جستجو
Close this search box.

بازاریابی حسابداری چیست؟ (آشنایی با تعریف و اقسام بازاریابی)

نوشته شده توسط محمد حسین دهقانی
زمان مطالعه این مقاله: 7 دقیقه

ضرورت بازاریابی برای کسب‌وکارهای امروزی را نمی‌توان انکار کرد. کسب‌وکارهایی در دنیای پررقابت امروز پیروز خواهند بود که علاوه بر ارائه محصولات و خدمات باکیفیت، خود را به مشتریان عرضه کنند و اعتماد آن‌ها را جلب کنند. حرفه حسابداری مانند سایر کسب‌وکارها از این قاعده مستثنا نیست و عناصر فعال در این زمینه باید بازاریابی حسابداری را به‌درستی بشناسند و اصول آن را در کسب‌وکار خود پیاده سازند. با ما همراه باشید و در این مقاله بازاریابی حسابداری را به‌صورت کاربردی بشناسید. قبل از بررسی و تحلیل بازاریابی حسابداری، لازم است تا به‌صورت خلاصه با مفهوم بازاریابی آشنا شویم و اهداف بازاریابی و همچنین انواع آن را باهم بررسی کنیم.

فهرست مطالب

بازاریابی چیست؟

بازاریابی چیست؟

شاید شمایی که در حال مطالعه مقاله هستید، خودتان یک بازاریاب حرفه‌ای باشید، بااین‌حال وقتی از شما سؤال می‌شود که تعریف بازاریابی چیست، شاید نتوانید تعریف واضحی در این زمینه ارائه دهید.
بازاریابی فرایندی است که در آن شرکت‌ها محصولات و خدمات خود را به مشتریان ارائه می‌دهند. بازاریابی شامل بررسی نیازها و خواسته‌های مشتریان، طراحی و توسعه محصولات و خدمات مناسب، تعیین قیمت، توزیع و ترویج آن‌ها است. هدف بازاریابی ایجاد ارزش برای مشتریان و کسب سود برای شرکت‌ها است. بازاریابی از طریق دیدگاه‌ها و روش‌های مختلفی انجام شود. برخی از انواع بازاریابی عبارتند از: بازاریابی محصول، بازاریابی خدمات، بازاریابی اجتماعی، بازاریابی رابطه‌ای، بازاریابی دیجیتال، بازاریابی محتوا و…. هر نوع بازاریابی رویکرد و استراتژی خاص خود را دارد.

اهداف بازاریابی

اهداف بازاریابی در واقع مقاصد مشخصی هستند که یک شرکت می‌خواهد از طریق استراتژی‌های بازاریابی خود به آنها دست یابد. اهداف بازاریابی معمولا شامل افزایش فروش، ایجاد آگاهی از برند، جذب مشتریان جدید، ارتقای رضایت مشتریان و… است. اهداف بازاریابی باید قابل اندازه‌گیری، قابل دستیابی، مرتبط و زمان‌بندی شده باشند. این اهداف به یک شرکت کمک می‌کنند تا دید روشن و جهت‌گیری مشخصی برای تلاش‌های خود داشته باشد و موفقیت خود را ارزیابی کند.

شاه‌کلید مهم در بازاریابی

برای این‌که بتوانید در بازاریابی موفق شوید، باید مشتریان خود را به‌درستی بشناسید. شناختن مشتری یعنی بدانید:
الف. مشتری شما دقیقاً چه کسانی هستند؟
ب. مشتریان شما چه سلیقه‌ای دارند؟
پ. نیازهای فعلی مشتریان شما چیست؟
ت. نیازهای آینده مشتریان شما چیست؟
ث. چگونه می‌توانید با مشتریان خود ارتباط سازنده برقرار کنید؟
و در نهایت راهبردهای لازم را برای خلق اهداف و دستاوردها مشخص کنید.

تاریخچه بازاریابی مدرن

بازاریابی مدرن از سال 1950 و همزمان با استفاده بیشتر مردم از رسانه‌های چاپی مانند مجلات، روزنامه‌ها و … و همچنین تلویزیون و درنهایت اینترنت و شبکه‌های اجتماعی برای شناختن کالا و خدمات رونق یافت. در طول 70 سالی که از عمر بازاریابی مدرن می‌گذرد، دغدغه صاحبان کسب‌وکارها برای معرفی کالا و خدمات خود به دیگران بیشتر شده و همین مسئله باعث رشد و ارتقاء بازاریابی گشته است.

مهمترین انواع بازاریابی کدامند؟
بستن سال مالی در نرم افزار محک
بستن سال مالی در نرم افزار محک

مهمترین انواع بازاریابی کدامند؟

همان‌طور که در بخش‌های قبلی مطرح شد، مشتری رکن اصلی بازاریابی است و شما برای انجام یک بازاریابی ایده آل باید بدانید مشتریان بالقوه شما بیشتر کجا هستند و بیشترین تمرکز بازاریابی شما باید در آنجا صورت بگیرد. به‌صورت کلی دو نوع بازاریابی وجود دارد:

بازاریابی سنتی (Tradational Marketing)؛

بازاریابی سنتی به هر نوع بازاریابی آفلاین (یا غیر آنلاین) گفته می‌شود. بازاریابی سنتی با وجود قدیمی بودن همچنان پرطرفدار است. چون در دسترس خیلی‌ها قرار دارد. مثلاً قشر زیادی از مردم شهر در طول هفته از خیابان‌های اصلی شهر عبور می‌کنند و اگر شما یک بیلبورد تبلیغاتی در یک خیابان اصلی نصب کنید، چشمان خیلی‌ها به سمت آن جلب می‌شود.
البته بازاریابی سنتی نسبت به بازاریابی دیجیتال ممکن است قدری گران‌تر به نظر برسد اما برای جذب مخاطب غیر آنلاین بسیار مفید است. برخی از انواع بازاریابی سنتی را در ادامه بررسی خواهیم کرد:
الف. رادیو و تلویزیون
ب. روزنامه‌ها و مجلات
پ. تابلوهای خیابانی و بیلبوردها
ت. پخش تراکت در منزل‌ها و مغازه‌ها
ث. مکالمه چهره به چهره با مشتریان بالقوه
ج. برگزاری سمینار و جشنواره
چ. چاپ کتاب

بازاریابی دیجیتالی (digital marketing)؛

بازاریابی دیجیتالی به نوعی از بازاریابی گفته می‌شود که در آن از فناوری‌های نوین اینترنتی برای جذب مشتری استفاده شود. با گسترش فناوری بازاریابی دیجیتالی بسیار جذاب و محبوب شده است. بازاریابی دیجیتالی به‌طورکلی نسبت به بازاریابی سنتی مقرون‌به‌صرفه بوده و درعین‌حال به شما این امکان را می‌دهد که با مخاطبین بیشتری در سراسر جهان ارتباط داشته باشید و از مزایای این مسئله برخوردار شوید.
استفاده از بازاریابی دیجیتالی برای بازاریابی حسابداری بسیار حائز اهمیت است و به همین دلیل بیشتر درباره آن سخن خواهیم گفت. بازاریابی دیجیتالی به طور کلی در هفت دسته اصلی خلاصه می‌شود:

الف. بهینه‌سازی موتور جست‌وجو (SEO)؛

بهینه‌سازی موتور جست‌وجو (SEO) یک فرایند است که در آن وب‌سایت‌ها محتوا و ساختار خود را به‌گونه‌ای تغییر می‌دهند که در نتایج جست‌وجوی گوگل و سایر موتورهای جست‌وجو رتبه‌های بالاتری کسب کنند. هدف از این کار افزایش بازدید، مشتری و فروش از طریق جست‌وجوی آنلاین است. سئو شامل سه بخش اصلی است: سئو داخلی، سئو خارجی و سئو تکنیکال.

ب. پرداخت به ازای هر کلیک (PPC)؛

پرداخت به ازای هر کلیک (PPC) یک روش تبلیغات آنلاین است که در آن تبلیغ‌دهنده برای هر کلیکی که کاربر بر روی تبلیغ انجام می‌دهد، به نمایش‌دهنده تبلیغ هزینه می‌پردازد. این روش به تبلیغ‌دهنده امکان می‌دهد تا ترافیک مرتبط و هدفمند را به وب‌سایت، اپلیکیشن یا رسانه‌ای دیگر خود هدایت کند. پرداخت به ازای هر کلیک می‌تواند در موتورهای جستجو مانند گوگل یا بینگ، شبکه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک یا اینستاگرام، وب‌سایت‌ها و وبلاگ‌های مختلف انجام شود.

ج. بازاریابی محتوایی

بازاریابی محتوایی یعنی داستان‌سرایی درباره کسب‌وکار و ارائه اطلاعات مفید و مرتبط با رویکرد جذب مخاطب به انجام اقدامی که بازاریاب محتوایی انتظار آن را دارد. محتوای مفید شامل مقالات، کتاب‌های الکترونیک، کپشن‌های اینستاگرام، پادکست، ویدیو و مواردی از این قبیل است.
آنچه در بازاریابی محتوایی اولویت دارد، ارزش افزایی برای مخاطب است و افزایش فروش در رتبه بعدی قرار دارد. چون اگر مخاطب نتواند از مطالب شما استفاده کند، احتمالاً به محصولات یا خدمات شما اعتماد نخواهد کرد.

مهمترین نکات در بازاریابی محتوایی کدامند؟

درباره بازاریابی محتوایی مطالب بسیار زیادی را میتوانی نام برد که در بازاریابی حسابداری نیز قابل تعمیم می باشد ولی با این وجود، توجه به سه نکته مهم ضروری است که از جمله آنها عبارتند از:

  • بازاریابی محتوایی در تعامل با سایر روش‌های بازاریابی دیجیتالی است. مثلاً اگر شما می‌خواهید یک مقاله بنویسید، در کنار ارائه محتوای با ارزش باید اصول سئو را رعایت کنید یا اگر در شبکه‌های اجتماعی محتوای مفید تولید می‌کنید، لازم است از راهبردهایی که افراد بازاریاب در شبکه‌های اجتماعی به‌کار می‌گیرند استفاده کنید.
  • بازاریابی محتوایی دوره طولانی‌مدت دارد و نیازمند خلاقیت و راهبردهای عمیق و حرفه‌ای است. پس اگر در این زمینه تلاش می‌کنید، باید صبور باشید و نتایج حاصل از این مسیر را در بازه زمانی طولانی‌مدت ارزیابی کنید.
  • اصل ظرافت را همه‌جا در نظر داشته باشید. نباید تبلیغات خود را در بازاریابی محتوایی به‌گونه‌ای انجام دهید که مخاطب زده شود. سعی کنید از تمام ظرافت‌های ممکن استفاده کنید تا هم مخاطب راضی شود و هم شما به اهداف تبلیغاتی خود برسید!!!
  • باوجود گسترش شبکه‌های اجتماعی، بازاریابی ایمیلی همچنان پرطرفدار است. کارشناسان بازاریابی با تحلیل نرخ باز کردن ایمیل‌ها و کلیک‌هایی که بر روی لینک‌های ایمیل انجام می‌شود به این نتیجه رسیده‌اند که یک متن قوی ایمیلی می‌تواند مخاطبان بالقوه را به مشتریان وفادار تبدیل کند.

د. بازاریابی ایمیلی

یک بازاریاب ایمیلی حرفه ای با استفاده از روش‌های زیر می تواند فروش کالا یا خدمات خود را افزایش دهد:
• ایجاد احساس فوریت؛ ارائه پیشنهاداتی ویژه با زمان کوتاه و یا تعداد محدود می تواند تعداد کلیک‌های ایمیل را افزایش دهد.
• شخصی سازی ایمیل؛ استفاده از نام مخاطب در ایمیل و فضاسازی محتوا به گونه ای که مخاطب احساس کند ایمیل برای او نوشته شده است، تأثیر شگرفی در افزایش نرخ کلیک دارد.
• احترام گذاشتن به نظر مخاطب؛ اجازه بدهید مشتریان تعیین کنند هر چند وقت یک بار دوست دارند از شما ایمیل دریافت کنند. این مسئله هم به شما کمک می کند تا محتوای سنجیده تری تولید کنید و هم احتمال کلیک ایمیل ها افزایش می یابد.
چ. بازاریابی موبایلی (گوشی‌های هوشمند)؛ بازاریابی موبایلی به‌طور ویژه بر روی جذب مشتریان از طریق تلفن‌های هوشمند و همچنین تبلت‌ها تمرکز دارد. بازاریابی موبایلی تا حد بسیار زیادی در تعامل با سایر انواع بازاریابی است و از تمام روش‌های بازاریابی که در گوشی‌های هوشمند یا تبلت قابل‌استفاده باشد استقبال می‌کند.
مخاطبان گوشی‌های هوشمند روزانه چیزی بین 5 ساعت در روز را با گوشی‌های هوشمند خود مشغول هستند و همین مسئله باعث می‌شود بازاریابی موبایلی از اهمیت ویژه برخوردار باشد.
یک مثال برای بازاریابی موبایلی: فرض کنید شما در یک فروشگاه زنجیره‌ای وارد می‌شوید و پس از خرید، فروشنده شماره تلفن شما را دریافت می‌کند. همین مسئله زمینه‌ای برای عضو کردن شما در شبکه‌های اجتماعی، پیامک دادن به شما و مواردی از این قبیل می‌باشد.
ح. تجزیه و تحلیل بازاریابی؛ یکی از مهم ترین شاخه های بازاریابی دیجیتال، تجزیه و تحلیل بازاریابی است. این شاخه مستقیما با مشتری سر و کار ندارد؛ بلکه در خدمت بازاریاب ها بوده و رفتار آن ها را تحلیل می کند. یک تحلیل کننده حرفه ای می تواند با تحلیل رفتار یک بازاریاب یا یک فعالیت بازاریابی نقاط قوت و ضعف را شناسایی کرده و آن را منتقل کند. تجزیه و تحلیل بازاریابی می تواند یک کمپین را به خاطر اصولی نبودن روش های بازاریابی و احتمال شکست به تعطیلی بکشاند. اشکالی ندارد! همیشه بد، بهتراز بدتر است. یک تحلیلگر بازاریابی از ابزارهای مختلفی برای تجزیه و تحلیل استفاده می‌کند. برای آشنایی با این ابزارها می‌توانید به منابع معتبر در این زمینه مراجعه کنید.

مهارت‌های لازم برای بازاریابی دیجیتالی

مهارت‌های لازم برای بازاریابی دیجیتالی

جیم رون می گوید «اگر می خواهید بیشتر داشته باشید، باید بیشتر بشوید و اگر می خواهید بیشتر بشوید، باید بیشتر آموزش ببینید». بازاریابی دیجیتالی هم از این قاعده مستثنا نیست و موفقیت در این حوزه نیازمند یادگیری مهارت های مهم است. در ادامه با برخی از مهارت های لازم برای بازاریابی دیجیتالی آشنا خواهیم شد:
• فناوری؛ باوجود ثابت بودن اصول بازاریابی، فناوری‌ها مدام در حال تغییر هستند و اپلیکیشنی که امروز ممکن است صدرنشین باشد، سال آینده همین اپلیکیشن ممکن است از رده خارج شود؛ لذا فهم شرایط کنونی و تغییرات فناوری اصلی مهم و کلیدی برای هر بازاریاب دیجیتالی حرفه ای است.
• ارتباطات؛ بازاریابی دیجیتالی هنر برقراری ارتباط با مشتری به‌صورت آنلاین است. در همین راستا باید مشتری را به‌درستی شناخت و با او ارتباط سازنده برقرار کرد. البته یک بازاریاب دیجیتالی فقط به ارتباط سازنده با مشتری نیاز ندارد؛ بلکه باید بتواند با کارفرما و سایر همکاران هم به خوبی ارتباط داشته باشد تا اهداف ذهنی خود را در محیط کار پیاده کند.
• آموزش مستمر؛ یک بازاریاب حرفه ای باید روحیه یادگیری داشته باشد و هیچ گاه احساس کامل بودن نداشته باشد. او باید احساس کند همیشه چیزهایی هست که او یاد ندارد و باید حتما یاد بگیرد.بازاریابی سنتی یا دیجیتال؟
پس از آشنایی با ابعاد مختلف بازاریابی سنتی و بازاریابی دیجیتالی، باید به این سؤال مهم پاسخ دهیم که «بازاریابی سنتی انجام دهیم یا بازاریابی دیجیتال؟»
به نظر می‌رسد به‌جای این‌که سؤال بالا را مطرح کنید، بهتر است بپرسید «چگونه از هر دو نوع بازاریابی بهترین استفاده را بکنیم»؟ بله! این سؤال بهتر است. در دنیای امروز از هر دو روش می‌توان استفاده کرد و خیلی از کسب‌وکارهای موفق چنین کاری را انجام داده‌اند.
به‌عنوان‌مثال اگر شما بازاریابی اسنپ را بررسی کنید، هم تبلیغات خیابانی و بیلبوردها را مشاهده خواهید کرد و تبلیغات فضای مجازی را می‌بینید. دیجی کالا هم دقیقاً همین‌طور!
شما هم به‌عنوان یک حسابدار و یا صاحب نرم افزار حسابداری می‌توانید هر دو روش را در کنار هم داشته باشید و بازاریابی کنید! بله! ما قرار است درباره بازاریابی حسابداری صحبت کنیم.
در ادامه با تعریف بازاریابی حسابداری آشنا می‌شویم و نشان خواهیم داد که نرم‌افزار حسابداری محک به‌عنوان یک برند موفق در زمینه ی حسابداری از چه روش‌هایی برای بازاریابی نرم‌افزارهای حسابداری خود استفاده می‌کند؟

بازاریابی در حسابداری چیست؟

بازاریابی در حسابداری چیست؟

واژه بازاریابی حسابداری ممکن است در ابتدا سؤال‌برانگیز باشد. بازاریابی حسابداری سنتی است یا دیجیتال؟ جزو کدام‌یک از زیرمجموعه‌های آن است؟!
«بازاریابی حسابداری» درواقع «بازاریابی در حسابداری» که یعنی «اجرای اصول و قواعد بازاریابی برای تبلیغ حسابداری و خدمات مربوط به آن». منتهی برای کوتاه‌تر شدن ترکیبی که درواقع کلیدواژه مقاله ما هم هست، به‌جای «بازاریابی در حسابداری» از «بازاریابی حسابداری» استفاده کردیم.
به‌طورکلی هر فعالیتی که به جهت ارتباط با مشتری، رفع بیشتر نیازهای مالی مشتریان و کسب درآمد بیشتر در حوزه حسابداری انجام می‌شود، بازاریابی حسابداری گفته می‌شود.
اگر شما حسابدار هستید، می‌توانید با ارائه خدمات، رزومه، افرادی که با شما به‌صورت هماهنگ کار می‌کنند و… در یکی از چارچوب‌های مشخص‌شده بازاریابی حسابداری انجام دهید.
اگر شما محصولاتی در حوزه حسابداری دارید (ازجمله نرم‌افزارهای حسابداری که در بخش بعدی درباره آن مفصل صحبت خواهیم کرد) هر فعالیت تبلیغی که منجر به خدمت‌رسانی بیشتر و همچنین کسب درآمد بالاتر شود، بازاریابی حسابداری است.
ممکن است شما مربی حسابداری باشید و اصول حسابداری و یا حتی کار با نرم‌افزارهای حسابداری را تدریس کنید. تمام فعالیت‌های تبلیغاتی شما که با هدف گسترش سواد حسابداری در میان جامعه و درنتیجه کسب درآمد بیشتر برای خود انجام می‌دهید، زیرمجموعه بازاریابی حسابداری است.
ازآنجاکه در میان تمام موارد مطرح‌شده، نرم‌افزارهای حسابداری از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و در دنیای امروز اقبال زیادی به نرم‌افزارهای حسابداری وجود دارد، در بخش بعدی درباره بازاریابی نرم‌افزارهای حسابداری که زیرمجموعه مهمی از بازاریابی حسابداری است صحبت خواهیم کرد.

بازاریابی نرم افزارهای حسابداری

همان‌طور که در بخش قبلی گفته شد، بازاریابی نرم‌افزارهای حسابداری زیرمجموعه مهمی از بازاریابی حسابداری بوده که رسالت آن تبلیغ نرم‌افزارهای حسابداری برای کسب‌وکارهای مختلف است.
یک فعال در زمینه بازاریابی حسابداری زمانی می‌تواند یک نرم‌افزار حسابداری را به‌درستی بازاریابی کند که:
• با مخاطب خود (پرسونا) آشنا بوده و بداند مخاطب او دقیقا کیست و چه ویژگی هایی دارد؟
• با محصول (نرم‌افزار حسابداری) آشنا بوده و بداند چه شاخه ای از این نرم‌افزار قرار است نیاز مخاطب را برطرف کند؟
• بتواند ارتباط درستی بین مخاطب و محصول برقرار کند (به طوری که مشتری احساس کند محصول پیشنهادی دقیقا نیاز او را برطرف می کند).

منبع:

https://blog.hubspot.com/marketing/what-is-marketing

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

محمد حسین دهقانی
محمد حسین دهقانی
آمده ام تا زندگی کنم
مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه مالیات بر درآمد اتفاقی یکی از انواع مالیات‌های مستقیم است که به درآمدهای غیر منتظره و غیر شغلی اشخاص حقیقی و حقوقی تعلق می‌گیرد. این نوع درآمدها در مقابل درآمدهای مستمر مانند حقوق و دستمزد قرار دارند. هرگاه شخص حقیقی

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد چیست؟ انواع مالیات بر درآمد

مالیات بر درآمد چیست؟ انواع مالیات بر درآمد

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد نوعی مالیات مستقیم است که توسط دولت بر درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی اعمال می‌شود. این نوع مالیات دارای انواع مختلفی است که در ادامه مطلب به آن خواهیم پرداخت. نرخ مالیات بر درآمد بر اساس درآمد

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد املاک و مستغلات چیست؟

مالیات بر درآمد املاک و مستغلات چیست؟

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد املاک یکی از مباحث مالیاتی مهم و تخصصی است. فرقی نمی‌کند امسال یا چند سال دیگر، قوانین مالیات بر درآمد املاک اغلب، در راس مهم‌ترین انواع مالیات بر درآمد قرار دارد. شاید گره خوردن قوانین مالیات املاک

اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری