جستجو
Close this search box.

6 سوالی که هنگام استخدام حسابدار باید بپرسید

نوشته شده توسط علیرضا مهاجر تهرانی
زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه

قبل از اینکه برای کسب و کارتان اقدام به استخدام حسابدار کنید نیاز دارید که کمی با او گپ بزنید. همه چیز را نمی‌شود از روی رزومه فهمید. حسابداری شغل حساسی است، چرا که تمام حساب و کتاب، سرمایه و موفقیت یا شکست کسب و کار شما به مدیریت درست امور مالی و حسابداری وابسته است و شما به یک فرد امین، دقیق و مطمئن نیاز دارید. پس هنگام استخدام حسابدار موضوع کمی شخصی می‌شود.

فهرست مطالب

چه موقع به استخدام حسابدار نیاز پیدا می‌کنیم؟

چه موقع به استخدام حسابدار نیاز پیدا می‌کنیم؟

در 3 حالت ممکن است نیاز به استخدام حسابدار پیدا کنید:

  1. شیوه‌ها و ابزارهای فعلی که با آن به امور مالی و حسابداری کسب و کار خود رسیدگی می‌کنید دیگر پاسخگوی نیازهای شما نیست. شاید تا پیش از این کسب و کار شما خیلی بزرگ نبود و خودتان یا یکی از نزدیکان شما از عهده وظایف حسابداری برمی‌آمد. اما حالا نیاز به کمک یک حسابدار مجرب و یک ابزار دقیق، مثل نرم افزار حسابداری دارید.
  2. حجم کارها زیاد شده است و با اینکه ابزار حسابداری مناسب را در اختیار دارید اما فرصت رسیدگی به کارهای روزانه را ندارید.
  3. کسب و کار شما در حال رشد و توسعه است. داده‌های مالی و حسابداری زیاد و پیچیده شده است و برای اینکه بتوانید به رشد خود ادامه دهید نیاز به یک حسابدار حرفه‌ای دارید تا به شما در تحلیل داده‌ها، برنامه ریزی مالی، انجام امور مالیاتی و غیره کمک کند.
چطور یک حسابدار خوب استخدام کنیم؟

چطور یک حسابدار خوب استخدام کنیم؟

نمی‌خواهیم قضیه را خیلی پیچیده کنیم، ولی قبل از استخدام حسابدار چند سوال مهم را باید از او بپرسید. از همان ابتدا باید سنگ‌های خود را وابکنید و انتظارات و نیازهای خود را به حسابدار احتمالی گوشزد کنید. ضمنا باید بدانید که وظایف حسابدار چیست.

یک حسابدار مسئولیت‌های زیادی دارد:

  • دفاتر حسابداری و مالی را طبق اصول حسابداری و قوانین مالی و مالیاتی به روز رسانی کند.
  • درخصوص مسائل مالیاتی مثل معافیت های مالیاتی و کسورات به شما مشاوره دهد.
  • اظهارنامه مالیاتی را با اطلاعات درست و دقیق و به موقع آماده و ارسال کند.
  • پرداختی‌ها و دریافتی‌ها را رسیدگی و مدیریت کند.
  • حقوق و دستمزد کارکنان و امور مربوط به بیمه را دقیق و سروقت محاسبه و پرداخت کند.
  • برای اینکه تصمیمات مدیریتی درست بگیرید گزارشات مالی را تهیه و تفسیر کند و در اختیار شما قرار دهد.
  • در بودجه بندی و پیش بینی جریان نقدینگی به شما کمک کند.
  • و کارهای بسیار دیگر…

بله، بار سنگینی روی دوش حسابداران است. برای اینکه رابطه کاری خوبی با حسابدار داشته باشید باید به او اعتماد کنید. تحصیلات دانشگاهی، تجربه کار مرتبط و سابقه کاری که در رزومه درج شده‌اند مهم هستند، اما شخصیت و ویژگی‌های فردی حسابدار را نیز باید مدنظر قرار دهید. هنگام استخدام حسابدار مجبور هستید کمی بیشتر وارد جزئیات شوید. شاید در مصاحبه با یک حسابدار پرسیدن سوالاتی که مستقیما به حرفه حسابداری مربوط می‌شوند امری عادی و مورد انتظار باشد. مثلا اینکه،

  • با کدام شیوه حسابداری بیشتر آشنایی دارید؟
  • با کدام نرم افزار حسابداری کار کرده‌اید و روی آن مسلط هستید؟
  • در کدام صنایع کار کرده‌اید و با کدام حوزه‌ها بیشتر آشنایی دارید؟
  • مدرک تحصیلی شما چیست؟ آیا به حسابداری مرتبط است؟
  • چطور موقعیت‌های سخت و چالش برانگیز را مدیریت می‌کنید؟
  • چطور کارهای روزانه خود را اولویت بندی و سامان‌دهی می‌کنید؟
  • چرا دوست دارید در این شرکت مشغول به کار شوید؟
  •  و سوالات متداول دیگر….

اما برای اینکه واقعا او را بشناسید و ببینید آیا می‌توانید به او اعتماد کنید و امور مالی و حسابداری کسب و کار خود را به او بسپارید، این 6 سوال را قبل از استخدام حسابدار از او بپرسید:

1- حقوق درخواستی شما چقدر است؟

یک حسابدار هر قدری هم که خوب و با استعداد باشد، اگر از پس هزینه‌ها و دستمزد او برنیایید نمی‌توانید انتظاری از او داشته باشید. حتما در مورد حقوق درخواستی و نحوه کار سوال کنید و به نحوه پرداخت حقوق و هزینه‌های او فکر کنید. آیا قصد دارید ساعتی یا پروژه‌ای با حسابدار قرارداد ببندید؟ اگر حسابدار شما قرار است به صورت دورکاری به وظایف خود رسیدگی کند، هزینه‌های تماس تلفنی یا حتی ارسال ایمیل و استفاده از اینترنت را نیز مدنظر قرار دهید. در مورد تمامی این جزئیات از همان اول صحبت کنید. به قول معروف جنگ اول به از صلح آخر!

2- ترجیح می‌دهید به چه شکل با هم در تعامل و ارتباط باشیم؟

حتما درخصوص شیوه ارتباط با همدیگر به یک نقطه مشترک برسید. آیا ترجیح می‌دهید در جلسات حضوری با هم ملاقات کنید یا از طریق تماس تلفنی، پیامک، ایمیل، تماس تصویری یا هر روش دیگری با او در ارتباط باشید؟ بهتر است روشی را انتخاب کنید که حسابدار شما با آن احساس راحتی کند. شاید خود شما ترجیح بدهید که اطلاعات مهم و حساس مالی و حسابداری کسب و کار خود را از طریق ایمیل ارسال و دریافت نکنید. از طرف دیگر، شاید حسابدار شما از تماس تلفنی بیزار باشد، پس یک روش جایگزین پیدا کنید.

شاید باور نکنید، اما همین دو سوال ابتدایی تکلیف شما در خصوص علاقه به همکاری یا عدم همکاری با طرف مقابل را مشخص می‌کند. مسائل مالی (میزان حقوق و مزایا) و شیوه‌های ارتباطی: اگر سر این دو موضوع به توافق نرسیدید باید در رابطه با همکاری و استخدام این فرد به عنوان حسابدار کسب و کار خود تجدیدنظر کنید.

3- چه خدماتی می‌توانید به کسب و کار من ارائه کنید؟

حسابداری حرفه پیچیده‌ای است و تنها محدود به دفترداری نمی‌شود. بله، ورود داده‌ و ترازگیری بخشی از وظایف حسابداری است اما این فقط مشتی از خروار است! حسابدار در راس اموری مثل حقوق و دستمزد، مالیات، گزارشگیری، حسابرسی، استراتژی مالی، بودجه بندی و غیره قرار دارد. در حین مصاحبه و قبل از استخدام حسابدار ببینید آیا او توانایی، تجربه و دانش رسیدگی به اموری بیش از دفترداری را دارد یا نه.

4- چطور می‌توانید به کسب و کار من کمک کنید تا پول بیشتری دربیاورد؟

شاید این سوال خودخواهانه به نظر برسد، اما به هر حال برای هر کسی اهمیت دارد. به هر حال، هدف غایی هر حسابداری این است که کمک کند تا یک کسب و کار بیشتر در هزینه‌های خود صرفه جویی کند و سود بیشتری حاصل کند. اگر یک حسابدار نتواند بازگشت سرمایه و سود شما را افزایش دهد پس چرا باید او را استخدام کنید؟

این سوال به شما کمک می‌کند که بفهمید آیا حسابدار شما به درد کسب و کارتان می‌خورد یا فقط می‌خواهد از شما حقوق دریافت کند. کمی عمیق‌تر شوید و ببینید آیا این حسابدار وضعیت مالی کسب و کار شما را درک نموده یا در مورد آن تحقیق کرده است؟ اگر در زمان مصاحبه جوابی برای سوالات شما نداشته باشد یعنی در کار خود جدی و پیگیر نیست. اما اگر ایده‌های جالبی برای افزایش سوددهی کسب و کار شما داشت، این شانس وجود دارد که در موفقیت کسب و کار شما سرمایه گذاری کند.

5- چرا باید شما را به جای فرد دیگری استخدام کنم؟

این حق شما است که چنین سوالی بپرسید. اگر برای استخدام حسابدار رزومه‌های زیادی دریافت و همگی را نیز بررسی کنید متوجه می‌شوید که تقریبا همه آن‌ها تا حد زیادی شبیه به هم هستند. اما این به این معنی نیست که افراد پشت رزومه‌ها نیز شبیه هم هستند و از توانایی‌ها، مهارت‌ها و صلاحیت‌های یکسان برخوردارند. از حسابدار خود بپرسید چه چیزی او را بهترین گزینه می‌کند؟!

با پرسیدن این سوال حداقل از یک سوال کلیشه‌ای که «نقاط قوت شما چیست؟» پرهیز می‌کنید. با این سوال هم خود شما پی می‌برید که چه چیزی نامزد پست حسابداری شما را از دیگران جدا می‌کند و هم کشف می‌کنید که از نظر خود او، چه ویژگی‌هایی او را از سایرین متمایز می‌سازد.

6- از نظر شما «آفرین، کارت خوبه» را کی باید بشنوید؟

این سوال را باید اول از خودتان بپرسید. اگر بهترین حسابدار دنیا را هم استخدام کنید، موفقیت او در انجام وظایف حسابداری چه تاثیری روی کسب و کار شما خواهد داشت؟ یا او چه کار باید بکند که به او آفرین بگویید؟! نمی‌توان جواب درستی برای این سوال پیدا کرد، فقط سعی کنید جواب خود را با جواب حسابدارتان منطبق و همسو کنید. هر دوی شما باید در راستای یک هدف مشترک حرکت کنید.

حسابدار 5 ستاره خود را پیدا کنید

حسابدار 5 ستاره خود را پیدا کنید

بی دلیل نیست که حسابداران حقوق بالایی دریافت می‌کنند، چرا که سزاوار آن هستند. برای استخدام حسابدار تحقیق کنید، سوالات سخت بپرسید و صبور باشید. یک حسابدار فوق‌العاده و قابل اعتماد بهتر از ده حسابدار معمولی است.

به یاد داشته باشید که یک حسابدار خوب فقط با اعداد و ارقام سروکار ندارد. او یکی از مهم‌ترین و نزدیک‌ترین همکاران و یاران شما است. شما با این شخص رابطه کاری تنگاتنگی خواهید داشت، بنابراین هنگام استخدام حسابدار سخت‌گیر باشید.

این توصیه‌ها را از گروه نرم افزار حسابداری محک، با سال‌ها تجربه در حوزه مدیریت مالی و حسابداری بپذیرید.

منبع: https://sunriseapp.com/

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

علیرضا مهاجر تهرانی
علیرضا مهاجر تهرانی
علیرضا طهرانی در یک روز گرم تابستانی به دنیا اومده و اهل افراط و تفریطه... مدرک کارشناسی ارشد رو از دانشگاه تهران در رشته مترجمی زبان انگلیسی گرفته و چون به نوشتن علاقه داره وارد دنیای تولید محتوا شده.
مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه مالیات بر درآمد اتفاقی یکی از انواع مالیات‌های مستقیم است که به درآمدهای غیر منتظره و غیر شغلی اشخاص حقیقی و حقوقی تعلق می‌گیرد. این نوع درآمدها در مقابل درآمدهای مستمر مانند حقوق و دستمزد قرار دارند. هرگاه شخص حقیقی

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد چیست؟ انواع مالیات بر درآمد

مالیات بر درآمد چیست؟ انواع مالیات بر درآمد

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد نوعی مالیات مستقیم است که توسط دولت بر درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی اعمال می‌شود. این نوع مالیات دارای انواع مختلفی است که در ادامه مطلب به آن خواهیم پرداخت. نرخ مالیات بر درآمد بر اساس درآمد

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد املاک و مستغلات چیست؟

مالیات بر درآمد املاک و مستغلات چیست؟

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد املاک یکی از مباحث مالیاتی مهم و تخصصی است. فرقی نمی‌کند امسال یا چند سال دیگر، قوانین مالیات بر درآمد املاک اغلب، در راس مهم‌ترین انواع مالیات بر درآمد قرار دارد. شاید گره خوردن قوانین مالیات املاک

اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری