جستجو
Close this search box.

چند پیشنهاد برای افزایش فروش سوپرمارکت و جذب مشتری بیشتر

نوشته شده توسط محمد باقریان
زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه

افزایش فروش سوپرمارکت و جذب مشتری بیشتر، مستلزم توجه به چند قاعده مهم و پیاده‌سازی صحیح آنها است. با وجود اینکه اکثر سوپرمارکت‌ها و مراکز عرضه مواد غذایی در دوران کرونا، فروش بیشتری دارند اما باید از این فرصت برای حفظ و افزایش هر چه بیشتر سطح فروش به‌خوبی استفاده کنند. در اولویت قرار دادن مشتریان و سلامتی آن‌ها، تعهد حداکثری به رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی، حمایت و مراقبت از کارکنان فروشگاه، برقراری و حفظ روابط شخصی با مشتریان و ارائه خدمات غیرحضوری، 5 قاعده طلایی در افزایش فروش سوپرمارکت‌هاست که در صورت اجرای درست آن‌ها شاهد تغییرات چشمگیری در میزان درآمد روزانه‌تان خواهید بود.

فهرست مطالب

چگونه باعث افزایش فروش سوپر مارکت شویم؟

افزایش فروش سوپرمارکت علاوه بر حساب کتاب سوپرمارکت، دغدغه جدیدی برای صاحبان فروشگاه‌های مواد غذایی نیست اما شیوع ویروس کووید- 19 این دغدغه را چند برابر کرده است. تردیدی نیست که بحران کرونا هم خریداران و هم کارکنان فروشگاه‌ها را به سمت‌وسوی شکل کاملاً متفاوتی از زندگی سوق داده است. این تغییر را می‌توانیم در شیوه تعامل و حتی در پیش‌پاافتاده‌ترین کنش‌ها و واکنش‌های روزانه‌مان ببینیم. تحقیقات نشان می‌دهند که حالا بسیاری از مردم، حین خرید محصولات موردنیازشان، تنش روانی شدیدی را احساس می‌کنند و برخی دیگر، هنوز هم از بابت تمام شدن موجودی مواد غذایی در خانه نگران هستند.

با توقف بسیاری از خدمات، تعطیلی مشاغل کرونایی و مغازه‌ها و همین‌طور محدودیت کار رستوران‌ها، دسترسی به مواد غذایی کافی و تازه بیشتر از هر زمان دیگری برای خریداران اهمیت پیدا کرده است. این امر به‌طور ناخواسته، باعث افزایش میزان فروش فروشگاه‌های مواد غذایی شد به‌طوری‌که آن‌ها در ابتدا و به‌واسطه هجوم سراسیمه مشتریان برای خرید مواد غذایی، نمی‌توانستند پاسخگویی سیل تقاضا باشند اما تدریجاً و با عادی‌تر شدن شرایط، شاهد برقراری تعادل نسبتاً خوبی بین عرضه و تقاضا برای مواد غذایی بودیم و از اینجا به بعد بود که افزایش فروش سوپرمارکت به یک هدف تجاری برجسته‌تر و یک زمینه رقابتی جدی‌تر تبدیل شد.

راهکارهایی برای افزایش فروش سوپرمارکت

راهکارهایی برای افزایش فروش سوپرمارکت

افزایش فروش سوپرمارکت در دوران کرونا، مستلزم اتخاذ رویکردهای متفاوتی در مقایسه با شرایط معمول است. با وجود اینکه همه‌گیری بیماری، میزان فروش همه سوپرمارکت‌ها را افزایش داده اما اگر به‌عنوان صاحب یک سوپرمارکت، ملاحظات خاصی را مدنظر قرار دهید، قطعاً فروش بهتری را تجربه می‌کنید. در ادامه این مطلب از محک‌سافت قصد داریم با توجه به عملکرد فروشگاه‌های سوپرمارکتی موفق و معروف دنیا، 5 راهکار عالی را برای افزایش فروش سوپرمارکت در دوران کرونا با شما مخاطبان همیشگی در میان بگذاریم.

1. در اولویت قرار دادن ایمنی و سلامت مشتریان

برخی فروشگاه‌های مواد غذایی ازجمله Stop & Shop و Fareway بر رفتار محترمانه با مشتریان و خلق بهترین تجربه ممکن از خرید برای آن‌ها تأکید ویژه‌ای دارند و اتخاذ راهکارهای مختلفی را برای نیل به این مقاصد در دستور کار قرار داده‌اند. این فروشگاه‌ها طوری برنامه‌ریزی کرده‌اند که سالمندان و معلولان بتوانند در ساعات اولیه‌ی روز، بدون نگرانی از موجود بودن کالاها یا ایجاد ازدحام در فروشگاه، مایحتاج موردنیازشان را تهیه کنند. علاوه بر این، در بسیاری از فروشگاه‌های مواد غذایی، علامت‌گذاری‌های دقیقی در محوطه‌های داخلی و خارجی انجام شده که رعایت فاصله اجتماعی را به خریداران یادآور می‌شوند.

استفاده پرسنل فروشگاه‌ها ازجمله صندوقداران از ماسک و شیلدهای پلاستیکی و محدود کردن تعداد افرادی که به‌طور هم‌زمان می‌توانند در محوطه فروشگاه باشند، از دیگر اقداماتی هستند که می‌توانید در راستای صیانت از ایمنی و سلامت مشتریان انجام دهید.

رعایت شیوه نامه های بهداشتی
بستن سال مالی در نرم افزار محک
بستن سال مالی در نرم افزار محک

2. رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی

افزایش فروش سوپرمارکت در دوران کرونا مستلزم آن است که بتوانید به‌واسطه رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی، در مشتریان، حس اعتماد و اطمینان ایجاد کنید. در غیر این صورت، خریداران احتمالاً برای ورود به فروشگاه شما تمایل چندانی از خود نشان نمی‌دهند. اگر سری به وب‌سایت فروشگاه‌های زنجیره‌ای Trader Joe’s بزنید می‌بینید که روی نظارت مستمر بر رعایت جدیدترین شیوه‌نامه‌های بهداشتی از سوی کارکنان فروشگاه‌ها در شعب مختلف، تأکید ویژه‌ای شده است. امکان شستشوی مرتب دست‌ها برای کارکنان شاغل در این فروشگاه‌ها فراهم شده و همه اقلام بهداشتیِ لازم برای رعایت پروتکل‌ها، در اختیارشان قرار می‌گیرد.

در شعب مختلفِ Trader Joe’s جلوی درب ورودی فروشگاه، دستمال‌های ضدعفونی‌کننده بین خریداران توزیع می‌شود تا قبل از استفاده از چرخ‌دستی‌ها سطح آن‌ها را با استفاده از این دستمال‌ها پاک کنند. در بیرون فروشگاه نیز تابلویی نصب شده که نشان می‌دهد فروشگاه در راستای جلوگیری از انتقال احتمالی ویروس، برای بسته‌بندی اقلام فقط از بسته‌های کاغذی یک‌بارمصرف استفاده می‌کند.

3. حمایت و مراقبت بیشتر از کارکنان فروشگاه

شاید بپرسید حمایت و مراقبت از کارکنان چه ارتباطی با افزایش فروش سوپرمارکت دارد؟ پاسخ این سؤال اصلاً سخت نیست: کارکنان خشنود، تجربه خرید بهتری را برای مشتریان رقم می‌زنند. فروشگاه‌های زنجیره‌ای Wagmans، مثال بسیار خوبی برای حمایت از کارکنان هستند. این شرکت، حمایت و مراقبت از کارکنانش را هم‌تراز با حمایت و مراقبت از مشتریان می‌داند و با بیش از یک قرن قدمت، به‌درستی متوجه شده که دستیابی به اهداف تجاری، مستلزم تأمین نیازهای کارکنان و جلب رضایت آن‌هاست.

Wagmans در ماه‌های مارس و آوریل سال 2020، ضمن افزایش 2 دلاری حقوق کارکنانش به ازای هر ساعت، اجرای برنامه‌های منعطف‌تری را برای اعطای مرخصیِ با حقوق به آن‌ها در دستور کار قرار داد. در دوران کرونا، کارکنان دارای بیماری‌های زمینه‌ای و آن‌هایی که به‌طورکلی، آسیب‌پذیرتر از سایرین هستند، نقش‌های متفاوتی را در فروشگاه‌ها بر عهده دارند تا رویارویی کمتری با خریداران داشته باشند و به‌این‌ترتیب، احتمال ابتلای آن‌ها به بیماری در محیط فروشگاه به حداقل برسد. ShopRite نیز برنامه‌های مشابهی را در این زمینه تدوین و اجرایی کرده است. کسب‌وکارهایی که اهمیت رضایت، سلامت و ایمنی کارکنان و تأثیر این عوامل را بر تجربیات مثبت مشتری درک می‌کنند، در دستیابی به هدف افزایش فروش سوپرمارکت و رونق تجاری موفق‌تر هستند.

4. ایجاد و حفظ روابط شخصی

روابط شخصی مثبت، از دیگر عوامل بسیار مؤثر بر افزایش فروش سوپرمارکت مخصوصاً در دوران شیوع بیماری کروناست که در اینجا نیز می‌توان از Trader Joe’s به‌عنوان یک الگوی بسیار خوب نام برد. هر کسی که خرید از شعبه‌های مختلف این فروشگاه را تجربه کرده، در بدوِ ورود باید انتظار تعامل گرم و برخورد دوستانه‌ی کارکنان آن را داشته باشد. یکی از خریداران، تجربه‌اش را از ورود به فروشگاه‌های Trader Joe’s این‌گونه توصیف می‌کند:

فردی که مسئولیت نظارت بر تعداد افراد ورودی به داخل فروشگاه را داشت، درباره موضوعات مختلفی با من حرف می‌زد. ما درباره آب‌وهوا، صف‌های بسیار طولانی فروشگاه در ایام آخر هفته و حتی پرندگان پرسروصدای بالای سرمان که از نگاه خریدارانِ ماسک بر صورت و منتظر در صف، سوژه جالبی برای حواس‌پرتی و گذر زمان بودند، صحبت کردیم. وقتی نوبت ورود من شد، او دستش را به نشانه خوش‌آمد گویی باز کرد و مواجهه با برخورد گرم کارکنانِ داخل فروشگاه که حتی با وجود ماسک هم می‌توانستم لبخند دل‌نشینشان را از چشم‌هایشان بخوانم، برایم بسیار خوشایند بود. بعد از خرید اقلام موردنیازم و حین ترک فروشگاه، دو نفر از کارکنانی که در کنار درب خروجی ایستاده بودند، ضمن تشکر بابت خرید از فروشگاه، برایم آرزوی سلامتی کردند و من با حداکثر رضایت از فروشگاه خارج شدم.

در دورانی که فاصله اجتماعی و دوری انسان‌ها از یکدیگر، تدریجاً به امری عادی تبدیل می‌شود، ایجاد روابط شخصی دوستانه راهکار بسیار خوبی برای جذب مشتری بیشتر و افزایش فروش سوپرمارکت است.

ارائه خدمات غیر حضوری

5. ارائه خدمات غیرحضوری

تأثیر کرونا بر خرید اینترنتی بسیار بیشتر از آن بود که در ابتدا تصور می‌شد و پای خرید غیرحضوری حتی به سوپرمارکت‌ها و سایر فروشگاه‌های مواد غذایی نیز باز شده است. حالا اغلب خریداران ترجیح می‌دهند تا اقلام موردنیاز را به‌صورت غیرحضوری سفارش دهند تا با اجتناب از عدم حضور در مکان‌های عمومی، به بیماری مبتلا نشوند. به همین دلیل، ارائه آپشن خرید غیرحضوری می‌تواند یکی دیگر از راهکارهای افزایش فروش سوپرمارکت باشد.

ساده‌ترین راه برای انجام این کار رسیدگی به سفارش مشتریان از طریق تماس تلفن است. اما ازآنجایی‌که این شیوه خرید، احتمالاً در دوران پسا کرونا به یک ترجیح غالب تبدیل می‌شود، بهتر است سازوکار مدرن و کارآمدتری برای این امر در نظر بگیرید. راه‌اندازی یک وب‌سایت مناسب یا عرضه اپلیکیشن اختصاصی برای خرید آنلاین، ایده‌ای عالی برای افزایش فروش سوپرمارکت شماست.

سخن آخر

این روزها باید دلایل قانع‌کننده‌ای برای خرید از سوپرمارکت به مشتریانتان ارائه دهید. با وجود اینکه تقریباً همه فروشگاه‌های مواد غذایی در دوران کرونا، فروش بیشتری را تجربه می‌کنند، اما شما باید از این فرصت به بهترین شکل ممکن به نفع خودتان استفاده کنید. با در نظر گرفتن 5 راهکار مذکور در این گفتار می‌توانید در راستای جلب نظر تعداد بیشتری از مشتریان و متعاقباً افزایش فروش سوپرمارکت، گام بلندی بردارید. علاوه بر این برای مدیریت بهتر هزینه‌های سوپر مارکت استفاده از نرم افزار حسابداری راهکاری عالی است. نرم افزار حسابداری سوپر مارکت محک یکی از بهترین نرم افزارهای حسابداری است که با دارا بودن امکانات کاربردی به مدیران این کسب و کار کمک می‌کند تا بتوانند امور مالی و حسابداری کسب و کار خود را به درستی مدیریت کنند و در مواجه با چالش‌های مالی مختلف تصمیم‌های مناسبی اتخاذ کنند.

منابع:

marugroup

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

محمد باقریان
محمد باقریان
باقریان هستم از سال 1386 در حوزه تجارت الکترونیک و طراحی سایت و تولید محتوا فعالیت خودم را با مدیریت چند وب سایت آموزشی شروع کردم، اکنون به صورت تخصصی در زمینه دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنم ، اوقات فراغتم را بیشتر با ورزش و مطالعه سپری می‌کنم.
مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه مالیات بر درآمد اتفاقی یکی از انواع مالیات‌های مستقیم است که به درآمدهای غیر منتظره و غیر شغلی اشخاص حقیقی و حقوقی تعلق می‌گیرد. این نوع درآمدها در مقابل درآمدهای مستمر مانند حقوق و دستمزد قرار دارند. هرگاه شخص حقیقی

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد چیست؟ انواع مالیات بر درآمد

مالیات بر درآمد چیست؟ انواع مالیات بر درآمد

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد نوعی مالیات مستقیم است که توسط دولت بر درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی اعمال می‌شود. این نوع مالیات دارای انواع مختلفی است که در ادامه مطلب به آن خواهیم پرداخت. نرخ مالیات بر درآمد بر اساس درآمد

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد املاک و مستغلات چیست؟

مالیات بر درآمد املاک و مستغلات چیست؟

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد املاک یکی از مباحث مالیاتی مهم و تخصصی است. فرقی نمی‌کند امسال یا چند سال دیگر، قوانین مالیات بر درآمد املاک اغلب، در راس مهم‌ترین انواع مالیات بر درآمد قرار دارد. شاید گره خوردن قوانین مالیات املاک

اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری