.

مهارت کار با رایانه و آشنایی با مسائل آی‌تی

به دلیل اینکه امروزه برای انجام امور حسابداری ابزارهای فراوانی وجود دارد، یک حسابدار حرفه‌ای می‌بایست به اصول پایه و کاربردی کار با کامپیوتر و نرم افزارهای عمومی آشنا باشد و تلاش کند به مهارت‌های خود دراین زمینه بیافزاید.

مسلط بودن به قوانین مالیاتی کشور

در اکثر کشورهای دنیا بدلیل وجود عناصر مختلف و برخی از متغیر ها و تأثیرات این عناصر در زندگی انسان‌ها ، همه چیز در حال تغییر و تحول است و بخشی که بسیار تأثیر پذیر بوده فرهنگ و قوانین و مقررات آن کشور است . کشور ایران هم از این قاعده مستثنی نیست و روزانه علاوه بر فرهنگ، قوانین و مقررات آن دستخوش تغییرات بوده است . هرروزه قوانین جدیدی به وجود می‌آیند که جایگزین قوانین قبلی و قدیمی می شوند. این موضوع برای قوانین مالیاتی نیز صادق است و شخصی که به عنوان حسابدار فعالیت می‌کند باید تمام این قوانین را بشناسد. بدلیل اینکه دولت خواسته‌های خود را از طریق مالیات کسب می‌کند، حسابدار باید این را بداند در سازمانی که مشغول به کار است و بنابر خدماتی که آن سازمان ارائه می‌دهد مالیات شامل چه مواردی می‌شود، به اصطلاح میزان مالیاتی را که حق است پرداخت کند نه بیشتر و نه کمتر.

مسلط بودن به قوانین بیمه تأمین اجتماعی و قوانین کار

در دنیای کسب و کارها نیروهای انسانی نقش مهمی را ایفا می‌کنند. در هر فعالیتی حتی شخصی که به عنوان کارگر ساده در مغازه‌ای کوچک فعالیت می‌کند از منظر دولت دارای حق و حقوق مشخصی است و قوانین مربوط به فعالیت خود را دارد که کارفرمای او باید تمام این موارد را در نظر داشته باشد. بسیاری از قوانین براساس امور مالی تعیین می‌شوند و یک حسابدار باید بر تمام این قضایا مسلط باشد تا بتواند دفاعیه خوبی در برابر مدیر یا کارفرمای خود داشته باشد، زیرا سازمان نیاز دارد بهای تمام شده‌ی خود را به طور دقیق محاسبه کند. حسابدار باید حتی حق پرسنل را در رابطه با حقوق و دستمزد در نظر بگیرد .

یک حسابدار می‌تواند عدالت را در یک سیستم مالی یا به طور کلی‌تر در یک سازمان برقرار کند و روند فعالیت سازمان را بالا یا پایین ببرد. در جامعه هم همین طور است که اگر حسابداری در اقتصاد جامعه، حساب و کتابی دقیق و تسلط بر قوانین داشته باشد شفافیت و اطمینان به وجود می‌آید در نتیجه منجر به عدالت در جامعه می‌شود.

رزومه‌سازی قوی برای ورود به بازار کار حسابداری

بسیاری از حسابدارن وقتی برای مصاحبه‌ی استخدامی به سازمانی مراجعه می‌کنند رزومه‌سازی برای خود نمی‌کنند، حتی شاید به دنبال یادگیری تکنیک‌های رزومه سازی و نوشتن CV یا همان نوشتن تارخچه‌ی فعالیت‌های خود، نروند. اگر حسابداران می‌خواهند موقعیت خوبی برای استخدام داشته باشند و از حقوق و مزایای مطلوبی بهره مند شوند باید رزومه قوی داشته باشند تا بتوانند نظر مدیر سازمانی را که می‌خواهند در آنجا فعالیت کنند را به خود جلب نمایند زیرا وجود سواد و مدرک دانشگاهی حسابداری کافی نیست، بلکه وجود یک رزومه بسیار خوب و مهارت حرف اول را در هر حرفه‌ای می‌زند.

داشتن مهارت‌های ارتباطی قوی

در دنیای امروز اهمیت مهارتهای ارتباطی بسیار مورد توجه قرار گرفته که هر فرد حرفه‌ای برای پیشرفت و قرار گرفتن در موقعیت‌های شغلی برتر نیازمند فراگیری این مهارت با ارزش است.

مهارت‌های ارتباطی موثر یعنی توانایی برقراری ارتباط دوسویه سالم که نتیجه برد برد برای هر دو طرف داشته باشد. یک حسابدار حرفه ‌ای برای رسیدن به مراتب بالای شغلی نیازمند مهارتهای ارتباطی قوی است.یک حسابدار برای پیشبرد امور شغلی اش ، حل مسائل حوزه کاری اش باید از مهارت فنون مذاکره ، مکاتبه و مهارت استفاده از ابزار کاربردی در این حوزه برخوردار باشد. یکی از اصول حرفه‌ای بودن حسابدار این است که او باید بتواند مهارتها ، توانمندیها و تجربیاتش را به بازار هدف خود به نحوی قوی معرفی کند.

مطالعه داشتن درباره روش‌های مختلف حسابداری

برای اینکه در شغل حسابداری متخصص و صدالبته موفق باشید و افراد شما را به عنوان فردی با دانش بالا در رشته حسابداری به حساب بیاورند، باید قبل از هرچیز به مفاهیم تخصصی رشته جسابداری مسلط باشید. این مفاهیم کلیدی مانند قواعد یک بازی حرفه‌ای، به شما کمک خواهد کرد تا در فراز و نشیب‌های شغلی خود آگاهی کافی از آن داشته باشید. برای مثال اگر بخش های مختلف سند حسابداری را به خوبی نشناسید، نمی‌توانید ساده‌ترین تراکنش‌ها را به درستی در آن وارد کنید.

ازطرفی شغل حسابداری روش‌های متفاوتی در انجام کار دارد. یادگیری روش‌های مختلف حسابداری به شما کمک می‌کند که در این حرفه عمیق باشید و راه پیشرفت را سریع‌تر طی کنید. اگر رشته دانشگاهی شما حسابداری نیست، می‌توانید منابع آموزشی و کتاب‌هایی را تهیه کنید که مانند یک واژه‌نامه تخصصی، به شما در یادگیری اصطلاحات و روش‌های حسابداری کمک می‌کند.

نیاز به کسب تجربه در دوره کارآموزی

تفاوتی ندارد که حسابداری رشته دانشگاهی شما باشد و یا این حرفه را در آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای گذرانده‌اید. در حقیقت با شرکت در این کلاس‌ها، سطح دانش فنی خود را در این رشته افزایش داده‌اید. اما هنوز یکی از مهم‌ترین مراحل یادگیری را تجربه نکرده‌اید.

دانش فنی و دانش عملی مانند دو بال هستند که بدون وجود یکی از آن‌ها، نمی‌توانید پرواز کنید. بنابراین بهتر است وارد دنیای تجربه عملی حسابداری شوید. کارآموزی در شرکت‌های مختلف، به شما این امکان را می‌دهد که حسابداری را به صورت حقیقی تجربه کرده و با آن به خوبی آشنا شوید. فراموش نکنید که حتی اگر هدف شما فعالیت در شاخه حسابداری صنعتی است نیز باید از کوچکترین وظایف حسابداری راه را آغاز کنید.

یادگیری عمیق مفاهیم شرط موفقیت در شغل حسابداری

برای اینکه در شغل حسابداری متخصص شده و نهایتا موفق باشید افراد باید شما را به عنوان فردی با دانش بالا در رشته حسابداری بشناسند، به این منظور باید قبل از هرچیز به مفاهیم تخصصی رشته حسابداری مسلط باشید. این مفاهیم کلیدی مانند قواعد یک بازی حرفه‌ای، به شما کمک می‌کنند تا در فراز و نشیب‌های شغلی خود آگاهی کافی از آن داشته باشید. برای مثال اگر بخش‌های مختلف سند حسابداری را به خوبی نشناسید، نمی‌توانید ساده‌ترین تراکنش‌ها را به درستی در آن وارد کنید.

ازطرفی شغل حسابداری روش‌های متفاوتی در انجام کار دارد. یادگیری روش‌های مختلف حسابداری به شما کمک خواهد کرد که در این حرفه عمیق شده و راه پیشرفت را سریع‌تر طی کنید. اگر رشته دانشگاهی شما حسابداری نیست، می‌توانید منابع آموزشی و کتاب‌هایی را تهیه کنید که مانند یک واژه‌نامه تخصصی، به شما در یادگیری اصطلاحات و روش‌های حسابداری کمک می‌کند.

به یادگیری چه نرم افزارهایی برای شروع به کار حسابداری نیاز داریم؟

نرم افزارهایی که یک حسابدار باید بداند کدام است؟ نرم افزارهایی مانند آفیس در همه مراحل از دوره کارآموزی تا فعالیت در حسابداری، مهم‌ترین ابزار کار و نظم‌دهی اطلاعات شما هستند. به همین دلیل تسلط بر آن‌ها می‌تواند خیالتان را درباره بخش بزرگی از کار راحت کند و اعتماد به نفستان را بالا ببرد.

علاوه بر آن، این روزها نرم افزارهای حسابداری متنوعی برای ساده کردن کار حسابداری به بازار عرضه شده‌اند که با استفاده از این نرم افزارها، زمان کمتری برای طبقه‌بندی اطلاعات صرف می‌کنید و کار دقیق‌تری را ارائه خواهید داد.

حسابداری یک کسب و کار اینترنتی

به لطف پیشرفت فناوری‌های رایانه‌ای و اینترنتی، حرفه حسابداری جزو مشاغل خانگی و کسب و کارهای اینترنتی پردرآمد محسوب می‌شود. حالا حسابداران می‌توانند کلیه وظایف خود را به صورت دورکاری و از خانه انجام دهند. در بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا عناوین شغلی زیادی برای حسابداران دورکار تعریف شده است. حسابداری حقوق و دستمزد، حسابداری مالیاتی، دفترداری، حسابرسی، تجزیه و تحلیل داده‌های مالی و حتی مدیریت ارشد مالی از جمله مشاغل خانگی و اینترنتی هستند که حسابداران می‌توانند برای شرکت‌های کوچک و بزرگ انجام دهند. اگر یک حسابدار حرفه ‌ای باسابقه و معتبر هستید می‌توانید بنگاه‌ خدمات مالی خودتان را تاسیس کنید و ضمن کارآفرینی، درآمد بالایی کسب کنید.

اگر در کنار دانش حسابداری به زبان انگلیسی نیز مسلط باشید می‌توانید برای شرکت‌های کوچک و بزرگ خارجی و حتی بین المللی نیز کار کنید. برای امتحان می‌توانید سری به سایت فلکس جابز بزنید.

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم از زوایای گوناگون به سوال « چگونه یک حسابدار حرفه ‌ای شویم » بپردازیم. در مورد راه‌های یادگیری حسابداری، پیش نیازهای لازم برای تبدیل شدن به یک حسابدار حرفه ‌ای، تیپ‌های شخصیتی مناسب برای انتخاب شغل حسابداری و چگونه وارد بازار کار حسابداری شدن و … صحبت کردیم. در نهایت بر کسی پوشیده نیست که برای تبدیل شدن به یک حسابدار حرفه ‌ای راهی جز تلاش مستمر و خستگی‌ناپذیر وجود ندارد و برای رسیدن به اهدافی که برای خودمان تعیین می‌کنیم، نمی‌توان فقط به مدرک تحصیلی اکتفا نمود.

خوشحال خواهیم شد اگر تجربیات خودتان از نحوه ورود به بازار کار حسابداری و نحوه تجربه کسب کردن در این زمینه را از طریق بخش نظرات با ما و مخاطبان این مقاله در میان بگذارید. منابع زیر هم برای مطالعه بیشتر در مورد مطالب موجود در این مقاله به شما توصیه می‌شود.

منبع : Teach ، Learn Hoe to Become

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

وهاب نادری
وهاب نادری
مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

زمان مطالعه این مقاله: 6 دقیقه اینترنت یکی از بزرگترین انقلاب‌های دنیای امروز است که تاثیر گسترده‌ای بر زندگی، کار و تجارت انسان‌ها داشته است. امروزه بسیاری از افراد از اینترنت برای خرید و فروش محصولات و خدمات استفاده می‌کنند و این روند رو به افزایش

اطلاعات بیشتر
لیست مواد غذایی سوپرمارکت

لیست مواد غذایی سوپرمارکت

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه لیست مواد غذایی سوپرمارکت یکی از موضوعات مهم در حوزه تغذیه است؛ این لیست به افراد کمک می‌کند تا با دقت بهتری مواد غذایی خود را انتخاب کنند. لیست مواد غذایی سوپرمارکت، علاوه بر اینکه شامل اطلاعات مرتبط با نوع

اطلاعات بیشتر
بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه بخش بندی بازار یا همان تقسیم بندی بازار (Market Segmentation) یکی از فعالیت‌های حیاتی در بازاریابی است که به تأثیرگذاری بیشتر کمپین‌های بازاریابی کمک می‌کند. با بخش بندی بازار، می‌توانید مشتریان هدف را دسته‌بندی کنید و استراتژی‌های فروش، بازاریابی و

اطلاعات بیشتر

یک پاسخ

  1. ای کاش راهی هم برای تشخیص بهترین کلاس های آموزش حسابداری بیان میکردین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری