جستجو
Close this search box.

راه اندازی هتل آپارتمان | 0 تا 100 راه اندازی + درآمد

نوشته شده توسط مهدی میدان
زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه

هتل آپارتمان، هتلی با امکانات یک خانه آپارتمانی است که مزیت‌های بیشتری نسبت به سایر هتل‌ها دارد. در این مقاله از گروه نرم افزار حسابداری محک به بررسی صفر تا 100 راه اندازی هتل آپارتمان می‌پردازیم.

فهرست مطالب

هتل آپارتمان چیست

هتل آپارتمان چیست؟

هتل آپارتمان یک خانه آپارتمانی است که در قالب یک هتل به ارائه خدمات می‌پردازد. در واقع هتل آپارتمان به منظور اقامت مسافران در مکانی شبیه به خانه روی کار آمده است. مسافران می‌توانند هتل آپارتمان را برای مدت زمان طولانی (چند روز تا چند ماه) رزرو کنند و در عین حال هزینه کمتری نسبت به هتل برای اقامت خود بپردازند. هر واحد یا سوئیت در هتل آپارتمان از امکاناتی چون هال، اتاق خواب، آشپزخانه برخوردار است و خدمه در فواصل زمانی مشخص به نظافت آن می‌پردازند.

هتل چیست؟

هتل نوعی اقامتگاه است که به منظور اقامت موقت مسافران در شهرهای مختلف کشور ساخته می‌شود. در هتل خدمات مختلفی از قبیل کافی‌شاپ، استخر، سالن همایش، باشگاه، آرایشگاه، امکانات بازی برای کودکان و ارائه می‌شود. امروزه هتل‌ها را بر اساس امکانات و ویژگی‌هایشان به انواع مختلفی مانند هتل‌های دو ستاره، سه ستاره چهار ستاره و پنج ستاره تقسیم می‌شوند.

تفاوت هتل و هتل آپارتمان

هتل و آپارتمان از جهات مختلفی با هم تفاوت دارند. در ادامه به بررسی این تفاوت‌ها می‌پردازیم:

مدت زمان اقامت: اقامت مسافران در هتل، برای سفرهای کوتاه و چندروزه بوده اما اقامت در هتل آپارتمان برای سفرهای طولانی‌مدت است. چراکه هتل آپارتمان با دارا بودن امکانات یک خانه، راحتی و آسایش بیشتری برای مسافران به همراه دارد.

امکانات: هتل آپارتمان‌ها، در حقیقت آپارتمان‌های مبله‌ای هستند که برای کوتاه مدت اجاره داده می‌شوند. از این رو در این اقامتگاه‌ها امکانات بیشتری نسبت به هتل‌ها وجود دارد. هر واحد هتل آپارتمان علاوه بر دارا بودن تمام امکانات یک هتل معمولی، دارای آشپزخانه، هال، پذیرایی و اتاق خواب است.

هزینه: هزینه رزرو هتل و اقامت در آن در مقایسه با هتل آپارتمان بسیار بیشتر است. هتل‌ها بر اساس کیفیت و امکاناتی که دارند رتبه‌بندی می‌شوند و هر چه یک هتل ستاره بیشتری داشته باشد، هزینه اقامت در آن نیز بیشتر است. اما هزینه رزرو هتل آپارتمان با توجه به امکاناتی که دارد بسیار مقرون به‌صرفه‌تر است.

ظرفیت اتاق‌ها: یکی دیگر از تفاوت‌های بین هتل و هتل آپارتمان، ظرفیت اتاق‌ها است. در هتل‌ها، با توجه به نوع اتاقی که رزرو می‌کنید، ظرفیت پذیرش بین ۱ تا ۵ نفر است. اما ظرفیت پذیرش هتل آپارتمان‌ها بیشتر بوده و تا ۱۰ نفر نیز می‌رسد.

انواع هتل آپارتمان

انواع هتل آپارتمان کدامند؟

هتل آپارتمان‌ها نیز مانند هتل‌ها انواع مختلفی دارند که امکانات آن‌ها با یکدیگر متفاوت است. انواع هتل آپارتمان‌ها با توجه به متراژ، امکانات موجود، واحدهای ارائه شده، طراحی داخلی و دسترسی به مراکز خرید شهرها و… دسته‌بندی می‌شوند. از این رو افرادی که قصد راه اندازی هتل آپارتمان دارند می‌بایست با شیوه کار انواع هتل آپارتمان‌ها آشنا باشند.

1) هتل آپارتمان‌های آن سایت (On-site)

نوعی از هتل آپارتمان است که دارای بخش پذیرش و مدیریت بوده و مسافران برای رزرو و گرفتن کلید اتاق باید به این بخش مراجعه کنند. در این هتل آپارتمان‌ها مدیر و کارکنان در بخش مدیریت هتل حضور دارند.

2) هتل آپارتمان‌های آف سایت (Off-site)

این هتل آپارتمان‌ها دقیقاً نقطه مقابل هتل آپارتمان‌های آن سایت هستند. در هتل آپارتمان آف سایت نمی‌توان هیچ کارمند یا مدیری را مشاهده کرد. هنگامی که در این نوع از هتل آپارتمان اتاقی رزرو می‌کنید، تنها با مراجعه به یکی از کمدهای واقع در آن جا می‌توانید کلید اتاقی که رزرو کردید را تحویل بگیرید.

3) آپارت هتل‌ها (Aparthotel)

در این نوع از هتل آپارتمان‌ها سعی شده تا خدماتی که در هتل‌ها ارائه می‌شود برای مسافران فراهم شود. در آپارات هتل‌ها خدماتی از قبیل کافی‌شاپ، سالن ورزشی و سرویس کانسیرج وجود دارد. آپارات هتل‌ها برای مسافرانی که می‌خواهند هم از خدمات بیشتر و هم از وجود حریم خصوصی در یک آپارتمان بهره‌مند شوند بهترین گزینه هستند.

4) هتل آپارتمان‌های اقامتی

هتل آپارتمان‌های اقامتی در مجتمع‌های مسکونی قرار دارند و امکانات و تجهیزات آنها با سایر واحدهای مجتمع تفاوتی ندارد. این نوع از هتل آپارتمان‌ها برای افرادی که قصد اقامت طولانی مدت را دارند مناسب است.

5) هتل آپارتمان‌های تک واحده

این نوع آپارتمان‌ها همان‌طور که از نامشان مشخص است، تک واحدی بوده برای مسافران که تنها سفر می‌کنند و قصد اقامت با هزینه کم را دارند مناسب است.

مراحل راه اندازی هتل آپارتمان

برای راه اندازی هتل آپارتمان نیاز به طی‌کردن مراحل متععدی است. در ادامه با این مراحل آشنا می‌شویم.

مرحله یک: برنامه‌ریزی و تدوین طرح کسب و کار

یکی از مهم‌ترین مراحل در راه اندازی هتل آپارتمان تدوین طرح تجاری و برنامه‌ریزی برای شروع کار است. طرح تجاری یک سند رسمی است که به طور دقیق مشخص می‌کند اهداف یک کسب و کار چیست و چگونه می‌توان به آنها دست پیدا کرد. در واقع این طرح، نقشه راه کسب و کار و مسیری که طی خواهد کرد را مشخص می‌کند. به همین دلیل همواره پیشنهادی می‌شود نسبت به این مرحله توجه بیشتری داشته باشید.

سرمایه راه اندازی هتل آپارتمان

مرحله دو: تأمین سرمایه لازم برای راه اندازی هتل آپارتمان

دومین مرحله در راه اندازی هتل آپارتمان تأمین سرمایه لازم برای شروع کار است. در این مرحله می‌بایست با تحقیق و بررسی، هزینه راه اندازی هتل آپارتمان را برآورد کنید و با توجه با آن اقدام به تأمین سرمایه کنید. کمک از خانواده و دوستان و همچنین اخذ وام از بانک‌های مختلف از جمله راه‌های تأمین سرمایه برای راه اندازی هتل آپارتمان هستند. در راه اندازی این کسب و کار سه هزینه اصلی وجود دارد.

1) هزینه خرید یا ساخت آپارتمان

هزینه خرید یا ساخت آپارتمان اصلی‌ترین هزینه راه اندازی این کسب و کار است. برآورد هزینه‌های راه اندازی هتل آپارتمان به متراژ و زیر بنای ملک، موقعیت مکانی آن، تعداد اتاق‌ها و همچنین امکانات آن بستگی دارد. هر چه قدر ملکی که برای شروع کار در نظر گرفته‌اید بزرگ‌تر باشد یا در موقعیت بهتری از شهر باشد طبیعتاً میزان سرمایه اولیه نیز بیشتر خواهد بود. همچنین باید به این نکته نیز اشاره کرد که هزینه خرید یا ساخت آپارتمان با توجه شهر یا استان محل فعالیت نیز متفاوت خواهد بود.

2) هزینه مجهز کردن هتل آپارتمان

بعد از خرید آپارتمان می‌بایست بخشی از سرمایه خود به خرید تجهیزات و افزودن امکانات به آن اختصاص دهید. برخی از مهم‌ترین این امکانات شامل موارد زیر است:

  • تلویزیون
  • یخچال و فریزر
  • میز و ناهارخوری
  • تجهیزات و لوازم آشپزی مانند گاز، فر و امکانات پخت‌وپز
  • مبل و کاناپه
  • و …

3) هزینه‌های جاری در هتل آپارتمان

هزینه‌های جاری در هتل آپارتمان، هزینه‌هایی هستند که در طول زمان ایجاد می‌شوند. برخی از این هزینه‌ها شامل هزینه آب، برق، گاز و تعمیرات می‌باشد.

بستن سال مالی در نرم افزار محک
بستن سال مالی در نرم افزار محک

شرایط وام ساخت هتل آپارتمان

اخذ وام از اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و یا بانک‌ها یکی از بهترین راه‌ها برای ساخت هتل آپارتمان است. متقاضیان می‌بایست به اداره میراث فرهنگی استان محل سکونت خود مراجعه کنند و درخواست خود را مبنی بر اخذ وام ساخت هتل آپارتمان ثبت کرده و مدارک اعلامی را به واحد مربوطه ارائه دهند. پس از بررسی و تکمیل مدارک متقاضی توسط اداره کل استان و ارسال آن به معاونت برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری سازمان مرکزی، فرد متقاضی جهت دریافت وام به بانک معرفی می‌شود.

مرحله سه: دریافت مجوز راه اندازی هتل آپارتمان

برای اینکه بتوانید اقدام به راه اندازی هتل آپارتمان کنید، در ابتدا می‌بایست مجوزهای لازم برای شروع کار را از مراجع مربوطه کسب کنید. برای دریافت مجوز راه اندازی هتل آپارتمان می‌بایست به درگاه ملی مجوزها (https://mojavez.ir) مراجعه کنید و اطلاعات مربوط به کسب و کار خود را وارد کرده و مدارک اعلامی را بارگذاری کنید. مدارک لازم برای دریافت مجوز به شرح زیر است.

  • تصویر کارت نظام وظیفه یا معافیت (ویژه آقایان)
  • نقشه تأیید utm محل اجرای طرح
  • اسناد مالکیت زمین/ اجاره نامه/ قرارداد واگذاری/ موافقت
  • اساسنامه شرکت با موضوع ایجاد تأسیسات گردشگری (اشخاص حقوقی)
  • آگهی ثبت و آخرین تغییرات شرکت (اشخاص حقوقی)
  • طرح اولیه
  • تأییدیه کمیته فنی سرمایه‌گذاری در مورد طرح اولیه

مرحله چهار: ثبت نام برای مالیات

همان‌طور که می‌دانیم بر اساس قوانین مالیاتی جدید تمامی صاحبین کسب و کار می‌بایست هر ساله نسبت به تهیه و ارسال اظهارنامه الکترونیکی به سازمان امور مالیاتی اقدام کنند. ثبت نام برای مالیات کاملاً اینترنتی بوده و نیازی به مراجعه حضوری نیست. مراحل ثبت نام به شرح زیر است.

  • پیش ثبت نام در سامانه امور مالیاتی (tax.gov.ir)
  • ارسال اطلاعات کاربری
  • بررسی و صحت سنجی اطلاعات
  • ثبت نام الکترونیک
  • اعتبارسنجی اطلاعات ارسالی
  • تایید اطلاعات
نرم افزار حسابداری هتل آپارتمان

مرحله پنج: مدیریت هزینه‌ها با نرم افزار حسابداری هتل آپارتمان

امروزه برای هر کسب و کاری ثبت درآمدها و مدیریت هزینه‌ها، محاسبه امور مالی و مالیاتی، کنترل و ارزیابی سود فروش به منظور درک عملکرد مالی از اهمیت بالایی برخوردار است. استفاده از نرم افزار حسابداری در هتل آپارتمان نیز کمک زیادی به مدیریت بهتر امور مالی می‌کند. نرم افزار حسابداری هتل آپارتمان با پردازش سریع اطلاعات و همچنین ارائه راهکارهای مناسب منجر به کاهش هزینه‌های اضافی و افزایش بهره‌وری در سیستم هتل می‌شود.

مزایا راه اندازی هتل آپارتمان چیست؟

برخی از مهم‌ترین مزایای راه اندازی هتل آپارتمان به شرح زیر است.

  • درآمد زایی و سود دهی بسیار بالا
  • فعالیت در صنعتی مهم و پربازده
  • راه اندازی آسان‌تر نسبت به هتل

چه مشکلاتی در راه اندازی هتل آپارتمان وجود دارد؟

همان‌طور که می‌دانیم راه اندازی هر کسب و کاری با مشکلات و چالش‌هایی همراه است. مشکلاتی که می‌بایست در مرحله تحقیق و برنامه‌ریزی پیش از شروع کار، برای آن چاره‌ای اندیشید. برخی از مشکلات این کسب و کار به شرح زیر است.

  • نیاز به سرمایه اولیه بالا
  • فرایند پیچیده دریافت مجوز
  • هزینه‌های جاری زیاد
  • آشنایی با نحوه مدیریت هتل آپارتمان

بازار کار و درآمد راه اندازی هتل آپارتمان چگونه است؟

هتلداری یکی از کسب و کارهای پر سود است که به دلیل ارتباط مستقیم با صنعت گردشگری از بازار کار مطلوبی برخوردار است. با توجه به گسترش صنعت گردشگری، هر ساله شاهد راه اندازی و ساخت هتل‌ها و هتل آپارتمان‌های زیادی در سراسر کشور هستیم. میزان درآمد این کسب و کار به عوامل مختلفی از قبیل شهر محل فعالیت، سطح کیفی هتل آپارتمان، تعداد واحدها و… بستگی دارد. اما به طور کلی می‌توان درآمد 20 تا 100 میلیون تومان را برای این کسب و کار پیش بینی کرد.

سخن آخر

در چند سال اخیر رشد و توسعه در صنعت گردشگری باعث شده امور مالی و حسابداری هتل‌ها و هتل آپارتمان‌ها نیز به مراتب بسیار پیچیده‌تر از گذشته شود و استفاده از نرم افزار حسابداری برای مدیریت این امور ضروری شود. نرم افزار حسابداری محک یکی از بهترین نرم افزارهای حسابداری در این زمینه است که با دارا بودن امکانات کاربردی تمام نیازهای شما را برای مدیریت امور مالی و حسابداری کسب و کارتان رفع می‌کند.

منبع: cvet

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

مهدی میدان
مهدی میدان
مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه مالیات بر درآمد اتفاقی یکی از انواع مالیات‌های مستقیم است که به درآمدهای غیر منتظره و غیر شغلی اشخاص حقیقی و حقوقی تعلق می‌گیرد. این نوع درآمدها در مقابل درآمدهای مستمر مانند حقوق و دستمزد قرار دارند. هرگاه شخص حقیقی

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد چیست؟ انواع مالیات بر درآمد

مالیات بر درآمد چیست؟ انواع مالیات بر درآمد

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد نوعی مالیات مستقیم است که توسط دولت بر درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی اعمال می‌شود. این نوع مالیات دارای انواع مختلفی است که در ادامه مطلب به آن خواهیم پرداخت. نرخ مالیات بر درآمد بر اساس درآمد

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد املاک و مستغلات چیست؟

مالیات بر درآمد املاک و مستغلات چیست؟

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد املاک یکی از مباحث مالیاتی مهم و تخصصی است. فرقی نمی‌کند امسال یا چند سال دیگر، قوانین مالیات بر درآمد املاک اغلب، در راس مهم‌ترین انواع مالیات بر درآمد قرار دارد. شاید گره خوردن قوانین مالیات املاک

اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری