جستجو
Close this search box.

خلاقیت شغلی چیست + روش‌هایی برای بهبود خلاقیت در محیط کار

نوشته شده توسط محمد حسین دهقانی
زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه

خلاقیت مهارتی بسیار باارزش و کاربردی در محیط کار محسوب می‌شود؛ چون استفاده درست از آن باعث افزایش ایده‌های جدید، افزایش بهره‌وری در محیط کار و رفع موانع و مشکلات خواهدبود. شاید شمایی که در حال مطالعه این مقاله هستید مرتبه‌ای از خلاقیت را به‌صورت فطری و مادرزادی داشته‌ باشید، اما میزان خلاقیت شما هر‌چه‌قدر که باشد، قابل ارتقاء است و شما می‌توانید با استفاده از آموزش‌های مختلف (از جمله مطالعه این مقاله) خلاقیت شغلی خود را افزایش دهید. در این مقاله ما با تعریف خلاقیت آشنا خواهیم‌شد و نشان می‌دهیم چگونه می‌توانیم از خلاقیت در کسب‌وکار روزانه خودمان استقاده کنیم.

فهرست مطالب

خلاقیت شغلی چیست

خلاقیت شغلی چیست؟

خلاقیت شغلی (Job Creativity) یعنی بتوانید در مواجهه با مسائل و چالش‌های کسب‌وکار، به شیوه متفاوت فکر کنید و ایده‌های جدید برای حل مسائل و چالش‌های کسب‌وکار ایجاد کنید.

خلاقیت شغلی یعنی استفاده از قدرت تخیل برای خلق ایده‌های جدید در محیط کار

خلاقیت به شما کمک می‌کند مشکلات پیچیده را به روش بهتر و آسان‌تر از روش‌هایی که دیگران به‌کار می‌گیرند حل بکنید. شاید بتوان خلاقیت را تغییر زاویه نگاه به مسئله دانست. وقتی شما مسئله را از زاویه متفاوتی مشاهده می‌کنید، تحلیل متفاوتی ارائه می‌دهید و در نتیجه راه‌کارهای متفاوتی خواهید داشت.

خلاقیت یعنی شکستن منطقه راحتی و حرکت در سرزمین ناشناخته‌ها و از آن‌جا که حرکت در سرزمین ناشناخته‌ها می‌تواند خطرساز باشد، خلاقیت شغلی هم ممکن است در محیط کار با شکست مواجه شود و در برخی موارد خطرساز باشد؛ لذا لازم است برای خلاقیت شغلی آموزش ببینیم تا خطاها و شکست‌های ناشی از خلاقیت را به کمترین میزان ممکن برسانیم.

بهبود خلاقیت شغلی

مهارت‌های کاربردی برای بهبود خلاقیت شغلی

مهارت‌های متعددی برای افزایش خلاقیت شغلی وجود دارد که در ادامه برخی از آن‌ها را بررسی خواهیم‌کرد. منتهی قبل از بیان مهارت‌ها باید بدانیم که خلاقیت ارتباط مستقیمی با ضمیر ناخودآگاه دارد؛ یعنی ضمیر ناخودآگاه مسئول ایجاد هر نوع خلاقیت شغلی در محیط کار است و اگر ما روش تنظیم کردن ضمیر ناخودآگاه را بلد باشیم، مسیر خلاقیت شغلی برای ما آسان‌تر خواهد بود. روش‌هایی هم که در ادامه مطرح می‌شود، دقیقا ناظر به تنظیم کردن ضمیر ناخودآگاه است:

مثبت‌ باوری و مثبت‌ احساسی داشته‌ باشید.

بیت شعری از مولانا وجود دارد با این مضمون که:

اگر گویی که بتوانم قدم در نِه که بتوانی /// وگر گویی که نتوانم برو بنشین که نتوانی

این بیت نشان می‌دهد که اولین مهارت برای ارتقاء خلاقیت شغلی ایجاد باورهای مثبت و احساسات عالی در خودتان درباره خلاقیت است. اگر عمیقا باور داشته‌باشید که شخصیت خلاقی هستید و احساس مثبتی را همراه این باور عالی قرار دهید، روز به‌روز به سمت خلاقیت بیشتر حرکت خواهیدکرد؛ و اگر چنین باوری و چنین احساسی نداشته‌باشید، (هرچند از سایر مهارت‌های بهبود خلاقیت استفاده کنید) توفیق چندانی نخواهید داشت.

شما با تنظیم‌کردن ضمیر ناخودآگاه (استفاده از روش‌های جملات تأکیدی مثبت، واژگان مثبت، هیپنوتیزم، سابلیمینال و …) می‌توانید باورها و احساسات مثبتی در راستای خلاقیت شغلی در خودتان ایجاد کنید.

بین ایده‌ها پیوند برقرارکنید.

یکی از راه‌های خلاقیت، بررسی ایده‌های موجود و تلاش برای ایجاد پیوند میان آن‌ها است. هنگامی که تلاش می‌کنید بین ایده‌های مختلف جمع کنید و پیرامون آن فکر می‌کنید، در واقع ضمیر ناخودآگاه پیامی مبتنی بر ایجاد ارتباط میان آن‌ها دریافت می‎کند و معمولا هنگامی که به این مسئله فکر ‌نمی‌کنید یا در فضایی غیر از محیط کار قرار دارید، ناخودآگاه یک ایده جذاب به‌ذهن شما خطور می‌کند که قبلا آن را نمی‌دانستید و احساس می‌کنید کاملا جدید است.

سؤالات طلایی بپرسید.

سعی کنید ایده‌ها و روش‌های موجود را به‌چالش بکشید. بهترین راه برای به‌چالش کشیدن ایده‌ها و روش‌های موجود، استفاده از دو سؤال طلایی «کی گفته؟» و «واقعا بهتر از این نمی‌شه؟» می‌باشد. این مسئله برای تمام عادت‌های شغلی شما هم صادق است.

هیچ‌گاه به عادت‌های خود عادت نکنید و مرتبا عادت‌های خودتان را تغییر دهید.

در مواجهه با تمام اتفاقات روتین خودتان این دو سؤال را بپرسید و به ضمیر ناخودآگاه اجازه دهید برای شما پاسخ پیداکند. همیشه این دو سؤال به شما کمک می‌کند تا به سمت سازگاری شغلی حرکت کنید.

مشاهده میدانی را افزایش دهید.

مشاهده رفتار همکاران شما در محیط کار و یا کسب‌وکارهای رقیب و رفیق، می‌تواند منشأ ایده‌های جذاب و خلاقانه باشد. خیلی اوقات ممکن است خود افرادی که چنین رفتاری دارند، عمق راهبردی رفتار خودشان را متوجه نباشند، اما شما می‌توانید از آن‌ها الگو بگیرید (بدون این‌که آن‌ها بدانند شما از آن‌ها الگو گرفتید) و کارهای زیبایی در محیط کسب‌وکار خود رقم بزنید. جهان هستی پر از فرصت‌ها و ایده‌ها است و این شما هستید که با مشاهده میدانی دقیق خود می‌توانید معارف زیادی به‌دست بیاورید. 

عبرت‌ها چه‌بسیارند و عبرت‌گیرندگان چه‌اندک هستند. (امام علی (ع))

مشاهده رفتارهای دیگران در حوزه تولید محصولات و خدمات، بازاریابی و فروش، پشتیبانی و … اگر با نگاه دقیق و تیزبینانه باشد، می‌تواند منشأ خلاقیت شغلی در حوزه کاری شما قرار بگیرد.

هیئت اندیشه ورز تشکیل دهید.

برگزاری هیئت اندیشه‌ورز (یا همان اتاق فکر) مخصوصا با افرادی که شباهت فکری با ما ندارند، می‌تواند بسیار مفید و راهگشا باشد. بررسی نقطه‌نظرات دیگران و تفکر پیرامون آن منشأ بسیاری از خلاقیت‌ها خواهدبود.

اگر قصد جدی برای برگزاری هیئت اندیشه‌ورز با افراد مختلف دارید، لازم است حتما سعه‌صدر خود را بالا ببرید و در مواجهه با نظرات مخالف دیدگاه خودتان صبور باشید.

آزمون و خطا کنید.

همان‌طور که در ابتدای مقاله گفته‌شد، خلاقیت به‌معنای حرکت در سرزمین ناشناخته‌ها است. در دل این جمله دو نکته مهم وجود دارد:

الف. خلاقیت صرفا از سنخ ایده‌‌پردازی نیست؛ بلکه از سنخ حرکت و اقدام است و اگر ایده‌ای به مرحله اجرا نرسد، اساسا نمی‌توانیم بگوییم خلاقانه هست یا نه!

ب. حرکت خلاقانه ممکن است با شکست مواجه شود و نه‌تنها ما را به نتیجه نمی‌رساند؛ بلکه ما را چندقدمی از اهداف خودمان دور کند. نباید از شکست‌خوردن بترسیم و نگاه ما به شکست خوردن باید کسب تجربه جدید باشد. به‌قول یکی از دانشمندان:

Sometimes we WIN and sometimes we LEARN

البته باید بدانید که خوب همیشه دشمن عالی است و لزوما نباید هر ایده‌ به‌ظاهر خلاقانه‌ای که به ذهن ما رسید را سریعا اجرا کنیم؛ بلکه لازم است جوانب مختلف مسئله را بررسی کنیم و با افراد خبره مشورت کنیم و سپس با توکل به خدا اقدام کنیم و هر نتیجه‌ای که پیش‌ آمد بپذیریم.

مطالعه منظم داشته باشید

مطالعه یکی از راه‌های افزایش خلاقیت شغلی است. برایان تریسی یکی از کلیدهای موفقیت را مطالعه روزانه درباره تخصصی که در آن مهارت دارید می‌داند. مطالعه روزانه حداقل یک‌ساعت‌ونیم در طول زمان جدای از این‌که از شما یک متخصص حرفه‌ای می‌سازد، به خلاقیت شغلی شما هم کمک می‌کند.

روی کاغذ فکر کنید

هر زمان که احساس کردید باید فکر کنید، بهتر است روی کاغذ فکر کنید. برای این‌کار می‌توانید از نقشه‌ذهنی استفاده کنید. استفاده از جادوی قلم جدای از این‌که تفکرات شما را منظم می‌کند، فرصت بیشتری به ضمیر ناخودآگاه می‌دهد تا بتواند به‌ تولید ایده‌های خلاقانه بپردازد. نقاشی‌کشیدن یکی دیگر از روش‌های مفید برای ایجاد ایده های خلاقانه است.

ورزش کنید

ورزش‌ منظم یکی دیگر از راه‌های تقویت خلاقیت شغلی در شما است. لازم نیست هر روز ورزش کنید؛ همین که هفته‌ای دو تا سه‌بار آن‌هم بین 20 تا 30 دقیقه ورزش کنید کافی است.

همیشه کم‌های پایدار بهتر از زیادهای ناپایدار است.

محل کار خود را از نو بچینید

سعی‌ کنید مرتبا چیدمان محل کار خود را تغییر دهید. این مسئله جدای از این‌که به شما کمک می‌کند حس بهتری داشته‌باشید و از روزمرگی نجات پیدا کنید، خلاقیت شغلی را در شما افزایش می‌دهد؛ لذا به این مسئله خیلی توجه کنید و اتفاقات مثبتی در این زمینه برای خودتان رقم بزنید.

موسیقی گوش دهید و ورزش کنید

بازی‌کردن و موسیقی‌گوش دادن (البته اگر مانع فعالیت شغلی شما نمی‌شود) به خلاقیت شغلی شما کمک می‌کند. البته مواظب باشید افراط نکنید که این مسئله می‌تواند برای شما بسیار خطرناک باشد.

چگونه خلاقیت خودمان را به دیگران نشان دهیم؟
بستن سال مالی در نرم افزار محک
بستن سال مالی در نرم افزار محک

چگونه خلاقیت خودمان را به دیگران نشان دهیم؟

خیلی از کارفرمایان به‌دنبال همکاران خلاق هستند و از طرفی کارمندان خلاق احتمال بیشتری برای ترفیع‌ گرفتن دارند. در همین راستا لازم‌ است‌ خلاقیت خودتان را صادقانه به‌ رخ کارفرمایان و مدیران بکشید. ارائه خلاقیت معمولا در سه بستر کلی صورت می‌گیرد:

  • محیط‌کار؛ شیوه رفتار شما با خودتان، با شغلی که مشغول فعالیت هستید، با همکاران و با مدیران و چگونگی انجام کارها باعث می‌شود مدیران و کارفرمایان درباره شما قضاوت کنند. سعی‌کنید برای رضای خدا کار کنید و صادقانه تلاش خودتان را جلوی چشمان مدیران قراردهید. آن‌گاه اثر معجزه‌گونه این مسئله را در افزایش خلاقیت مشاهده خواهید‌کرد.
  • رزومه؛ برای رزومه‌نویسی لازم است تجربیات خلاقانه خودتان را با مسئولی که رزومه را مطالعه می‌کند به‌اشتراک بگذارید. سعی‌کنید تجربیاتی را بیان کنید که متناسب با نیازهای شرکتی باشد که قصد استخدام‌شدن در آن‌جا را دارید.
  • مصاحبه؛ در جلسه مصاحبه همان مواردی که در رزومه نوشتید را بگویید کافی است؛ فقط لازم است از مهارت‌های کلامی و غیرکلامی ارتباطات استفاده‌کنید و کاری کنید که مصاحبه‌کننده جذب سخنان شما شود. برای مطالعه بیشتر در این‌زمینه می‌توانید به مقاله ارائه مطلوب مراجعه کنید.

خلاقیت و مدیریت محاسبات مالی کسب‌وکارها

استفاده از فناوری بهترین راه برای افزایش خلاقیت شغلی محسوب می‌شود. این قاعده در مسائل مالی کسب‌وکار شما نیز صادق است. اگر صاحب کسب‌وکار هستید، پیشنهاد ما به شما استفاده از نرم‌افزار حسابداری محک می‌باشد. نرم‌ افزار حسابداری محک با استفاده از فناوری‌های روز دنیا و همچنین استفاده از افزونه‌های کاربردی به شما کمک می‌کند تا خلاقیت شغلی را در محاسبات مالی کسب‌وکار خود رقم بزنید و لذت ببرید. برای آشنایی و مشاهده رایگان دموی نرم‌ افزار حسابداری محک می‌توانید به آدرس زیر مراجعه‌ کنید:

خلاقیت شغلی، حلقه مفقوده بسیاری از کسب و کار

خلاقیت مهارتی بسیار با ارزش و کاربردی در محیط کار محسوب می‌شود؛ چون استفاده درست از آن باعث افزایش ایده‌های جدید، افزایش بهره‌وری در محیط کار و رفع موانع و مشکلات خواهدبود. شاید شمایی که این مقاله را به دقت مطالعه کرده اید ، مرتبه‌ای از خلاقیت را به‌صورت فطری و مادرزادی داشته‌ باشید، اما میزان خلاقیت شما هر‌چه‌قدر که باشد، قابل ارتقاء است و شما می‌توانید با استفاده از آموزش‌های مختلف (از جمله مطالعه این مقاله) خلاقیت شغلی خود را افزایش دهید.مزیت‌های رقابتی در کسب‌وکارهای مشابه با خلاقیت‌های صاحبان کسب‌وکار و یارانشان حاصل می‌شود. پس اگر می‌خواهید بیشتر بفروشید و رفاه بیشتری داشته‌باشید، بیشتر خلاقیت به‌خرج دهید. گروه نرم‌افزاری محک بهترین‌ها را برای شما آرزومند است.

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

محمد حسین دهقانی
محمد حسین دهقانی
آمده ام تا زندگی کنم
مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه مالیات بر درآمد اتفاقی یکی از انواع مالیات‌های مستقیم است که به درآمدهای غیر منتظره و غیر شغلی اشخاص حقیقی و حقوقی تعلق می‌گیرد. این نوع درآمدها در مقابل درآمدهای مستمر مانند حقوق و دستمزد قرار دارند. هرگاه شخص حقیقی

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد چیست؟ انواع مالیات بر درآمد

مالیات بر درآمد چیست؟ انواع مالیات بر درآمد

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد نوعی مالیات مستقیم است که توسط دولت بر درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی اعمال می‌شود. این نوع مالیات دارای انواع مختلفی است که در ادامه مطلب به آن خواهیم پرداخت. نرخ مالیات بر درآمد بر اساس درآمد

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد املاک و مستغلات چیست؟

مالیات بر درآمد املاک و مستغلات چیست؟

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد املاک یکی از مباحث مالیاتی مهم و تخصصی است. فرقی نمی‌کند امسال یا چند سال دیگر، قوانین مالیات بر درآمد املاک اغلب، در راس مهم‌ترین انواع مالیات بر درآمد قرار دارد. شاید گره خوردن قوانین مالیات املاک

اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری