جستجو
Close this search box.

روندهای جدید خدمات حسابداری و مالی

نوشته شده توسط محمد باقریان
زمان مطالعه این مقاله: 6 دقیقه

مقدمه

فهرست مطالب

با توجه به اهمیت حسابداری در تصمیم گیری های مدیریتی و سرنوشت کسب و کارها، باید از آخرین روندهای خدمات حسابداری و مالی مطلع شویم. این روندها هر ساله ممکن است تغییراتی را به همراه داشته باشد، زیرا هر روزه انسان‌ها به موارد جدیدی برخورد می کنند و راه حل‌های بهتری پیدا می کنند. بنابراین مطالعه و بررسی مداوام آن‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است.

در این مقاله 10 مورد از روندهای جدید خدمات حسابداری و مالی بیان شده است. انجام تمامی این روندها برای شما ممکن است امکان پذیر نباشد، اما شما با توجه به سیاست‌های خود می‌توانید از بهترین گزینه استفاده کنید.

استفاده از این روندها می‌تواند به شما در خدمات حسابداری و مالی حتی مدیریتی کمک شایانی کند.

می‌توانید فایل صوتی مقاله «خدمات حسابداری و مالی» را گوش کنید.

در ادامه مقاله روندهای جدید خدمات حسابداری و مالی بیان‌شده است:

راه‌حل‌های حسابداری مبتنی بر فضای ابری خدمات حسابداری و مالی

1. راه‌حل‌های حسابداری مبتنی بر فضای ابری

خدمات مالی و حسابداری زمانی بهتر انجام می‌شوند که به جای انسان توسط نرم افزار انجام شوند. مطمئناً داشتن یک حسابدار واقعی در حالت آماده به کار عالی و ضروری است، اما بخش عمده‌ای از امور باید توسط نرم افزار انجام شود. فناوری مبتنی بر فضای ابری در سال‌های آتی در دنیای تجارت قوت بیشتری خواهد گرفت. استفاده از منابع اشتراکی، ازجمله در نرم‌افزارهای حسابداری که روی سرورها اجرا می‌شوند، امکان دسترسی به اطلاعات مالی در فضای ابری را فراهم می‌کنند. این امر سبب شده تا داده‌های حسابداری و مالی راحت‌تر در دسترس قرار بگیرند و روند آن نیز بهینه شود.

حسابداری مبتنی بر فضای ابری به ایجاد و کنترل بودجه، تصمیم گیری های عمده برای خرید و همچنین پیگیری هزینه ها کمک می کند. بدون حسابداری، کسب و کار شما همیشه زمانی که صحبت از رشد به میان می‌آید کمی با کمبود مواجه می‌شود.

حسابداری ابری می‌تواند بار زیادی را از روی دوش شما بردارد. با استفاده از راه حل حسابداری مبتنی بر ابر، می‌توانید:

  • در هزینه ها و در بلندمدت صرفه جویی کنید
  • از هر دستگاهی به نرم افزار حسابداری دسترسی داشته باشید، زیرا آنلاین است
  • از امنیت بیشتری برخوردار شوید

2. خودکارسازی عملکرد حسابداری

خودکارسازی یا اتوماسیون در حسابداری یکی از روندهای جدید خدمات حسابداری و مالی است که با پیشرفت نرم‌افزارها و فناوری‌ها تقویت می‌شود. در حال حاضر، انجام امور حسابداری و مالی تا حد زیادی بدون دخالت انسان‌ها قابل اجرا هستند. نرم افزارهای حسابداری به سازمان‌ها این امکان را می‌دهند تا ورودی داده کمتری داشته باشند و این امر به استفاده بهینه از سرمایه و مدیریت بهتر منابع ختم می‌شود. اتوماسیون حسابداری دستی‌ترین عناصر روز کاری حسابدار را می‌گیرد و آنها را به صورت خودکار و اغلب فورا انجام می‌دهد. نرم افزارهای حسابداری اعداد و ردیابی تراکنش‌ها را برای شما انجام می‌دهند.

نرم افزارهای حسابداری امروزی پتانسیل کامل حسابداران و تیم های مالی را فعال می‌کنند. اکنون حسابداران می‌توانند به راحتی بسیاری از کارهای آهسته و خسته کننده‌ای که اغلب مجبور به تحمل آن هستند به نرم افزارها بسپارند و خود به امور مهم‌تری رسیدگی کنند. با وجود داده‌های دقیق و به‌روز و اهمیت این داده‌ها در رشد کسب وکار، حسابداران می‌توانند شرکای تجاری قابل اعتماد و تأثیرگذاری باشند که هر شرکت و کسب و کاری به آن‌ها نیاز دارد.

روندهای جدید خدمات حسابداری و مالی | برون سپاری

3. برون‌سپاری

برای مشاغل و کسب و کارهای مختلف، برون‌سپاری حسابداری به آن‌ها این امکان را می‌دهد تا روی کسب‌وکار یا تجارت اصلی خود تمرکز کنند و از منابع خود بهتر استفاده کنند. چنین روشی محدود به شرکت‌ها یا کسب‌وکارهای کوچک و متوسط نیست؛ حتی شرکت‌های بزرگ نیز می‌توانند خدمات حسابداری و مالی را برون‌سپاری کنند.

یکی دیگر از روش‌های برون‌سپاری، برون‌سپاری عملکرد حسابداری به شرکت دیگری است. آن شرکت عملیات‌های حسابداری شما را مدیریت کرده و گاها راه‌حل‌های نرم‌افزاری پیشنهاد می‌دهد.

برون‌سپاری به شرکت‌ها امکان دسترسی به حسابداران باتجربه و واجد شرایط را می‌دهد و کیفیت و خدمات قابل‌سنجش را تضمین می‌کند.

4. ادغام حسابداری با عملیات

سیستم حسابداری یکپارچه نوعی نرم افزار است که عملکردهای عمده حسابداری و مالی را در یک برنامه کاربردی ترکیب می‌کند. جایگزینی چندین سیستم یا برنامه مجزا، نیاز به دفاتر یا سوابق جداگانه برای سفارش، هزینه یابی و سایر اهداف حسابداری و مدیریت را از بین می‌برد. ادغام این ویژگی‌ها به استانداردسازی رویه‌ها برای ثبت معاملات و انتشار اطلاعات مالی کمک می‌کند و فعالیت‌های گزارش‌دهی حوزه‌های عملکردی مختلف شرکت‌ها مانند پایانه‌های فروش، دفاتر اداری و سیستم مدیریت انبار و موجودی را به هم متصل می‌کند.

با کمک نرم‌افزارهای حسابداری این امکان وجود دارد که کلیه عملیات حسابداری را با قسمت‌های مختلف کسب و کار ادغام کنید. این امر موجب مدیریت بهتر معاملات و تجارت می‌شود. به‌عنوان‌مثال، عملیات و عملکردهای حسابداری می‌تواند به‌طور مداوم توسط واحد فروش به‌روز شود. خودکارسازی عملیات‌های هرروزه حسابداری نیز موجب صرفه‌جویی در وقت می‌شود.

یکی از مزایای کلیدی سیستم حسابداری یکپارچه این است که اطلاعات یک بار وارد شده و با سایر واحدها از جمله دفتر کل به اشتراک گذاشته می‌شود. یک پایگاه اطلاعاتی مورد استفاده قرار می‌گیرد و توسط همه برنامه ها قابل دسترسی است. عدم نیاز به وارد کردن مجدد داده ها از یک سیستم به سیستم دیگر، احتمال خطای انسانی را کاهش می‌دهد و نیاز به تطبیق دفترهای مختلف و عملکردها را که به طور خودکار و در زمان واقعی به روز می‌شوند را از بین می‌برد.

5. شفافیت در حسابداری

شفافیت در حسابداری همیشه دارای اهمیت بوده است. گزارش های حسابداری باید شفاف باشد تا سرمایه گذاران بتوانند به راحتی جزئیات مالی شرکت را درک کنند. سرمایه گذاران امروزی انتظار دارند که ببینند یک شرکت دقیقاً چگونه دارایی‌ها، درآمدها و بدهی‌های خود را تنها با چند کلیک مدیریت می‌کند. آن‌ها همچنین می‌توانند بدون وقفه نحوه عملکرد سرمایه‌گذاری‌هایشان را تماشا کنند و عملکرد کلی شرکت را ارزیابی کنند.

از سوی دیگر، نظارت مقام‌های بالاتر شرکت مانند روسا و مدیران، تأثیر بیشتری بر با اهمیت‌تر شدن این حوزه داشته است. در پی بسیاری از بی‌نظمی‌ها و رسوایی‌ها در حسابداری، ایجاد اعتماد و اعتبار امری ضروری است.

خدمات حسابداری و مالی تجزیه‌ و تحلیل داده‌های مالی

6. تجزیه‌ و تحلیل داده‌های مالی

اطلاعات کلید اصلی برای تصمیم‌گیری در مورد مسائل مالی هستند. پیشرفته‌تر کردن مراکز داده (Data Base)، بهینه‌سازی آن و استفاده از نرم‌افزارهای پیشرفته در عصر کلان داده‌ها و استخراج داده‌ها برای تصمیم‌گیری‌های مدیریتی بسیار مهم هستند. تجزیه و تحلیل مالی شامل استفاده از داده های مالی برای ارزیابی عملکرد یک شرکت و ارائه توصیه هایی در مورد چگونگی بهبود آن در آینده است. تحلیلگران مالی در درجه اول کار خود را در اکسل انجام می‌دهند و از یک صفحه گسترده برای تجزیه و تحلیل داده های تاریخی و پیش بینی نحوه عملکرد شرکت در آینده استفاده می‌کنند.

اطلاعات حاصل از امور حسابداری همواره یکی از مؤلفه‌های مهم در تصمیم‌گیری‌های مدیریتی در کسب‌وکارها است. تمرکز بر تجزیه‌ و تحلیل داده‌های جزئی حسابداری و اطلاعات مالی در حال تبدیل‌شدن به یکی از روندهای جدید خدمات حسابداری و مالی است.

این تجزیه‌ و تحلیل‌ها باید با دقت تمام صورت گیرد تا اشتباهی در آن‌ها رخ ندهد.

7. استفاده از شبکه‌های اجتماعی

این روزها شبکه‌های اجتماعی محبوبیت زیادی دارند و کمتر کسی پیدا می‌شود که از آن‌ها استفاده نکند. تمامی وقایع و تحولات را می‌توانید به‌صورت لحظه‌ای در شبکه‌های اجتماعی دریافت و دنبال کنید. همچنین محل خوبی برای ارتباط با دیگر افراد است. زیرا تعامل در شبکه‌های اجتماعی راحت‌تر از تعامل در دنیای واقعی است.

اگر از شبکه‌های اجتماعی استفاده نمی‌کنید یا فعالیت‌تان کم است،همین حالا باید شروع کنید. استفاده از رسانه های اجتماعی در صنایع مختلف به بهبود آگاهی از برند، افزایش فروش و افزایش ترافیک وب سایت کمک می‌کند. برای حسابداران، این ابزار به سرعت در حال تبدیل شدن به ابزاری قدرتمند برای برندسازی و فروش است که در معرض دید آنها قرار می‌گیرد، تخصص آن‌ها را نشان می‌دهد و فرصت‌های زیادی برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد صنعت و حوزه فعالیت آن‌ها فراهم می‌کند.

با این حساب، متخصصان حسابداری و امور مالی می‌توانند از شبکه‌های اجتماعی برای برقراری ارتباط و تعامل با همکاران و مشتریان خود استفاده کنند و در مورد آخرین تحولات تجاری، سیاسی و حسابداری که ممکن است بر کار آن‌ها تأثیر بگذارد باخبر شوند.

8. تغییر در استانداردهای حسابداری

استانداردهای حسابداری به‌طور مداوم موردبازنگری و به‌روزرسانی قرار می‌گیرند تا بتوانند کیفیت را بالاتر ببرند.

استاندارد حسابداری چیست؟

هیچ ابهامی در رابطه با ارقام و اصطلاحات مندرج در صورت‌های مالی نباید وجود داشته باشد. در سال‌های اخیر به دلیل رشد شرکت‌های چندملیتی، برای جلوگیری از سردرگمی در رابطه با وضعیت مالی و نتایج عملیاتی، به استانداردهای بین‌المللی خاصی نیاز است.

بنابراین اصولی که در این زمینه تدوین‌شده و مورد تأیید نهادهای تخصصی است، به‌عنوان “استانداردهای حسابداری” شناخته می‌شود. عملاً، به ما کمک می‌کند تا پیشرفت یک شرکت را پس از مقایسه عملکرد واقعی با استاندارد ارزیابی کنیم.

به‌طور خلاصه استاندارد حسابداری به‌عنوان اصول و قواعد حسابداری تعریف‌شده است که باید در تهیه صورت‌های مالی به‌صورت یکنواخت برای اقدامات مختلف حسابداری رعایت شود و همین معنی را برای گروه‌های ذی‌نفع آشکار کند؛ بنابراین استانداردها به‌عنوان راهنمایی برای حسابداران در نظر گرفته می‌شود.

اصول حسابداری

اصول حسابداری قوانینی هستند که یک سازمان هنگام گزارش اطلاعات مالی از آنها پیروی می کند. تعدادی از اصول اساسی حسابداری به واسطه استفاده مداوم و رایج ایجاد شده‌اند. اصول ابتدایی حسابداری مبنایی را تشکیل می‌دهند که مجموعه کامل استانداردهای حسابداری بر اساس آن‌ها شکل می‌گیرند.

عملاً به‌منظور جلوگیری از واریانس بین اصول حسابداری و روش حسابداری و همچنین یافتن یکنواختی بین اصول اساسی حسابداری، ما بر حفظ استانداردهای حسابداری که توسط IASC یا IAS(استاندارد حسابداری هند) تنظیم‌شده است، تأکید می‌کنیم.

بر اساس گفته بعضی از افراد مانند یورستون، اسمیت و برون (Yorston،Smyth و Brown) استاندارد هدف یا عملکردی است برای آنچه در یک وضعیت خاص مناسب است. برخی از افراد دیگر نیز هستند که ترجیح می‌دهند به‌جای “استانداردهای حسابداری” از “اصول حسابداری ” استفاده کنند.

بسیاری از استانداردهای حسابداری قبل از ظهور شبکه‌های اجتماعی و تبلیغات دیجیتالی تدوین‌شده است. این موارد جدید تأثیر به سزایی در حسابداری دارند. متخصصان حسابداری باید به‌روز باشند و از آخرین تحولات مطلع باشند.

9. حسابداری فعال

تصور کنید معامله‌ای را درگذشته انجام داده‌اید و آن را ثبت کرده‌اید. حال اعداد و ارقام آن تغییر پیدا می‌کند. برای جبران این خطا باید منابع قابل‌توجهی را صرف کنید. اما راه حل بهتری نیز وجود دارد. عملکردهای حسابداری به‌طور ذاتی واکنش‌پذیر هستند.

با توجه به عوامل متعدد از جلمه تحول مدل‌های کسب‌وکار، مقررات، افزایش نقش حسابداری در تصمیم‌گیری‌های تجاری، عملکردهای حسابداری باید نقش پیشگیرانه‌تری را ایفا کنند.
این امر به کسب‌وکارها اجازه می‌دهد تا بدون نیاز به خرج کردن منابع قابل‌توجه برای رفع خطاهای حسابداری یا درک ابتکارات جدید تجاری، مشکل را به‌خوبی حل کنند.

10. حسابداری از راه دور

با ظهور رایانش‌های ابری، شیوع و پذیرش اسناد الکترونیکی به‌جای کوپن‌های کاغذی، برگ خریدها یا رسیدهای دیجیتالی به‌جای رسیدهای کاغذی، حسابداران اکنون می‌توانند از راه دور به وظایف خود عمل کنند و خدمات حسابداری و مالی ارائه نمایند. در حال حاضر ابزارهای کار گروهی (Team Working) زیادی برای تقویت همکاری از راه دور وجود دارد. اما نکات منفی درباره این نرم‌افزارها این است که اکثراً برای ایران تحریم هستند، یا برای استفاده از امکانات آن‌ها باید مبلغی را بپردازیم. همچنین دسترسی به اینترنت از ملزومات آن است.

11. بلاکچین

صنعت حسابداری نیاز به درک بیشتر فناوری بلاک چین دارد. بلاک چین در حال حاضر با کاهش هزینه‌های تطبیق و نگهداری دفاتر، حوزه حسابداری را متحول کرده است. همچنین دقت مورد نیاز را از نظر مالکیت و سابقه دارایی ها فراهم می‌کند. با استفاده از فناوری بلاک چین، حسابداران نگاه عمیق‌تری نسبت به تعهدات و منابع موجود سازمان خود به دست می‌آورند. بنابراین، جای تعجب نیست که تعداد قابل توجهی کیف پول بلاک چین ماهانه ایجاد می‌شود که بخشی از آن متعلق به شرکت ها است. در واقع، طبق داده‌های منتشر شده توسط Statista در سال 2020، تخمین زده می‌شود که شرکت‌ها در ایالات متحده تا پایان سال 2022 1.1 میلیارد دلار برای فناوری‌های بلاک چین هزینه کنند.

چرا باید با روندهای جدید خدمات حسابداری و مالی آشنا بود؟

چرا باید با روندهای جدید خدمات حسابداری و مالی آشنا بود؟

مانند هر بخش تجاری دیگری، حرفه حسابداری نیز به سرعت در حال تغییر است. برخی از این تغییرات واکنشی به فناوری های نوظهور هستند. فناوری به طور مداوم در حال تغییر هسته اصلی بسیاری از روندهای حسابداری است.

در یک محیط شغلی در حال تغییر، توجه به روندهای جدید خدمات حسابداری و مالی کمک شایانی به موفقیت کسب و کار خواهد کرد. فضای تجارت در سطح جهانی مداوم در حال تغییر و تحول است. در چنین فضایی، تغییر لازمه رشد و موفقیت است و سازمان‌ها و شرکت‌هایی که به فکر تغییر الگوی تجاری و فرایندهای کسب و کار خود هستند باید از آخرین و جدیدترین رویکردهای خدمات حسابداری و مالی آگاه باشند.

منبع:

https://bluebackglobal.com/ten-accounting-trends-every-business-should-follow-2019/

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

محمد باقریان
محمد باقریان
باقریان هستم از سال 1386 در حوزه تجارت الکترونیک و طراحی سایت و تولید محتوا فعالیت خودم را با مدیریت چند وب سایت آموزشی شروع کردم، اکنون به صورت تخصصی در زمینه دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنم ، اوقات فراغتم را بیشتر با ورزش و مطالعه سپری می‌کنم.
مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

زمان مطالعه این مقاله: 6 دقیقه اینترنت یکی از بزرگترین انقلاب‌های دنیای امروز است که تاثیر گسترده‌ای بر زندگی، کار و تجارت انسان‌ها داشته است. امروزه بسیاری از افراد از اینترنت برای خرید و فروش محصولات و خدمات استفاده می‌کنند و این روند رو به افزایش

اطلاعات بیشتر
لیست مواد غذایی سوپرمارکت

لیست مواد غذایی سوپرمارکت

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه لیست مواد غذایی سوپرمارکت یکی از موضوعات مهم در حوزه تغذیه است؛ این لیست به افراد کمک می‌کند تا با دقت بهتری مواد غذایی خود را انتخاب کنند. لیست مواد غذایی سوپرمارکت، علاوه بر اینکه شامل اطلاعات مرتبط با نوع

اطلاعات بیشتر
بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه بخش بندی بازار یا همان تقسیم بندی بازار (Market Segmentation) یکی از فعالیت‌های حیاتی در بازاریابی است که به تأثیرگذاری بیشتر کمپین‌های بازاریابی کمک می‌کند. با بخش بندی بازار، می‌توانید مشتریان هدف را دسته‌بندی کنید و استراتژی‌های فروش، بازاریابی و

اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری