جستجو
Close this search box.

همه چیز درباره مصاحبه تلفنی

نوشته شده توسط محمد حسین دهقانی
زمان مطالعه این مقاله: 10 دقیقه

مقدمه

کرونا همان‌گونه که تغییرات اساسی در نحوه انجام شغل ایجاد نموده است، در فرآیند استخدام شدن نیز تغییر ایجاد نموده است و مصاحبات حضوری جای خود را به مصاحبه تلفنی داده است. در شرایط عادی نیز ممکن است شرکت‌ها قبل از مصاحبه حضوری، متقاضیان احتمالی را از طریق مصاحبه تلفنی هدایت کنند.

فهرست مطالب

هر تغییری آمیزه‌ای از فرصت‌ها و تهدیدها است و مصاحبه تلفنی نیز از این قاعده مستثنا نیست. در این مقاله به بررسی ابعاد مختلف مصاحبه تلفنی پرداخته و روش‌های ارائه یک مصاحبه تلفنی ایده آل را با شما در میان خواهیم گذاشت.

همه چیز درباره مصاحبه تلفنی

یک واقعیت مهم

وقتی کارفرما برای مصاحبه به شما تماس می‌گیرد، یعنی از رزومه شما خوشش آمده و می‌خواهد درباره شما بیشتر بداند و توانایی‌های شما را بیشتر و بهتر بشناسد.

در گذشته راستی آزمایی رزومه‌ها از طریق مصاحبه حضوری صورت می‌گرفت، اما کرونا فرصت ارتباطات حضوری را برای ما محدود کرده است و قالب جدیدی از مصاحبه (یعنی مصاحبه تلفنی) را برای ما ایجاد کرده است.

البته تاریخچه مصاحبه تلفنی به دوران کرونا بر نمی‌گردد؛ بلکه خیلی از کارفرمایان علاقه مندند راستی آزمایی را قبل از مصاحبه حضوری به‌صورت تلفنی انجام دهند و با این کار افراد کمتری را به محل کار خود دعوت نموده و هزینه‌های کمتری برای خود و متقاضی ایجاد کنند.

مصاحبه تلفنی در خانه آن‌هم با لباس خواب شاید در نگاه اول غیر مهم به نظر برسد؛ اما باید بدانید که مصاحبه تلفنی به‌اندازه مصاحبه حضوری جدی و اثرگذار است و به همان میزان در انتخاب شدن یا انتخاب نشدن شما در شغل موردعلاقه خود اهمیت دارد. خیلی از متقاضیان بودند و هستند که به خاطر جدی نگرفتن مقوله مصاحبه تلفنی شغل رؤیایی خود را از دست داده‌اند.

مصاحبه تلفنی مانند سایر مقوله‌ها نیازمند آموزش و یادگیری است و ما به‌عنوان نرم‌افزار حسابداری محک با مراجعه به وب‌سایت معتبر آموزشی در این زمینه مجموعه‌ای از 22 نکته مهم درباره مصاحبه تلفنی را در این مقاله با شما در میان خواهیم گذاشت. نکات مهمی که فراگیری آن به شما در خلق یک مصاحبه تلفنی ایده آل کمک خواهد کرد. با ما همراه باشید.

قبل از تماس تلفنی همه‌چیز را هماهنگ کنید

1. قبل از تماس تلفنی همه‌چیز را هماهنگ کنید.

نباید این‌گونه باشد که شما هنگام آشپزی یا تماشای تلویزیون متوجه تماس مصاحبه‌کننده شوید. این مسئله بسیار نامطلوب است و مصاحبه تلفنی را با شکست قطعی روبه‌رو خواهد ساخت؛ لذا باید قبل از تماس تلفنی همه‌چیز را هماهنگ کنید.

باید دقیقاً مشخص باشد که قرار است مصاحبه در چه ساعتی انجام شود. اگر شما در حال حاضر در کشور دیگری سکونت دارید، باید منطقه زمانی خود را قبل از مصاحبه مشخص کنید و زمان مصاحبه را به ساعت خودتان تنظیم کنید.

همچنین باید بدانید چه کسی قرار است با شما تماس گرفته و فرآیند مصاحبه تلفنی را انجام دهد؟ همچنین باید بدانید او در شرکت دقیقاً چه‌کاره است؟ در ضمن اگر قرار است چند نفر با شما مصاحبه کنند، لازم است تا بدانید آن‌ها دقیقاً چه کسانی هستند؟ چه نقشی دارند؟ و شما قرار است با چه ترتیبی با هرکدام از مصاحبه‌کنندگان سخن بگویید؟

مشخص کنید آن‌ها قرار است با چه شماره تلفنی با شما تماس بگیرند. اگر کسی هستید که معمولاً شماره‌های ناشناخته را جواب نمی‌دهید، دانستن این نکته برای شما بسیار مهم است؛ چون به شما کمک می‌کند تا مصاحبه تلفنی خود را از دست ندهید. در ضمن اگر شما بیش از یک شماره تماس دارید، حتماً مشخص کنید که آن‌ها قرار است با کدام‌یک از شماره‌های شما تماس بگیرند.

اگر به هر دلیل اتفاق غیرمنتظره افتاد و شما نمی‌توانید در زمان تعیین‌شده مصاحبه تلفنی را انجام دهید، حتماً مسئله را سریعاً با شرکت در میان بگذارید و اولین زمان ممکن را به آن‌ها پیشنهاد دهید. مطمئن باشید اگر در کمال صداقت با شرکتی که متقاضی استخدام در آن هستید برخورد کنید و همه‌چیز را برای آن‌ها توضیح دهید، آن‌ها سخنان شما را پذیرفته و عذر شما را درک خواهند کرد.

2. درباره شرکتی که متقاضی استخدام هستید تحقیق کنید.

همان‌طور که قبلاً گفتم، اکثر متقاضیان مصاحبه تلفنی را چندان جدی نمی‌گیرند و در مواجهه با مصاحبه‌کننده حتی قادر نیستند ابتدایی‌ترین سؤالات را پاسخ دهند و درنتیجه موقعیت شغلی موردعلاقه خود را از دست می‌دهند.

اگر نمی‌خواهید این اتفاق برای شما بیفتد، باید برای مصاحبه تلفنی به همان روشی که برای مصاحبه حضوری آماده می‌شوید، آماده شوید و پس از مشخص شدن زمان مصاحبه، باید درباره محلی که متقاضی استخدام آن هستید تحقیق کنید.

چه مسئولیت‌هایی در محل کار جدید شما هست؟ شما قرار است دقیقاً چه وظیفه‌ای داشته باشید؟ تأثیر شغل شما بر اهداف کلی سازمان چیست؟ یک روز معمولی در این نقش چگونه است؟ برای برتری در موقعیت شغلی جدید به چه مهارت‌هایی نیاز دارید؟

وب‌سایت محل کار جدید را مرور کنید. صفحات آن را در شبکه‌های اجتماعی جستجو کنید. نام سازمان را برای کسب اطلاعات بیشتر در گوگل جست‌وجو کنید.

محصولات و خدمات اصلی محل کار جدید شما چیست؟ چشم‌انداز و رسالت آنها چیست؟ تاریخچه آن چیست؟ مدیرعامل سازمان شما کیست؟ سازمان در حال حاضر درگیر چه وظایفی است؟ فرهنگ سازمانی آنها چگونه است؟

اطلاعات دقیق شما درباره سازمانی که متقاضی استخدام آن هستید، از شما شخصیتی علاقه‌مند به شغل جدید ساخته و احتمال پذیرش شما را افزایش می‌دهد.

3. سؤالات مصاحبه کننده را پیش بینی کنید.

یکی از بهترین راه‌ها برای جلوگیری از گرفتاری، پیش‌بینی سؤالاتی است که مصاحبه‌کننده احتمالاً از شما می‌پرسد. پاسخ سؤالات احتمالی را از قبل در ذهن خود آماده کنید.

حتی می‌توانید یک قدم جلوتر بروید و از یکی از دوستانتان بخواهید تا نقش مصاحبه‌کننده را برای شما بازی کند و شما سعی کنید خودتان را در آن موقعیت قرار داده و کاملاً اصولی به سؤالاتی که دوستتان از شما می‌پرسد پاسخ دهید.

درباره میانگین حقوق خود تحقیق کنید

4. درباره میانگین حقوق خود تحقیق کنید.

یکی از سؤالاتی که احتمالاً از شما پرسیده می‌شود، انتظارات شما از حقوق و دستمزد برای شغل آینده شما است.

 اگرچه توصیه می‌شود تا مراحل بعدی مصاحبه از مذاکره در مورد حقوق و دستمزد خودداری کنید، اما برای پرسش احتمالی مصاحبه‌کننده باید پاسخ داشته باشید.

حواستان باشد که حقوق کمی را پیشنهاد ندهید، چراکه ممکن است کارفرما از شما و پیشنهاد شما سوءاستفاده کند و آنچه حق شما است را پرداخت نکند. از طرفی پیشنهادتان نباید خیلی افسانه‌ای باشد؛ چون از شما چهره‌ای کاملاً بی‌تجربه می‌سازد.

برای اینکه بتوانید به‌درستی به این سؤال پاسخ دهید، باید در مورد میانگین حقوق شغلی که متقاضی آن هستید تحقیق کنید. حواستان باشد هیچ‌گاه به‌صورت قطعی یک عدد خاص را ذکر نکنید و پاسخ خود را به‌صورت محدوده حقوق و دستمزد بیان کنید و بدانید مذاکره درباره جزئیات حقوق و دستمزد مال زمانی است که مصاحبه تلفنی را با موفقیت گذرانده باشید.

5. یادداشت‌ برداری کنید.

یکی از بزرگ‌ترین مزایای مصاحبه تلفنی در مقایسه با مصاحبه حضوری این است که شما می‌توانید هنگام پاسخ به سؤالات مصاحبه‌کننده، به یادداشت‌های خود مراجعه کنید؛ چون مصاحبه‌کننده نمی‌تواند شما را ببیند و اصلاً مهم نیست که اطلاعات رزومه خود را فراموش کنید؛ چون به‌راحتی می‌توانید اطلاعات موجود را در قالب رزومه در اختیار خودتان داشته باشید.

یک دفترچه یادداشت تهیه کنید و برخی از مهم‌ترین اطلاعاتی را که مهم است مانند تحقیقاتی که از سازمان انجام داده‌اید، پاسخ‌های شما به برخی از سؤالات رایج، محدوده حقوق و دستمزد و … را در آن یادداشت کنید.

البته قرار نیست شما هنگام مصاحبه تلفنی از روی یادداشت‌های خود مانند ضبط‌صوت بخوانید و جواب دهید. به یاد داشته باشید که هدف یادداشت‌های شما فقط این است که مطمئن شوید چیز مهمی را فراموش نمی‌کنید.

6. اسناد لازم را در اختیار داشته باشید.

علاوه بر تهیه یادداشت‌های خود، باید مطمئن شوید که سایر اسناد لازم مانند کپی رزومه خود را نیز در اختیار دارید. ممکن است مصاحبه‌کننده بخواهد درباره مطلبی از رزومه یا سایر اسنادی که برایشان فرستادید از شما سؤال بپرسد؛ پس هوشیار باشید.

7. باید همه‌چیز سر جای خودش باشد.

اصلاً خوب نیست مصاحبه تلفنی شما به خاطر تمام شدن شارژ گوشی کوتاه شود. همچنین خوب نیست گفته‌های مصاحبه‌کننده را صرفاً به خاطر نبود کاغذ و قلم فراموش کنید.

بنابراین، قبل از زمان تعیین‌شده برای مصاحبه، اطمینان حاصل کنید که همه ابزارهای لازم ازجمله قلم و دفترچه یادداشت، یک لیوان آب، هدفون و غیره را در اختیار دارید.

همچنین باید اطمینان حاصل کنید که باتری تلفن شما شارژ کافی برای حدود یک ساعت مکالمه را دارد و اگر قرار است اینترنتی مصاحبه بدهید، از اینترنت پر سرعت برخوردار هستید. چند دقیقه قبل از تماس با یک نفر تماس بگیرید و تأیید کنید که می‌توانید مکالمه را بدون خدشه و سیگنال انجام دهید. تا حد امکان مواظب باشید که اتفاق غیرمنتظره رخ ندهد.

لباس رسمی بپوشید

8. لباس رسمی بپوشید.

شاید توصیه به پوشیدن لباس رسمی آن‌هم برای مصاحبه تلفنی قدری خنده‌دار به نظر برسد. ممکن است سؤال کنید که مصاحبه‌کننده قرار نیست شما را ببیند؛ پس چرا باید لباس رسمی پوشید؟

 پاسخ این سؤال بسیار ساده است. لباسی که شما می‌پوشید، مستقیماً در احساس شما اثرگذار است. اگر شما مانند فردی که در مصاحبه حضوری حاضر می‌شود لباس بپوشید، اعتمادبه‌نفس بهتری خواهید داشت.

شاید مصاحبه‌کننده نتواند لباس شما را ببیند، اما اعتمادبه‌نفس شما را قطعاً حس می‌کند و این اعتمادبه‌نفس در گزینش شما بیشترین تأثیر را خواهد داشت.

9. به جایی راحت و آرام بروید.

تصور کنید در یک کافه شلوغ یا در پذیرایی و با بچه‌هایی که مرتب سروصدا می‌کنند مصاحبه تلفنی می‌کنید. در چنین فضایی شما بسیاری از سخنان مصاحبه‌کننده را از دست خواهید داد و قادر نخواهید بود تا به صورت حرفه‌ای مصاحبه کنید.

شما باید مکانی راحت و ساکت برای مصاحبه تلفنی انتخاب کنید. اگر در خانه هستید و قرار است مصاحبه بدهید، مکانی را انتخاب کنید که هیچ‌کس در آنجا مزاحم شما و کارتان نمی‌شود.

اگر در محل کار خود هستید، می‌توانید در اتاق کاری خود را قفل کنید یا در جای خلوتی مانند اتاق کنفرانس یا در اتومبیل مصاحبه را انجام دهید.

10. به دیگران اطلاع دهید.

به نزدیکان خود خبر دهید که قرار مصاحبه تلفنی دارید. کسی نباید در ساعتی که وقت مصاحبه شما است برای شما مزاحمت ایجاد کند.

برای جلوگیری از این مسئله، باید تا جایی که می‌توانید شانس ایجاد مزاحمت را کاهش دهید. اگر در خانه هستید، به خانواده خود بگویید که تماس مهمی دارید و آن‌ها نباید برای شما مزاحمت ایجاد کنند.

بااین‌حال گاهی اوقات با وجود تلاش‌های شما برای ایجاد فضایی آرام و بی‌دغدغه برای تماس، ممکن است اتفاقی غیرمنتظره رخ دهد.

مثلاً رئیس شما ممکن است قبل از تماس شما، شما را ببیند. تماس تلفنی شما ممکن است فراتر از زمان مقرر باشد و گروه دیگری منتظر استفاده از اتاق کنفرانسی که رزرو کرده‌اید باشند. باتری تلفن شما ممکن است خالی شود؛ حتی اگر صبح زود آن را شارژ کرده باشید.

ازآنجا که خیلی از اتفاقات و مسائل قابل پیش‌بینی نیستند، آماده‌سازی برای برخی از حوادث غیرمنتظره به شما کمک می‌کند تا بهتر با آنها کنار بیایید؛ مثلاً حتی اگر تلفن خود را شارژ کرده باشید، قبل از تماس دوباره تلفن خود را شارژ کنید یا حداقل شارژر همراه خود داشته باشید.

برای جلوگیری از ورود گروه دیگری به اتاق کنفرانس قبل از این که تماستان تمام شود، آن را برای نیم ساعت قبل و بعد از زمان تعیین شده برای تماس خود رزرو کنید. وقتی برای چنین شرایط غیرمنتظره‌ای آماده می‌شوید، به احتمال زیاد از خیلی از خطاها و مشکلات جلوگیری خواهد شد.

پیام صوتی حرفه ای ایجاد کنید
بستن سال مالی در نرم افزار محک
بستن سال مالی در نرم افزار محک

11. پیام صوتی حرفه ای ایجاد کنید.

همان‌طور که در ابتدای مقاله اشاره شد، ممکن است شما به هر دلیلی نتوانید در زمان مصاحبه تماس مصاحبه‌کننده را پاسخ دهید. متأسفانه کارها همیشه طبق برنامه‌های ما پیش نمی‌روند و علی‌رغم همه تمهیدات لازم ممکن است اتفاقی بیفتد و درنتیجه شما نتوانید پاسخگوی تماس مصاحبه‌کننده باشید و درنتیجه مصاحبه تلفنی را از دست بدهید.

بااین‌حال شما این فرصت را دارید که حس خوبی در سازمان خود ایجاد کنید و اجازه ندهید آن‌ها از شما ناراحت شوند. برای این کار کافی است تا یک پیام صوتی حرفه‌ای ایجاد کنید.

لازم نیست پیام شما طولانی یا پیچیده باشد. نگران نباشید. خود را معرفی کنید و از این‌که تماس خود را ازدست‌داده عذرخواهی کنید و از آنها بخواهید تا پیام بگذراند و قول دهید که در سریع‌ترین زمان ممکن دوباره در دسترس خواهید بود.

12. آزمایش کنید.

حتی پس‌ازآن که برای همه‌چیز آماده شدید، توصیه می‌شود یک مصاحبه تلفنی را به صورت آزمایشی انجام دهید تا قبل از تماس همه‌چیز خوب باشد.

حدود یک ساعت یا بیشتر قبل از مصاحبه تلفنی، با کسی (یکی از دوستان یا یکی از اعضای خانواده) تماس بگیرید و چند دقیقه با او مکالمه تلفنی داشته باشید تا مطمئن شوید همه‌چیز خوب است. با این کار هم فرصت پیدا می‌کنید تا تجربه مصاحبه تلفنی را دوباره تکرار کنید هم اطمینان حاصل می‌کنید همه‌چیز آماده است و هیچ مشکل خاصی وجود ندارد.

13. شروع متفاوت داشته باشید.

مصاحبه‌های تلفنی به‌اندازه مصاحبه‌های حضوری رسمی نیستند و شما این فرصت را خواهید داشت تا شروع متفاوتی داشته باشید. استفاده از جملات صمیمانه (و درعین‌حال محترمانه) به شما کمک می‌کند تا بتوانید توجه مصاحبه‌کننده را به خودتان جلب کنید.

گفتار صمیمانه (خصوصاً در ابتدای مصاحبه) هم اعتمادبه‌نفس شما را به زیبایی به مصاحبه‌کننده منتقل می‌کند و هم از شما شخصیتی حرفه‌ای می‌سازد.

پس از سلامی گرم و احوال‌پرسی مختصر و مفید، خودتان را معرفی کنید و بابت فرصتی که در اختیار شما قرارگرفته سپاس‌گزاری کنید. سعی کنید این حس را به مصاحبه‌کننده انتقال دهید که صحبت کردن با او برای شما لذت‌بخش است.

14. حاشیه سازی مثبت داشته باشید.

اجازه ندهید تمام زمان شما به سؤال و جواب بگذرد. شما می‌توانید از ظرافت‌ها و مهارت‌های خود استفاده کرده و بحث‌های کوتاه حاشیه‌ای با مصاحبه‌کننده داشته باشید. از وضعیت آب‌وهوا گرفته تا مسائل جاری روز. اگر بتوانید شروع مصاحبه را با حاشیه‌ای کوچک شروع کنید، دست برتر را در مصاحبه خواهید داشت.

به یاد داشته باشید که در مصاحبه تلفنی قرار نیست شما صرفاً راستی آزمایی شوید؛ بلکه در مصاحبه قرار است شخصیت شما نیز شناخته شود و شایسته است شما خود را به‌عنوان شخصی دوست‌داشتنی به مصاحبه‌کننده معرفی کنید.

البته سعی کنید حاشیه‌های شما نه طولانی و نه خیلی زیاد شوند. چون ممکن است زمان مصاحبه را از دست بدهید و مصاحبه‌کننده بدون این که سؤالات اساسی را از شما بپرسد مجبور باشد به خاطر کمبود وقت یا سایر عوامل از شما خداحافظی کند.

15. از مکث نترسید.

شاید لازم باشد قبل از پاسخ به سؤالات مصاحبه‌کننده قدری فکر کنید تا هم جواب مناسب را پیدا کنید و هم بتوانید جمله‌بندی مرتبی داشته باشید. لذا مکث‌های چندثانیه‌ای را غنیمت بشمرید.

شما می‌توانید به مصاحبه‌کننده بگویید که چندثانیه‌ای به تفکر نیاز دارید و از او فرصت بگیرید. پیشنهاد ما به شما نیز دقیقاً همین است. چون در مصاحبه تلفنی مصاحبه‌کننده نمی‌تواند شما را ببیند و نمی‌دانید شما دقیقاً چه‌کار می‌کنید؟ پس به مصاحبه‌کننده اطلاع دهید که به چه میزان و چرا نیاز به سکوت کردن دارید.

16. با احساس باشید.

مصاحبه‌کننده قرار نیست با یک رباط سخن بگوید و شما برای این که اثبات کنید رباط نیستید، باید از احساسات و عواطف خود در طول مصاحبه تلفنی استفاده کنید.

در مصاحبه تلفنی تنها راه شما برای انتقال احساس و عواطف مثبت، صدای شما است. باید هیجان در صدای شما تجلی پیدا کند و جلوه‌ای کاملاً درخشان داشته باشد.

شمرده سخن بگویید و تلاش کنید از الفاظ مناسب در گفتار خود استفاده کنید. در طول مکالمه لبخند بزنید و رضایت خود را به مصاحبه‌کننده منتقل کنید. با این کار احساسات صحیح به صدای شما تزریق می‌شود و به شما امکان می‌دهد که از خود شخصیتی خوشحال و هیجان‌زده بسازید و مصاحبه‌کننده هم‌چنین حسی را تصدیق خواهد کرد.

. مهارت‌های گوش‌دادن فعال را به نمایش بگذارید

17. مهارت‌های گوش‌دادن فعال را به نمایش بگذارید

مهارت گوش دادن فعال برای بسیاری از کارفرمایان ارزشمند است و مصاحبه تلفنی فرصتی مناسب برای نمایش مهارت‌های شنیداری فعال و مثال‌زدنی شما است.

برای نشان دادن توانایی خود به صحبت‌های مصاحبه‌کننده توجه کنید و تا جایی که ممکن است سعی کنید محتوای کلام او را بفهمید؛ بدون اینکه نیاز باشد از او بخواهید تا صحبت‌های خودش را دوباره تکرار کند.

در طول مصاحبه سعی کنید کار دیگری انجام ندهید؛ چون این کار باعث حواس‌پرتی شما شده و به شما اجازه نمی‌دهد شنونده فعالی باشید.

برای نشان دادن توجه خود می‌توانید میان سخن‌های مصاحبه‌کننده از عباراتی مانند «بله»، «درست می‌فرمایید»، «درک می‌کنم» و … استفاده کنید تا شنونده فعال بودن خود را برای مشتری ثابت کنید.

در کنار این‌ها شما می‌توانید از سؤالات مناسب استفاده کنید. البته نه سؤالاتی که نشان دهد شما به سخنان مصاحبه‌کننده توجهی نداشتید، بلکه سؤالات فعالی که گویای عمق‌بخشی به سخنان و ارزش‌های مصاحبه‌کننده باشد.

اگر هم در طول مصاحبه مطلبی را درست متوجه نشدید و احساس می‌کنید پرسیدن درباره آن سؤال باعث (به‌اصطلاح) ضایع شدن شما می‌شود، سعی کنید هوشمندانه سؤال بپرسید و از عباراتی استفاده کنید تا هم مقصود شما حاصل شود و هم مصاحبه‌کننده احساس نکند شما به سخنان او توجه نداشتید.

18. پایان زیبایی را تجربه کنید.

اگر می‌خواهید پس از پایان مصاحبه شانس خود را برای پذیرفته شدن افزایش دهید، سعی کنید با لحنی کاملاً مثبت تماس خود را پایان دهید. از مصاحبه‌کننده تشکر کنید و صادقانه احساس خود را از مصاحبه با او در میان بگذارید.

به او از علاقه خود به موقعیت شغلی که متقاضی‌اش هستید بگویید و باکمال اعتمادبه‌نفس از او سؤال کنید که «پس از مصاحبه تلفنی من دقیقاً باید چه‌کاری انجام دهم»؟ این عبارات تصویر زیبایی از شما در ذهن مصاحبه‌کننده به‌جا می‌گذارد.

19. نکات مهم را یادداشت کنید.

پس از پایان تماس، چند دقیقه وقت بگذارید تا نکات مهم مصاحبه را که می‌خواهید به خاطر بسپارید و در مصاحبه‌های بعدی مفید است را یادداشت کنید. مواردی مانند نحوه تماس با استخدام‌کننده، وظایف بعدی، برخی اطلاعات درباره شرکتی که می‌خواهید بررسی کنید و … می‌توانید چیزهایی باشد که لازم است یادداشت کنید و برای خود نگه‌دارید.

20. بعد از مصاحبه پیام تشکر ارسال کنید.

پس از پایان تماس، چند ساعت صبر کنید و سپس یک پیام تشکر برای مصاحبه‌کننده ارسال کنید.

در پیام خود یک‌بار دیگر از آنها به خاطر اختصاص وقت برای مصاحبه تشکر کنید و نکات برجسته مصاحبه را به مصاحبه‌کننده یادآوری کنید. همچنین در انتها علاقه خود را به موقعیت شغلی که متقاضی آن هستید ابراز کنید. در ضمن پیام تشکر لازم نیست طولانی باشد و باید پیام تشکر خود را در حداکثر دو بند خلاصه کنید.

21. شجاعانه پیگیری کنید.

معمولاً سازمانی که شما با ایشان مصاحبه تلفنی انجام دادید بعد از دو الی سه روز کاری با شما تماس گرفته (یا ایمیل می‌دهند) و به شما جواب می‌دهند. بااین‌حال اگر جوابی دریافت نکردید، نترسید و شجاعانه مسئله خود را پیگیری کنید. بعد از اولین پیگیری اگر چنان چه پیامی دریافت نکردید پس از دو هفته دوباره به پیگیری خود ادامه دهید. (یعنی حدوداً سه هفته پس از اتمام مصاحبه تلفنی).

در بیشتر موارد، کارفرمایان به ایمیل پیگیری شما پاسخ داده و به شما اطلاع می‌دهند که در حال انجام مراحل کار هستند. اگر پس از ارسال دو ایمیل پیگیری خبری از آن‌ها نشد، رهایشان کنید و با توکل به خدا دنبال موقعیت شغلی جدید باشید.

نا امید نشوید و تجربه کسب کنید

22. نا امید نشوید و تجربه کسب کنید.

دنیای ما انسان‌ها، دنیای فرصت‌ها و ثروت‌ها است. اگر کارفرمایی به هر شما را استخدام نکرد، لزومی ندارد نا امید شوید و احساس کنید دنیا به آخر رسیده است. بلکه با توکل به خدا از نو شروع کنید و اتفاقات عالی را رقم بزنید.

اگر در وجود خود سراسر عشق و امید و انگیزه داشته باشید، بر تمام موانع غلبه خواهید کرد و به شغل موردعلاقه خود خواهید رسید.

البته اگر می‌خواهید به سراغ فرصت بعدی بروید، لازم است تا یک تحلیل اجمالی از مصاحبه فعلی داشته باشید و بررسی کنید که دقیقاً چرا استخدام نشدید؟ چه نقاط ضعفی در شخصیت خود دارید که لازم است آن را برطرف کنید؟ چه آموزش‌هایی را باید ببینید و چه اقداماتی را باید انجام دهید؟ مطالعه و بررسی همه این‌ها به شما کمک می‌کند تا تجربه بهتری از مصاحبه تلفنی را رقم بزنید و اتفاقات خوبی در کار وزندگی خود رقم بزنید.

سخن پایانی

مصاحبه تلفنی مانند مصاحبه حضوری بسیار مهم بوده و تأثیر شگرفی در شانس شما برای گرفتن شغل مطلوبتان دارد و اگر شما نتوانید مصاحبه تلفنی خوبی را پشت سر بگذارید، باید با شغل رؤیایی خود خداحافظی کنید. در این مقاله 22 نکته مهم درباره مصاحبه تلفنی با شما در میان گذاشته شد و اگر تاکنون در مصاحبه تلفنی شکست خوردید، با مطالعه این 22 مورد می‌توانید بهتر شوید و شانس خود را برای مصاحبه تلفنی بعدی امتحان کنید.

امیدواریم مطالبی که در این مقاله نسبتاً طولانی درباره مصاحبه تلفنی مطالعه کردید برای شما مفید بوده باشد. بیان نقطه نظرات شما برای ما امیدبخش بوده و انتقادات سازنده شما به خلق محتویات بهتر کمک خواهد کرد. بهترین‌ها را برای شما آرزومندیم.

منبع:

cleverism

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

محمد حسین دهقانی
محمد حسین دهقانی
آمده ام تا زندگی کنم
مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

زمان مطالعه این مقاله: 6 دقیقه اینترنت یکی از بزرگترین انقلاب‌های دنیای امروز است که تاثیر گسترده‌ای بر زندگی، کار و تجارت انسان‌ها داشته. امروزه بسیاری از افراد، از اینترنت برای خرید و فروش محصولات و خدمات استفاده می‌کنند و این روند رو به افزایش است.

اطلاعات بیشتر
لیست مواد غذایی سوپرمارکت

لیست مواد غذایی سوپرمارکت

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه لیست مواد غذایی سوپرمارکت یکی از موضوعات مهم در حوزه تغذیه است؛ این لیست به افراد کمک می‌کند تا با دقت بهتری مواد غذایی خود را انتخاب کنند. لیست مواد غذایی سوپرمارکت، علاوه بر اینکه شامل اطلاعات مرتبط با نوع

اطلاعات بیشتر
بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه بخش بندی بازار یا همان تقسیم بندی بازار (Market Segmentation) یکی از فعالیت‌های حیاتی در بازاریابی است که به تأثیرگذاری بیشتر کمپین‌های بازاریابی کمک می‌کند. با بخش بندی بازار، می‌توانید مشتریان هدف را دسته‌بندی کنید و استراتژی‌های فروش، بازاریابی و

اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری