جستجو
Close this search box.

راه اندازی کلینیک دندانپزشکی + لوازم موردنیاز

نوشته شده توسط رضا امیری راد
زمان مطالعه این مقاله: 7 دقیقه

هنگام راه اندازی کلینیک دندانپزشکی جدید‌، داشتن ترس از چالش های پیش رو کاملا طبیعی است. این فرآیند، اقدامات بسیاری از تصمیم‌گیری تا اجرا گرفته را شامل می‌شود؛ از تفکر درباره استخدام کارمندان تان شروع کنید تا به انتخاب بهترین نحوه بازاریابی پس از راه اندازی دندانپزشکی برسید.
در این مقاله از گروه نرم افزار حسابداری محک، تمامی مراحلی که برای رسیدن به موفقیت در راه اندازی مطب دندانپزشکی لازم است،پوشش داده می شود. پیش از شروع مطالعه مقاله، می‌توانید تجربیات یک دندانپزشک موفق را در پادکست زیر گوش کنید.

فهرست مطالب

طول یک روز معمولی چه اتفاقی در مطب دندانپزشکی می‌افتد؟ محک طعم جدیدی از حسابداری (نرم افزار حسابداری فروشگاهی،نرم افزار حسابداری شرکتی،نرم افزار حسابداری تولیدی)

در طول یک روز معمولی چه اتفاقی در مطب دندانپزشکی می‌افتد؟

فعالیت‌های روزانه یک دندانپزشک در مطب اش شامل ویزیت بیماران جدید و بررسی مشکلات آنها، ملاقات با بیماران قبلی و بررسی روند درمانی و بهبود آنها پس از انجام امور دندانپزشکی می‌شود. اکثر مطب‌های دندانپزشکی دارای تعدادی پرسنل برای صدور صورت‌حساب و انجام امور روزمره مطب هستند. همچنین از آنجایی‌که دندانپزشکان معمولاً پذیرش بیمه دارند، مطب باید به نرم افزاری برای ارسال نسخ الکترونیک به بیمه و انجام محاسبات صورت‌حساب ها مجهز باشد.

کلینیک دندانپزشکی تا چه میزان قابلیت گسترش دارد؟

مطب‌های دندانپزشکی معمولاً از یک رئیس بخش، چند متخصص دندانپزشک و تعدادی مسئول پذیرش تشکیل شده اند. همچنین ممکن است حضور حداقل یک “دستیار دندانپزشک” برای انجام خدمات ضروری نیز نیاز باشد .
میزان گسترش یک مطب دندانپزشکی بستگی به تقاضای بازار برای خدمات دندانپزشکی دارد. به‌عنوان‌مثال در یک شهر کوچک، ممکن است که حضور یک دندانپزشک با یک یا دو مطب کافی باشد.این درصورتی‌ است که در یک شهر بزرگ‌تر، وجود چندین دندانپزشک و مطب‌های متعدد دندانپزشکی رایج‌تر است.

تجربه و مهارت‌ های مورد نیاز برای موفقیت دندانپزشک

دندانپزشکان قبل از اینکه بتوانند به طور قانونی در حوزه دندانپزشکی فعالیت و اقدام به راه اندازی‌ کلینیک دندانپزشکی کنند، باید حداقل مدرک موردنیاز یعنی دکتری دندانپزشکی را کسب کنند. تقریباً همیشه صاحب مطب دندانپزشکی، یک متخصص دندانپزشکی است (در غیر این صورت صاحب مطب باید دندانپزشک استخدام کند). به همین دلیل اولین قدم برای راه اندازی مطب دندانپزشکی گرفتن مدرک دکتری دندانپزشکی است. پس از اخذ مدرک شما نیاز به جمع‌آوری امتیاز برای راه اندازی کلینیک دندانپزشکی دارید.
امتیازها از طرف نظام‌پزشکی و بر اساس نوع شهر یا روستای محل خدمت به شما داده می‌شود. روستاهای محروم ،امتیازات بیشتر (حتی تا 140 امتیاز در سال ) را دارند. اما خدمت در شهرستان‌های بزرگ و کلان‌شهرها از 30 امتیاز در سال شروع شده و بسته به وسعت آن شهر به 120 امتیاز می‌رسد. همچنین دندانپزشکان با شرکت در بعضی از کنگره‌های پزشکی نیز امکان کسب امتیاز را دارند.
پس از جمع‌آوری امتیاز زمانی که به 250 امتیاز رسیدید، قادر به راه اندازی کلینیک دندانپزشکی در شهر خودتان بوده و نیاز به دانستن مراحل زیر برای شروع تأسیس کلینیک دارید.

داشتن روابط‌عمومی بالا نیز کمک شایانی به دندانپزشکان می‌کند. به‌عنوان‌مثال بسیاری از بیماران تصور منفی از ارتباط با دندانپزشک و رفتن به دندان پزشکی دارند. این هنر دنداپزشک است که اعتماد بیمار را جلب کرده و محیطی آرام را برای بیماران فراهم کند.

نکته حائز اهمیت دیگر داشتن آمادگی جسمانی بالا برای تحمل سختی‌های کار از جمله دردهای متداول کمر، دست‌وپا می‌باشد. همان‌طور که در کلیپ بالا اشاره شد، دندانپزشکی از مشاغلی است که نیاز به کار زیاد با دست‌ها و ایستادن طولانی‌مدت داشته و این موضوع باعث به‌وجودآمدن دردهایی در نواحی کمر، دست‌وپا می‌شود.

راه اندازی کلینیک دندانپزشکی در 9 مرحله

داشتن یک نقشه راه برای ساده‌سازی فرایند راه اندازی کلینیک دندانپزشکی از واجبات است. این نقشه راه می‌تواند یک لیست از اقدامات پیش رو شما باشد. با یادداشت برداری و تکمیل این چک لیست، از درست بودن اقدامات لازم برای تأسیس دندانپزشکی مطمئن شوید.

  1. تهیه طرح تجاری برای کلینیک دندانپزشکی
  2. ثبت‌نام برای مالیات
  3. ایجاد حساب بانکی
  4. خرید نرم افزار حسابداری دندانپزشکی
  5. کسب مجوزهای لازم
  6. ثبت‌نام برای بیمه
  7. تبلیغات و بازاریابی
  8. طراحی وب‌سایت برای دندانپزشکی
  9. راه اندازی سیستم تلفنی

مرحله 1: برنامه‌ریزی و تهیه طرح تجاری

یک برنامه‌ریزی کامل و ترسیم طرح تجاری روشن از لازمه‌های موفقیت یک دندانپزشک می‌باشد. این کار به شما کمک می‌کند تا ویژگی‌های کسب و کار خود را ترسیم کرده و برخی ناشناخته‌ها را کشف کنید. چند موضوع مهم که باید در راه اندازی دندانپزشکی در نظر گرفته شوند عبارت‌اند از:

  • لوازم موردنیاز دندانپزشکی کدام‌اند؟
  • هزینه‌های جاری چقدر است؟
  • بازار هدف شما کیست؟

در ادامه این مقاله به بررسی موارد بالا می پردازیم.

لوازم مورد نیاز دندانپزشکی

لوازم موردنیاز دندانپزشکی کدام‌اند؟

تجهیزات دندانپزشکی را می‌توان به تجهیزات عمومی برای معالجه بیماران و تجهیزات لازم برای ارائه خدمات تخصصی تقسیم‌بندی کرد. در ادامه به معرفی موردی تجهیزات دندانپزشکی موردنیاز و هزینه راه اندازی مطب دندانپزشکی باتوجه‌به آن‌ها می‌پردازیم.

لوازم و تجهیزات موردنیاز دندانپزشکی شامل دودسته عمومی که برای مداوای بیماران و تجهیزات موردنیاز برای خدمات تخصصی تقسیم می‌شوند.در جدول زیر به تجهیزات دندانپزشکی موردنیاز، کاربرد آنها و هزینه اولیه خرید لوازم دندانپزشکی در سال 1401 اشاره کرده ایم:

ابزار مورد نیازکاربرد ابزارحدود قیمت
یونیت دندانپزشکیمجموعه ابزار و صندلی بیمار22 تا 100 میلیون تومان
اتوکلاواستریل‌سازی تجهیزات دندانپزشکی12 تا 80 میلیون تومان
کمپرسورایجاد هوای فشرده برای استفاده در هند پیس‌ها و دستگاه‌های مختلف یونیت2 تا 25 میلیون تومان
جرم‌گیرجرم‌گیری دندان و لثه‌ها4 تا 8 میلیون تومان
لامپ‌های دندان پزشکی نورگیرانتقال نور بر روی مواد دندان پزشکی، به‌ویژه چسب‌ها و کامپوزیت‌ها1 تا 4 میلیون تومان
هند پیس ضد زاویهازبین‌بردن مواد پوسیدگی، صیقل دادن سطح دندان و ترمیم350 هزار تومان تا 5 میلیون تومان
آمالگاماتورپرکردن دندان با آمالگام3 تا 9 میلیون تومان
ساکشنخارج‌کردن بزاق از دهان بیمار5 تا 30 میلیون تومان
دستگاه پکبسته‌بندی تجهیزات برای بالابردن طول عمر استفاده از آنها6 تا 9 میلیون تومان
دوربین داخل دهانیضبط تصویر یا ویدئو و فلورسانس برای تشخیص مراحل مختلف پوسیدگی، پلاک و التهاب لثه7 تا 36 میلیون تومان
دستگاه رادیوگرافی دندانپزشکیتشخیص پوسیدگی، مشاهده ریشه دندان، بررسی سلامت قسمت استخوانی اطراف دندان و مشاهده وضعیت دندان درحال‌رشد50 تا 100 میلیون تومان
اولتراسونیکجرم‌گيری، شستشو و پاک‌کردن تجهيزات و ابزارآلات ظريف و حساس دندانپزشكی5 تا 20 میلیون تومان

از هزینه‌های جاری دندانپزشکی چه می‌دانید؟

راه اندازی کلینیک دندانپزشکی از جمله مشاغلی است که در حین تأسیس آن، هزینه‌های قابل‌توجهی متوجه دندانپزشک می شود.این هزینه‌ها صرف تغییرات ظاهری ساختمان مطب، خرید تجهیزات یا اجاره آنها، وسایل موردنیاز کارکنان می‌شود. جهت تأمین مالی این موارد، نیاز است که دندانپزشک از اعتبار بالا و پشتوانه مالی قوی برخوردار باشد.

بازار هدف دندانپزشکی چه کسانی هستند؟

ازآنجایی‌که تقریباً همه به خدمات دندان نیاز دارند؛ مشتری‌های یک دندانپزشکی، عموم مردم بدون توجه به جایگاه شغلی و اجتماعی می‌باشند. دندانپزشکان در یک جامعه محلی فعالیت کرده و با خدمات پیشگیرانه و اولیه دندانپزشکی، در آن جامعه فعالیت می‌کنند.
علاوه بر اینها، دندانپزشکان اغلب با ارائه خدمات تخصصی به افرادی که دارای مشکلات دهان و دندان مانند ارتودنسی، لمینت، کامپوزیت، نیاز به پر شدگی حفره یا صاف شدن دندان، کندگی و شکستگی دندان هستند، به فعالیت می‌پردازند.

سود و درآمد دندانپزشکی چقدر است؟

سود و درآمد دندانپزشکی چقدر است؟

در حال حاضر کمترین هزینه ویزیت برای هر بار مراجعه به دندانپزشکی حدود 100 تا 150 هزار تومان است. اگر فرض کنیم پس از راه اندازی کلینیک دندانپزشکی به طور میانگین در ماه 150 مراجعه‌کننده داشته باشید، حدوداً 15 میلیون تومان فقط از طریق ویزیت بیماران درآمد خواهید داشت.سود و درآمد سایر خدمات تخصصی دنداپزشکی به 200 میلیون تومان در ماه هم می رسد.

چگونه سود دندانپزشکی را بیشتر کنیم؟

دندانپزشکی یک تجارت بسیار پرسود است اما طبق تحقیقات 90 درصد از دندانپزشکان، پزشک عمومی دندانپزشکی اند و به نسبت کمتری تخصص خود را دریافت کرده‌اند. این موضوع باعث بالارفتن نیاز به متخصص و خالی بودن فضا برای یک متخصص دندانپزشکی شده است.
شما می توانید با ورود به حوزه تخصصی دندانپزشکی، شانس بیشتری برای جذب مشتری و انجام خدمات تخصصی داشه باشید.

بستن سال مالی در نرم افزار محک
بستن سال مالی در نرم افزار محک

مرحله 2: ثبت‌نام برای مالیات

قبل از راه اندازی کلینیک دندانپزشکی، ضروری است که پرونده مالیات خود را تشکیل دهید. امروزه ارسال اظهارنامه امری ضروری برای تمامی اشخاص حقوقی با هر نوع فعالیت و هر نوع معافیت و مشوق مالیاتی (در صورت وجود) است.
مراحل ثبت‌نام مالیاتی بر اساس رویکرد جدید سازمان امور مالیاتی به‌صورت تمام الکترونیکی بوده و نیاز به حضور فیزیکی در ادارات مالیاتی ندارد. کلیه مراحل ثبت‌نام مالیاتی به‌صورت الکترونیکی انجام می‌شود. مراحل مربوطه به شرح زیر می‌باشد:

  • پیش ثبت‌نام مالیاتی
  • صحت سنجی اطلاعات
  • تولید و ارسال اطلاعات کاربری
  • ثبت‌نام الکترونیک
  • اعتبارسنجی ستادی و میدانی اطلاعات و رسیدن به مرحله نهایی

مرحله 3: ایجاد حساب بانکی برای مطب دندانپزشکی

در هنگام راه اندازی کلینیک دندانپزشکی، باز کردن حساب‌های بانکی و اعتباری اختصاصی در جهت حفاظت از دارایی‌های شخصی ضروری است. هنگامی که حساب‌های شخصی و تجاری شما با هم ترکیب می‌شوند، دارایی‌های شخصی شما (خانه، ماشین و سایر اشیا باارزش) در صورت شکایت از کلینیک دندانپزشکی شما در معرض خطر قرار می‌گیرند.

مرحله 4: راه اندازی حسابداری برای دندانپزشکی

پس از راه اندازی کلینیک دندانپزشکی، ضروری است تا هزینه‌ها و منابع درآمدی مختلف را جهت درک عملکرد مالی کسب و کار شما ثبت کنید. نگهداری حساب‌های دقیق و دقیق نیز پرونده مالیاتی سالانه شما را بسیار ساده می‌کند.

مرحله 5: دریافت جواز کسب دندانپزشکی

برای اخذ جواز کسب دندانپزشکی باید مدارک راه اندازی کلینیک دندانپزشکی خود را در سامانه parvaneh.irimc.org بارگذاری کنید. مدارک موردنیاز جهت اخذ پروانه کسب به شرح زیر می‌باشد:

  • فتوکپی پروانه دائم پزشکی
  • فتوکپی پروانه موقت پزشکی مخصوص متقاضیانی که مشغول خدمت خارج از مرکز و یا خدمت سربازی هستند.
  • ابلاغیه طرح نیروی انسانی مخصوص متقاضیانی که مشغول گذراندن طرح می‌باشند.
  • گواهی‌های کسب امتیازات بازآموزش و نوآوری.
  • اصل پروانه کلینیک شهر قبلی زمانی که متقاضی قبلاً پروانه دریافت کرده باشد.
  • سه قطعه عکس 3 * 4.
  • فتوکپی تمام صفحات شناسنامه.

توجه داشته باشید که عدم دریافت جواز کسب می‌تواند منجر به جریمه‌های سنگین یا حتی باعث تعطیلی کسب و کار شما شود.

الزام امضای فرم رضایت نامه بیمار جهت ارائه خدمات دندانپزشکی

مطب‌های دندانپزشکی باید مشتریان را ملزم به امضای فرم رضایت نامه قبل از ارائه خدمات کنند. این قرارداد باید انتظارات مشتری را روشن کرده و با تعیین شرایط و ضوابط پرداخت و انتظارات از سطح خدمات، خطر اختلافات حقوقی را به حداقل برساند.

مرحله 6: تشکیل پرونده بیمه

راه اندازی کلینیک دندانپزشکی باید به‌غیراز جواز کسب، بیمه هم برای ادامه فعالیت ایمن خود تهیه کند.یکی از مهم‌ترین کارهایی که یک دندانپزشکی نوپا نیاز به رعایت آن دارد، امور بیمه‌ای و تشکیل پرونده بیمه کلینیک تازه‌تأسیس است. دریافت کد کارگاهی مرحله اول جهت گرفتن بیمه برای مطب دندانپزشکی است. پس از آنکه کد کارگاهی را دریافت کردید، می‌توانید با معرفی افراد شاغل در کلینیک خود، لیست بیمه آنها را رد کنید.

مرحله 7: ثبت‌نام تجاری

نام تجاری کلینیک شما همان چیزی است که شرکت شما با آن شناخته می‌شود. همچنین باعث می‌شود تا مردم بهتر از ماهیت کلینیک شما آگاه شده و بیشتر با شما ارتباط برقرار کنند. یک نام تجاری و برند قوی به متمایز شدن کسب و کار شما نسبت به رقبای خود بسیار اهمیت دارد.

بازاریابی دندانپزشکی

نحوه تبلیغ و بازاریابی مطب دندانپزشکی

پیشنهادهای اساسی برای تبلیغات دندانپزشکی به شرح زیر است:

  1. طراحی و نصب بنرهای تبلیغاتی، پوستر و یا بیلبورد در سطح شهر
  2. تبلیغات در فضای مجازی (ایجاد یک صفحه در شبکه‌های مجازی و انتشار نمونه کارهای خود در قالب‌های جذاب و چشم‌نواز)
  3. طراحی وب‌سایت شرکتی یا فروشگاهی برای نوبت‌دهی آنلاین
  4. ایجاد کد تخفیف روی وب‌سایت یا استفاده از کلمات (حراج، تخفیف فصلی، تخفیف ویژه ایام خاص و از این دسته کلمات)
  5. قرارداد با شرکت‌ها و ادارات برای انجام خدمات دندانپزشکی کارکنان آنها
  6. تهیه یک هدیه کوچک برای افرادی که اولین‌بار شما را انتخاب می‌کنند (این ایده حتی برای مشتریان ثابت نیز می‌تواند کارآمد باشد!)
  7. شما بگویید! هر ایده یا نظری که احساس می‌کنید باعث بهتر دیده‌شدن و ارائه خدمات بهتر می‌شود را در قسمت دیدگاه‌ها با ما در میان بگذارید.


همچنین در نظر داشته باشید که همیشه خوش‌برخورد بودن با مشتریان و گرم گرفتن با آنها در هنگام مکالمه باعث جذب آنها و تبدیل آنها به مشتریانی ثابت برای شما می‌شود. با استفاده از این ترفند و دادن تخفیف بیشتر به مشتریان وفادار باعث می‌شوید تا آنها به صورت خودکار شما را به دیگران معرفی کرده و باعث بیشتر شناخته شدن شما شوند.

چگونه بیماران را به مشتریانی دائمی تبدیل کنیم؟

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، تخصص یکی از موضوعاتی است که در این زمینه شما را از رقبا جدا می‌کند. اکثر دندانپزشکان متخصص عمومی هستند و این موضوع، در یک بازار به‌شدت رقابتی، متمایز شدن از رقبا را دشوار می‌کند. داشتن تخصص به شما این امکان را می‌دهد که درآمد بیشتری داشته و جایگاه مشخص‌تری در حوزه فعالیت خود داشته باشید.

برخی از دندانپزشکان در زمینه ریشه، آسیب‌شناسی دهان، دندان و فک، رادیولوژی دهان و فک یا جراحی فک تخصص دارند. اما، تخصص‌های دیگری نیز وجود دارد، از جمله:

  • ارتودنسی و ارتوپدی دهان و دندان
  • دندانپزشکی کودکان
  • پروتزهای دندانی
  • پریودنتیکس یا جراحی لثه

اگر شما تنها دندانپزشکی در شهر خود باشید که جراحی فک را ارائه می‌دهد، تمامی بیمارانی که نیاز به جراحی فک دارند به شما مراجعه کرده و ممکن است کارهای دیگر دندانپزشکی را نیز نزد شما انجام دهند. این موضوع نقطه قوت و تمایز شما از رقبایتان خواهد بود.

مرحله 8: ساخت وب سایت کلینیک دندانپزشکی

ساخت یک وب‌سایت پس از راه اندازی کلینیک دندانپزشکی، می‌تواند یک راه بسیار عالی برای جذب مشتری باشد. شما با آماده‌سازی یک وب‌سایت، امکان نوبت دهی آنلاین را نیز برای خود فراهم می‌کنید. با انجام این کار شما قادر خواهید بود تا سهم بیشتری از مشتریان را جذب خود کنید.

اگر نیاز به ساخت یک وب‌سایت دارید می‌توانید از مقاله طراحی وب سایت که با تلاش گروه نرم افزار حسابداری محک برای شما آماده شده شروع کنید.

مرحله 9: راه اندازی سیستم تلفنی

راه‌اندازی تلفن برای کسب‌وکارتان یکی از بهترین راه‌ها برای کمک به خصوصی نگه‌داشتن زندگی شخصی و زندگی تجاری شماست. البته این مورد تنها مزیت این کار نیست؛ راه اندازی سیستم تلفنی همچنین به شما کمک می‌کند تا کسب و کار خود را خودکار کنید، به کسب‌وکارتان جامعیت بخشیده و راه پیداکردن و تماس مشتریان بالقوه با شما آسان‌تر می‌شود.

راه اندازی کلینیک دندانپزشکی

جلب اعتماد بیمار;اصل اول موفقیت دندانپزشکی شما!

مباحثی که در این مقاله گفته شد، همگی دلیلی برای ساده و هموارتر کردن راه شما هستند. از چگونگی تصمیم‌گیری تا شروع راه اندازی کلینیک دندانپزشکی و ترفندهای موردنیاز برای موفقیت در این راه بیان شد.اعتماد بیماران خود را با ارائه خدمات خوب و تخصصی جلب کنید تا با تبدیل تمام بیماران به مشتریان وفادار به درآمد های نجومی برسید.

همچنین شما می توانید برای جلب اعتماد بیشتر مشتریان و کارکنان از امکانات نرم افزار حسابداری محک برای مدیریت بهتر امورمالی و حسابداری خود بهره ببرید.

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

رضا امیری راد
رضا امیری راد
کارشناس طراحی وب‌سایت و سئو، علاقه مند به یادگیری و پیشرفت در حوزه دیجیتال مارکتینگ.
مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه مالیات بر درآمد اتفاقی یکی از انواع مالیات‌های مستقیم است که به درآمدهای غیر منتظره و غیر شغلی اشخاص حقیقی و حقوقی تعلق می‌گیرد. این نوع درآمدها در مقابل درآمدهای مستمر مانند حقوق و دستمزد قرار دارند. هرگاه شخص حقیقی

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد چیست؟ انواع مالیات بر درآمد

مالیات بر درآمد چیست؟ انواع مالیات بر درآمد

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد نوعی مالیات مستقیم است که توسط دولت بر درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی اعمال می‌شود. این نوع مالیات دارای انواع مختلفی است که در ادامه مطلب به آن خواهیم پرداخت. نرخ مالیات بر درآمد بر اساس درآمد

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد املاک و مستغلات چیست؟

مالیات بر درآمد املاک و مستغلات چیست؟

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد املاک یکی از مباحث مالیاتی مهم و تخصصی است. فرقی نمی‌کند امسال یا چند سال دیگر، قوانین مالیات بر درآمد املاک اغلب، در راس مهم‌ترین انواع مالیات بر درآمد قرار دارد. شاید گره خوردن قوانین مالیات املاک

اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری