جستجو
Close this search box.

بودجه تبلیغات چیست؟ انواع روش های تعیین بودجه تبلیغات

نوشته شده توسط مهدی میدان
زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه

بودجه تبلیغات هزینه‌ای است که یک سازمان یا شرکت برای تبلیغ کالاها و خدمات خود برنامه ریزی کرده و در نظر می‌گیرد. این فعالیت‌های تبلیغاتی شامل تحقیقات بازار، تهیه و چاپ طرح‌های تبلیغاتی، تبلیغ از طریق رسانه‌های چاپی، رسانه‌های دیجیتال و رسانه‌های اجتماعی، اجرای کمپین‌های تبلیغاتی و غیره می‌شود. چنانچه قصد دارید برای کسب و کار خود بودجه تبلیغاتی تعیین کنید پیشنهاد می‌کنم تا انتها این مقاله از گروه نرم افزار حسابداری محک با ما همراه باشید.

فهرست مطالب

بودجه تبلیغات چیست؟

بودجه تبلیغاتی چیست؟

بودجه تبلیغاتی (Advertising Budget) تخمینی از هزینه‌های تبلیغاتی یک شرکت در یک دوره زمانی مشخص است. این بودجه در واقع پولی است که یک سازمان یا شرکت حاضر است برای دستیابی به اهداف بازاریابی خود کنار بگذارد. بودجه تبلیغاتی بخشی از بودجه کلی فروش یا بازاریابی یک شرکت است که می‌تواند به عنوان سرمایه گذاری در رشد یک شرکت تلقی شود. بودجه‌های تبلیغاتی بر اساس نیاز مشتریان و ارائه راه حل‌هایی برای حل مشکلات آن‌ها تعیین می‌شود.

عوامل مؤثر در تعیین بودجه تبلیغاتی

برای تعیین بودجه تبلیغاتی در راستا اهداف فروش و بازاریابی در یک کسب و کار می‌بایست عوامل زیر در نظر گرفته شود.

نوع کمپین تبلیغاتی

یکی از مهم‌ترین موارد در تعیین بودجه تبلیغات مشخص‌کردن نوع کمپین تبلیغاتی است. کمپین تبلیغاتی در واقع فعالیت‌های تبلیغاتی مختلفی است که به طور هماهنگ و یکپارچه حول یک موضوع انجام می‌شود. این کمپین‌ها انواع مختلفی دارد و به بخش‌های مختلفی تقسیم می‌شود. کمپین‌های آگاهی از برند و کمپین‌های اینفلوئنسر مارکتینگ دو نمونه از این کمپین‌ها هستند.

انتخاب مخاطب هدف

بررسی و شناسایی مخاطب هدف نیز نقش مهمی در تعیین بودجه تبلیغات دارد. باید مشخص کنید که چه کسانی علاقه‌مند به خرید محصول یا خدمات شما هستند. مشخصات و ویژگی‌های آن‌ها چگونه است. بررسی و شناسایی این موارد در تعیین بودجه موردنیاز جهت تبلیغات بسیار حائز اهمیت است.

تعیین نوع رسانه تبلیغاتی

رسانه‌های تبلیغاتی، کانال‌هایی هستند که کسب و کارها می‌توانند از طریق آن‌ها محصولات و خدمات خود را تبلیغ کنند. تعیین اینکه کدام رسانه بازدهی بهتری دارد و اینکه مخاطبان با کدام رسانه ارتباط بیشتری دارند در تعیین بودجه تبلیغات ارزشمند است.

هدف شرکت از تبلیغات

از عوامل مهم دیگری که در تعیین بودجه تبلیغات مؤثر است تعیین هدف شرکت از تبلیغات است. به چه علت شرکت قصد تبلیغات دارد؟ آیا تنها قصد فروش محصول یا خدمات خود را دارد؟ یا تنها قصد دیده‌شدن و برندینگ؟ مشخص‌کردن هدف باعث می‌شود بتوانید بودجه مناسبی برای آن اختصاص دهید.

سهم بازار هدف

شرکت‌هایی که سهم بازار کمتری دارند، باید هزینه بیشتری برای فعالیت‌های تبلیغاتی اختصاص دهند. اما از سوی دیگر، شرکت‌هایی که سهم بازار بیشتری دارند، می‌توانند هزینه کمتری را برای فعالیت‌های تبلیغاتی خود صرف کنند.

سطح رقابت در صنعت

اگر سطح رقابت بالایی در صنعتی که شرکت در آن فعالیت می‌کند وجود داشته باشد، مقدار بودجه تبلیغاتی باید زیاد باشد تا بازدهی مناسب حاصل شود. اما در صورت وجود انحصار یا حوزه‌ای که کمترین میزان رقابت در آن وجود داشته باشد، شرکت نیاز به بودجه کمتری برای بازاریابی و تبلیغات دارد.

مرحله چرخه عمر محصول

این یک واقعیت شناخته شده است که در مراحل اولیه معرفی و رشد یک محصول یا خدمات، بودجه زیادی برای تبلیغات مورد نیاز است. در حالی که در مراحل بعدی از چرخه عمر محصول این بودجه کاهش خواهد یافت.

فرکانس تعیین شده تبلیغات

بودجه تبلیغات همچنین به تعداد دفعاتی که یک شرکت می‌خواهد تبلیغات خود را اجرا کند نیز بستگی دارد. تبلیغات مکرر نیاز به بودجه بیشتری دارد.

بستن سال مالی در نرم افزار محک
بستن سال مالی در نرم افزار محک

اهمیت تعیین بودجه تبلیغاتی برای یک کسب و کار

تابه‌حال به این فکر کرده‌اید که چرا کسب و کارها برای اجرای تبلیغات خود بودجه زیادی اختصاص می‌دهند؟ این که کسب و کارها قصد دارند از طریق تبلیغات مخاطبان را به سمت نام تجاری خود جذب کند واقعتی انکار نشدنی است. تبلیغات به یک کسب و کار کمک می‌کند تا به مخاطبان بیشتری دسترسی پیدا کند و آنها را با محصولات و خدمات خود آشنا کند. همین موضوع باعث می‌شود فروش افزایش پیدا کند و سود زیادی برای آن کسب و کار حاصل شود.

روش های تعیین بودجه تبلیغات

روش‌های تعیین بودجه تبلیغاتی

شرکت‌ها می‌توانند برای تعیین بودجه تبلیغات خود از روش‌های مختلفی استفاده کنند. اغلب این روش‌ها بسته به موقعیت و برای بازدهی بهتر، ممکن است با یکدیگر ترکیب شوند. در ادامه به بررسی هر یک از این روش‌ها می‌پردازیم.

  1. روش درصدی از فروش: در این روش یک درصد مشخص بر اساس کل فروش ناخالص یا میانگین فروش سال قبل برای تبلیغات در نظر گرفته می‌شود. این روش به دلیل سادگی اغلب توسط کسب و کارهای کوچک و متوسط استفاده می‌شود. اما از آنجایی که بر اساس نتایج گذشته عمل می‌کند ممکن است برای یک بازار در حال تغییر منعطف‌ترین انتخاب نباشد.
  2. روش هدف و وظایف: در این روش یک شرکت با توجه به اهدافی که قصد دستیابی به آن را دارد بودجه تبلیغات خود را تعیین می‌کند. این روش هدفمندترین استراتژی تعیین بودجه برای بازاریابی و تبلیغات است اما می‌تواند گران و پرخطر نیز باشد. یکی از مزیت‌های این روش این است که می‌توان هزینه تبلیغات را به اهداف کلی بازاریابی اختصاص داد و از تمرکز بر روی موارد غیر ضروری جلوگیری کرد. از طرفی مشکل اصلی روش هدف و وظیفه این است که به طور کامل اثرات و بازدهی کوتاه مدت و بلندمدت تبلیغات را در نظر نمی‌گیرد.
  3. روش برابری رقبا: در این روش با بررسی و تحلیل رقبا و متناسب با بودجه‌ای که آن‌ها برای تبلیغات خود در نظر گرفته‌اند می‌توان بودجه تبلیغات را تعیین کرد. در روش برابری رقبا اگر کسب و کاری از میزان هزینه‌های تبلیغ محصولات و خدمات رقبایش آگاهی داشته باشد، ممکن است برای اینکه همپای آن‌ها رقابت کند، بخواهد به همان اندازه برای تبلیغات خود هزینه کند. البته باید به این نکته اشاره کرد که بازارهای مختلف همیشه مثل هم نیستند به همین دلیل این استراتژی ممکن است به اندازه کافی انعطاف‌پذیر نباشد.
  4. روش سهم بازار: این روش نیز مانند روش برابری با رقبا، به روندهای بازار تکیه دارد. به نحوی که کسب و کارها سهم خود از بازار را برابر با هزینه و بودجه تبلیغات قرار می‌دهند. برخی از منتقدان بر این باورند شرکت‌هایی که برای تعیین بودجه تبلیغات از روش سهم بازار استفاده می‌کنند، تبلیغات خود را بر اساس یک دستورالعمل تصادفی پیش می‌برند که به اندازه کافی اهداف آینده را منعکس نمی‌کند.
  5. روش فروش واحد: در این روش کسب و کارها هزینه‌ی تبلیغات یک محصول خاص را متناسب با تعداد محصولاتی که قصد فروش دارند محاسبه و تعیین می‌کنند. روش فروش واحد، زمانی بازدهی مناسبی دارد که هزینه‌ی تبلیغ یک محصول به‌تنهایی قابل محاسبه باشد.
  6. روش تخصیص تمام سود: این یک روش تهاجمی است که در آن تمام سودهای حاصل به اهداف تبلیغاتی تخصیص داده می‌شود. این روش برای کسب و کارها می‌تواند بسیار خطرناک باشد، زیرا هیچ بودجه‌ای برای خرید فناوری‌های جدید و، گسترش کسب و کار باقی نمی‌ماند. با این حال این روش برای کسب و کارهای نوپا که قصد برندینگ و معرفی محصولات خود را دارند مفید است.  به همین دلیل کسب و کارهایی که قصد استفاده از این روش را دارند باید مطمئن شوند که استراتژی تبلیغاتی آنها به صورتی باشد که موجب هدررفت بودجه تبلیغات نشود.
  7. روش توانایی: در این روش تیم بازاریابی بودجه تبلیغات را متناسب با توانایی کسب و کار تعیین می‌کند. البته، باید به این نکته اشاره کرد که تعیین بودجه با توجه به توانایی و ظرفیت یک کسب و کار، اغلب کاری دشوار است، چرا که نیاز به تعیین اهداف، میزان رقابت در بازار، میزان فروش، روند فروش، هزینه‌های عملیاتی و غیره دارد.

مزایا تعیین بودجه تبلیغات

تعیین بودجه تبلیغات برای یک کسب و کار مزایا زیادی به همراه دارد به عنوان نمونه تعیین بودجه موجب می‌شود که بر هزینه‌های کلی تبلیغات نظارت شود و اطمینان حاصل شود که هزینه واقعی در محدوده تعیین شده باقی می‌ماند و فعالیت‌های تبلیغاتی طبق اهداف مشخص شده انجام می‌شود و هیچ هزینه غیرضروری برای کسب و کار حاصل نمی‌شود. همچنین تمام فعالیت‌های تبلیغاتی تحت نظارت قرار می‌گیرد و به خوبی در چارچوب بودجه تعیین شده، کنترل می‌شود. اما از طرفی عدم تعیین بودجه می‌تواند هزینه‌های غیرضروری به همراه داشته باشد زیرا اهداف مشخص شده برآورده نمی‌شود و ممکن است عدم تعیین بودجه هزینه‌های زیادی را برای یک کسب و کار به همراه داشته باشد.

سخن آخر

در این مقاله با انواع روش‌های تعین بودجه تبلیغات و عوامل مؤثر بر آن آشنا شدیم. تعیین بودجه برای تبلیغات باعث می‌شود اطمینان حاصل شود که فعالیت‌های تبلیغاتی طبق اهداف مشخص شده انجام می‌شود و هیچ هزینه غیرضروری توسط آن کسب و کار متحمل نمی‌شود. امروزه برای اینکه کسب و کارها بتوانند به درستی بودجه تبلیغات خود را مدیریت کنند می‌بایست اصول و قواعد خاصی را رعایت کنند و بهترین کانال‌های تبلیغاتی برای اجرا کمپین‌های خود را شناسایی کنند.

منبع: Investopedia / wallstreetmojo

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

مهدی میدان
مهدی میدان
مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه مالیات بر درآمد اتفاقی یکی از انواع مالیات‌های مستقیم است که به درآمدهای غیر منتظره و غیر شغلی اشخاص حقیقی و حقوقی تعلق می‌گیرد. این نوع درآمدها در مقابل درآمدهای مستمر مانند حقوق و دستمزد قرار دارند. هرگاه شخص حقیقی

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد چیست؟ انواع مالیات بر درآمد

مالیات بر درآمد چیست؟ انواع مالیات بر درآمد

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد نوعی مالیات مستقیم است که توسط دولت بر درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی اعمال می‌شود. این نوع مالیات دارای انواع مختلفی است که در ادامه مطلب به آن خواهیم پرداخت. نرخ مالیات بر درآمد بر اساس درآمد

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد املاک و مستغلات چیست؟

مالیات بر درآمد املاک و مستغلات چیست؟

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد املاک یکی از مباحث مالیاتی مهم و تخصصی است. فرقی نمی‌کند امسال یا چند سال دیگر، قوانین مالیات بر درآمد املاک اغلب، در راس مهم‌ترین انواع مالیات بر درآمد قرار دارد. شاید گره خوردن قوانین مالیات املاک

اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری