جستجو
Close this search box.

پرسونال برندینگ چیست؟ مراحل پرسونال برندینگ

نوشته شده توسط رکسانا سامنی
زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه

در فضای رقابتی امروز، صرفاً داشتن مهارت و تخصص سبب موفقیت شما نمی‌شود. مهارت‌ها و تخصص شما باید مانند هر محصول و کسب‌وکاری معرفی و شناخته شود. اینجاست که مبحث پرسونال برندینگ اهمیت می‌یابد. پرسونال برندینگ به شما کمک می‌کند به برندی شناخته شده تبدیل شوید و شاهد موفقیت شخصی و حرفه‌ای خود باشید.

فهرست مطالب

پرسونال برندینگ نه‌تنها برای تمام افرادی که صاحب کسب‌وکار هستند، بلکه برای تمام افرادی که در فضای آنلاین فعالیت دارند نیز حائز اهمیت است. در این مقاله از گروه نرم افزار حسابداری محک با ارائه مطالبی در مورد اهمیت، اصول و مراحل پرسونال برندینگ همراه شما خواهیم بود.

پرسونال برندینگ چیست؟

پرسونال برندینگ چیست؟

پرسونال برندینگ (personal branding) تصویری است که شما از خود در ذهن دیگران می‌سازید. تام پیترز در کتاب خود بیان کرده است: پرسونال برندینگ یک فرایند استراتژیک و آگاهانه است که هدف آن، نظارت و کنترل تصویری است که دیگران از یک شخص یا یک گروه یا سازمان در ذهن خود دارند.

اگر بخواهیم دقیق‌تر توضیح دهیم، زمانی که از یک کسب‌وکار یا یک محصول برندی می‌سازیم؛ یعنی آن را در ذهن مخاطبان به‌خوبی جا می‌اندازیم و می‌دانیم مخاطبان از آن به‌عنوان برندی معتبر یاد می‌کنند؛ برای پرسونال برندینگ موفق نیز باید به همین‌گونه عمل کنیم. در واقع، پرسونال برندینگ مجموعه‌ای از تعاریف و خاطرات مشتریان و اطرافیان از نام شماست که باعث می‌شود جامعه هدف، شما و برندتان را بهتر بشناسند و از مزیت‌های انتخاب برند شما نسبت به رقبا آگاه باشند.

به یاد داشته باشید که پرسونال برندینگ فرایندی زودبازده نیست و شما باید همواره بخشی از زمان و منابع خود را به آن اختصاص دهید و اثر هر یک از اقدام‌های خود را روی آن بسنجید و با تلاش مستمر، به‌تدریج در بلندمدت تصویری متمایز و قابل‌اعتماد برای مخاطبان هدف خود خلق کنید و سپس از آن محافظت و مراقبت کنید. همچنین مانند برندهای تجاری می‌توانید نام تجاری، هویت بصری و حتی داستان برند برای خودتان ایجاد کنید تا نام شما قابل‌تشخیص و به یادآوری آن آسان‌تر باشد.

چرا پرسونال برندینگ حائز اهمیت است؟

پرسونال برندینگ از این‌جهت حائز اهمیت است که یک نوع بازاریابی خاص محسوب می‌شود که همه افراد دخیل در آن، از خود صاحبان کسب‌وکار گرفته تا کارمندان و مشتریان، به‌نوعی از ویژگی‌ها و خصوصیت‌های آن سود می‌برند. در واقع با برندسازی شخصی تصویر واضحی از خودتان و توانایی‌هایتان ارائه می‌کنید و  به‌ مرور در حرفه خود شناخته خواهید شد و ارتباطات ارزشمندی با متخصصان، مخاطبان و مشتریان حوزه خود برقرار خواهید کرد.

همچنین برند شخصی از شما چهره‌ای متمایز می‌سازد که برای مخاطبانتان آشناتر  و قابل‌اعتمادتر خواهد بود و به‌ جای این‌که مجبور باشید دائماً به سراغ مشتریانتان بروید، آن‌ها خودشان به سراغ شما خواهند آمد. پس با پرسونال برندینگ شما برگ برنده‌ای در بازاریابی خواهید داشت که با هیچ بودجه‌ای نمی‌توان آن را خرید.

تاریخچه پرسونال برندینگ به چه زمانی بر می‌گردد؟

مقولهٔ پرسونال برندینگ قدمتی به‌ اندازه تاریخ بشریت دارد چرا که انسان‌ها علاقه زیادی به برجسته نشان‌دادن توانایی‌ها و دستاوردهای خود دارند. با این‌ حال اولین‌ بار ناپلئون هیل در سال 1937 در کتاب “بیندیشید و ثروتمند شوید” ایده برندسازی شخصی را مطرح کرد. بعد از آن جک تروت و آلفرد رایس در سال 1981 در کتاب “نبردی برای ذهن شما” دربارهٔ استراتژی‌های برندسازی شخصی با هدف بهبود کسب‌وکار صحبت کردند.

نخستین‌ بار تام پیترز در سال 1997 واژه برندسازی شخصی را در مقاله خود “برند خودت باش”، استفاده کرد و به‌ صورت تخصصی دربارهٔ آن توضیح داد. او در مقاله خود می‌گوید: اینکه شما چه کسب‌وکاری دارید یا اینکه در چه مکانی زندگی می‌کنید مهم نیست. هر شخصی با هر شرایط و موقعیتی، باید ویژگی‌ها و مهارت‌های خود را در جهت بهبود کسب‌وکار و افزایش اعتبار در بازار پرورش دهد. او معتقد است چنین اعتباری در بازار از خدمات یا محصولاتی که عرضه می‌کنید ارزشمندتر است.

5 مرحله پرسونال برندینگ
بستن سال مالی در نرم افزار محک
بستن سال مالی در نرم افزار محک

پنج مرحله پرسونال برندینگ موفق چیست؟

مراحل پرسونال برندینگ می‌تواند با توجه به نوع کسب‌وکار و جامعه هدف هر شخص متفاوت باشد. ما در اینجا سعی کرده‌ایم چگونگی خلق برند شخصی را در پنج مرحله کاربردی خلاصه کنیم. اما باید به این نکته توجه داشته باشید که برندسازی روندی مداوم است و شما باید بارها مراحل را بررسی و طی کنید.

  1. از خودتان شروع کنید. توانایی‌ها و تخصص شما چیست؟ نقاط قوت و ضعف شما چه هستند؟ به چه موضوعات یا حوزه کاری علاقه‌مند هستید؟ چه اهداف و ارزش‌هایی دارید؟ پاسخ به این سؤالات به شما کمک می‌کند مهارت‌ها، علایق و شایستگی‌های خود را بشناسید و برای کسب مهارت‌های جدید متناسب با اهدافتان برنامه‌ریزی کنید و در نتیجه از بی‌برنامگی و سردرگمی متضرر نشوید.
  2. اطرافتان را زیرورو کنید. هر چه اطلاعات شما دربارهٔ ویژگی‌ها، چالش‌ها و نیازهای مردم و حتی جایگاه رقبا بیشتر باشد؛ مخاطبان موردنظرتان را مناسب‌تر انتخاب می‌کنید. شما نمی‌توانید نیازهای تمام مردم را برطرف کنید پس با توجه به جواب سؤال “برای چه کسی مفید هستید؟” جامعه هدف خود را مشخص کنید و سعی کنید به بهترین نحو به نیازهای آن‌ها پاسخ دهید.
  3. ارزشتان را مشخص کنید. مهم‌ترین نکته‌ای که باید به ذهن مخاطبان شما متبادر شود این است که برند شما چه فایده و ارزشی برای آن‌ها دارد و وجه تمایز شما با رقبا در چیست. پس با تفکر و تمرکز بر ویژگی‌های مثبت و خاص خود، سعی کنید تصویر متمایز و قابل‌اعتمادی از هویت خود و برندتان به نمایش بگذارید.
  4. حضور پررنگ‌تری داشته باشید. بیشتر در معرض دید مخاطبان قرار بگیرید و دایره روابط خود را گسترده‌تر کنید؛ زیرا پرسونال برندینگ بدون استفاده از بازاریابی اینترنتی محقق نمی‌شود. گزینه‌های مختلفی از جمله طراحی و راه‌اندازی سایت، استفاده از شبکه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک، توییتر، لینکدین و اینستاگرام، ایمیل و غیره برای این کار وجود دارد.
  5. مراقب خودتان باشید. برای داشتن پرسونال برندینگ موفق باید با بررسی و برنامه‌ریزی مداوم، رشد روزافزون برند خود را تضمین کنید. باید به این نکته توجه داشته باشید که برند ماندن و مراقبت از آن، از خلق برند مهم‌تر است. عدم پیشرفت و ماندگاری شما در بازار باعث می‌شود کم‌کم از بازار رقابت حذف شوید و  دیگر کسی نام شما را به یاد نیاورد.
نکات پرسونال برندینگ

نکاتی مهم برای داشتن پرسونال برندینگ موفق چیست؟

برای داشتن پرسونال برندینگ موفق می‌بایست به نکات مهمی توجه کرد. در ادامه به بررسی این نکات می‌پردازیم.

  • خودتان باشید. همان‌طور که در مرحله اول پرسونال برندینگ توضیح دادیم، اینکه بدانید شما چه ویژگی‌ها، مهارت‌ها و ارزش‌هایی دارید بسیار حائز اهمیت است؛ چرا که همین موارد منحصربه‌فرد بودنتان را اثبات می‌کند. در پرسونال برندینگ متمایز بودن حرف اول را می‌زند پس سعی نکنید چیزی که نیستید را به نمایش بگذارید یا کپی دیگران باشید که اعتبار و جذابیت خود را در مدت کوتاهی از دست خواهید داد.
  • شبکه‌سازی را دریابید. برای داشتن پرسونال برندینگ قوی در عصر شلوغ و رقابتی امروز، دیده‌شدن و کسب اعتبار و جایگاه در اذهان مخاطبان کلید موفقیت شما است. بازاریابی شبکه‌های اجتماعی مزیت‌های بی‌شماری برای شما خواهد داشت. یکی از مهم‌ترین مزایای آن این است که از نیازها، نظرات و دیدگاه‌های مخاطبان خود مطلع می‌شوید. این امر به شما کمک می‌کند احتیاجات مخاطبانتان را بهتر از رقبا برآورده کنید که خود سبب افزایش محبوبیت و اعتبارتان خواهد شد.

همچنین با فعالیت‌های مستمر و برنامه‌ریزی‌شده در شبکه‌های اجتماعی مانند تولید محتوا جذاب، تعامل مؤثر و مداوم با مخاطبان و برگزاری لایو و نظرسنجی، قادر خواهید بود در کمترین زمان ایده و تخصصتان را به گوش میلیون‌ها نفر در سراسر جهان برسانید.

  • ثابت‌قدم باشید. ثبات، استمرار و حضور همیشگی نام شما در حوزه کاری‌تان یکی از ویژگی‌های مهم پرسونال برندینگ موفق قلمداد می‌شود. برای تحقق این امر، باید برنامه‌ریزی دقیقی برای بلندمدت در نظر داشته باشید. اگر به طور مداوم محتوا و نام شما دیده و شنیده نشود یا برنامه‌ها و نظرات خود را تغییر دهید اعتماد مخاطبانتان را از دست خواهید داد.

آیا پرسونال برندینگ همان شهرت است؟

تفاوت اصلی پرسونال برندینگ و شهرت در توانایی کنترل افکار عمومی دربارهٔ خودتان است. پرسونال برندینگ هویت و تصویری از شماست که خودتان آن را خلق و مدیریت می‌کنید؛ ولی شهرت نظراتی است که مردم درباره شما می‌گویند و کنترل آن سخت‌تر است. البته داشتن پرسونال برندینگ قوی می‌تواند باعث افزایش شهرت شما در حوزه کاری‌تان شود.

چه کتاب‌هایی دربارهٔ پرسونال برندینگ وجود دارد؟

مطالعه و یادگیری در زمینهٔ پرسونال برندینگ به شما کمک می‌کند بار علمی خود را تقویت کنید و ایده‌هایی جدید برای توسعه برند شخصیتان کشف کنید. در ادامه به چند مورد از بهترین منابع و کتاب‌های موجود در این حوزه اشاره کرده‌ایم.

  • کتاب برند خودت باش از پیتر مونتویا
  • کتاب پدیده پرسونال برندینگ از پیتر مونتویا
  • کتاب حس برند از مارتین لیندستروم
  • کتاب استارت آپ شما از رید هافمن
  • مقاله برندسازی شخصی از شفرد
  • مقاله برندسازی شخصی از گورباتوف
  • کتاب اصول پرسونال برندینگ از محمد صادقی

جمع بندی

در این نوشته، به اطلاعات کاربردی برای خلق برند شخصی دست یافتیم. با مطالعه نکات ذکر شده ابتدا با تعریف پرسونال برندینگ، تاریخچه و اهمیت داشتن پرسونال برند آشنا شده و  سپس با دنبال‌کردن مراحل خلق برند شخصی می‌توانید برای ساخت برند شخصی خود اقدام کنید. به یاد داشته باشید که برند ماندن فرایندی همیشگی و نیازمند برنامه‌ریزی دقیق است و هر چه پرسونال برندینگ قوی‌تری داشته باشید، به مراقبت بیشتری از آن نیاز دارید.

منبع:

https://blog.hubspot.com/sales/the-ultimate-guide-to-personal-branding

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

رکسانا سامنی
رکسانا سامنی
مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی + نحوه محاسبه

مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی + نحوه محاسبه

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی یکی از پایه‌های اصلی درآمدهای مالیاتی دولت‌ها محسوب می‌شود. این نوع مالیات از سود و درآمد شرکت‌ها و مؤسسات مختلف اخذ می‌شود و نقش مهمی در تأمین منابع مالی دولت برای ارائه خدمات عمومی ایفا

اطلاعات بیشتر
راهنمای دریافت وام با جواز کسب در سال 1403

راهنمای دریافت وام با جواز کسب در سال 1403

زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه در دنیای امروز، کسب و کارها برای توسعه و پیشرفت خود به منابع مالی نیاز دارند. یکی از راه‌های تأمین این منابع، دریافت وام از بانک‌ها و مؤسسات مالی است. وام با جواز کسب یکی از انواع وام‌های بانکی است

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه مالیات بر درآمد اتفاقی یکی از انواع مالیات‌های مستقیم است که به درآمدهای غیر منتظره و غیر شغلی اشخاص حقیقی و حقوقی تعلق می‌گیرد. این نوع درآمدها در مقابل درآمدهای مستمر مانند حقوق و دستمزد قرار دارند. هرگاه شخص حقیقی

اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری