جستجو
Close this search box.

مهارت های مورد نیاز حسابداری

نوشته شده توسط تیم تولید محتوا محک
زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه

آیا نمی‌دانید برای حسابداری چه مهارت هایی مورد نیاز است؟

ما در این مقاله به دنبال شناسایی مهارت های ضروری در این زمینه هستیم. برای موفقیت در هر شغلی نیاز به یادگیری مهارت های اساسی و مورد نیاز در آن حوزه است.

فهرست مطالب

حسابداران اطلاعات مالی را برای سازمان ها جمع آوری، سازماندهی و پیگیری می‌کنند. آنها گزارش های مالی مربوط به درآمد، هزینه ها، دارایی ها و بدهی ها را برای استفاده داخلی توسط کارمندان و برای تأمین نیازهای دولت، سهامداران و سایر نهادهای خارجی تهیه می‌کنند. با این حال، مهارت های مورد نیاز حسابداری با توجه به عنوان شغلی، متفاوت است. به عنوان مثال، حسابداران رسمی (CPA) در فرم های مالیاتی، اظهارنامه ها و سایر اشکال اسناد مالی تخصص دارند. این شغل به دقت، مهارت های تحلیلی و اصول اخلاقی نیاز دارد.

حسابداران با عناوین شغلی دیگر، متناسب با دانش و سطح حرفه ای بودن باید از این مهارت ها بهره‌مند شوند. به عنوان مثال، حسابداران خصوصی باید درک درستی از بودجه و قوانین مالی شرکت ها داشته باشند، در حالی که حسابداران دولت باید نکات دقیق مقررات دولتی، کشوری و محلی را برای گزارشات مالی درک کنند و در آن مهارت داشته باشند.

فایل صوتی مقاله را در زیر می توانید گوش دهید.

صرف نظر از سمت های شغلی متفاوت در این حوزه، کلیه حسابداران باید داده های پیچیده مالی را بررسی و تفسیر کرده و سپس یافته های خود را به روشی واضح و مختصر به مشتریان منتقل کنند. این شغل همچنین به مهارت های تعامل و همکاری قوی نیاز دارد. زیرا بسیاری از حسابداران در تیم های مختلف کار می‌کنند و به طور منظم با مشتریان جلسات برگزار می‌کنند.

مهارت های مورد نیاز حسابداری

مهارت های مورد نیاز حسابداری

در ادامه مقاله سعی می‌کنیم یازده مورد از مهارت های مورد نیاز حسابداری را به طور مختصر بررسی کنیم. با ما همراه باشید.

1. مهارت های تحلیلی مورد نیاز حسابداری

پایه و اساس هر سمت شغلی در حسابداری، مهارت تفکر به صورت تحلیلی است. مهارت های تحلیلی می‌تواند از مهارت شما در ریاضیات گرفته تا توانایی شما در خواندن ترازنامه باشد. از طرف دیگر مهارت در دانش ریاضی یک امر ضروری است. زیرا شما به صورت روزانه باید قادر باشید نه تنها داده های ریاضی را تجزیه و تحلیل کنید، بلکه برای متعادل سازی هزینه و درآمد، تولید صورت های مالی، پرداخت هزینه ها و حساب کردن درآمد، محاسبات لازم را انجام دهید. برخی از حسابداران در قانون مالیات تخصص دارند، بنابراین شما باید نه تنها قوانین پیچیده مالیات را تفسیر کنید بلکه باید آن ها را براساس صورت های مالی شرکت به درستی اجرا کنید.

[aparat id=”zNxAe”]

2.مهارت های مورد نیاز رایانه ای و نرم افزار های حسابداری

در گذشته، تنها وسیله و ابزار کمکی حسابداران، ماشین حساب بود. اما اکنون اینگونه نیست. حسابداران باید تسلط بالایی بر نرم افزارهای مالی و دفتری داشته باشند. این نرم افزارها برای تکمیل گزارش های زیادی که حسابداران باید تهیه کنند، ضروری است.

امروزه وسیله اصلی حسابداران کامپیوتر است، برای تجزیه و تحلیل صفحات اکسل یا پایگاه های داده از نرم افزارهای ویژه استفاده می‌کنند. حسابداران برای اینکه کارهای خود را به خوبی انجام دهند، باید در استفاده از رایانه از مهارت کافی برخوردار باشند.

اگر یک حسابدار بداند چگونه از رایانه و برنامه های مختلف نرم افزاری استفاده کند، قادر خواهد بود مهارت های جدید را با آسودگی بیشتری یاد بگیرد. مهارت های رایانه ای، می‌تواند از ایجاد صفحه اکسل تا رسم نمودار دایره ای و نمودار میله ای برای نشان دادن سود سالانه، صورت سود و زیان و سایر اطلاعات مالی شرکت باشد.

مهارت مدیریت داده ها

3. مهارت مدیریت داده ها

نحوه مدیریت داده ها توسط حسابداران، به اندازه محاسبه داده ها مهم است. به عنوان یک حسابدار، شما نه تنها باید داده ها را جمع آوری کنید بلکه معنی داده ها را نیز باید تفسیر کنید. به عنوان مثال، هنگامی که در مورد درآمد سه ماهه یک شرکت گزارش می‌دهید، به عنوان یک حسابدار لازم است که ارقام را در دوره های تاریخی متفاوت بررسی کنید.

مثلا ممکن است گزارش دهید که درآمد در سه دوره زمانی آخر کاهش یافته است. دقت در تهیه گزارش نیز بسیار مهم است. یک گزارش نادرست با داده هایی که نادرست ترکیب شده اند می تواند منجر به فرضیات نادرست، چه منفی و چه مثبت شود. مهارت در تلفیق داده ها هنگام پیش بینی رشد یا کاهش درآمد در آینده و هنگام توسعه بودجه های آتی، مهم است.

4.مهارت های ارتباطی مورد نیاز حسابداری

هنگام بررسی مهارت های مورد نیاز حسابداری، مهارت برقراری ارتباط و همکاری اغلب در بالای لیست قرار می‌گیرد. مهارت های ارتباطی می‌توانند بسیار ارزشمند باشند. حسابداران اغلب در تیم های مختلف به بررسی بودجه، گزارش های مالی و گزارش های سالانه می‌پردازند. بنابراین توانایی انتقال یافته ها، چه به صورت کلامی یا از طریق بیان کتبی، به اعضای تیم و مخاطبان عام، بسیار ضروری است. بدون ارائه توضیحات خوب در مورد یافته ها، داده ها به صورت اطلاعات خام باقی می‌مانند.

بستن سال مالی در نرم افزار محک
بستن سال مالی در نرم افزار محک

5.مهارت ارتباط با سایر بخش ها

حسابداران نه تنها در تمام طول روز با اعداد و صفحات اکسل سر و کار دارند، بلکه باید این اطلاعات را تحلیل کرده و به دیگران منتقل کنند. حسابداران یک سازمان یا کسانی که برای حسابداری در یک سازمان استخدام شده اند، باید گزارشات و نتیجه کار خود را به گروه های مختلف سازمان ارائه دهند. به این معنی که یک حسابدار باید بداند چگونه اصول حسابداری را با استفاده از زبان مشترک بیان کند.

مهارت در پردازش اطلاعات

6. مهارت مورد نیاز حسابداری در پردازش اطلاعات

یک ضرب المثل قدیمی می گوید: “حسابداری زبان تجارت است.” یک حسابدار باید مقادیر زیادی از اطلاعات تجارت را تجزیه و تحلیل کند و سپس اطلاعات را به قالبی سازمان یافته و یکنواخت تبدیل کند. بعضی اوقات حسابداران باید صحت عملکرد حسابداران دیگر را بررسی کنند، یا باید یک سیستم حسابداری را دوباره طراحی کنند. مهارت توانایی مقابله با مقادیر زیادی از اطلاعات و استخراج حقایق مورد نیاز یکی دیگر از مهارت های ضروری در حسابداری است.

7. مهارت همکاری با دیگران

بسیاری از مشاغل مستلزم کارمندی است که با افراد دیگر در داخل و خارج از سازمان ارتباط برقرار کنند. حسابداران نیز باید با سایر حسابداران و همچنین کارگران در سمت های دیگر سازمان همکاری کنند. توانایی همکاری با دیگران از عوامل موفقیت در حرفه است.

8. دانش حسابداری

بدیهی است که توانایی خواندن صورت های مالی و به کارگیری اطلاعات مندرج در آن و همچنین تهیه اظهارنامه مالیاتی و به طور کلی دانش حسابداری نیز از مهارت های ضروری است. مدیریت یک سازمان بر اساس اطلاعات مالی تصمیم های مهمی می‌گیرد. تخصص فنی در زمینه حسابداری می تواند ابعاد مالی یک سازمان را بررسی کند.

نرم افزار حسابداری محک | مهارت های مورد نیاز حسابداری

9. تسلط به نرم افزارهای حسابداری

بیشتر کار یک حسابدار شامل کار با نرم افزارهای حسابداری می‌شود. یک حسابدار باید استفاده از نرم افزارهای رایج صفحه گسترده و نرم افزار تطبیق حساب‌ها را بداند. انواع دیگر نرم افزارهایی که یک حسابدار عمومی باید در آنها تخصص داشته باشد شامل گزارش پایگاه داده، گزارشگری مالی و تجزیه و تحلیل گزارشات و صورتهای مالی، انطباق و مدیریت پروژه است.

اگر در حال تهیه اظهارنامه مالیاتی هستید، به دانش کامل نرم افزار مالیاتی نیاز دارید. حتی اگر در حال تهیه اظهارنامه مالیاتی نیستید، احتمالاً اطلاعات مالی و اسنادی را برای کسانی که این کار را انجام می دهند تهیه می‌کنید. بنابراین، داشتن دانش کاری در مورد نرم افزار مالیاتی می‌تواند به شما کمک کند تا از یک حسابدار معمولی متمایز شوید.

10. آگاهی از رویه های عمومی تجارت

دانش حسابداری را می‌توان با رشته هایی مثل مدیریت کسب و کار ادغام کرد و مهارت‌های ارزشمندی کسب نمود. به عنوان یک حسابدار باید با همکاران خود در سایر بخش‌ها و حتی مشتریان مختلف در ارتباط باشید. مهارت‌هایی مثل مدیریت کسب و کار شما را قادر می‌سازد تا نیازهای مالی همکاران و مشتریان خود بهتر درک کنید و کمک‌های موثرتر و مفیدتری در زمینه حسابداری به آن‌ها ارائه دهید.

11. مهارت های تفکر انتقادی

تفکر انتقادی خوب یعنی دیدن تصویر بزرگ با کوچکترین جزئیات! در نظر گرفتن یک مشکل یا موضوع از همه جهات به شما این امکان را می‌دهد تا روش‌های حسابداری را برای اطلاعات مالی جدید و قدیمی به کار ببرید تا مشکلات را شناسایی کنید و راه‌حل‌هایی را در چارچوب استانداردهای اخلاقی ارائه کنید. کارفرمایان می‌خواهند بدانند که می‌توانند روی شما به‌عنوان یک متفکر و محقق مستقل حساب کنند تا گزینه‌های مختلف را برای حل یک مشکل بررسی کنید و از استدلال قیاسی برای رویارویی با موانع استفاده کنید.

سخن آخر

در مقاله ” مهارت های مورد نیاز حسابداری” با بیان مهارت های ضروری برای یک حسابدار، متوجه شدیم که برای کسب بسیاری از مهارت های فوق، تجربه در هنگام کار بهترین روش برای یادگیری است. بنابراین یکی از راه های کسب این تجربه، کار در موقعیت های حسابداری و مالی به صورت آزمایشی و کارآموزی است و همانطور که برای رشد شغلی خود تلاش می‌کنید، همیشه به دنبال فرصت هایی برای کسب آموزش باشید تا تبدیل به عضو ارزشمند تیم شوید.

منبع: https://www.ottawa.edu/

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

تیم تولید محتوا محک
تیم تولید محتوا محک
مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

زمان مطالعه این مقاله: 6 دقیقه اینترنت یکی از بزرگترین انقلاب‌های دنیای امروز است که تاثیر گسترده‌ای بر زندگی، کار و تجارت انسان‌ها داشته. امروزه بسیاری از افراد، از اینترنت برای خرید و فروش محصولات و خدمات استفاده می‌کنند و این روند رو به افزایش است.

اطلاعات بیشتر
لیست مواد غذایی سوپرمارکت

لیست مواد غذایی سوپرمارکت

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه لیست مواد غذایی سوپرمارکت یکی از موضوعات مهم در حوزه تغذیه است؛ این لیست به افراد کمک می‌کند تا با دقت بهتری مواد غذایی خود را انتخاب کنند. لیست مواد غذایی سوپرمارکت، علاوه بر اینکه شامل اطلاعات مرتبط با نوع

اطلاعات بیشتر
بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه بخش بندی بازار یا همان تقسیم بندی بازار (Market Segmentation) یکی از فعالیت‌های حیاتی در بازاریابی است که به تأثیرگذاری بیشتر کمپین‌های بازاریابی کمک می‌کند. با بخش بندی بازار، می‌توانید مشتریان هدف را دسته‌بندی کنید و استراتژی‌های فروش، بازاریابی و

اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری