جستجو
Close this search box.

نکات مهم مدیریت کسب و کارهای کوچک چیست؟

نوشته شده توسط تیم تولید محتوا محک
زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه

مدیریت کسب و کارهای کوچک باید برای موفقیت و پیشرفت به همسوسازی و هماهنگی تمام جنبه های آن حرفه بپردازد. مجموعه نرم افزار حسابداری محک در قالب این مقاله درباره نکاتی همچون مدیریت کارکنان، تامین کنندگان، امور مالی و دیگر ترفندهای مدیریتی می پردازد و دریچه موفقیت را به سوی شما باز خواهد کرد.

فهرست مطالب

مدیریت کسب و کارهای کوچک

مدیریت کسب و کار چیست؟

مدیریت کسب و کار چیست؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که مدیریت کسب و کار به فرایندی گفته می‌شود که در آن، افراد یک مجموعه در راستای رسیدن به اهدف آن سازمان‌دهی می‌شوند. فردی که وظیفه مدیریت کسب و کار را به عهده دارد، باید بتواند از منابع سازمان به بهترین نحو استفاده کند. در واقع می‌توان گفت که در یک مدل تجاری سودآور، مدیریت کسب و کار باید بتواند رضایت سهامداران، کارمندان، مشتریان کسب و کار را جلب کند.

تعریف کسب و کار کوچک چیست؟

قبل از این که درباره روش های مدیریت کسب و کارهای کوچک بحثی به میان بیاید، بهتر است تعریفی کوتاه از این مدل کسب و کار داشته باشیم. در واقع شرکت هایی با کمتر از ۵۰۰ کارمند شامل کسب و کارهای کوچک می شوند‌. اما صرفنظر از تعداد کارمندان عوامل دیگری نیز نشان دهنده این نمونه کسب و کار است‌. شرکت هایی جزء کسب و کارهای کوچک به حساب می آیند که بتوانند قراردادهایی را برنده شوند و از دولت وام دریافت نمایند‌. بودجه این مشاغل محدود بوده و در یک منطقه توانایی فعالیت دارند. تمرکز بیشتر آن ها بر ارائه خدمات با کیفیت بالا ‌و ایجاد خلاقیت و نوآوری در تولید است.

بستن سال مالی در نرم افزار محک
بستن سال مالی در نرم افزار محک

آیا با چالش های مدیریت کسب و کارهای کوچک آشنا هستید؟

اصولا مدیریت کسب و کارهای کوچک چالش هایی را در پیش دارد. علاوه بر دانش اصول اولیه، باید از مدیریت مالی، منابع انسانی ‌و قوانین و مقررات نیز آگاهی داشته باشند‌. برای صعود به قله های پیشرفت، باید نیازهای مالی تعیین شود، بازاریابی و تبلیغات مد نظر قرار بگیرد، ترفندهایی برای مدیریت کارکنان داشت و همچنین کنترل زمان را در دست گرفت. بنابراین باید تمام جنبه های کسب و‌ کار را مورد توجه قرار داد و به سمت موفقیت قدم برداشت.

وظایف و مسئولیت های کلیدی مدیر در کسب و کارهای کوچک چیست؟

اصولا مدیریت کسب و کارهای کوچک به دو صورت انجام می گیرد. یا صاحبان آن شغل خودشان این وظیفه را می پذیرند یا مدیری برای عملیات تجاری استخدام می نمایند‌. این موضوع تفاوتی ندارد فقط شخص مورد نظر باید دانش و درکی بالا از موضوعات تجاری داشته باشد. نظارت بر فعالیت های کارمندان، استخدام افراد لایق، آموزش و ارزیابی اعضای جدید و اطمینان از قدم‌ها در مسیر پیشرفت موضوعاتی هستند که یک مدیر مدبر باید آن ها را مورد توجه قرار دهد‌.

وظایف کلیدی زیادی بر دوش مدیر قرار دارد. مدیریت موجودی و خرید موفق، بازاریابی و عملکردهای اداری، طراحی و اجرای بودجه شرکت مهمترین و حساس ترین وظایف یک مدیر است. شخص مدیر باید اطمینان حاصل کند که اهداف مالی محقق شده و تمام جوانب را در نظر بگیرد. دانش لازم درباره روش های نوآورانه مدیریتی می‌تواند کسب و کار را مولد و زنده نگه دارد.

ده مرحله مهم مدیریت کسب و کارهای کوچک

گروه نرم افزاری محک برای شروع مدیریت کسب و کارهای کوچک ده مورد را برای شما توضیح خواهد داد. عبور از این پله‌ها صعود شما را حتمی خواهد کرد و به قله موفقیت خواهید رسید‌.

ایجاد طراحی صحیح برای کسب و کار
ایجاد طراحی صحیح برای کسب و کار

ایجاد طراحی صحیح برای کسب و کار

برای مدیریت کسب و کارهای کوچک حتما باید یک طرح تجاری موثر داشته باشید و اهداف خود را مشخص نمایید. قبل از هر کاری یک طرح مختصر از کار خود ارائه دهید و تمام جزئیات بازار و برنامه‌های بازاریابی و فروش را در آن لحاظ کنید. تمام اهداف خود را مرور کرده و تغییرات لازم را ایجاد کنید.

جداسازی امور مالی شخصی و تجاری

از آن جایی که مالیات شخصی و کسب و کار حساب و کتاب جداگانه‌ای دارد، پس قبل از هر کاری یک حساب جداگانه برای امور تجاری خود ایجاد کنید. نظم مالی نکته بسیار مهم در معاملات تجاری به حساب می‌آید.

تعیین نیازهای مالی شرکت

برای آغاز مدیریت کسب و کارهای کوچک، تامین مالی همیشه در اولویت قرار دارد. فرقی نمی‌کند که این سرمایه از کجا تامین می‌شود، فقط باید تمام جوانب در نظر گرفته شود‌.

استخدام افراد لایق
استخدام افراد لایق

استخدام افراد لایق

یکی از سرمایه‌های مهم در شروع کار انتخاب افراد با انگیزه، لایق و پر انرژی است. مدیریت کسب و کارهای کوچک با کارمندان کارآمد نتیجه مطلوب خواهد داد.

آموزش کارکنان استخدام شده

این نکته را یادآور شویم که حتی مجرب ترین و باهوش ترین افراد هم در ابتدا نمی توانند با اهداف شما هماهنگ باشند. آموزش شما می تواند مسیر را برای آن ها باز کند. با یک ترفند دقیق و حساب شده قادر خواهید بود احساس شایستگی را به کامندان خود القا کنید.

پیگیری مداوم وضعیت مالی

در ابتدای کار، پیگیری سرمایه و خروجی کار راحت تر است. اما با رشد کسب و کار، حساب و کتاب نیز پیچیده تر خواهد شد. بنابراین باید به صورت مداوم بر حساب و کتاب خود نظاره گر باشید‌. استخدام یک حسابدار مجرب یا استفاده از نرم افزارهای حسابداری می تواند کمک زیادی به شما کند.

بازاریابی موفق

امروزه دنیای رقابت سنگین در تجارت و کسب و کار است. شما باید راه خود را در بین قدرت های تجاری بزرگ باز کنید و خود را نشان دهید. بازاریابی موفق می تواند مسیر مدیریت کسب و کارهای کوچک را هموارتر سازد‌.

تفویض اختیار داشته باشید

اگر در حیطه کار خود، قرار است مدیریت زمان داشته باشید باید برخی از کارهای اضافه خود را به کارمندان بسپارید. همچنین امکان دارد آشنایی کافی از بعضی کارها نداشته باشید، در این شرایط حتما باید از افراد مجرب و آموزش دیده استفاده نمایید.

آیا می توانید در مدیریت کسب و کارهای کوچک موفق باشید؟

با توجه به بیان نکات مهم درباره مدیریت کسب و کارهای کوچک، آیا این توانایی را در خود می بینید که در این کار موفق شوید؟ برای رسیدن به این هدف حتما از مشاوران گروه نرم افزاری محک کمک بخواهید. هر چند نکات بیان شده در این دانشنامه نیز کمک شایانی به شما خواهد کرد.

منبع: smallbusiness.chron.com

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

تیم تولید محتوا محک
تیم تولید محتوا محک
مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه مالیات بر درآمد اتفاقی یکی از انواع مالیات‌های مستقیم است که به درآمدهای غیر منتظره و غیر شغلی اشخاص حقیقی و حقوقی تعلق می‌گیرد. این نوع درآمدها در مقابل درآمدهای مستمر مانند حقوق و دستمزد قرار دارند. هرگاه شخص حقیقی

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد چیست؟ انواع مالیات بر درآمد

مالیات بر درآمد چیست؟ انواع مالیات بر درآمد

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد نوعی مالیات مستقیم است که توسط دولت بر درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی اعمال می‌شود. این نوع مالیات دارای انواع مختلفی است که در ادامه مطلب به آن خواهیم پرداخت. نرخ مالیات بر درآمد بر اساس درآمد

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد املاک و مستغلات چیست؟

مالیات بر درآمد املاک و مستغلات چیست؟

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد املاک یکی از مباحث مالیاتی مهم و تخصصی است. فرقی نمی‌کند امسال یا چند سال دیگر، قوانین مالیات بر درآمد املاک اغلب، در راس مهم‌ترین انواع مالیات بر درآمد قرار دارد. شاید گره خوردن قوانین مالیات املاک

اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری