جستجو
Close this search box.

تحویل کار حسابداری از حسابدار قبلی | مراحل تحویل کار

نوشته شده توسط ثمین اسدیان
زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه

تحویل کار حسابداری از حسابدار قبلی از مهم‌ترین مهارت‌هایی است که شما با اطلاع از آن می‌توانید به یک حسابدار حرفه‌ ای در بازار کار تبدیل شوید. درحقیقت یکی از راه‌های پیشرفت در حسابداری، داشتن رفتار حرفه‌ای می‌باشد. رفتار حرفه‌ای فقط به رعایت اصول و استانداردهای حسابداری محدود نمی‌شود. حال سؤالی که مطرح می‌شود آن است که بهترین زمان برای تحویل کار حسابداری در یک شرکت و یا جایگزین حسابدار قبلی شدن، چه موقعی است؟ تحت چه شرایطی تحویل کار حسابداری و قبول این شغل برای شما به صرفه است و باعث پیشرفتتان می‌شود؟ برای دریافت پاسخ این سؤال در ادامه با گروه نرم افزاری محک همراه باشید.

فهرست مطالب

تحویل کار حسابداری به حسابدار قبلی

شرح وظایف و مسئولیت‌های حسابدار چیست؟

امروزه هر صنعت و تجارتی، در هر حوزه‌ای که فعالیت میکند، برای دریافت خدمات مالی به حسابدار حرفه‌ای نیاز دارد. دانستن این نکته نیز حائز اهمیت است که حسابدار مسئولیت کنترل و ثبت تمام امور مالی شرکت را برعهده دارد. پس این سمت کاری در کنار اهمیت فراوانی که برای صاحبان کسب‌وکارها دارد، مسئولیتی پرتنش و پراسترس نیز محسوب می‌شود . توجه کنید که حتی یک اشتباه کوچک می‌تواند هزینه‌ای سنگین را به صاحبان شرکت‌ها وارد کند. در ادامه به برخی از وظایف تخصصی یک حسابدار اشاره خواهیم کرد:

  • ثبت اسناد حسابداری در دفاتر و یا نرم افزار حسابداری: این روزها نرم افزارهای حسابداری جای دفاتر حسابداری را گرفته‌اند که از پرطرف‌دارترین آنها می‌توان به نرم افزار حسابداری محک اشاره کرد.
  • ثبت اطلاعات کارکنان و تعیین حقوق و دستمزدها: داده‌های حقوق و دستمزدماهیانه باید به درستی توسط حسابدار تهیه و پردازش شود. قابل توجه است که افزونه حقوق و دستمزد محک به شما کمک می‌کند که به راحتی روند صدور فیش حقوقی را در کم‌ترین زمان تعریف کرده و انجام دهید و امکان نگهداری آن‌ها را برای ماه‌های بعد داشته باشید.
  • بررسی ورودی‌ها و خروجی‌ها: تهیه، ثبت و بررسی بودجه‌ها، درآمدها، هزینه‌ها، ورودی‌های حقوق و دستمزد، فاکتورها و سایر اسناد حسابداری نیز به عهده حسابدار است. همچنین انتظار پیشنهاد روش‌های کاهش هزینه، افزایش درآمد و بهبود سود را نیز می‌توان از یک حسابدار حرفه‌ای داشت.
  • تهیه و ارائه به موقع صورت‌های مالی: نتیجه فعالیت یک شرکت در یک دوره زمانی خاص در گزارش‌هایی ارائه می‌شود که به آنها “صورت‌های مالی ” گفته می‌شود. این صورت مالی شامل صورت سود و زیان، ترازنامه مالیاتی، وجوه نقد و… و انطباق آنها با قوانین و مقررات مالی و محاسباتی جاری کشور است.
  • محاسبه بدهی مالیاتی، تهیه اظهارنامه مالیاتی و بررسی پرداخت صحیح و به موقع مالیات‌ها
  • تجزیه و تحلیل روند درآمد و هزینه‌ها: درآمد و هزینه‌ها باید به‌صورت دوره‌ای وبا کنترل بر اساس سطح بودجه محاسبه و ارزیابی شوند.

شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله ” وظایف حسابدار چیست؟ ” را مطالعه بفرمایید.

تحویل کار حسابداری

مهارت‌های تخصصی یک حسابدارچیست؟

شیوه انجام مسئولیت‌ها و وظایف حسابداران در طول تاریخ تغییرات زیادی را به خود دیده است، به‌گونه‌ای که امروزه با طراحی نرم‌افزارهای حسابداری نظیر نرم افزار حسابداری محک سعی شده است علاوه بر افزایش دقت و امنیت در ثبت اطلاعات مالی، کمی از فشار کاری حسابداران کاسته شود. به‌صورت کلی، جمع آوری، تجزیه و تحلیل اطلاعات مالی برای تهیه خروجی حساب‌ها و کمک به امر تصمیم گیری از سمت مدیر از وظایف یک حسابدار حرفه‌ای است. مهارت های مورد نیاز حسابداری به شرح زیر است:

  • علم اقتصاد و حسابداری: علم اصول مبانی اقتصاد و حسابدار
  • دانش زبان انگلیسی: دانش ساختار و محتوای زبان انگلیسی شامل معنی و املای کلمات، قواعد ترکیب و گرامر
  • علوم اداری: علم رویه‌ها و سیستم مدیریت و دفترداری از جمله پردازش کلمات، مدیریت فایل‌ها و گزارشات، تند نویسی، طراحی فرم‌ها و دیگر رویه‌های اداری و اصطلاحات برای حسابدار شدن ضروری است.
  • قوانین کار و مالیاتی: تسلط کافی به قوانین مرتبط با وزارت کار و رفاه اجتماعی، شما به عنوان یک حسابدار باید در کسب اطلاعات به روز در حوزه امور مالیاتی پیش قدم باشید.
  • نرم‌افزارهای حسابداری: تسلط کافی به نرم افزارهای مجموعه آفیس و مخصوصاً اکسل و همچنین تسلط به یک یا چند نرم‌افزار تخصصی حسابداری نظیر نرم افزار حسابداری محک بسیار به رشد شما در بازار کار کمک خواهد کرد.
  • دانش ادبیات فارسی: نحوه نگارش و ارائه گزارشات به صاحبان کسب و کار بایستی به‌صورت اصولی و منطبق بر اصول ادبیات فارسی باشد.
  • کارآموزی: کارآموزی در مؤسسات و شرکت‌های معتبر به شما در یادگیری قوانین و علوم حسابداری کمک میکند و بهترین نوع آموزش برای آمادگی بیشتر در جهت کسب شغل و موفقیت در حسابداری است.
  • انعطاف پذیری: برای موفقیت در بازار کار، شما باید روحیه انعطاف پذیری داشته باشید و با شرط احتیاط شروع به کار کنید. احتیاط شرط عقل است و به معنی ترس از انجام یک کار نیست. امروزه، حسابداران زیادی را می‌بینیم که باذوق و انرژی و اعتمادبه‌نفس بسیار بالا وارد تصدی شغل حسابداری می‌شوند و بدون احتیاط و توجه به تحویل کار حسابداری و دیگر مسائل حرفه‌ای حسابداری می‌کنند . پس خود را به راحتی در عمل انجام شده قرار ندهید.
اخلاق حرفه‌ای در حسابداری
بستن سال مالی در نرم افزار محک
بستن سال مالی در نرم افزار محک

اخلاق حرفه‌ای در حسابداری

ضوابط رفتاری و اخلاقی در هر حرفه‌ای، از مهم‌ترین ارزش‌های آن است. این ارزش شامل ویژگی‌های اصلی کسب و کار، روابط اعضای کسب‌وکار با جامعه، روابط اعضای مجموعه با یکدیگر و در اخرروابط هر عضو با جامعه حرفه‌ای می‌شود. این ضوابط در حرفه حسابداری ” اخلاق حرفه‌ای ” خوانده می‌شود.

از دیدگاه آیین رفتار حرفه‌ای، اهداف حرفه حسابداری عبارت‌اند از:

  • دستیابی به بهترین اصول و ضوابط حرفه‌ای (نظیر تحویل کار حسابداری از حسابدار قبلی)
  • اجرای عملیات در بالاترین سطح ممکن بر اساس اصول و ضوابط مذکور
  • تأمین منافع عمومی

بهترین زمان برای تحویل کار حسابداری از حسابدار قبلی چه موقع است؟

برای تشخیص بهترین زمان تحویل کار حسابداری را تشخیص دهیم، ابتدا باید به بررسی اصطلاح سال مالی بپردازیم. به طور خلاصه، سال مالی یک دوره یک ساله است که شرکت‌ها و دولت‌ها انتخاب می‌کنند تا اطلاعات مالی خود را مطابق با آن گزارش دهند. یک دوره مالی می‌تواند از اول فروردین آغاز شود و در 29 اسفند پایان یابد، اما همه سال‌های مالی با سال تقویم مطابقت ندارند. به‌عنوان‌مثال، دانشگاه‌ها اغلب سال‌های مالی خود را با توجه به سال تحصیلی آغاز و به پایان می‌رسانند ولی همیشه مدت زمان سال مالی 12 ماه است.

جالب است بدانید که گزارش کارکرد واحد مالی طی یک سال مالی، در تیرماه سال بعد طی اظهارنامه عملکرد به همراه دفاتر پلمپ تحویل اداره دارایی می‌شود و کارنامه قبولی آن پس از بررسی طی برگ تشخیص از سوی سازمان امور مالیاتی صادر می‌گردد. نتیجه تجربی این فرایند آن است که بهترین موقعیت فصلی برای تحویل کار حسابداری بعد از تیرماه می‌باشد.

حالات مختلف تحویل کار حسابداری:

فرایند استخدام در شرکت‌ها به لطف فناوری بسیار تغییر کرده است و به لطف همین پیشرفت‌ها روند رشد و تکامل خود را ادامه می‌دهد. هنگامی که مراحل استخدام را در جایگاه شغلی حسابداری کردید، ممکن است با دو حالت در شرکت‌ها مواجه شوید:

  • شرکت قبل از شما دارای حسابدار و سیستم حسابداری خواه منظم یا منظم بوده است. شما حسابرس نیستید و نیازی به حسابرسی عملکرد حسابدار قبلی ندارید و انتظاری هم از شما به‌عنوان حسابدار جدید نمی‌رود! در این حالت فقط باید اسناد و مدارک را از حسابدار قبلی، با هر حالت و وضعیتی، تحویل بگیرید و بلافاصله صورت‌جلسه‌ای حاوی چک‌لیست ایرادات و نواقص آماده کنید و تحویل مدیرعامل و اعضای هیئت‌مدیره دهید.
  • ممکن است یک شرکت تازه‌تأسیس باشد و هیچ‌گونه نیروی حسابداری و یا سیستم حسابداری منظم و نامنظمی نداشته باشد. در اینجا شاید به‌ظاهر، کار جدید و راحت باشد ولی چون نیروی گرداننده امور مالی یا حسابدار وجود نداشته است، با چالش‌های مالیاتی بیشتری نسبت به حالت اول برخورد خواهید کرد.
مراحل تحویل کار حسابداری چیست؟

مراحل تحویل کار حسابداری چیست؟

یکی از ویژگی‌های مهم که در موفقیت هر فردی نقش به سزایی دارد، امانت داری و مسئولیت پذیری است. در هنگام شروع کار حسابداری، تهیۀ فهرستی از کارها، به شما به‌عنوان حسابدار کمک می‌کند تا هم خودتان روی کار خود تسلط داشته باشید وهم اطلاعات را برای نیروی حسابدار جایگزین به‌صورت منظم جمع آوری کنید. هنگامی که مراحل استخدام را در جایگاه شغلی حسابداری طی کردید، باید مدارک زیر را از حسابدار با مسئولیت قبلی شرکت دریافت کنید:

  1. آخرین وضعیت مالیاتی شرکت (شامل مانده حساب‌ها و اسناد و مدارک پیوست طبق گزارش تراز نامه)
  2. آخرین مفاصا حساب مالیات عملکرد، ارزش افزوده و بیمه تأمین اجتماعی
  3. آخرین لیست بیمه و مهلت پرداخت آن (وضعیت پرونده مالیاتی و بیمه‌ای)
  4. لیست چک‌های مشتریان از قبیل نزد صندوق، در جریان وصول و برگشتی
  5. دسته‌چک‌های مربوط شرکت
  6. ریز اسناد موجود داخل صندوق (به همراه وجه نقد داخل صندوق)
  7. لیست حساب‌های بانکی به همراه مانده آنها و صورت‌حساب مربوطه و تطبیق با دفاتر
  8. دفاتر قانونی شرکت (دفاتر قانونی پلمپ شده شرکت حتی اگر سفید باشد)
  9. آخرین تراز آزمایشی مربوط به حساب‌ها و کنترل خلاف ماهیت حساب‌ها به همراه امضای حسابدار تحویل دهنده
  10. اسناد تضمینی نزد شرکت و کنترل آن با حساب‌های انتظامی
  11. لیست قراردادهای شرکت به همراه زونکن قراردادها
  12. رمز عبور و نام کاربری مالیات، بیمه و ارزش افزوده و معاملات فصلی.
  13. اسناد حسابداری باید مطابق با تاریخ روز ثبت شده باشد.
  14. مهرهای دريافت و پرداخت و هر گونه مهر مربوط به قسمت حسابداري
  15. نرم افزار حسابداری مورد استفاده و قفل‌های آن (به همراه آخرین بک‌آپ‌های نرم افزار به تاریخ روز تحویل)
  16. لیست کلیه دارائی‌های ثابت و مشخصات آنها (آخرین لیست موجودی کالاها و لیست آخرین انبارگردانی)
  17. آخرین لیست محاسبه و پرداخت حقوق پرسنل (آخرین فیش‌های واریزی مالیات حقوق پرسنل و مالیات‌بردرآمد شرکت)
  18. آخرین اساسنامه ی شرکت و آخرین تغییرات در اساسنامه

اخلاق حرفه‌ای؛ راهی برای درخشیدن

امانت‌داری یکی از خصوصیات مهم اخلاقی است. اطلاعات و اسنادی که در اختیار امور مالی و حسابداری قرار داده می شود بسیار مهم و محرمانه هستند. موجودی حساب بانکی ، میزان حقوق دریافتی همکاران و میزان مطالبات یا بدهی های شرکت و یا سود و زیان شرکت از محفوظات یک شرکت است  که افشای آن به هر شکل و برای هرکسی ممکن است باعت ایجاد ضرر و زیان جبران ناپذیری گردد.

امروزه یک حسابدار می‌بایست تمامی اطلاعات مالی شرکت را در نرم افزار حسابداری ثبت و نگه داری نماید تا بتواند گزارش‌های مالی لازم را بر اساس اطلاعات ثبت شده در نرم افزار تهیه نماید و در صورت لزوم به حسابدار جایگزین بعدی ارائه کند. نرم افزار حسابداری محک نیز با در نظر گرفتن تمام نیازهای کسب‌وکارهای مختلف به طراحی و ارائه خدمات پرداخته است. شما می‌توانید با استفاده از این نرم افزار همراه با رویکرد یکپارچه به مدیریت بهینه حساب‌های خود بپردازید و با اخلاق حرفه‌ای اسناد را برای استفاده افراد دیگر ذخیره کنید .

منبع: accountingweb

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

ثمین اسدیان
ثمین اسدیان
تولید کننده محتوا هستم و تمام تلاشم بر این است که با ارائه محتوای مفید و ارزشمند، تجربه خوبی از بازدید سایت برایتان رقم بزنم.
مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه مالیات بر درآمد اتفاقی یکی از انواع مالیات‌های مستقیم است که به درآمدهای غیر منتظره و غیر شغلی اشخاص حقیقی و حقوقی تعلق می‌گیرد. این نوع درآمدها در مقابل درآمدهای مستمر مانند حقوق و دستمزد قرار دارند. هرگاه شخص حقیقی

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد چیست؟ انواع مالیات بر درآمد

مالیات بر درآمد چیست؟ انواع مالیات بر درآمد

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد نوعی مالیات مستقیم است که توسط دولت بر درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی اعمال می‌شود. این نوع مالیات دارای انواع مختلفی است که در ادامه مطلب به آن خواهیم پرداخت. نرخ مالیات بر درآمد بر اساس درآمد

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد املاک و مستغلات چیست؟

مالیات بر درآمد املاک و مستغلات چیست؟

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد املاک یکی از مباحث مالیاتی مهم و تخصصی است. فرقی نمی‌کند امسال یا چند سال دیگر، قوانین مالیات بر درآمد املاک اغلب، در راس مهم‌ترین انواع مالیات بر درآمد قرار دارد. شاید گره خوردن قوانین مالیات املاک

اطلاعات بیشتر

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری