جستجو
Close this search box.

مالیات انتقالی چیست؟ | نحوه محاسبه مالیات انتقالی

نوشته شده توسط رضا امیری راد
زمان مطالعه این مقاله: 3 دقیقه

بهتر است آشنایی با مالیات انتقالی را با یک سوال آغاز کنیم؛ تعریف صحیح مالیات چیست؟ به طور کلی به هزینه ای که از یک شخص حقیقی یا حقوقی جهت تأمین مخارج و هزینه‌های دولت گرفته می‌شود مالیات گفته می‌شود.مالیات یکی از اساسی ترین اصطلاحات حسابداری است که دریافت آن در ایران، به دو روش متفاوت انجام می‌شود. در این مقاله از گروه نرم افزار حسابداری محک به بررسی انواع آن و به ویژه مالیات‌انتقالی خواهیم پرداخت.

فهرست مطالب

از انواع مالیات چه می‌دانید؟

همان‌طور که در مقاله آشنایی با انواع مالیات در ایران گفته شد؛ در کشور ما دو نوع مالیات وجود دارد:
1- مستقیم
2- غیرمستقیم

که در ادامه به بررسی هرکدام می‌پردازیم:

مالیات مستقیم:
مالیات مستقیم، مالیاتی است که به‌صورت مستقیم از دارایی‌ها و درآمد افراد کسر می‌شود.معمولا این نوع از مالیات، مستقیماً توسط مأمور از افراد گرفته می‌شود. به‌عنوان‌مثال مالیاتی که بر حقوق کارمندان یا مالیات بر اجاره که به اشخاص تعلق می‌گیرد از این دسته هستند.

مالیات غیرمستقیم:
در مالیات غیرمستقیم برخلاف نوع دیگر آن، افراد به شکل غیرمستقیم، مالیات را از دارایی خود پرداخت می‌کنند. محاسبه این نوع از مالیات، به دلیل کسر غیرمستقیم، با اندکی مشکل روبرو است. از انواع مالیات غیرمستقیم می توان به مالیات بر ارزش‌افزوده یا مالیات قیمت کالا اشاره کرد.

مالیات انتقالی

مالیات انتقالی چیست؟

به مبلغ مالیات بر درآمدی که باید در دوره‌های آینده پرداخت شود، مالیات انتقالی می‌گویند. این نوع از مالیات حاصل از معاملات انجام شده درگذشته است.

در فرایند محاسبه مالیات، پس از تشخیص هزینه مالیاتی، نوبت به بررسی تفاوت بین ذخیره مالیات و هزینه مالیاتی شناسایی شده و مالیات انتقالی می رسد. هزینه مالیات از هزینه ماليات جاری و هزینه ماليات‌انتقالی تشکیل شده است.

مالیات انتقالی در کدام دسته مالیات قرار می‌گیرد؟

مالیات‌انتقالی در دسته مالیات‌های مستقیم قرار می‌گیرد و خود به دو دسته تقسیم می‌شود:

دارایی‌ها

بدهی‌ها

بنر اطلاع رسانی سامانه مودیان مالیاتی

تفاوت دارایی و بدهی مالیات انتقالی در چیست؟

اصطلاح دارایی مالیات انتقالی، زمانی به کار برده می‌شود که یک شرکت برای یک دوره مالیاتی خاص پیش پرداخت انجام داده و یا بیش از حد مصوب شده پرداخت کرده باشد. بدهی‌های مالیات انتقالی نیز زمانی ایجاد می‌شوند که یک کسب‌وکار در یک دوره زمانی خاص درآمد معینی داشته باشد، اما مقدار مبلغ آن با مقداری که شامل مالیات شده و در اظهارنامه مالیاتی ثبت شده است، تفاوت داشته باشد.

لازم به ذکر است که هم دارایی و هم بدهی مالیات انتقالی در عملکرد (ترازنامه) مالیاتی شرکت ثبت می‌شوند. همچنین تنزیل دارايی ها و بدهی های ماليات انتقالی کاری اشتباه است و نباید انجام شود .

دارایی‌های مالیات انتقالی، با موارد زیر ارتباط دارند:

1- تفاوت‌های موقتی کاهنده مالیات

2- منتقل شدن ضررهای مالیاتی استفاده‌نشده به دوره‌های بعدی

3- منتقل شدن اعتبارهای مالیاتی استفاده‌نشده به دوره‌های بعدی.

بستن سال مالی در نرم افزار محک
بستن سال مالی در نرم افزار محک

 طبقه‌بندی دارایی‌ها و بدهی‌ها به چه صورت است؟

همان‌طور که در بند 58 استانداردهای حسابداری بیان شده است؛ چنانچه واحد تجاری، دارایی‌ها (بدهی‌ها) را در صورت وضعیت مالی به جاری و غیرجاری طبقه‌بندی کند، باید دارایی‌ها (بدهی‌ها) مالیات‌انتقالی را به‌عنوان دارایی (بدهی) غیرجاری تلقی کرد. برای آشنایی بیشتر با طبقه بندی دارایی ها و بدهی ها کافی است سری به مقاله دارایی جاری و غیر جاری بزنید.

مزایا و معایب مالیات انتقالی چیست؟

شناخت مزایا و معایب مالیات انتقالی، به بهبود عملکرد حسابداران کمک می‌کند. اخذ مالیات انتقالی نیز، مانند تمامی سیاست‌گذاری‌های اقتصادی، مزایا و معایب خود را به دنبال دارد. در این قسمت به بررسی مزایا و معایب مالیات انتقالی می‌پردازیم.

بهترین مزایای مالیات انتقالی برای شرکت‌ها چیست؟

این روش از مالیات از مزایای بسیاری برخوردار است که از جمله آنها می‌توان به این موارد اشاره داشت:
1- شرکت‌ها از روبرو شدن با قوانین مالیاتی در زمان گزارش سود و عملکرد مالی برون‌سازمانی، معاف هستند.
2- کسب‌وکارها تمایل بیشتری به رعایت انجام استانداردهای حسابداری پیدا می‌کنند.
3- موارد سودمندی مانند واقعی شدن سود شرکت‌ها، نمایش سرمایه‌گذاری‌های جاری به ارزش بازار و استقبال از تجدید ارزیابی دارایی‌ها اتفاق می‌افتد.

از معایب اجرای مالیات انتقالی چیست؟

همیشه داشتن شفافیت مالی در صورت های مالی از وقوع مشکل توسط دولت جلوگیری می‌کند. از نگاه دیگر، این صورت‌های مالی ممکن است دور از حقیقت باشند و شرکت‌های خصوصی به‌ خصوص شرکت‌های سرمایه‌گذار از گزارش سود ناشی از افشای ارزش بازار سرمایه‌گذاری‌ها خودداری كنند.
یکی دیگر از مشکلاتی که ممکن است بر سر مودیان مالیاتی قرار بگیرد این است که اکثر شرکت‌ها از تجدید ارزیابی دارایی‌ها خودداری می کنند و با دولت به مشکل می خورند.

مالیات انتقالی چگونه محاسبه می شود؟

مالیات انتقالی چگونه محاسبه می‌شود؟

مالیات انتقالی به دو طریق محاسبه می‌شود:
1- محاسبه مالیات انتقالی از طریق یافتن تفاوت بین سود مالیاتی و سود حسابداری : هر عددی که به دست آمد، سود یا زیان کسب و کار شما قبل از کسر مالیات را نشان می دهد.

2- محاسبه مالیات انتقالی از طریق به‌دست‌آوردن میزان تفاوت ارزش دفتری دارایی و مبنای مالیاتی: پس از به‌دست‌آمدن تفاوت، از حاصل‌ضرب عدد به‌دست‌آمده مقدار دارایی و بدهی مالیات انتقالی شما به دست می‌آید.

مالیات انتقالی و نقش آن در کسب و کار

همانطور که گفتیم، یکی از اهداف محاسبه مالیات انتقالی، به‌وجودآمدن نوعی معافیت مالیاتی پس از کسر هزینه‌ها و تحقق اهداف حسابداری است. محاسبه این نوع از مالیات بر عهده حسابداران و نرم افزار های کاربردی است زیرا محاسبه اعداد و ارقام کاربردی در تنظیم صورت‌های مالی ،کار بسیار زمان‌بر و پیچیده‌ای است. داشتن ابزارهای مالی و حسابداری حرفه‌ای، مثل نرم افزار حسابداری محک و افزونه‌های مناسب برای تنظیم صورت های مالی به انجام محاسبات در کوتاه‌ترین زمان کمک می‌کند.

بسیاری از شرکت‌ها بعد از تنظیم صورت های مالی، آن‌ها را در اختیار سهامداران قرار می‌دهند و یا از آنها برای دریافت وام بانکی استفاده می‌کنند. شفاف بودن این صورت های مالی یکی از نکات حائز اهمیتی است که باید رعایت شود. همچنین در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر در زمینه مالیات، می‌توانیدسری به مقاله مالیات بر درآمد مشاغل بزنید.

منبع: investopedia

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

رضا امیری راد
رضا امیری راد
کارشناس طراحی وب‌سایت و سئو، علاقه مند به یادگیری و پیشرفت در حوزه دیجیتال مارکتینگ.
مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه مالیات بر درآمد اتفاقی یکی از انواع مالیات‌های مستقیم است که به درآمدهای غیر منتظره و غیر شغلی اشخاص حقیقی و حقوقی تعلق می‌گیرد. این نوع درآمدها در مقابل درآمدهای مستمر مانند حقوق و دستمزد قرار دارند. هرگاه شخص حقیقی

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد چیست؟ انواع مالیات بر درآمد

مالیات بر درآمد چیست؟ انواع مالیات بر درآمد

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد نوعی مالیات مستقیم است که توسط دولت بر درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی اعمال می‌شود. این نوع مالیات دارای انواع مختلفی است که در ادامه مطلب به آن خواهیم پرداخت. نرخ مالیات بر درآمد بر اساس درآمد

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد املاک و مستغلات چیست؟

مالیات بر درآمد املاک و مستغلات چیست؟

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد املاک یکی از مباحث مالیاتی مهم و تخصصی است. فرقی نمی‌کند امسال یا چند سال دیگر، قوانین مالیات بر درآمد املاک اغلب، در راس مهم‌ترین انواع مالیات بر درآمد قرار دارد. شاید گره خوردن قوانین مالیات املاک

اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری