جستجو
Close this search box.

مزایای صندوق مکانیزه فروش چیست ؟

نوشته شده توسط وهاب نادری
زمان مطالعه این مقاله: 6 دقیقه

مزایای صندوق مکانیزه فروش چیست ؟ برای پاسخ روشن به این سوال باید ابتدا به این نکته اشاره داشته باشیم که سازمان امور مالیاتی کشور برای ایجاد یک نظام مالیاتی به روز و شفاف، برنامه ریزی به منظور اجرای طرح تحول نظام اقتصادی کشور با رویکرد تحقق بخشیدن به عدالت مالیاتی، آسان کردن و تسریع در انجام امور مالیاتی و ارتقاء سطح رضایتمندی مودیان مالیاتی برنامه های گوناگونی را مد نظر قرار داده است.

فهرست مطالب

طرح جامع مالیاتی به عنوان یکی از ارکان اصلی دست پیدا کردن به این چشم انداز در نظر گرفته شده است که نیازمند ایجاد بسترهای مناسب و زیر ساختهای ضروری برای احیاء شریان مالیاتی کشور است که سامانه های فروشگاهی یکی از مهمترین موارد زیر ساخت ها هستند. در این مقاله قصد داریم شما را با مزایای استفاده ازصندوق مکانیزه فروش که در ارتباط مستقیم با سامانه های فروش قرار دارد، بیش از پیش آشنا کنیم.

صندوق مکانیزه فروش (POS) چیست ؟ - مزایای صندوق فروش مکانیزه

صندوق مکانیزه فروش (POS) چیست ؟

اگر بخواهیم تعریف مشخصی از صندوق مکانیزه فروش ارائه کنیم باید بگوییم که صندوق مکانیزه فروش عبارت است از رایانه ای که دارای نرم افزار فروشگاهی باشد و بمنظور ثبت خرید و فروش روزانه، هزینه و موجودی کالا در یک واحد شغلی مورد استفاده قرار می گیرد. باید خاطرنشان کنیم که هدف از به‌کارگیری سامانه فروش، صدور الکترونیکی فاکتور فروش، مدیریت خرید، فروش، هزینه و موجودی کالا توسط صاحبان مشاغل و کسب و کارها است.

نوع پیشرفته صندوق مکانیزه فروش، رایانه ایی کامل با یک مانیتور کوچک است که از دید مشتری فقط یک فیش با جزییات خرید صادر می نماید و از دید کارفرما، اعمال کنترل و حسابداری مکانیزه را نیز به خوبی و با دقت بالا انجام میدهد. ساده ترین نوع آن که در مغازه های میوه فروشی هم دیده می شود فقط یک ترازوی رقمی بوده که با وارد کردن قیمت، مبلغ کل را محاسبه کرده و فیش را بصورت کامل ارائه خواهد کرد.

ضرورت استفاده از صندوق مکانیزه فروش چیست؟

بر کسی پوشیده نیست که انضباط مالی در زندگی یک ضرورت اجتناب ناپذیر بوده و بشر همواره درصدد سامان بخشی و نظم بخشیدن به زندگی خودش می باشد و رشد چشمگیر فن آوری های جدید و تکنولوژی های پیشرفته اطلاعاتی، امروزه در نظم بخشی به زندگی انسان نقش غیر قابل انکاری ایفا نموده است . بی تردید شفافیت اقتصادی کشورهای توسعه یافته در حال حاضر ، تجارت الکترونیک E-Commerce و بهره مندی شهروندان از خدمات الکترونیکی در عرصه تجارت و کسب و کار ، مرهون بکارگیری فناوری های نوین و سامانه های مکانیزه فروش در محل کسب و کار می باشد .

ویژگی های سخت افزار صندوق های مکانیزه فروش چیست؟

طبق استانداردهای سازمان امور مالیاتی کشور، ضروری است سخت افزار صندوق مکانیزه فروش دارای ویژگی های زیر باشد:

  1. از لحاظ کیفیت باید شرایط استفاده در محیط های تجاری را دارا باشند.
  2. صاحبان کسب و کار و مشاغل قادر باشند متناسب با کاربرد و نیاز خود آن را انتخاب کنند.
  3. قابلیت اتصال تجهیزات جانبی را داشته باشند مانند: بارکد، اسکنر، فیش، پرینتر، پرینتر معمولی، صندوق و نمایشگر مشتری.
  4. صندوق های مکانیزه فروش و تجهیزات جانبی باید با استاندارد opos و upos سازگاری داشته باشند.
  5. قابلیت نصب و اجرای نرم افزارهای مورد تأیید سازمان امورمالیاتی کشور را دشته باشد.
  6. قابلیت اتصال به pos بانکی جهت فروش یا استفاده از کارتهای اعتباری را باید دارا باشد.
  7. صندوق های مکانیزه فروش می بایست امکانات استفاده از سیستم های شبکه ای به عنوان یک ایستگاه کاری را دارا باشند.

چه افرادی ملزم هستند که از صندوق سامانه فروش استفاده کنند؟

بجهت شفاف سازی تدریجی فعالیت‌های مالی و مبادلات تجاری ، همسو با اهداف قانون مالیات بر ارزش افزوده و طرح تحول اقتصادی و اجرای قانون نظام صنفی و ماده ۱۲۱ قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران، تجهیز واحدهای صنفی به ترازوی دیجیتال و صندوق مکانیزه فروش در حوزه نظام اقتصادی و مالیاتی کشور مورد توجه قرار گرفت.

به بیان دیگر ماده ۱۲۱ قانون برنامه پنجم توسعه کشور، وزارت بازرگانی را مکلف کرده تا ضمن هماهنگی با سازمان امور مالیاتی و شورای اصناف کشور ، نسبت به الزام استفاده صاحبان مشاغل از سامانه های صندوق فروشگاهی اقدامات لازم را مبذول دارند. جالب است بدانید که دامنه فراگیری این قانون ، شامل کلیه فعالان اقتصادی می شود که مشمول مالیات بر درآمد و مالیات بر ارزش افزوده بوده و در بخش های تولید و توزیع واردات کالا و خدمات مشغول هستند.

انواع صندوق های مکانیزه فروش

در این بخش به معرفی انواع صندوق مکانیزه فروش خواهیم پرداخت :

صندوق فروشگاهی ECR

این نوع از صندوق فروشگاهی معاملات مشتریان را ثبت کرده و یک دراور نقدی متصل به آن برای ذخیره ارز را دارا است و برای ثبت ، کل ، پذیرش پرداخت و ایجاد تغییر در معاملات مشتری مورد استفاده قرار می گیرد. این صندوق فروشگاهی جزو مدل های دستی محسوب می شود که به سادگی مبالغ کوچک را محاسبه خواهد کرد.

ECR جزو صندوق های مکانیکی به شمار میرود که می توانند برای مشاغل کوچک یا افرادی که به تازگی کسب و کار خود را آغاز کرده اند به خوبی کارایی داشته باشد. بعضی از آنها به اندازه کافی پیشرفته می باشند که قادر هستند با تعداد بسیار محدودی از موارد ، ردیابی موجودی را انجام داده و گزارشات مربوط به عملیات پایان روز را اجرا نمایند.

صندوق فروشگاهی POS Touch

صندوق فروشگاهی لمسی، این روزها از پرتقاضاترین انواع صندوق فروش محسوب می شود و از مانیتور صندوق تمامی حسابداری، مالی و فروش را بر عهده دار است. در واقع این نوع صندوق فروشگاهی نمونه آپدیت شده و جدید صندوق های فروشگاهی محسوب می شود.

صندوق فروشگاهی POS

جالب است بدانید که این سیستم به عنوان صندوق پول الکترونیکی مدرن نیز شناخته شده و در حال تبدیل شدن به ابزاری ضروری برای بسیاری از مشاغل در صنایع مختلف می باشد. هر دو صنعت خرده فروشی و رستوران از سیستم های POS ثبت پول نقد برای کار با مشاغل کارآمدتر استفاده می نمایند. صندوق های مدرن دارای ویژگی هایی مانند مدیریت موجودی کالا و گزارشگری مالی هستند. صندوق های POS در سطوح مختلف پیچیدگی برای پاسخگویی به نیازهای انواع مشاغل موجود هستند.

تفاوت کامپیوتر شخصی با صندوق مکانیزه فروش چیست؟

برخلاف رایانه هایی که اکثر ما از آنها بهره می بریم، بسیاری از سیستم های صندوق مکانیزه فروش از مانیتورهای صفحه لمسی برای از بین بردن نیاز به ماوس یا صفحه کلید استفاده می نمایند. رایانه های سیستم POS همچنین اغلب به دستگاههایی متصل می شوند که ما در خانه از آنها استفاده نمی کنیم ؛ نوارخوانهای مغناطیسی برای پردازش کارتهای اعتباری ، چاپگرهای رسید ویژه ، کشوهای نقدی که فقط با فروش کامل باز می شوند و اسکنر بارکد که می تواند محصولات را بر اساس بارکد آنها اسکن کند.

بستن سال مالی در نرم افزار محک
بستن سال مالی در نرم افزار محک

جریمه استفاده نکردن از سامانه فروش چقدر است؟

ضروری است که برای جلوگیری از جریمه عدم استفاده از سامانه فروش قانون موجود در این زمینه را بدانید و مد نظر قرار دهید. مطابق تبصره ۲ ماده ۱۶۹ قانون مالیاتهای مستقیم ، معادل هزینه های انجام شده بابت خرید ،‌ نصب و راه اندازی دستگاه سامانه صندوق فروش (صندوق مکانیزه فروش) توسط صاحبان کسب و کار از درآمد مشمول مالیات این مودیان (در اولین سال استفاده از سامانه های مذکور) قابل کسر می باشد و عدم استفاده صاحبان مشاغل از سامانه صندوق فروش (مکانیزه فروش) در هر سال موجب محروم شدن از معافیت های مالیاتی مقرر در قانون برای سال مربوط خواهد شد.

مزایای صندوق مکانیزه فروش چیست ؟

مزایای صندوق مکانیزه فروش چیست ؟

حالا که با صندوق مکانیزه فروش آشنا شده اید، در این قسمت بصورت فهرست وار شما را با برخی از مهمترین مزایای صندوق مکانیزه فروش آشنا خواهیم کرد :

  • ارائه فاکتور خرید به مشتری
  • ثبت اطلاعات فروش بنگاه جهت تعیین دقیق میزان فروش روزانه
  • حفظ پول نقد از گزند سرقت و کلاهبرداری
  • محاسبه مالیات از طریق میزان فروش روزانه
  • شفاف سازی در فرآیند کسب و کار 
  • مستند سازی مبادلات اقتصادی و تقویت شیوه های حسابداری
  •  انضباط مالی در ابعاد خرد و کلان اجتماعی
  • امکان شناسایی اقلام خاص
  • کاهش درصد اشتباه به پایین‌ترین حد
  • سرعت در پردازش محاسبات
  • قابلیت جستجوی خودکار کالاها یا خدمات بر اساس میزان تخفیف
  • امکان صدور فاکتور از طریق استفاده از بارکدخوان، صفحه کلید و یا انتخاب کد
  • امکان قرار گرفتن صندوقهای پرتعداد در هر مرکز فروش
  • امکان صدور اعلامیه قیمت برای یک و یا گروهی از کالاها
  • کنترل تفکیکی و متمرکز صندوقها از طریق دسترسی های سرپرست
  • اشراف کامل بر نقدینگی صندوق به تفکیک اقلام مختلف

چه مشاغلی ملزم به استفاده از صندوق مکانیزه فروش هستند؟

فروشندگان آهن آلات، سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر، فروشندگان انواع رایانه و قطعات سخت افزاری، فروشندگان لوازم صوتی و تصویری، فروشندگان ماشین های اداری و لوازم و قطعات تجهیزات مربوط به آن‌ها، فروشندگان لوازم خانگی، هتل ها و هتل آپارتمان‌ها بخشی از اصنافی هستند که ملزم به استفاده از صندوق مکانیزه فروش هستند.

استفاده از صندوق مکانیزه فروش بر اقتصاد چه تاثیری دارد؟

ناگفته پیداست که نظام مالیاتی بخشی از اقتصاد حاکم بر هر کشوری است. همانطور که اشاره کردیم چنانچه کسب و کارها قادر باشند درامد، سود و زیان خود را به درستی ثبت نمایند، مالیاتی که باید پرداخت کنند به درست‌‌ترین شکل ممکن محاسبه خواهد شد. اما این تنها بخشی از ماجرا خواهد بود. برای پرداخت درست و به موقع مالیات نیاز به گزارش‌‌ها و صورت‌‌های مالی مختلف است.

چنانچه تمام موارد ریز و درشت مالی با استفاده از صندوق مکانیزه فروش، ثبت گردد استخراج کردن صورت‌‌های مالی نیز راحت‌‌تر انجام خواهد پذیرفت. بنابراین نه تنها مجموعه رقم اشتباهی خواهد پرداخت، بلکه می‌‌تواند فرآیندهای قانونی مربوط به مالیات را نیز به درستی طی کند. 

همچنین مردم خود علاقه بیشتری به استفاده از این دستگاه‌ها دارند، چرا که شفافیت اقتصادی را به دنبال دارد. برای مثال تصور کنید در یک فروشگاه محصولاتی که بارکد دارند و قیمت روی آن‌ها به صورت واضح درج نشده است را به صورت سنتی خریداری کنید. اتفاقی که می‌‌افتد این است که هرگز نمی‌‌توانید مطمئن شوید که آیا فروشنده جانب صداقت را رعایت کرده است یا خیر.

اما وقتی از صندوق مکانیزه فروش مجهز به بارکدخوان استفاده می‌‌شود، شما می‌‌توانید مطمئن باشید که قیمت براساس میزان مشخص محاسبه می‌شود و دخل و تصرفی در آن نخواهد شد.

مراحل تهیه و ارائه صندوق مکانیزه فروش چگونه است؟

تا اینجای کار درباره موضوعات مختلفی پیرامون صندوق مکانیزه فروش از جمله مزایای صندوق مکانیزه فروش صحبت کرده ایم. در این قسمت میخواهیم راجع به مراحل تهیه و ارائه آن صحبت کنیم. مراحل مورد نظر عبارتند از :

  1. دریافت فاکتور و تائید
  2. مهرزدن توسط اتحادیه: فاکتور بعد از تکمیل باید توسط اتحادیه مهر زده شود.
  3. ثبت در سامانه مالیات : مرحله بعد ثبت در سامانه الکترونیکی اداره مالیات می باشد.
  4. تحویل فاکتور و تائید: مرحله پایانی تحویل فاکتور و تائیده به ممیز مالیاتی خواهد بود.

صندوق مکانیزه فروش محک چگونه به شما کمک خواهد کرد؟

در این قسمت میخواهیم به شما بگوییم که در گروه نرم افزاری محک چگونه با ارائه صندوق مکانیزه فروش به شما کمک خواهیم کرد. گروه نرم افزاری محک سیستمی را تولید کرده است که در عین حال که بسیار ساده است با کمترین قیمت و بر اساس استانداردهای سازمان امور مالیاتی پاسخگوی تمامی نیازهای شما خواهد بود.

یک اتفاق بسیار مثبت دیگر این است که دیگر نیازی به مراجعه حضوری برای دریافت فاکتور و تاییدیه به نمایندگی‌های ما نخواهید داشت و کافی است با زدن دکمه دریافت فاکتور آنلاین و تاییدیه درهمان لحظه، فاکتور و تاییدیه را دریافت خواهید کرد که بدون شک در زمان و هزینه های شما بسیار صرفه جویی خواهد شد.

برای آشنایی بیشتر و با خبر شدن از جزئیات مهمی که برای خرید صندوق مکانیزه فروش محک به آنها نیاز دارید، میتوانید به لینک زیر مراجعه کرده و در صورت لزوم با کارشناسان فروش ما در ارتباط باشید:

حالا دیگر با مزایای صندوق مکانیزه فروش ، کاملا آشنا شده اید

اگر این مقاله را از ابتدا تا به انتها با دقت مطالعه کرده باشید علاوه بر آشنایی کامل با صندوق مکانیزه فروش با نکات مهم پیرامون آن نیز آشنا خواهید شد. تلاش کردیم تا شما را بیش از پیش با مزایای صندوق مکانیزه فروش آشنا کنیم تا شما هر چه سریعتر به تهیه کردن آن مبادرت کرده و از جریمه عدم تهیه صندوق مکانیزه فروش، جلوگیری کنید. گروه نرم افزار حسابداری محک همواره بهترین ها را برای شما مخاطبان عزیز آرزومند است.

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

وهاب نادری
وهاب نادری
مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه مالیات بر درآمد اتفاقی یکی از انواع مالیات‌های مستقیم است که به درآمدهای غیر منتظره و غیر شغلی اشخاص حقیقی و حقوقی تعلق می‌گیرد. این نوع درآمدها در مقابل درآمدهای مستمر مانند حقوق و دستمزد قرار دارند. هرگاه شخص حقیقی

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد چیست؟ انواع مالیات بر درآمد

مالیات بر درآمد چیست؟ انواع مالیات بر درآمد

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد نوعی مالیات مستقیم است که توسط دولت بر درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی اعمال می‌شود. این نوع مالیات دارای انواع مختلفی است که در ادامه مطلب به آن خواهیم پرداخت. نرخ مالیات بر درآمد بر اساس درآمد

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد املاک و مستغلات چیست؟

مالیات بر درآمد املاک و مستغلات چیست؟

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد املاک یکی از مباحث مالیاتی مهم و تخصصی است. فرقی نمی‌کند امسال یا چند سال دیگر، قوانین مالیات بر درآمد املاک اغلب، در راس مهم‌ترین انواع مالیات بر درآمد قرار دارد. شاید گره خوردن قوانین مالیات املاک

اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری