جستجو
Close this search box.

بازاریابی شبکه های اجتماعی (SMM) چیست؟ + تکنیک های کاربردی

نوشته شده توسط رکسانا سامنی
زمان مطالعه این مقاله: 9 دقیقه

امروزه با رشد روزافزون شبکه‌های اجتماعی، تحولات قابل توجهی در روش‌ها و رویکردهای بازاریابی به وجود آمده است. بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی، به عنوان یک رویکرد نوین در حوزه بازاریابی، نقش بسیار مهمی در توسعه کسب و کارها، افزایش فروش و ارتقای شناخت برندها دارد. در تعریفی اجمالی، بازاریابی شبکه های اجتماعی به بهره‌مندی از شبکه‌های اجتماعی در جهت دستیابی به اهداف بازاریابی و فروش گفته می‌شود که یکی از مؤثرترین روش‌های بازاریابی اینترنتی در عصر کنونی است.

فهرست مطالب

باتوجه‌به اهمیت بازاریابی شبکه های اجتماعی بر آن شدیم در این نوشته از گروه نرم افزار حسابداری محک به بررسی اهمیت، مزایا و معایب، مراحل و تکنیک های بازاریابی شبکه های اجتماعی بپردازیم. پس در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

بازاریابی شبکه های اجتماعی چیست

بازاریابی شبکه های اجتماعی (SMM) چیست؟

برای درک بهتر مفهوم بازاریابی شبکه های اجتماعی، لازم است ابتدا با این شبکه‌ها آشنا شویم. به نقل از جان بارنز (نخستین کسی که در سال 1954 اصطلاح شبکه اجتماعی را مطرح کرد) شبکه اجتماعی (Social Network)، به ساختاری اجتماعی متشکل از افراد یا سازمان‌هایی گفته می‌شود که فارغ از مکان جغرافیایی، جنس، زبان و فرهنگ متفاوتی که دارند به تعامل با یکدیگر می‌پردازند. این تعاملات در فضای مجازی رخ می‌دهند و شامل شبکه‌های اجتماعی مختلفی مانند اینستاگرام، تلگرام، فیسبوک و… می‌شوند.

حال اگر شما از شبکه‌های اجتماعی برای تحقق اهداف بازاریابی یا فروش خود استفاده کنید، بازاریابی شبکه های اجتماعی انجام داده‌اید. در توضیحی کامل‌تر، بازاریابی شبکه های اجتماعی (Social Media Marketing) یکی از روش‌های بازاریابی اینترنتی محسوب می‌شود و به استفاده از پلتفرم‌های اجتماعی آنلاین باهدف برقراری ارتباط نزدیک‌تر با مخاطبان، افزایش ترافیک بازدید از سایت، برندسازی شخصی و حتی افزایش فروش اشاره دارد.

با استفاده از سوشال مدیا مارکتینگ علاوه بر اینکه امکان تعامل با مخاطبان فعلی و دستیابی به مخاطبان جدید را خواهید داشت؛ می‌توانید با تجزیه‌وتحلیل اطلاعات دریافتی از مخاطبان، استراتژی و کمپین‌های تبلیغاتی مناسب‌تری انتخاب کنید و به کسب و کار خود رونق بیشتری ببخشید.

اهمیت بازاریابی شبکه های اجتماعی در کسب و کار   

امروزه شبکه‌های اجتماعی به یکی از پرطرفدارترین ابزارهای ارتباطی و سرگرمی تبدیل شده‌اند. کاربران بسیاری به‌منظور سرگرمی یا کسب اطلاعات، روزانه چندین و چند ساعت از زمان خود را در شبکه‌های اجتماعی به سر می‌برند. باتوجه‌به این موضوع، به‌عنوان کسب و کاری که باید توسط کاربران مختلف دیده و شنیده شوید؛ حضور و فعالیت شما در شبکه‌های اجتماعی اهمیت دوچندان دارد.

میزان اهمیت بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی به اهداف، مخاطبان هدف و نوع کسب و کار شما بستگی دارد. از آن جایی که بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی نسبت به سایر روش‌های بازاریابی اینترنتی هزینه و زمان بیشتری می‌طلبد؛ بهتر است با درنظرگرفتن موارد فوق، بودجه و پلتفرم مدنظر خود را مشخص کنید.

مزایا و معایب بازاریابی شبکه های اجتماعی

مزایا بازاریابی شبکه های اجتماعی

همان‌طور که گفته شد، اگر از بازاریابی شبکه های اجتماعی به‌درستی استفاده کنید، کمک بزرگی به کسب و کار شما خواهد کرد. در ادامه برخی از مهم‌ترین مزایای استفاده از بازاریابی شبکه های اجتماعی بیان شده است:

  • افزایش آگاهی از برند:

یکی از مهم‌ترین اهداف هر کسب و کاری این است که راهی برای دیده‌شدن و شناخته‌شدن توسط مخاطبان هدف خود پیدا کند. امروزه پلتفرم‌های اجتماعی به کانالی قدرتمند برای دستیابی و تعامل با حجم گسترده‌ای از مخاطبان از سراسر جهان تبدیل شده‌اند. با فعالیت مؤثر در شبکه‌های اجتماعی می‌توانید به ساده‌ترین حالت ممکن و به‌صورت نامحدود به جذب مخاطبان هدف و افزایش اعتبار و شهرت برند خود بپردازید.

  • کسب اطلاعات از مخاطبان و رقبا:

لازمه کسب موفقیت، داشتن اطلاعات به‌روز و کاربردی در مورد حوزه کاری‌تان است. شبکه‌های اجتماعی مناسب‌ترین مکان برای دنبال‌کردن ترندهای روز دنیا و کسب اطلاعات باارزش در مورد مخاطبان و رقبا است.

بازاریابی شبکه های اجتماعی این امکان را فراهم می‌کند تا با دنبال‌کردن نظرات و درخواست‌های مخاطبان، رفتار و دغدغه‌های بازار هدف موردنظرتان را بهتر شناسایی کنید و زودتر از رقبا برای رفع آن‌ها اقدام کنید.

از طرفی، به شما کمک می‌کند از رفتار و عملکرد رقبا نیز مطلع شوید و وضعیت کسب و کار و کمپین‌های خود را با آن‌ها مقایسه کنید و استراتژی مناسب‌تری برای بهبود کسب و کار خود در نظر بگیرید.

  • تبلیغات رایگان با تأثیر بسیار:

با استفاده از شبکه‌های اجتماعی شما می‌توانید با برقراری ارتباط دوطرفه و صمیمانه و جلب رضایت مخاطبان، اعتماد آن‌ها را به دست اورید؛ اکنون مخاطبان محصولات یا خدمات شما را به دوستان و آشنایان خود معرفی می‌کنند و در صفحات مجازی خودشان درباره شما صحبت می‌کنند. این یعنی تبلیغات رایگان برای شما!

نکته حائز اهمیت این است که تأثیر این روش نسبت به سایر روش‌های تبلیغاتی بسیار بیشتر است چرا که اگر فقط چند نفر شروع به تعریف و تبلیغ محصول یا خدمات شما بکنند، برند شما به‌صورت تصاعدی به هزاران نفر معرفی می‌شود.

  • افزایش ترافیک بازدید از سایت:

اگر لینک‌های مطالب سایت خود را در پست و استوری‌های فیسبوک، اینستاگرام و سایر شبکه‌های اجتماعی قرار دهید، می‌توانید مخاطبان را به بازدید از سایت خود ترغیب کرده و به‌تبع با دریافت بک‌لینک‌ها رتبه سایت خود را در موتورهای جستجو بهبود ببخشید. بدین صورت ترافیک سایت بیشتر خواهد شد و نرخ تبدیل نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

معایب بازاریابی شبکه های اجتماعی 

اگرچه استفاده از بازاریابی شبکه های اجتماعی مزایای بی‌شماری دارد؛ اما عاری از عیب و کاستی نیست؛ در ادامه تعدادی از معایب استفاده از شبکه‌های اجتماعی را ذکر کرده‌ایم:

  • زمان بر بودن: جذب فالوورها و جلب‌توجه و اعتماد آن‌ها فرایندی زمان بر و نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و بلندمدت است. در ابتدا بودجه‌ای که بتواند برنامه بلندمدت شما را تأمین کند مشخص کنید، سپس با اختصاص نیرویی تمام‌وقت که بتواند روزانه فعالیت مؤثر در شبکه‌های اجتماعی شما داشته باشد، شانس موفقیت خود را به حداکثر برسانید.

  • وجود شبکه‌های اجتماعی متعدد: با گسترش اینترنت و استقبال مردم، پلتفرم‌های مختلف با کاربردهای متفاوت تولید شده‌اند. بدیهی است که استفاده هم‌زمان از چند شبکه اجتماعی امکان‌پذیر نیست چرا که هر کدام نیازمند تخصیص زمان، بودجه و برنامه مناسب خود است.

سؤال مهم این است که با وجود پلتفرم‌های مختلف، کار خود را با کدام یک از آن‌ها آغاز کنیم؟ شما باید پلتفرمی را انتخاب کنید که مخاطبان و بازار هدف شما در آن جا حضور حداکثری دارند. پس چنین شبکه اجتماعی را شناسایی و تمام تمرکز خود را به آن معطوف کنید.

  • افزایش بازخوردهای منفی نادرست: شبکه‌های اجتماعی نه‌تنها مکانی برای تعامل شما با مخاطبانتان بلکه مکانی برای تبادل نظر کاربران با یکدیگر نیز است و آن‌ها می‌توانند شکایات و نارضایتی خود را به‌صورت عمومی بیان کنند. ازآنجایی‌که نظرات کاربران در شبکه‌های اجتماعی بر یکدیگر بسیار تأثیرگذار است، در صورت عدم مدیریت صحیح، می‌تواند باعث افزایش بازخوردهای منفی و کاهش اعتبار کسب و کار شما شود.

  • دشوار بودن اندازه‌گیری دقیق ROI: اندازه‌گیری میزان اثربخشی و نرخ بازده سرمایه (ROI) بازاریابی شبکه‌های اجتماعی امری چالش‌برانگیز است چرا که شامل ردیابی شاخص‌های متعدد، تجزیه‌وتحلیل داده‌های پیچیده و درک رفتار مصرف‌کنندگان است. نتایج نادرست، می‌تواند سبب تدوین استراتژی و عملکرد نادرست شما و در نتیجه به ریزش مخاطبان هدف بینجامد.
محک طعم جدیدی از حسابداری (نرم افزار حسابداری فروشگاهی،نرم افزار حسابداری شرکتی،نرم افزار حسابداری تولیدی)
بستن سال مالی در نرم افزار محک
بستن سال مالی در نرم افزار محک

پلتفرم‌های کاربردی بازاریابی شبکه های اجتماعی

با وجود انبوهی از شبکه‌های اجتماعی، شناخت تفاوت‌ها، امکانات و مزایای هر کدام به شما کمک می‌کند تا مناسب‌ترین پلتفرم را برای تعامل با مخاطبان هدف خود انتخاب کنید. در ادامه تعدادی از پرطرفدارترین شبکه‌های اجتماعی تبلیغاتی که در ایران نیز مورداستفاده قرار می‌گیرند را به‌اختصار معرفی کرده‌ایم:

  • اینستاگرام (Instagram): اینستاگرام پلتفرمی تصویر محور است که پس از عرضه، به‌سرعت به پرمخاطب‌ترین شبکه اجتماعی مورداستفاده مردم تبدیل شد. در حال حاضر اینستاگرام یک میلیارد کاربر فعال در جهان دارد که 24 میلیون نفر از آن را ایرانی‌ها تشکیل داده‌اند.

کار خود را با ساختن پروفایلی حرفه‌ای آغاز کنید، سپس از طریق تولید محتوای بصری (تصاویر یا ویدئوهای کوتاه) کاربرپسند مخاطبان هدف خود را جذب کنید و با استفاده از پست گذاری‌های منظم و هدفمند، استوری و کپشن‌های جذاب و برگزاری مسابقات و کمپین‌های مختلف، کسب و کار خود را بهبود ببخشید.

  • توییتر (Tweeter): توییتر با وجود محدودیت‌هایی که در ایران دارد، همچنان محبوبیت خود را در میان کاربران ایرانی حفظ کرده است. سبک توییتر گفتگو محور، پیام‌های متنی کوتاه، معمولاً انتقادی یا طنزآلود، صریح و بدون مقدمه‌چینی است.

پس برای جذب مخاطب، برندسازی، بازاریابی یا هر هدف دیگری که دارید، بدون حاشیه موضوع مدنظر خود را در تعدادی توییت به اشتراک بگذارید، تاحدامکان به سؤالات کاربران پاسخ دهید و ری‌توییت کردن مخاطبانی که نکته خوبی در مورد شما بیان می‌کنند را فراموش نکنید.

  • لینکدین (Linked In): متخصصان، افراد حرفه‌ای و کسب و کارهای B2B عموماً در شبکه اجتماعی لینکدین به جستجو و اشتراک‌گذاری اطلاعات تخصصی می‌پردازند. به این نکته توجه داشته باشید که لینکدین محیطی تجاری تخصصی دارد و مناسب ارسال پست‌های سرگرمی یا فروش محور نمی‌باشد.

در این پلتفرم می‌توانید با انتشار محتوای تخصصی، معرفی و مقایسه محصولات یا خدمات خود، اعتبار برند و کسب و کارتان را افزایش دهید. کارفرمایان نیز می‌توانند با بیان چشم‌انداز و فرهنگ سازمان و پست آگهی‌های استخدامی خود به جذب استعدادهای برتر بپردازند.

  • یوتیوب (YouTube): یوتیوب سرویس آنلاین گوگل با قابلیت آپلود و مشاهده ویدئو، لایک و نظردهی رایگان است که به طور متوسط در هر دقیقه بیش از صد ساعت ویدئو در آن آپلود می‌شود و بیش از نود درصد مردم دنیا برای جستجو و مشاهده ویدئو به آن مراجعه می‌کنند.

یوتیوب محبوب‌ترین پلتفرم برای بازاریابی محتوای ویدئویی محسوب می‌شود که در آن می‌توانید ویدئوهای آموزشی یا تبلیغاتی خود را با مخاطبان به اشتراک بگذارید. کلید موفقیت در یوتیوب تمرکز بر موضوعات و آموزش‌های کاربرپسند و ایجاد ارزش‌افزوده برای آن‌ها است.

با اینکه شبکه‌های اجتماعی دیگر از جمله فیس‌بوک، ساوندکلاود، پینترست، ردیت و غیره در سایر کشورها محبوبیت بسیار بالایی دارند، اما در ایران معمولاً برای اهداف بازاریابی شبکه های اجتماعی مورداستفاده قرار نمی‌گیرند.

سه مرحله شروع بازاریابی شبکه های اجتماعی

اکنون که از اهمیت و مزایای بازاریابی شبکه های اجتماعی آگاه شده‌اید؛ می‌توانید با فعالیت در شبکه‌های اجتماعی، رشد کسب و کارتان را افزایش دهید. در ادامه سه مرحله برای حضور و بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی را به طور خلاصه بیان کرده‌ایم:

انتخاب شبکه اجتماعی:

در اولین قدم باید به این سؤال پاسخ دهید که کدام شبکه اجتماعی برای بازاریابی کسب‌وکار شما مناسب‌تر است؟ باید تمرکز، زمان و بودجه خود را به پلتفرمی که جامعه هدف شما اکثر زمان آنلاین خود را در آن سپری می‌کنند اختصاص دهید.

برای یافتن چنین پلتفرمی به تحقیق در مورد سن، شغل، علایق و نیازهای مخاطبان هدف خود و بررسی آمار و اطلاعات منتشر شده در این موارد بپردازید. هر چه با رفتار مخاطبان هدف خود آشناتر باشید و متناسب با آن‌ها برنامه‌ریزی کنید، بازدهی بیشتر در ازای هزینه کمتر خواهید داشت.

این نکته را به یاد داشته باشید که فعالیت در همه پلتفرم‌ها امکان‌پذیر و به‌صرفه نیست؛ پس ابتدا کار خود را با انتخاب یک پلتفرم به‌خصوص آغاز کنید، سپس در صورت نیاز می‌توانید از سایر پلتفرم‌ها نیز استفاده کنید.

حال که شبکه اجتماعی مناسب خود را انتخاب کرده‌اید، زمان آن رسیده است که با عضویت و داشتن پروفایلی حرفه‌ای کار خود را آغاز کنید. سعی کنید قالب تصاویر و فونت نوشته‌های شما در همه پست‌ها و حتی در شبکه‌های اجتماعی مختلف یکسان باشد. در این مرحله تعامل با مخاطبان از اهمیت بالایی برخوردار است.

تعیین اهداف:

رسیدن به بازدهی حداکثری از شبکه‌های اجتماعی و نهایتاً موفقیت در کسب و کارتان در گرو تدوین اهداف و استراتژی درست است. پاسخ به سؤالاتی نظیر: مخاطبان شما چه کسانی هستند؟ به چه موضوعات و محتوایی علاقه دارند؟ چه زمانی آنلاین هستند؟ چطور می‌توانید نیازها و دغدغه‌های آن‌ها را برطرف کنید.

تعیین تعداد و نوع اهداف به عوامل بسیاری بستگی دارد؛ اما تاحدامکان تعداد اهداف محدودی که به‌سادگی و در زمان کوتاه قابل‌دستیابی هستند انتخاب کنید. اهداف کلی خود را به اهداف واقع‌گرایانه و قابل‌دستیابی کوچک‌تر تقسیم کنید و بازه زمانی مشخصی برای رسیدن به آن‌ها در نظر بگیرید.

بررسی مداوم و بهینه‌سازی:

به‌جرئت می‌توان گفت مرحله تجزیه‌وتحلیل اطلاعات، از سایر مراحل مهم‌تر است چرا که با بررسی تعداد فالوورها، میزان مشارکت آن‌ها و تجزیه‌وتحلیل سایر داده‌های به‌دست‌آمده، شما می‌توانید نقاط ضعف و موانع خود را شناسایی کرده و با بازنگری در اهداف و استراتژی خود بهترین عملکرد را داشته باشید.

از آن جایی که رفتار کاربران و بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی امری متغیر و غیرقابل‌پیش‌بینی است، باید تجزیه‌وتحلیل و بهینه‌سازی شبکه‌های اجتماعی خود را به‌عنوان روندی همیشگی در نظر بگیرید و از آن غافل نشوید.

تکنیک های بازاریابی شبکه های اجتماعی

تکنیک‌های بازاریابی شبکه های اجتماعی موفق چیست؟

تکنیک‌ها و ترفندهای فراوانی وجود دارد که به شما کمک می‌کند در بازاریابی شبکه های اجتماعی خود موفق‌تر عمل کنید. در ادامه به شرح سه مورد از مهم‌ترین نکات پرداخته‌ایم:

  • تدوین استراتژی و تقویم محتوایی: یکی از رایج‌ترین اشتباه برخی کسب و کارها، انتشار نامنظم پست‌های غیرمرتبط است. بعضی از کسب و کارها به‌محض راه‌اندازی شبکه اجتماعی خود؛ در مدت کوتاهی تعداد زیادی از مطالب غیرمرتبط را پشت‌سرهم منتشر می‌کنند، سپس برای مدتی ناپدید می‌شوند و هیچ فعالیتی در صفحه خود ندارند! این امر ناشی از فقدان استراتژی و تقویم محتوایی درست است.

برای تهیه استراتژی محتوایی باید طرحی کلی از تمام آن چه که می‌خواهیم انجام دهیم آماده کنیم. این برنامه‌ریزی مستلزم نوشتن اهداف، کارهایی که در موقعیت‌های مختلف باید انجام دهیم، چگونگی انجام آن‌ها و نحوه بررسی نتایج آن‌ها است. تقویم محتوایی جدولی است که در آن موضوع و تاریخ انتشار پست‌ها، سبک نوشتار، بستر انتشار (سایت، شبکه‌های اجتماعی) و سایر جزئیات در آن مشخص شده است.

بنابراین، قبل از تولید محتوا و انتشار هر گونه پست، لازم است به نوشتن استراتژی و تقویم محتوایی خود بپردازید. تهیه آن علاوه بر ایجاد نظم در کارها، باعث می‌شود برای مناسبت‌های خاص آماده باشید و معقول‌ترین تبلیغات و کمپین‌ها را برنامه‌ریزی کنید و از روند پسرفت یا پیشرفت خودآگاه شوید.

  • تولید محتوای مناسب: بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی بدون تولید و انتشار محتوای کاربرپسند امری غیرممکن و بی‌معنی است. محتوای شما باید با اهداف شما، علایق و پرسونای مخاطبانتان هم سو باشد. در غیر این صورت نه‌تنها کمکی به بهبود وضعیت کاری‌تان نمی‌کند بلکه می‌تواند اثرات منفی بسیاری بر دیدگاه مخاطبان هدف شما و اعتبار کسب و کارتان داشته باشد.

در تولید و انتشار محتوا باید به سه مؤلفه مهم یعنی نوع محتوا، زمان انتشار پست‌ها و تعداد آن‌ها توجه داشته باشید.

نوع محتوا می‌تواند در قالب متن، تصویر، ویدئو، لینک و لحن آن جدی، طنزگونه، آموزشی یا سرگرم‌کننده باشد. انتخاب هر یک از این موارد به نوع کسب و کارتان و امکانات و علاقه شما وابسته است. مثلاً اگر در حوزه گردشگری فعالیت می‌کنید، محتواهای ویدئویی با لحنی سرگرم‌کننده و دوستانه برای صفحه شما مناسب‌تر است.

زمان دقیقی برای پست گذاری وجود ندارد؛ چراکه این امر به عوامل بسیاری بستگی دارد. می‌توانید پست‌هایی را در طول روز منتشر کنید و بر اساس تعداد مشاهده‌کننده‌ها، لایک و کامنت‌گذاری‌ها، زمانی که اکثر مخاطبانتان آنلاین هستند را کشف کنید.

تعداد پست‌ها بر نحوه ارتباط شما و مخاطبانتان بسیار تأثیرگذار است. توجه داشته باشید که انتشار تعداد زیادی از مطالب پشت‌سرهم باعث آزار مخاطبانتان می‌شود. از طرفی اگر برای زمان زیادی پستی به اشتراک نگذارید مخاطبان شما را فراموش یا حتی صفحه شما را ترک می‌کنند.

  • برقراری تعامل دوطرفه: بر کسی پوشیده نیست که جذب مخاطبان و خلق روابط صمیمی و طولانی‌مدت با آن‌ها یکی از چالش‌برانگیزترین مسائل بازاریابی اینترنتی محسوب می‌شود. سؤال مهم این است که چگونه بر این چالش غلبه کنیم و تعاملی دوسویه با مخاطبان خود برقرار کنیم؟

انتشار روزانه مطالب، استفاده از تصاویر و ویدئوهای زیر سه دقیقه، خودتان بودن، برگزاری مسابقات و اهدای جوایز و همکاری با اینفلوئنسرها یا سایر برندهای مطرح، تعدادی از کاربردی‌ترین ترفندهای افزایش تعامل با مخاطبان هستند.

اما مهم‌ترین و درعین‌حال ساده‌ترین راه برای جلب نظر و اعتماد مخاطبان، گوش‌دادن به آن‌ها است. به نظرات و انتقادات مخاطبان خود توجه کنید و با جملاتی منطقی و مثبت به آن‌ها پاسخ دهید. بدین صورت مخاطبان متوجه ارزشی که شما برای آن‌ها قائل هستید می‌شوند و شما را به سایر برندها که توجهی به نظر آن‌ها ندارند ترجیح می‌دهند.

شاخص‌های کلیدی عملکرد

KPI مخفف عبارت key performance indicator به معنای شاخص کلیدی عملکرد به مقادیر قابل‌اندازه‌گیری ای گفته می‌شود که میزان موفقیت شما در دستیابی به اهداف مدنظرتان را نشان می‌دهد. شاخص‌های سطح بالا عملکرد کلی کسب و کار ولی شاخص‌های سطح پایین عملکرد واحدهای کوچک مانند بازاریابی، فروش، پشتیبانی و غیره را ارزیابی می‌کند. در ادامه به شرح برخی از بهترین KPI های بازاریابی شبکه های اجتماعی پرداخته‌ایم:

  • هزینه جذب مشتری: هزینه‌ای که یک کسب و کار برای به‌دست‌آوردن مشتری جدید متحمل می‌شود.
  • نرخ تبدیل و سرنخ فروش: درصد بازدیدکنندگانی که به وب‌سایت شما مراجعه می‌کنند و به مشتری تبدیل می‌شوند.  
  • سرنخ‌های واجد شرایط: معیاری جهانی برای اندازه‌گیری میزان موفقیت لیدهای تولید شده که به فروش منجر می‌شود.
  • نرخ بازگشت سرمایه: میزان اختلاف درآمد حاصل از کمپین بازاریابی نسبت به هزینه اجرای همان کمپین را اندازه‌گیری می‌کند.
  • میزان درگیری مخاطبان: تعداد حداکثر افرادی که با پست‌های شما مواجه می‌شوند بر اساس تعداد فالوورها، اشتراک‌گذاری و غیره نشان‌دهنده میزان درگیری مخاطبان است.
  • تعداد تگ، لایک و نظردهی کاربران: میزان فراگیر بودن کسب و کار بر اساس لایک کردن پست‌ها و تگ نام فرد در شبکه‌های اجتماعی را نشان می‌دهد.

ابزارهای مدیریت شبکه‌های اجتماعی

منظور از مدیریت شبکه‌های اجتماعی، توانایی تحلیل رفتار کاربران، تولید و اشتراک‌گذاری محتوا، بررسی تعاملات کاربران و به طور خلاصه توانایی بررسی عملکرد و بازدهی فعالیت‌های شما در شبکه‌های اجتماعی است. با استفاده از ابزارهای مدیریت شبکه‌های اجتماعی می‌توانید چندین پروفایل مختلف خود را هم‌زمان مدیریت کنید.

در بازار کنونی نرم‌افزارهای مدیریت شبکه‌های اجتماعی فراوانی وجود دارند؛ اما در ادامه به معرفی پرکاربردترین ابزارهای موجود پرداخته‌ایم:

  • Buffer: بافر به‌صرفه‌ترین ابزار مدیریت شبکه‌های اجتماعی است که استفاده از آن در 14 روز اول رایگان است و سپس هزینه آن باتوجه‌به خدمات موردنیاز از 5 دلار در ماه شروع می‌شود. در نسخه رایگان فقط یک کاربر اما در نسخه پولی چند کاربر می‌توانند از آن استفاده کنند. بافر به شما این امکان را می‌دهد که چندین پلتفرم شبکه اجتماعی مختلف را به آن متصل کنید و از امکاناتی نظیر تجزیه‌وتحلیل خودکار، انتشار پست‌های زمان‌دار و بهینه‌سازی هشتگ و تگ‌ها بهره‌مند شوید.
  • MeetEdgar: میت ادگار پیشرفته‌ترین ابزار مدیریت شبکه‌های اجتماعی ممکن است که امکان مدیریت صفر تا صد حداکثر سه شبکه اجتماعی را برای شما فراهم می‌کند. برترین ویژگی میت ادگار این است که به طور خودکار از کتابخانه محتوایی که در آن تعبیه شده است محتوای کاربرپسند را انتخاب و منتشر می‌کند! البته این سایت امکانات فراوان دیگری نیز دارد و ارزان‌ترین نسخه آن 19 دلار در ماه است.
  • Hootsuite: ساده‌ترین اما گران‌ترین ابزار مدیریت شبکه‌های اجتماعی است که ویژگی‌های مختلفی از جمله گزارش‌گیری و تحلیل مطالب منتشر شده، انتشار پست یکسان در شبکه‌های اجتماعی مختلف و بررسی تگ و کامنت‌ها را دارا است. در این سایت امکان دسترسی فقط یک کاربر و مدیریت حداکثر 10 حساب کاربری وجود دارد. ارزان ترن نسخه این نرم‌افزار از 49 دلار در ماه شروع می‌شود؛ اما استفاده از آن در 30 روز اول رایگان است.
  • نوین هاب: وب سایتی ایرانی است که به دلیل ویژگی‌های بی‌شمار خود به رقیب سرسخت سرویس‌های خارجی تبدیل شده است. در نوین هاب می‌توانید تمام شبکه‌های اجتماعی داخلی و خارجی خود را به آن متصل کنید، پست زمان‌دار بسازید و وضعیت هر پلتفرم را زیر نظر داشته باشید. هزینه ارزان‌ترین نسخه این نرم‌افزار از 49 هزار تومان در ماه شروع می‌شود.

جمع‌بندی

در این نوشته در مورد بازاریابی شبکه های اجتماعی که در حال حاضر یکی از مهم‌ترین روش‌های بازاریابی اینترنتی محسوب می‌شود توضیحاتی ارائه کردیم. ابتدا مفهوم بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، اهمیت، مزایا و معایب آن را شرح داده، انواع پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی مختلف را معرفی کرده و سپس در طی سه مرحله، مسیر بازاریابی شبکه های اجتماعی را ترسیم کردیم.

در ادامه با بیان تکنیک‌های بازاریابی شبکه های اجتماعی موفق، نحوه اندازه‌گیری KPI ها و ابزارهای مدیریت شبکه‌های اجتماعی فوت‌وفن کار را گوشزد کرده تا با صرف کمترین هزینه و زمان، بیشترین بازدهی را کسب کنید. البته در بطن کار با ریزه‌کاری‌های فراوانی مواجه می‌شوید که باید با بازنگری در اهداف، استراتژی و تقویم محتوایی خود، تغییرات لازم را لحاظ کنید و از حداکثر کارایی بازاریابی شبکه های اجتماعی بهره‌مند شوید.

منابع:

https://www.investopedia.com/terms/s/social-media-marketing

https://www.wordstream.com/social-media-marketing

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

رکسانا سامنی
رکسانا سامنی
مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه مالیات بر درآمد اتفاقی یکی از انواع مالیات‌های مستقیم است که به درآمدهای غیر منتظره و غیر شغلی اشخاص حقیقی و حقوقی تعلق می‌گیرد. این نوع درآمدها در مقابل درآمدهای مستمر مانند حقوق و دستمزد قرار دارند. هرگاه شخص حقیقی

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد چیست؟ انواع مالیات بر درآمد

مالیات بر درآمد چیست؟ انواع مالیات بر درآمد

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد نوعی مالیات مستقیم است که توسط دولت بر درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی اعمال می‌شود. این نوع مالیات دارای انواع مختلفی است که در ادامه مطلب به آن خواهیم پرداخت. نرخ مالیات بر درآمد بر اساس درآمد

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد املاک و مستغلات چیست؟

مالیات بر درآمد املاک و مستغلات چیست؟

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد املاک یکی از مباحث مالیاتی مهم و تخصصی است. فرقی نمی‌کند امسال یا چند سال دیگر، قوانین مالیات بر درآمد املاک اغلب، در راس مهم‌ترین انواع مالیات بر درآمد قرار دارد. شاید گره خوردن قوانین مالیات املاک

اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری