جستجو
Close this search box.

مشاغل مرتبط با ارزهای دیجیتال و فناوری بلاکچین

نوشته شده توسط علیرضا مهاجر تهرانی
زمان مطالعه این مقاله: 6 دقیقه

این روزها در اخبار و رسانه‌ها کلماتی مانند ارز دیجیتال، بیت کوین و بلاکچین مدام تکرار می‌شوند. به نظر شما این مفاهیم جدید چه تاثیری بر آینده شغلی و زندگی فردی ما خواهند داشت؟ ارزهای دیجیتال و فناوری بلاکچین باعث به وجود آمدن مشاغلی شده اند که نیاز به مهارت‌های خاص و جدید دارند. از علوم مهندسی گرفته تا حرفه خبرنگاری، همگی تحت تاثیر این مفاهیم و فناوری‌های جدید قرار دارند. در ادامه این مطلب از گروه نرم افزار حسابداری محک با مشاغل مرتبط با ارزهای دیجیتال و فناوری بلاکچین بیشتر آشنا می‌شویم.

فهرست مطالب

تا همین چند سال پیش، شاید تنها پول و به عبارت بهتر، ارزی که ذهن ما را مشغول می‌کرد همان پول رایجی بود که در کیف پول یا حساب بانکی خود داشتیم. اما حالا به واسطه فناوری‌های جدید، همان طور که سبک زندگی و مدل کسب و کارها در حال تغییر و تحول است، سکه‌ها و اسکناس‌ها هم رفته رفته جای خود را به ارزهای دیجیتال می‌دهند. معنی و مفهوم این مسئله این است که باید خود را برای پذیرش مفاهیم تازه و ظهور مشاغل و حرفه‌های نوظهور و متفاوت آماده کنیم.

مشاغل مرتبط با ارزهای دیجیتال | ارز دیجیتال چیست؟

ارز دیجیتال چیست؟

بنابر تعریفی که سایت Investopedia ارائه کرده، ارز دیجیتال یا رمز ارز (Cryptocurrency) «یک ارز دیجیتالی یا مجازی است که برای امنیت هر چه بیشتر از کدهای رمزنگاری شده استفاده می‌کند». اما بر خلاف ارزهای رایج، ارزهای دیجیتال از سوی حکومت‌ها یا بانک‌ها پشتیبانی و حمایت نمی‌شوند. شاید شناخته‌شده‌ترین رمز ارز موجود بیت کوین باشد. اما هر روزه به تعداد رمز ارزهای موجود و قابل معامله افزوده می‌شود.

بلاکچین چیست؟

ردیابی و معامله رمز ارزها در یک دفتر کل دیجیتالی عمومی و غیرمتمرکز به نام بلاکچین انجام می‌شود. در واقع بلاک چین یک نوع سیستم پیشرفته برای ثبت و گزارش اطلاعات است. اطلاعات ذخیره شده در این سیستم بین همه اعضا به اشتراک گذاشته می‌شود اما به واسطه کدهای رمزنگاری شده و توزیع داده‌ها، امنیت این اطلاعات تامین شده و هک کردن، تغییر و حذف این اطلاعات تقریبا غیرممکن است.

با ظهور رمز ارز بیت کوین نام بلاکچین بر سر زبان‌ها افتاد. کاربردهای فناوری بلاکچین نامحدود است و می‌توان از آن در نقل و انتقال پول، دارایی، کالا و هر چیز تراکنش پذیری استفاده کرد. امنیت بالای بلاکچین بزرگ‌ترین مانع برای کلاهبرداری است. هر معامله‌ای که در بستر بلاک چین صورت می‌گیرد در یک دفتر کل عمومی ثبت می‌شود و طرفین معامله می‌توانند به تمام جزئیات آن دسترسی داشته باشند. از طرف دیگر، شناسایی و ردگیری افرادی که در بستر بلاک چین معمامله می‌کنند عملا ممکن نیست.

به دلیل خصوصیات منحصربه‌فرد آن، فناوری بلاک چین بسیار موردتوجه نهادها و سازمان‌های خاص قرار دارد. ضمن اینکه هر روز کاربردهای جدیدی برای آن ابداع می‌شود . حقیقت این است که بلاک چین در حال توسعه و ورود به حوزه‌های مختلف است و در مواردی نیز حوزه‌ها و حیطه‌های جدید خلق می‌کند. به همین دلیل نیاز به افرادی که تخصص بالایی در حوزه ارزهای دیجیتال و فناوری بلاکچین داشته باشند روزبه‌روز بیشتر می‌شود.

چه مهارت‌هایی برای مشاغل مرتبط با ارزهای دیجیتال نیاز است؟
بستن سال مالی در نرم افزار محک
بستن سال مالی در نرم افزار محک

چه مهارت‌هایی برای مشاغل مرتبط با ارزهای دیجیتال نیاز است؟

شکی نیست که برای مشاغل مرتبط با ارزهای دیجیتال و فناوری بلاکچین مهارت‌های فنی خاصی موردنیاز است. لیست بلندبالایی از حرفه‌ها و تخصص‌های خاص وجود دارند که به مهارت‌های سخت مثل برنامه‌نویسی جاوا و پایتون، یادگیری ماشین، هوش مصنوعی (AI)، زبان C و ++C، خدمات شبکه و غیره نیاز دارند.

اما در دنیای بی‌انتهای ارزهای دیجیتال فرصت‌های شغلی زیادی نیز برای افراد غیر فنی وجود دارد. کارفرمایان هنوز هم به افرادی که از مهارت‌های نرم مثل خلاقیت، برقراری ارتباط با دیگران، توانایی حل مسئله و… بهره مند هستند نیاز دارند؛ افرادی که روحیه کارآفرینی دارند، با انگیزه هستند و از انجام کارهای گروهی و نیز فردی لذت می‌برند.

مشاغل مرتبط با ارزهای دیجیتال و بلاکچین

بنابر تحلیل‌هایی که توسط سایت Monster بر روی داده‌های ارائه‌شده توسط ابزار TalentNeuron انجام شده است، فهرست مشاغلی که در عناوین آن‌ها کلمات “ارز دیجیتال” (Cryptocurrency)، “بیت کوین”  (Bitcoin) یا “بلاکچین” (Blockchain) ذکر شده، در سال‌های 2017 و 2018،  سال به سال به میزان 194 درصد افزایش داشته است.

آیا فکر می‌کنید برای شما هم امکان ورود به مشاغل مرتبط با ارزهای دیجیتال و فناوری بلاکچین وجود دارد؟ پس در ادامه با 10 عنوان شغلی مرتبط با رمز ارزها و بلاک چین آشنا شوید.

1- نماینده توسعه کسب و کار

همانند هر حوزه در حال رشد دیگری، ارزهای دیجیتال نیز فرصت‌های تجاری جدیدی را در صنایع مختلف مثل بهداشت و درمان، امور مالی و سرمایه‌گذاری، املاک و مستغلات و غیره ایجاد می‌کنند. بنابراین نیاز است برای افرادی که به دنبال این حوزه‌های جدید هستند کالاها و خدمات جدید را معرفی و این محصولات را به فروش رساند.

برای این منظور شما نیاز دارید که اهداف شرکت خود را درخصوص  استفاده از ارزهای دیجیتال به خوبی درک کنید. جدا از این، یک نماینده توسعه کسب و کار باید در زمینه فروش محصولات تجربه داشته باشد و در برقراری ارتباط با دیگران فوق‌العاده ماهر باشد. این عنوان شغلی می‌تواند برای کارشناسان امور مالی، کارشناسان حوزه‌های کسب و کار و کارشناسان علوم ارتباطات ایده‌آل و مطلوب باشد.

درآمد متوسط: بیش از 45000 دلار در سال

2- دانشمند داده‌ها

به گفته هریسون بردی، کارشناس ارتباطات در شرکت  Frontier Communications، «فناوری بلاک چین یک فناوری نسبتاً جدید است و به همین دلیل اغلب اشتباه درک می‌شود. این بدین معنی است که تقاضای بسیار زیادی برای متخصصان در علم داده وجود دارد». کار یک دانشمند داده تجزیه و تحلیل داده‌های تراکنش برای کمک به مهندسان برای ساده سازی تجربیات کاربران است.

بسیاری از داشمندان داده‌ها مدرک کارشناسی ارشد علوم داده یا علوم رایانه‌ای دارند. در این حوزه برخورداری از مهارت‌های بالای تجزیه و تحلیل و ارتباطات بسیار اهمیت دارد زیرا باید بتوانید ترندها و گرایش‌های روز را به مدیران شرکت منتقل کنید.

درآمد متوسط: بیش از 111000 دلار در سال

3- تحلیل گر مالی

موسسات سرمایه‌گذاری، آژانس‌های بیمه و همچنین شرکت‌هایی که در حوزه حفاظت از محیط زیست فعالیت می‌کنند به دنبال افرادی هستند که در ارزهای دیجیتال سرمایه گذاری کنند. وظیفه یک تحلیل گر مالی ارائه مشاوره برای سرمایه گذاری، توسعه استراتژی‌های سرمایه گذاری (مثلا اینکه چه زمانی برای خرید و فروش مناسب است)، ارزیابی ریسک و خطرات بازار سرمایه و حفظ پرتفوی سرمایه گذاری است.

به طور کلی، تحلیل گران مالی از مدرک کارشناسی و همچنین مجوزهای لازم از مراجع مالی و قانونی برخوردار هستند. ضمن اینکه برخورداری از مهارت‌های تحلیلی، رایانه‌ای و ریاضیات می‌تواند در حوزه رقابت و در خصوص مشاغل مرتبط با ارزهای دیجیتال بسیار کمک کننده باشد. به عنوان یک تحلیل گر مالی باید بتوانید درک کنید که مقررات و سیاست‌های جدید، وضعیت سیاسی و رویه‌های اقتصادی چطور ممکن است بر سرمایه‌گذاری تاثیر بگذارند.

درآمد متوسط: بیش از 80000 دلار در سال

4- خبرنگار

شما اخبار مربوط به ارزهای دیجیتال را از کجا می‌شنوید؟ از زبان خبرنگاران و روزنامه نگاران. به عنوان یک خبرنگار می‌توانید آخرین اخبار و پیشرفت‌ها در حوزه ارزهای دیجیتال و فناوری بلاکچین را اعلام و اطلاع رسانی کنید. شما می‌توانید برای یک روزنامه، مجله، بلاگ و یا حتی یک برند خاص گزارش تهیه کنید.

بیشتر خبرنگاران از کارآموزی در یک روزنامه یا مجله حرفه خود را شروع می‌کنند و در حوزه خبرنگاری، علوم ارتباطات یا حوزه‌های مرتبط دیگر مدرک کارشناسی دارند.

درآمد متوسط: بیش از 38000 دلار در سال

5- مهندس یادگیری ماشین

آیا می‌خواهید از مکالمه یک موجود زنده با دستگاه آب سردکن ارز دیجیتال تولید کنید، ارزی که استفاده از آن بسیار آسان بوده و در برابر سارقین و هکرها مقاوم است؟ ارزهای دیجیتال در دنیای دیجیتال وجود دارند، بنابراین به متخصصانی نیاز است که بتوانند از طریق اپلیکیشن‌های دیجیتالی امنیت و تجربه‌ای مطلوب و کاربرپسند ایجاد کنند. برای نمونه، یکی از بزرگ‌ترین صرافی‌های ارزهای دیجیتال در جهان یعنی کوین بیس، از یادگیری ماشین برای پیشی گرفتن از هکرها استفاده می‌کند.

مهندسین یادگیری ماشین در زمینه پردازش زبان طبیعی (NLP) و تجزیه و تحلیل داده‌ها و الگوریتم‌ها تجربه دارند. اکثر آن‌ها حداقل مدرک کارشناسی ارشد و بعضا دکترای علوم رایانه‌ای دارند و با زبان‌های تحلیل آماری مثل پایتون و SQL آشنا هستند.

درآمد متوسط: بیش از 112000 دلار در سال

6- مدیر بازاریابی

برای اینکه ارزهای دیجیتال به موفقیت خود ادامه دهند، کاربران و سرمایه گذاران باید از وجود آن‌ها مطلع باشند. این مهم به کمک مدیران بازاریابی امکان‌پذیر می‌شود. مدیران بازاریابی میزان تقاضا برای ارزهای دیجیتال و بلاکچین را ارزیابی و ارزش آن‌ها را مقایسه می‌کنند. آن‌ها کاربران احتمالی را شناسایی و بر رویه‌ها و ترندهای جدید نظارت می‌کنند و برای به حداکثر رساندن سود افراد و سهم بازار استراتژی تدوین می‌کنند.

بسیاری از مدیران بازاریابی افراد خودجوشی هستند که ازمعرفی و ترویج محصولات و خدمات جدید و ناشناس به دیگران لذت می‌برند. این افراد باید هم خلاق و هم تحلیل گر باشند. از نظر تحصیلات نیز بسیاری از آن‌ها حداقل مدرک کارشناسی دارند اما از تجربه زیادی در حوزه کاری خود برخوردارند و قبل از اینکه به پست مدیریت دست یابند سال‌های زیادی در حوزه تبلیغات، بازاریابی و فروش فعالیت کرده‌اند.

درآمد متوسط: بیش از 127000 دلار در سال

7- محقق و تحلیل گر

قطعا تمامی صنایع نیاز به محقق و تحلیل گر دارند، اما در حوزه‌های جدیدی مثل ارزهای دیجیتال و بلاکچین فرصت‌های شغلی بسیار زیادی وجود دارد. نقش محقق و تحلیل گر در دنیای ارزهای دیجیتال، کمک به آموزش در زمینه توسعه ارزهای دیجیتال و تصمیم‌گیری‌های بهتر دانشجویان برای آینده شغلی و حرفه‌ای است.

محقق و تحلیل گر ارزهای دیجیتال باید در حوزه‌های تحلیل داده‌ها، تفکر استراتژیک و مکاتبات مهارت زیادی داشته باشد. همچنین باید از صنعت ارز دیجیتال، در دسترس بودن و تفاوت بین رمز ارزها، فناوری‌ها، پلتفرم‌ها و اپلیکیشن‌های معامله رمز ارز و موارد بسیار دیگر درک و شناخت کاملی داشته باشد. معمولا این گروه حداقل مدرک کارشناسی در زمینه تحقیقات بازار یا حوزه‌های مرتبط دارند.

درآمد متوسط: بیش از 62000 دلار در سال

8- معمار امنیت

اگرچه یکی از مهم‌ترین مزایای ارزهای دیجیتال نسبت به ارزهای سنتی امنیت بالای آن‌ها است، با این حال برای اطمینان از تامین امنیت پایدار نیاز به یک معمار امنیتی وجود دارد. به عنوان یک معمار امنیت، وظیفه شما ایجاد نظامی است که از فناوری و دارایی‌های شرکت در برابر تهدیدات بیرونی، تراکنش‌های مشکوک و کلاه برداری محافظت کند.

معماران امنیتی باید حداقل از یک مدرک کارشناسی در حوزه علوم رایانه‌ای مثل فناوری اطلاعات (IT) یا توسعه وب برخوردار باشند. همچنین توجه به جزئیات و مهارت‌های تحلیلی برای این گروه بسیار اهمیت دارد.

درآمد متوسط: بیش از 92000 دلار در سال

9- نویسنده فنی

اصولا شرکت‌هایی که انواع رمز ارزهای جدید تولید می‌کنند برای جذب سرمایه گذار نیاز به فردی دارند که اطلاعات و مشخصات فنی محصولات (در اینجا رمز ارزها) را به رشته تحریر درآورد. معمولا این نوع گزارشات یا پروپوزال‌ها در قالب 20 الی 50 صفحه نگارش شده و در آن برنامه توسعه و بازاریابی شرکت در خصوص فناوری جدید توصیف و روشن می‌شود. به گفته دن سالگانیک، یکی از مدیران شرکت VisualFizz که در زمینه بازاریابی دیجیتال فعالیت می‌کند، «نویسندگان محتوای ما زمان زیادی را صرف نوشتن محتوای تخصصی این صنعت، محتوای اطلاعاتی و جستجوی راه‌های منحصربه‌فرد برای توزیع محتوا می‌کنند».

نویسندگان محتوا که در زمینه رمز ارزها فعالیت می‌کنند باید درک درستی از نحوه عملکرد فناوری بلاکچین داشته باشند، در نوشتن مطالب متقاعدکننده و ترغیب‌کننده ماهر و مجرب باشند و به اصول و قواعد نگارشی مسلط باشند. ضمنا، آشنایی و داشتن تجربه در خصوص بازاریابی دیجیتال و شبکه‌های اجتماعی امتیاز بزرگی محسوب می‌شود.

درآمد متوسط: بیش از 69000 دلار در سال

10- توسعه دهنده وب

توسعه دهندگان وب در حوزه بلاک چین وظیفه نوشتن و نگهداری کد، اغلب به شکل قراردادهای هوشمند را دارند: پروتکل‌های کامپیوتری که به افراد اجازه می‌دهد بدون نیاز به شخص ثالث (مانند یک موسسه مالی) تراکنش انجام دهند.

مرسوم‌ترین زبان‌های کدنویسی در صنعت بلاک چین جاوا اسکریپت، React (یک کتابخانه جاوا اسکریپت که برای ساخت رابط های کاربری استفاده می‌شود)، Python و Solidity هستند. از آنجایی که این صنعت به سرعت در حال تغییر و رشد است نیاز دارید تا زبان‌های برنامه نویسی جدید یاد بگیرید و خود را با تغییرات سریع فضای کار وفق دهید.

درآمد متوسط: بیش از 66000 دلار در سال

خود را برای ورود به حوزه‌ ارزهای دیجیتال و بلاکچین آماده کنید

خود را برای ورود به حوزه‌ ارزهای دیجیتال و بلاکچین آماده کنید

در این مطلب با تعدادی از مشاغل مرتبط با ارزهای دیجیتال و فناوری بلاکچین آشنا شدیم. قطعا روز به روز به تعداد عناوین شغلی جدید و فناوری‌های نوظهور اضافه خواهد شد. برای اینکه فرصت‌های شغلی بیشتری داشته باشید و بتوانید از درآمد بالای این تخصص‌ها بهره مند شوید بهترین راه این است که دانش خود را به روز نگه دارید. با کسب دانش و تجربه در زمینه ارزهای دیجیتال و فناوری بلاکچین می‌توانید از پیشگامان این حوزه جدید و آینده‌دار باشید.

منبع: https://www.monster.com

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

علیرضا مهاجر تهرانی
علیرضا مهاجر تهرانی
علیرضا طهرانی در یک روز گرم تابستانی به دنیا اومده و اهل افراط و تفریطه... مدرک کارشناسی ارشد رو از دانشگاه تهران در رشته مترجمی زبان انگلیسی گرفته و چون به نوشتن علاقه داره وارد دنیای تولید محتوا شده.
مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

زمان مطالعه این مقاله: 6 دقیقه اینترنت یکی از بزرگترین انقلاب‌های دنیای امروز است که تاثیر گسترده‌ای بر زندگی، کار و تجارت انسان‌ها داشته است. امروزه بسیاری از افراد از اینترنت برای خرید و فروش محصولات و خدمات استفاده می‌کنند و این روند رو به افزایش

اطلاعات بیشتر
لیست مواد غذایی سوپرمارکت

لیست مواد غذایی سوپرمارکت

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه لیست مواد غذایی سوپرمارکت یکی از موضوعات مهم در حوزه تغذیه است؛ این لیست به افراد کمک می‌کند تا با دقت بهتری مواد غذایی خود را انتخاب کنند. لیست مواد غذایی سوپرمارکت، علاوه بر اینکه شامل اطلاعات مرتبط با نوع

اطلاعات بیشتر
بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه بخش بندی بازار یا همان تقسیم بندی بازار (Market Segmentation) یکی از فعالیت‌های حیاتی در بازاریابی است که به تأثیرگذاری بیشتر کمپین‌های بازاریابی کمک می‌کند. با بخش بندی بازار، می‌توانید مشتریان هدف را دسته‌بندی کنید و استراتژی‌های فروش، بازاریابی و

اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری