جستجو
Close this search box.

بلاکچین در حسابداری چه تاثیری دارد؟

نوشته شده توسط محمد باقریان
زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه

تکنولوژی بلاکچین در چندین سال اخیر نشان داده که توانایی زیر و رو کردن صنایع را دارد. تاثیر بلاکچین تنها روی حوزه مدیریت مالی و حسابداری نیست، بلکه بلاکچین می‌تواند بر روی رسانه‌ها، پروژه‌های سیاسی، ساختار اینترنت و مهم‌تر از همه تمام ساختار مالی جهان تاثیرگذار باشد. در حال حاضر، بیشتر بلاکچین را به خاطر قدرت بخشیدن به رمزارزها می‌شناسیم. اما بلاکچین فعلا در طفولیت خود به سر می‌کند. همانند بسیاری از تکنولوژی‌هایی که در این فاز قرار داشتند، همچنان درک کاملی از پتانسیل این تکنولوژی نداریم. پس نگاهی خواهیم داشت به کاربرد بلاکچین در حسابداری و درهایی که این فناوری پیچیده می‌تواند باز کند. همراه نرم افزار حسابداری محک باشید…

فهرست مطالب

آشنایی با فناوری بلاکچین

آشنایی با بلاکچین

همانطور که اشاره کردیم، بلاکچین در دوره طفولیت خود به سر می‌برد. به همین خاطر همچنان برای بسیاری، مفهومی مبهم است. این ابهام حتی برای فعالان تکنولوژی هم وجود دارد. ما با یک دروازه تازه روبرو هستیم و نمی‌دانیم که این دروازه دقیقا ما را به کجا خواهد برد.

در ساده‌ترین حالت، بلاکچین یا زنجیره بلوکی راه‌حلی برای ثبت و ذخیره داده است. این داده‌ها می‌توانند هر چیزی باشند. از پیام‌های شخصی گرفته، تا ریز تراکنش‌های بانکی می‌توانند در یک زنجیره بلوکی قرار بگیرند. بلاکچین همان میزان که می‌تواند در یک سیستم پیام‌رسانی کاربرد داشته باشد، می‌تواند در حسابداری و عملیات‌های مالی مورد استفاده قرار بگیرد. با این حال، کاربرد بلاکچین در حسابداری تا حدودی برای بسیاری مشخص است. نباید فراموش کرد که بلاکچین قدرت اصلی پشت رمزارزهایی همچون بیت‌کوین است، رمزارزی که هر روزه به ارزش آن افزوده می‌شود و یک خطر جدی برای ارز سنتی است.

بلاکچین در حسابداری

بلاکچین در حسابداری

بلاک چین یک دفتر کل دیجیتالی است که برای ثبت معاملات انجام شده بین طرف‌های مختلف در یک شبکه ایجاد شده است. این دفتر کل مبتنی بر اینترنت بوده و بین مشترکان تقسیم شده است و کلیه معاملات از زمان ایجاد آن را شامل می‌شود. تمامی مشترکان یا شرکت‌کنندگان اعم از افراد یا کسب و کارها، از یک پایگاه داده اشتراکی استفاده می‌کنند و به عنوان “نود یا گره” به بلاکچین متصل هستند و هر کدام یک نسخه همسان از دفتر کل را در اختیار دارند.

هر فقره‌ای که وارد بلاکچین شود حکم یک تراکنش را دارد که نشانگر تبادل ارزش بین شرکت‌کنندگان است (به عنوان مثال، یک دارایی دیجیتال که نشان دهنده حقوق، تعهدات یا مالکیت است). در عمل، انواع مختلفی از بلاک چین توسعه یافته و آزمایش شده است. با این حال، بیشتر بلاک چین‌ها از همین رویه و چارچوب تبعیت می‌کنند. بلاکچینی که کارکرد مناسبی داشته باشد، علیرغم عدم وجود مدیر مرکزی، تغییرناپذیر است.

تا به اینجا یک آشنایی ساده با این غول تازه دنیای تکنولوژی پیدا کردیم. بهتر است بیشتر به بلاکچین در حسابداری بپردازیم و کمی بیشتر با مبحث دیجیتالی شدن حسابداری روبرو شویم. حسابداری یکی از آن دسته فعالیت‌هایی است که تلاش کرده تا کاملا با دنیای دیجیتال تلفیق نشود. همچنان اسناد فیزیکی نبض بازار حسابداری را در دست خود دارند. دلیل محکمی هم پشت این اتفاق وجود دارد. قانون‌گذاری در زمینه حسابداری باعث شده که ساختارهایی شکل بگیرند که از جعل و دزدی جلوگیری کنند.

کاربرد و تاثیر بلاکچین در حسابداری

بلاکچین در حسابداری یک انقلاب تازه برپا خواهد کرد. این تکنولوژی به خاطر امنیت و سرعت خود می‌تواند در آینده نزدیک تبدیل به انتخاب اصلی شرکت‌های حسابداری و واحدهای حسابداری باشد. متخصصین می‌توانند با استفاده از بلاکچین روند بازرسی اسناد و حساب‌ها را سرعت بیشتری ببخشند و نگرانی خود نسبت به امنیت داده را کنار بگذارند. با جزئیات بیشتر به نمونه‌هایی از کاربرد بلاکچین در حسابداری می‌پردازیم.

کاهش جعل و خرابکاری

یکی از اصلی‌ترین مزایای استفاده از بلاکچین در حسابداری کاهش جعل اسناد و تخریب اسناد است. باید بارها اشاره کرد که امنیت بلاکچین به خاطر ساختار ضدمرکزی بودن آن بسیار بالااست. افرادی که قصد خرابکاری و جعل اسناد را دارند، به هیچ‌وجه تکنولوژی و توانایی نفوذ به یک ساختار بلاکچین را ندارند. اگر یک نفر سعی کند که بر روی یک بلوک اطلاعات تغییراتی ایجاد کند، این تغییرات بر روی تمامی بلوک‌ها اعمال خواهد شد. حافظه چنین تغییراتی باقی می‌ماند و به راحتی قابل ردیابی است.

کاهش حسابرسی

به خاطر قابلیت‌های اتوماسیون و همچنین قراردادهای هوشمند، روند حسابرسی به مراتب کاهش زمانی خواهد داشت. حسابداران مجبور نیستند که ساعت‌ها و روزها به حسابرسی مشغول باشند. این مسئله حتی در اندازه دولتی هم می‌تواند تاثیرگذار باشد و هزینه کمتری صرف حسابرسی شود.

پیروی بهتر از قوانین

وقوع  و رخ دادن خطا در جمع‌آوری و تدوین اسناد اتفاق دور از ذهنی نیست. ممکن است تیم حسابداری شما، تیمی کاملا حرفه‌‌ای باشد. اما احتمال این وجود دارد که عملیات مالی شما جایی با مشکل مواجه شود. مسئولین حسابداری توانایی بررسی دقیق اسناد را نداشته باشند و بدون پیش‌بینی، اسناد شما با قوانین وضع شده همخوانی نداشته باشد. یک کاربرد بلاکچین در حسابداری پیشگیری از وقوع چنین اتفاقی است.

کاهش هزینه و افزایش بهره وری

با ورود بلاکچین به حسابداری می‌توان انتظار داشت که تیم‌های حسابداری کوچک‌تر از امروز شوند. این به معنای کاهش هزینه پرسنل و افزایش درآمدزایی شرکت است. اگر پرسنل را کاهش ندهید، مطمئنا می‌توانید انتظار افزایش بهره‌وری را داشته باشید.

تولد قراردادهای هوشمند

به وجود آمدن قرارداد هوشمند یکی از جذاب‌ترین قابلیت‌ها و کاربردهای بلاکچین در حسابداری است. به قرارداد هوشمند (Smart Contract) به چشم یک برنامه نوشته شده و تنظیم شده نگاه کنید. وقتی یک محصول به شرکت شما تحویل داده می‌شود، شما باید هزینه آن را پرداخت کنید. عموما حداقل یک یا دو نفر از پرسنل شما درگیر چنین وظایفی خواهد بود. قرارداد هوشمند می‌تواند طبق شرایطی که شما برای آن مشخص کرده‌اید این وظایف را کاهش دهد. هر بار که شرایط برآورده شد، قرارداد هوشمند هزینه را پرداخت یا دریافت خواهد کرد.

چه استراتژی را باید دنبال کرد؟

چه استراتژی را باید دنبال کرد؟

حالا به سوال اصلی می‌رسیم. با ظهور بلاکچین در حسابداری و رشد روزافزون آن، وظیفه شما به عنوان متخصصین مشغول در این حرفه چیست؟ آیا بهتر است که با این تکنولوژی تازه مقابله کنیم، یا اینکه به استقبال آن برویم؟ تجربه ثابت کرده که نمی‌توان از پیشرفت یک تکنولوژی، آن هم به این میزان تحول‌ساز مقابله کرد. بلاکچین آمده که بماند.

مطمئنا این استرس و نگرانی وجود دارد که با رشد بلاکچین در حسابداری بسیاری از متخصصین کار خود را از دست خواهند داد. طبعا این تکنولوژی تحولات گسترده‌ای را رقم خواهد زد. در برخی تجارت‌ها این تغییرات مساوی بوده با کاهش استخدام و از بین رفتن مشاغل. اما الزاما قرار نیست این اتفاق برای حسابداران هم رخ دهد.

همچنان با وجود چنین تکنولوژی‌ پیشرفته‌ای، ممکن است نیاز به اسناد فیزیکی وجود داشته باشد. تنها بار بر روی دوش این اسناد کمتر خواهد شد. بلاکچین می‌تواند جایگزین چیزی نباشد، بلکه پله‌ای برای پیشرفت حسابداران باشد. طبیعتا یک حسابدار سنتی، باید خود را با واقعیت جدید وفق دهد و وظایف تازه‌ای بر عهده بگیرد، اما این در مورد تمامی تغییرات صادق است. پس بهتر است ما هم بهتر با کاربردها و نحوه کارکرد آن آشنا شویم. بهتر است اطلاعات خود را نسبت به بلاکچین و کاربرد بلاکچین در حسابداری افزایش دهید و آماده استفاده از آن در عملیات مالی خود باشید.

منبع: deloitte

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

محمد باقریان
محمد باقریان
باقریان هستم از سال 1386 در حوزه تجارت الکترونیک و طراحی سایت و تولید محتوا فعالیت خودم را با مدیریت چند وب سایت آموزشی شروع کردم، اکنون به صورت تخصصی در زمینه دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنم ، اوقات فراغتم را بیشتر با ورزش و مطالعه سپری می‌کنم.
مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه مالیات بر درآمد اتفاقی یکی از انواع مالیات‌های مستقیم است که به درآمدهای غیر منتظره و غیر شغلی اشخاص حقیقی و حقوقی تعلق می‌گیرد. این نوع درآمدها در مقابل درآمدهای مستمر مانند حقوق و دستمزد قرار دارند. هرگاه شخص حقیقی

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد چیست؟ انواع مالیات بر درآمد

مالیات بر درآمد چیست؟ انواع مالیات بر درآمد

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد نوعی مالیات مستقیم است که توسط دولت بر درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی اعمال می‌شود. این نوع مالیات دارای انواع مختلفی است که در ادامه مطلب به آن خواهیم پرداخت. نرخ مالیات بر درآمد بر اساس درآمد

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد املاک و مستغلات چیست؟

مالیات بر درآمد املاک و مستغلات چیست؟

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد املاک یکی از مباحث مالیاتی مهم و تخصصی است. فرقی نمی‌کند امسال یا چند سال دیگر، قوانین مالیات بر درآمد املاک اغلب، در راس مهم‌ترین انواع مالیات بر درآمد قرار دارد. شاید گره خوردن قوانین مالیات املاک

اطلاعات بیشتر

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری