جستجو
Close this search box.

اصول اولیه حسابداری چیست؟ | نگاهی بر 7 اصل مهم

نوشته شده توسط تیم تولید محتوا محک
زمان مطالعه این مقاله: 3 دقیقه

آگاهی از اصول اولیه حسابداری و قوانینی که بر شیوه های حسابرسی حاکم است، به شما کمک می کند تا از شرایط کسب و کار خود در امور مالی حمایت کنید.

فهرست مطالب

همچنین به شما کمک می‌کند تا بسیاری از حوزه‌های کار حقوقی را که در آن اصول حقوقی و حسابداری به یک موضوع تجاری مربوط می‌شود، اما به گونه‌ای متفاوت با آن برخورد می‌کنند، درک و مدیریت کنید.

به همین دلیل در ادامه این نوشته از محک سافت به این سوال پاسخ می دهیم که اصول اولیه حسابداری چیست؟ در عین حال با استفاده از نرم افزار حسابداری می توان این قوانین را رعایت کرد.

منظور از اصول اولیه حسابداری چیست؟

 

اصول اولیه حسابداری

اصول حسابداری قوانینی هستند که یک سازمان هنگام گزارش اطلاعات مالی از آنها پیروی می کند. تعدادی از اصول اساسی حسابداری از طریق استفاده رایج ایجاد شده است.

آنها مبنایی را تشکیل می دهند که مجموعه کامل استانداردهای حسابداری بر اساس آن ساخته شده است. برای هر کسب و کاری ضروری است که اصول حسابداری اساسی را در ذهن داشته باشد تا از دقیق ترین وضعیت مالی اطمینان حاصل شود.

 

همچنین بخوانید:  چگونگی تهیه و ارسال صورت معاملات فصلی (آموزش تصویری)

 

لیست اصول اساسی حسابداری

اساسنامه و مقررات ناظر بر تهیه صورت های مالی صدها صفحه را شامل می شود. با این حال، زمانی که حسابداران صورت های مالی را تهیه می کنند، عموماً به این اصول اولیه حسابداری پایبند هستند:

اصل تعهدی

مفهومی است که تراکنش‌های حسابداری باید در دوره‌های حسابداری زمانی که واقعاً رخ می‌دهند، به جای دوره‌هایی که جریان‌های نقدی مرتبط با آنها وجود دارد، ثبت شود.

این پایه و اساس مبنای تعهدی حسابداری است. برای ساخت صورت‌های مالی که نشان می‌دهد واقعاً در یک دوره حسابداری چه اتفاقی افتاده است، به‌جای اینکه به‌طور مصنوعی توسط جریان‌های نقدی مرتبط با تأخیر یا تسریع ایجاد شود، مهم است.

به عنوان مثال، اگر اصل تعهدی را نادیده می‌گیرید، هزینه‌ای را فقط زمانی ثبت می‌کنید که هزینه آن را پرداخت کرده باشید، که ممکن است با تاخیر طولانی ناشی از شرایط پرداخت برای فاکتور تامین‌کننده مرتبط همراه باشد.

اصل محافظه کاری از اصول اولیه حسابداری

 

اصول اولیه حسابداری

 

مفهومی است که باید در اسرع وقت هزینه‌ها و بدهی‌ها را ثبت کنید، اما درآمدها و دارایی‌ها را فقط زمانی ثبت کنید که از وقوع آنها مطمئن باشید. این یک شیب محافظه کارانه به صورت های مالی ارائه می دهد که ممکن است سود گزارش شده کمتری را به همراه داشته باشد.

زیرا شناسایی درآمد و دارایی ممکن است برای مدتی به تعویق بیفتد. برعکس، این اصل تمایل دارد ثبت زیان ها را زودتر و نه دیرتر تشویق کند.

اصل محافظه کاری حسابداران را ملزم می کند که رویکردی را انتخاب کنند که کمترین درآمد خالص یا دارایی خالص را ایجاد کند.

آن‌ها باید هزینه‌های پیش‌بینی‌شده، مانند هزینه‌های قانونی و هزینه‌های تسویه، را فوراً شناسایی کنند و فقط سودهای پیش‌بینی‌شده، مانند سود حاصل از قرارداد مشتری جدید را در زمانی که واقعاً رخ می‌دهند، شناسایی کنند.

اصل سازگاری

سازگاری یکی از اصول اولیه حسابداری است که اهمیت زیادی دارد. مفهومی است که به محض اینکه یک اصل یا روش حسابداری را اتخاذ کردید، باید به استفاده از آن ادامه دهید تا زمانی که یک اصل یا روش بهتری به وجود بیاید.

پیروی نکردن از اصل سازگاری به این معنی است که یک کسب و کار می تواند به طور مداوم بین روش های حسابداری مختلف تراکنش های خود جهش کند که تشخیص نتایج مالی بلندمدت آن را بسیار دشوار می کند.

اصل هزینه از اصول اولیه حسابداری

ثبت دارایی های خود هنگام خرید محصول یا خدمات به منظم نگه داشتن هزینه های کسب و کار شما کمک می کند. ثبت قیمت خرید هر چیزی که برای آن پول خرج می کنید و ثبت استهلاک آن دارایی ها به درستی مهم است.

این اصل در واقع مفهومی است که یک کسب‌وکار باید دارایی‌ها، بدهی‌ها و سرمایه‌گذاری‌های سهام خود را فقط در هزینه‌های خرید اولیه ثبت کند.

اصل موجودیت اقتصادی

موجودیت اقتصادی یکی از اصول اولیه حسابداری است. موجودیت اقتصادی، مفهومی است که مبادلات یک کسب و کار باید جدا از معاملات صاحبان آن و سایر مشاغل باشد.

این امر از اختلاط دارایی‌ها و بدهی‌ها بین چندین واحد تجاری جلوگیری می‌کند، که می‌تواند مشکلات قابل‌توجهی را در هنگام حسابرسی صورت‌های مالی یک کسب‌وکار نوپا ایجاد کند.

افشای کامل از اصول اولیه حسابداری

این اصل مفهومی است که شما باید تمام اطلاعاتی را که ممکن است بر درک خواننده از آن صورت‌ها تأثیر بگذارد، در یا در کنار صورت‌های مالی یک کسب‌وکار بگنجانید. استانداردهای حسابداری این مفهوم را در تعیین تعداد زیادی از افشاهای اطلاعاتی به شدت تقویت کرده اند.

اصل نگرانی

مفهومی است که یک کسب و کار برای آینده قابل پیش‌بینی فعال باقی خواهد ماند. این به این معنی است که تشخیص برخی از هزینه ها مانند استهلاک را به دوره های بعدی موکول می کنید.

در غیر این صورت، شما باید تمام هزینه ها را به یکباره شناسایی کنید و هیچ یک از آنها را به تعویق نیندازید.

سخن نهایی

در این نوشته از وب سات محک سافت ما به بررسی اصول اولیه حسابداری پرداختیم. این اصول را می توان سنگ بنای اولیه حسابداری دانست که تاثیر بسیاری بر شرایط مالی شرکت ها دارند.

این اصول در تعدادی از چارچوب‌های حسابداری گنجانده شده‌اند که از آن‌ها استانداردهای حسابداری بر رفتار و گزارش معاملات تجاری حاکم است.

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

تیم تولید محتوا محک
تیم تولید محتوا محک
مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه مالیات بر درآمد اتفاقی یکی از انواع مالیات‌های مستقیم است که به درآمدهای غیر منتظره و غیر شغلی اشخاص حقیقی و حقوقی تعلق می‌گیرد. این نوع درآمدها در مقابل درآمدهای مستمر مانند حقوق و دستمزد قرار دارند. هرگاه شخص حقیقی

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد چیست؟ انواع مالیات بر درآمد

مالیات بر درآمد چیست؟ انواع مالیات بر درآمد

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد نوعی مالیات مستقیم است که توسط دولت بر درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی اعمال می‌شود. این نوع مالیات دارای انواع مختلفی است که در ادامه مطلب به آن خواهیم پرداخت. نرخ مالیات بر درآمد بر اساس درآمد

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد املاک و مستغلات چیست؟

مالیات بر درآمد املاک و مستغلات چیست؟

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد املاک یکی از مباحث مالیاتی مهم و تخصصی است. فرقی نمی‌کند امسال یا چند سال دیگر، قوانین مالیات بر درآمد املاک اغلب، در راس مهم‌ترین انواع مالیات بر درآمد قرار دارد. شاید گره خوردن قوانین مالیات املاک

اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری