جستجو
Close this search box.

راهنمای رهایی از اهمال کاری در محیط کار

نوشته شده توسط محمد حسین دهقانی
زمان مطالعه این مقاله: 6 دقیقه

اهمال‌کاری واقعیتی است که همه ما در مقاطعی با آن روبه‌رو بوده‌ایم و این مسئله حالاحالاها مهمان جامعه بشری خواهد بود. شاید اهمال کاری در محیط کار همان لحظه حس خوبی به ما بدهد، اما در طولانی مدت پشیمانی برای ما خواهد داشت و بالعکس؛ روزهایی که سختی انجام به موقع کارها را به‌جان می‌خریم، احساس عزت‌نفس و اعتماد‌به‎‌نفس بیشتری در زندگی خواهیم‌کرد. در این مقاله به‌ صورت علمی به تحلیل اهمال‌ کاری شغلی می‌پردازیم و روش‌هایی که می‌توانیم بر اهمال‌ کاری در محیط کسب و کار غلبه کنیم، بررسی خواهیم‌کرد؛ پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

فهرست مطالب

اهمال‌ کاری سازمانی چیست؟

اهمال‌ کاری سازمانی چیست؟

اهمال‌ کاری سازمانی (Procrastination Business) به‌ معنای به‌ تعویق‌ انداختن وظیفه فعلی است و نیرویی است که مانع انجام‌ دادن وظیفه مهم فعلی شما در محیط کارمی‌شود. فرقی ندارد شما کار دیگری انجام‌ دهید یا کلا هیچ‌کاری انجام ندهید. همین‌که وظیفه مهم فعلی خود را انجام نمی‌دهید، یعنی شما دچار اهمال‌کاری هستید.

اهمال‌ کاری یعنی انجام یک کار در حالی که کاری مهم‌تر از آن برای انجام‌دادن وجود دارد.

اهمال‌ کاری در محیط کار چرا رخ میدهد؟

اهمال کاری در محیط کار چرا رخ میدهد؟

پس از آشنایی با تعریف اهمال‌ کاری باید بررسی کنیم دقیقا چه فرآیندی در نظام اعصاب ما شکل می‌گیرد که باعث می‌شود ما اهمال‌کار شویم. در ادامه به یک توضیح علمی روانشناسی در این زمینه خواهیم‌پرداخت.

تحقیقات روانشناسی به پدیده‌ای به نام «ناسازگاری زمانی» پی‌برده‌است. یعنی پدیده‌ای که باعث می‌شود ما کارهایمان را به‌ تعویق بیندازیم و به‌اصطلاح اهمال‌ کاری داشته‌ باشیم. خلاصه ناسازگاری زمانی را در جمله پایین می‌توانیم بیان کنیم:

مغز انسان ارزش بیشتری برای پاداش‌های فوری نسبت به پاداش‌های غیرفوری قائل است.

لازم است جمله بالا را قدری بیشتر توضیح دهیم:

ابتدا باید بدانیم اهداف کسب‌وکار را کارمندان کسب‌وکار محقق می‌کنند و عنصر اصلی در کارمندان، شخصیت و پارادایم آن‌ها است. از آن‌جا که اهداف کاری برای خلق شدن نیازمند گذر زمان هستند، نتایج خلق اهداف را شخصیت آینده ما دریافت می‌کند و بهره‌برداری می‌کند نه شخصیت فعلی ما.

مثلا فرض کنید شما قرار است یک وب‌سایت را برای یک کسب‌وکار راه‌اندازی کنید و زمانی هزینه کامل را دریافت می‌کنید که طراحی وب‌سایت کامل شده‌باشد. پس شخصیت آینده شما است که پول را دریافت می‌کند نه شخصیت فعلی شما.

علی القاعده شخصیت آینده شما برای درآمد حاصل از طراحی وب‌سایت خیلی ارزش قائل است (چون او قرار است از مزایای این پول استفاده‌ کند و لذت‌ ببرد)؛ در حالی که شخصیت فعلی شما قرار است به‌ طراحی وب‌سایت بپردازد و شما در لحظه اکنون هیچ‌ پولی ندارید و هیچ کس هم در همین لحظه بابت طراحی همان وب‌سایت به شما پولی پرداخت نمی‌کند. این‌جا است که ماجرای اهمال‌ کاری سازمانی شروع می‌شود.

شخصیت فعلی شما لذت‌های آنی و زودگذر را دوست دارد نه لذت‌های دور و طولانی‌مدت

در چنین حالتی بین شخصیت موجود و شخصیت مطلوب تزاحم ایجاد می‌شود. شخصیت بلندمدت به درآمد حاصل از طراحی وب‌سایت می‌اندیشد؛ در حالی که شخصیت موجود دوست‌دارد اینستاگرامش را چک کند. اگر در جنگ بین شخصیت موجود و شخصیت مطلوب، شخصیت موجود پیروز شود، شما دچار اهمال‌کاری سازمانی خواهید شد. در نتیجه می‌توان گفت مغز شما در طولانی مدت برای سود پایدار ارزش قائل است، ولی در لحظه اکنون لذت آنی را ترجیح می‌دهد.

بستن سال مالی در نرم افزار محک
بستن سال مالی در نرم افزار محک

نمودار رنج – زمان

اگر بخواهیم واقع‌بینانه نگاه کنیم، خیلی از ماها نمی‌توانیم به‌ انگیزه‌های بلندمدت اعتماد کنیم و با تمسک به آن از اهمال‌کاری سازمانی خلاص شویم؛ به‌همین دلیل باید راهی برای انتقال پاداش‌ها و مجازات‌های آینده به لحظه حال پیدا کنیم و باید کاری کنیم پیامدهای آینده تبدیل به پیامدهای فعلی شود.

توضیح بیشتر آن‌که: فرض کنید قرار است تا آخر هفته یک ایمیل برای یک شرکت دیگر ارسال کنید. اگر امروز شنبه‌ باشد، تا صبح چهارشنبه هر زمان به‌این فکر می‌کنید که باید ایمیل بدهید، یک حس زجرآور در شما شکل می‌گیرد و چون احساس می‌کنید هنوز زمان دارید، نوشتن ایمیل را به‌زمان دیگری واگذار می‌کنید. صبح چهارشنبه که فرا می‌رسد، شما همچنان حس زجرآور را دارید، ولی چون پاداش ایمیل‌زدن و پیامد ایمیل‌نزدن برایتان فعلی شده است، بر حس منفی خودتان غلبه می‌کنید و ایمیل را می‌نویسید. هنگامی که شروع به نگارش ایمیل می‌کنید، در واقع شما از خط اقدام عبور کردید.

نمودار رنج - زمان

خیلی جالب است. هنگامی که از خط اقدام عبور می‌کنید، احساس می‌کنید رنج ناشی از انجام کار شروع به فروکش می‌کند. به‌عبارت دیگر قرارگرفتن در وسط اهمال‌کاری (نقطهA) اغلب دردناک‌تر از قرارگرفتن در وسط انجام‌کار (نقطه B) است. این نشان می‌دهد احساس گناه ناشی از اهمال‌کاری شغلی به‌مراتب بدتر از سختی اصل کار است و همین که کار را شروع می‌کنید، رنج‌ کار شیب کاهشی پیدا خواهدکرد.

توجه به چنین منطقی (رنج فعلی اهمال‌ کاری > رنج انجام کار) می‌تواند اهرم خوبی برای شروع کار و رهایی از اهما‌ل‌کاری سازمانی باشد. در ادامه به روش‌هایی عملی برای ملکه‌شدن این منطق در ذهن خودمان خواهیم‌ پرداخت.

روش‌هایی برای رهایی از اهمال‌ کاری در محیط کار

روش‌هایی برای رهایی از اهمال کاری در محیط کار

با توجه به منطق بالا می‌توان روش‌های مختلفی برای رهایی از اهمال کاری در محیط کار پیشنهاد داد که در ادامه آن‌ را بررسی خواهیم‌ کرد:

روش اول. خودتان را گول بزنید.

یکی از بهترین راهبردها برای رهایی از اهمال‌کاری سازمانی گول‌زدن خود است. در تحقیقاتی که در دانشکده اقتصاد پنسیلوانیا توسط کتی میلکمن صورت گرفت، چنین الگویی (گول‌زدن خود) برای رهایی از اهمال‌کاری پیشنهاد شد.

در این روش شما رفتاری که در بلندمدت برایتان جذابیت دارد را در کنار رفتاری که جذابیت فعلی دارد انجام می‌دهید و حس خوبی در این زمینه برای خودتان ایجاد می‌کنید. قالب کلی «گول زدن» این‌چنین است:

[کاری را که الان از انجامش لذت می‌برید] همزمان با [کاری که در آن اهمال‌کاری دارید] انجام دهید.

به مثال‌های زیر توجه کنید:

[گوش دادن به موسیقی یا پادکست آموزشی] را همزمان با [تمیزکردن میزکار] انجام‌دهید.

[تماشای سریال مورد علاقه خودتان را] همزمان با [اتوکردن لباس‌هایتان] انجام‌دهید.

[غذاخوردن در رستوران مورد علاقه‌خودتان را] همزمان با [برگزاری جلسه کاری مهم با فردی که خیلی دوستش ندارید] انجام‌دهید.

فهرستی از کارهای مورد علاقه‌ خودتان را که از انجام آن لذت‌ می‌برید تهیه‌ کنید و بررسی کنید چگونه می‌توانید این فهرست را با اقداماتی که در محیط کار معمولا به‌ تعویق می‌اندازید ترکیب‌‌ کنید.

روش دوم. عواقب‌ تعلل را فوری‌تر کنید.

فرض کنید تصمیم‌گرفتید برای تناسب اندام بیشتر و پیشگیری از چاقی هرروز ورزش کنید. علی‌القاعده یک‌روز یا یک‌هفته ورزش نکردن تأثیر چندانی بر اندام شما نخواهد داشت؛ اما اگر این مسئله به‌تدریج ادامه‌ پیدا کند در درازمدت شما را از تناسب‌اندام دورتر و دورتر خواهدساخت.

شما می‌توانید تصمیم‌بگیرید با یک‌دوست ورزش‌کنید. با انجام این‌کار عواقب عمل‌نکردن به تعهدات خودتان را فوری‌تر می‌کنید و اگر هر روز در قرار ورزش حاضر نشوید، ممکن است رفاقت خود را با دوست خود از دست‌بدهید و این مسئله شما را وادار به‌ انجام کار می‌کند.

در همین راستا می‌توانید برای خود نظام تنبیه و تشویق تعریف‌کنید. مثلا اگر کارهای خود را به‌موقع انجام‌دادید، غذای مورد‌علاقه خود را مصرف کنید و اگر به عهدخود وفا نکردید، یک مبلغ بزرگ را به‌عنوان صدقه پرداخت‌کنید و موارد این‌چنینی (انتخاب شیوه تشویق یا تنبیه با خودتان)!!!

روش سوم. عوامل اهمال‌کاری شغلی را از خودتان دور کنید.

یکی از راه‌های مفید برای کنترل اهمال‌کاری سازمانی مدیریت اطراف خودتان است. برای این‌کار لازم‌است بررسی‌کنید به‌جای انجام وظیفه مهم فعلی خود چه‌کار دیگری را انجام‌ می‌دهید؟ پیام‌رسان‌های خود را چک می‌کنید؟ وقت خود را با همکاران تلف می‌کنید؟ سرگرم تلویزیون و اخبار می‌شوید؟ سعی‌کنید تا جایی که امکان‌پذیر است تمام این عوامل را از خودتان دورکنید.

مثلا گوشی‌ همراه خود را در کیف خود بگذارید و کیف خود را بیرون از اتاق‌کار قرار دهید یا تلوزیون را از برق بکشید یا در صورت امکان در اتاقی فعالیت کنید که همکاران شما حضور ندارند. توجه به همه این موارد باعث می‌شود احتمال اهمال‌کاری سازمانی در شما کاهش‌پیدا کند.

روش چهارم. وظیفه را آسان‌ کنید.

آسان‌سازی وظایف یکی از راه‌های بسیار مفید برای کاهش اهمال‌کاری شغلی است. فرض‌کنید شما در بخش تولیدمحتوا مشغول فعالیت هستید و باید در روز 2500 کلمه مقاله‌نویسی کنید. ممکن است انجام چنین کاری در نگاه اول سخت به‌نظر برسد. در چنین حالتی شما می‌توانید به‌جای این‌که تمام 2500 کلمه را یک‌جا بنویسید، کار خود را به 5 بخش 500 کلمه‌ای تقسیم کنید و در بازه‌های زمانی مختلف 500 کلمه مقاله‌نویسی کنید و بین هر بخش استراحت کنید یا کاری که مورد علاقه شما است انجام‌دهید.

در همین راستا اگر می‌خواهید وظیفه یا عادت جدیدی را شروع‌کنید، سعی‌کنید حتما حتما ابتدای شروع عادت ساده‌باشد. مثلا اگر قرار است به‌جایی برسید که هفته‌ای یک کتاب مطالعه کنید، لازم نیست از ابتدا روزانه 30 صفحه مطالعه‌کنید. همین‌که روزانه 3 تا 5 صفحه مطالعه‌کنید برای شروع کافی است. (سپس در ادامه میزان مطالعه خود را افزایش‌دهید).

روش پنجم. وظایف خود را اطلاع‌رسانی کنید.

اطلاع‌رسانی وظایف به‌دیگران و تعیین ضرب‌الاجل برای اتمام آن یکی‌ دیگر از راه‌های جلوگیری از اهمال کاری در محیط کار است. یادآوری دوستان و این‌که شما نباید ضایع‌شوید و در چشمان دیگران بدقول دیده‌شوید، به‌شما این امکان را می‌دهد که راحت‌تر با اهمال‌کاری مبارزه‌کنید.

چگونه اهمال‌ نکردن را به یک عادت همیشگی تبدیل کنیم.

روش‌های مطرح‌شده می‌تواند به‌صورت روزانه به شما برای رهایی از اهمال کاری در محیط کار کمک کند؛ اما اگر می‌خواهید انجام به‌موقع کارها را برای خودتان به یک عادت همیشگی تبدیل کنید، از قانون چندمرحله‌ای زیر استفاده‌ کنید:

  • پایان هر روز 5 کار مهم که فردا باید در محل کار انجام‌دهید را بنویسید.
  • تمام 5 کار را اولویت‌بندی کنید.
  • فردا به‌محضی که وارد محل کار شدید، بر روی اولین‌کار تمرکز کنید.
  • تا زمانی که اولین‌کار خود را به‌پایان نرساندید، کار بعدی را شروع نکنید.
  • پس از اتمام اولین‌کار استراحت کنید و کاری که برای شما لذت‌بخش است انجام‌دهید.
  • پس از استراحت‌کوتاه بلافاصله دومین کار خود را شروع‌کنید و تا کار دوم را تمام نکردید وارد کار سوم نشوید.
  • همین ترتیب را تا اتمام ششمین کار خود ادامه‌دهید.

روز خود را با مهم‌ترین کار آغاز کنید و اجازه‌ دهید شتاب اولین‌کار شما را به کار بعدی منتقل کند.

تکرار این روند به‌صورت روزانه (حداقل 21 روز) عادت انجام به‌ موقع کارها را در شما ایجاد خواهدکرد و شما برای همیشه با اهمال کاری در محیط کار خداحافظی خواهیدکرد؛ ان‌شاءالله. برای اجرای هرچه بهتر این مسئله از قواعد زیر استفاده‌ کنید:

  • اتفاقات غیرمنتظره را نادیده‌ بگیرید؛ مگر آن‌که بسیار مهم و راهبردی باشند (مانند تصادف و …) که در این‌صورت خیلی سریع به کار غیرمنتظره بپردازید و سپس به فعالیت روزانه خود برگردید.
  • سعی‌ کنید بیش از 5 کار در محل کار خود تعریف نکنید. به‌یادداشته‌باشید شما قرارنیست همه‌کارها را انجام‌ دهید. همیشه چندکاره بودن مفید نیست؛ بلکه خیلی‌ اوقات تعداد کارهای کمتر اما متمرکز منجر به نتایج بهتر و بالاتر می‌شوند.
با اهمال کاری در محیط کار خداحافظی کنید

با اهمال کاری در محیط کار خداحافظی کنید

اهمال کاری در محیط کار واقعیتی است که همه ما در مقاطعی با آن روبه‌رو بوده‌ایم و این مسئله حالاحالاها مهمان جامعه بشری خواهد بود. شاید اهمال‌ کاری در محیط کار همان لحظه حس خوبی به ما بدهد، اما در طولانی مدت پشیمانی برای ما خواهد داشت و بالعکس؛ روزهایی که سختی انجام به موقع کارها را به‌جان می‌خریم، احساس عزت‌نفس و اعتماد‌به‎‌نفس بیشتری در زندگی خواهیم‌کرد. در این مقاله به‌ صورت علمی به تحلیل اهمال‌ کاری شغلی پرداختیم و روش‌هایی که می‌توانیم بر اهمال‌ کاری در محیط کسب‌وکار غلبه کنیم، بررسی شد.

امیدواریم مطالعه مقاله ارائه شده به شما کمک کند تا برای همیشه با اهمال کاری در محیط کار خداحافظی کنید و اتفاقات مثبتی در زندگی شغلی خود رقم بزنید. گروه نرم‌ افزاری محک بهترین‌ها را برای شما آرزومند است.

منبع : solvingprocrastination و frontiersin

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

محمد حسین دهقانی
محمد حسین دهقانی
آمده ام تا زندگی کنم
مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

زمان مطالعه این مقاله: 6 دقیقه اینترنت یکی از بزرگترین انقلاب‌های دنیای امروز است که تاثیر گسترده‌ای بر زندگی، کار و تجارت انسان‌ها داشته. امروزه بسیاری از افراد، از اینترنت برای خرید و فروش محصولات و خدمات استفاده می‌کنند و این روند رو به افزایش است.

اطلاعات بیشتر
لیست مواد غذایی سوپرمارکت

لیست مواد غذایی سوپرمارکت

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه لیست مواد غذایی سوپرمارکت یکی از موضوعات مهم در حوزه تغذیه است؛ این لیست به افراد کمک می‌کند تا با دقت بهتری مواد غذایی خود را انتخاب کنند. لیست مواد غذایی سوپرمارکت، علاوه بر اینکه شامل اطلاعات مرتبط با نوع

اطلاعات بیشتر
بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه بخش بندی بازار یا همان تقسیم بندی بازار (Market Segmentation) یکی از فعالیت‌های حیاتی در بازاریابی است که به تأثیرگذاری بیشتر کمپین‌های بازاریابی کمک می‌کند. با بخش بندی بازار، می‌توانید مشتریان هدف را دسته‌بندی کنید و استراتژی‌های فروش، بازاریابی و

اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری