جستجو
Close this search box.

صفر تا صد راه اندازی مغازه لوازم التحریر

نوشته شده توسط محمد باقریان
زمان مطالعه این مقاله: 6 دقیقه

امروزه مغازه‌های لوازم التحریر فقط مخصوص خرید کتاب و نوشت افزار نیستند. همزمان با پیشرفت جامعه فروشگاه‌های لوازم التحریر هم حوزه کاری خود را گسترش داده‌اند. حالا اگر یک کارت تبریک برای روز مادر بخواهید، به ابزارهای طراحی برای پروژه های معماری نیاز داشته باشید یا حتی به دنبال وسایل شوخی و سرگرمی هستید، به یک مغازه لوازم التحریر سر می‌زنید. جایی که تنها در اوایل سال تحصیلی شلوغ بود، حالا در تمام ایام سال مشتری‌های خود را دارد. در ادامه این مقاله از گروه نرم افزار حسابداری محک مراحل راه اندازی مغازه لوازم التحریر را مرحله به مرحله مرور می‌کنیم.

فهرست مطالب

برای فروشگاه لوازم التحریر خودتان یک طرح کسب و کار ایجاد کنید

برای مغازه لوازم التحریر خودتان یک طرح کسب و کار ایجاد کنید

اولین و مهمترین قدم در راه اندازی مغازه لوازم التحریر، ایجاد یک طرح کسب و کار است. شما نمی‌خواهید هزینه و زمانتان را هدر بدهید، از این رو باید برای برداشتن هر قدم از قبل اطلاعات لازم و کافی را داشته باشید. روش های مختلفی برای ایجاد طرح کسب و کار وجود دارد اما راحت ترین و ملموس ترین راه، استفاده از یک بوم کسب کار است.

بوم کسب و کار شامل تمام اطلاعاتی است که برای راه اندازی مغازه لوازم التحریر نیاز دارید. شریکان تجاری، سرمایه مورد نیاز، خرج‌های جاری، راه‌های جذب و ارتباط با مشتری و راه‌های کسب درآمد از جمله مواردی هستند که باید در این بوم مشخص بشوند. بوم کسب و کار خیلی ساده طراحی شده و نیازی نیست برای استفاده از آن اطلاعات فنی زیادی داشته باشید؛ تنها چیزی که نیاز دارید، یک خودکار یا مداد و یک برگ کاغذ است.

بوم کسب و کار

منبع: وبسایت متمم

برای مثال در بخش شرکای کلیدی، باید افراد و شرکت هایی را نام ببرید که در راه اندازی فروشگاه لوازم التحریر به شما کمک می کنند. سرمایه‌گذاران و شرکت‌های تامین کننده کالا در این دسته قرار می‌گیرند.

پیش نیازهای راه اندازی مغازه لوازم تحریر

مسلما برای راه اندازی فروشگاه لوازم التحریر مانند هر شغل دیگری، نیاز به پیش نیازهایی داریم که در ادامه به برخی از مهمترین آنها اشاره خواهیم کرد:

مهارت هایی که نیاز داریم

مهمترین مهارت مورد نیاز شما، مهارت فروشندگی است. اگر سابقه کار در این زمینه را ندارید، با چند فروشنده هم صحبت شوید، هنگام خرید به جمله‌هایی که فروشنده‌های باتجربه استفاده می‌کنند دقت کرده و در مورد تکنیک‌های فروشندگی مطالعه کنید. مهارت دیگری که به آن نیاز دارید بازاریابی است. گسترش تکنولوژی و توسعه شبکه های اجتماعی امکانات بی‌نظیری در اختیار کسب و کارها قرار داده تا با کمترین هزینه محصولات خود را بازاریابی کنند.

اطلاعاتی که نیاز داریم

برای راه اندازی فروشگاه لوازم التحریر باید اطلاعاتی در زمینه برندهای خوب فعال در این زمینه کسب کنید. اگر قصد دارید ابزارهای تخصصی برای رشته های دانشگاهی یا مشاغل خاص بفروشید، باید پیش‌زمینه‌ای از فعالیت آنها داشته باشید. اما این تنها یک روی ماجراست. به عنوان یک مدیر فروشگاه لوازم التحریر، شما باید در مورد مدیریت کسب و کار، مدیریت هزینه‌ها و قوانین مالیاتی مربوط به صنف خودتان اطلاعات کسب کنید.

بستن سال مالی در نرم افزار محک
بستن سال مالی در نرم افزار محک

هزینه راه اندازی مغازه لوازم تحریر

هزینه راه اندازی مغازه لوازم تحریر به عوامل و فاکتور های مختلفی بستگی دارد از این رو نمی‌توان به صورت دقیق هزینه‌ای برای آن مشخص کرد اما به صورت کلی می توان این هزینه را برآورد کرد. برخی از مهم ترین این عوامل موثر بر قیمت شامل موارد زیر است.

موقعیت مکانی

بنگاه‌های معاملات املاک یک جمله معروف دارند: در خرید و فروش ملک سه ملاک وجود دارد، مکان، مکان، مکان! برای فروشگاه لوازم التحریر یک مکان کوچک در یک مسیر پر رفت آمد بهتر از یک جای بزرگ در یک مکان خلوت است. مکانی که برای راه اندازی فروشگاه لوازم التحریر خود انتخاب می کنید نه تنها بر میزان فروش شما تاثیرگذار است، بلکه به کسب و کار شما هویت می بخشد.

بدون شک هر چه موقعیت فروشگاه بهتر باشد هزینه ها هم بالاتر است. بنابراین شما باید با توجه به بودجه ای که برای این کار در نظر گرفته اید، سعی کنید جایی در یک مسیر پر رفت و آمد با تراکم جمعیت بالا پیدا کنید. برای مثال یک مغازه 30 متری در حاشیه وکیل آباد (از خیابان های پر رفت و آمد مشهد) به 50 میلیون تومان پول پیش و ماهیانه 4 میلیون تومان اجاره نیاز دارد. اما با همین مبلغ می توان در یکی از خیابان های فرعی وکیل آباد مانند سیدرضی یک مغازه با متراژ 80 متر به بالا پیدا کرد. با این حال مغازه حاشیه خیابان اصلی میزان جذب مشتری بالاتری دارد.

یک مغازه لوازم التحریر با ویترینی بزرگ فضای بهتری برای نمایش تنوع کالاها و جلب توجه رهگذران دارد، بنابراین سعی کنید مغازه‌ای انتخاب کنید که عرض بیشتری دارد.

دکور مغازه لوازم التحریر

دکور مغازه لوازم التحریر

دکور مغازه لوازم تحریر با توجه به تنوع زیاد کالاها و رنگ های مختلف این محصولات، باید شاد و جذاب طراحی بشود. ویترین شما باید بر اساس جشن‌ها و روزهای مختلف (روز پدر، روز مادر، روز ولنتاین و…) تغییر کند. دکور با قفسه های چوبی به فروشگاه شما حس گرم و خودمانی بودن می‌دهد که باعث آسایش مشتری می شود. کالاهای مربوط به کودکان را در قفسه های پایین قرار دهید تا در معرض دید آنها باشند. هزینه دکور به عوامل زیادی مانند متراز، نوع دکور و شکل فروشگاه بستگی دارد، اما به طور تقریبی باید حداقل 10 تا 30 میلیون تومان برای طراحی دکور کنار بگذارید.

کالا

تامین کالاهای مورد نیاز می تواند یک چالش به شمار بیاید. همیشه بهترین راه تامین کالا از مبدا و شرکت های تولیدکننده است. این شرکت ها شبکه توزیع خود را دارند و می توانید با کمی جستجو اطلاعات تماس آن ها را پیدا کنید. برای مثال شرکت آریا (خمیرِ بازی آریا را به خاطر دارید؟) اطلاعات تماس واحدهای فروش مویرگی خود را در وبسایتش قرار داده است. به طور تخمینی در ابتدا و برای شروع، برای تهیه کالا که تنوع مناسبی داشته باشد به حدود 25 تا 30 میلیون تومان نیاز دارید.

ابزارهای مورد نیاز برای راه اندازی مغازه نوشت افزار

برای راه اندازی فروشگاه لوازم التحریر بسته به تنوع خدماتی که ارائه می دهید، ابزارهای مختلفی نیاز دارید. میز، صندلی، دستگاه فنر زن کتاب، دستگاه تکثیر (اگر قصد دارید خدماتی مثل کپی مدارک و جزوات انجام بدهید)، دستگاه تکثیر و لیبل زن دی وی دی و حداقل یک کامپیوتر حداقل های مورد نیاز هستند. بر روی کامپیوتر شما باید نرم افزارهای مرسوم طراحی (فتوشاپ، کورل دراو، ایلوستریتور و…)، مجموعه آفیس، نرم افزار خواندن فایل های فشرده و پی دی اف و یک نرم افزار برای حسابداری و مدیریت فروش و انبار نصب باشد. البته تمام این موارد به خدمات شما بستگی دارد.

اگر قصد شما فقط فروش لوازم التحریر است، نیازی به دستگاه کپی و دستگاه تکثیر دی وی دی نیازی ندارید. یک دستگاه فنر زن را می توانید با حدود یک میلیون و 400 هزارتومان تهیه کنید، میز و صندلی هم که اگر با دکور تناسب داشته باشد بهتر است، یک کامپیوتر یا لپ تاپ ساده و مناسب کار نیز هزینه‌ای نزدیک به سه میلیون تومان در بر خواهد داشت.

جواز کسب مغازه لوازم التحریر

برای راه اندازی فروشگاه لوازم التحریر نیاز دارید از اتحادیه کتاب و لوازم التحریر پروانه کسب دریافت کنید. برای این کار باید با مراجعه به دفتر اتحادیه، تشکیل پرونده بدهید و پس از تمکیل مدارک، هزینه اخذ پروانه کسب را پرداخت کنید. این هزینه هر سال فرق می کند اما به طور معمول تا پنج برابر حق عضویت در اتحادیه است. لیست کامل مدارک مورد نیاز را می‌توانید در وبسایت اتحادیه کتاب و نوشت افزار ببینید.

مالیات

به عنوان یک کسب و کار شما موظف به پرداخت مالیات هستید. قانون مالیات‌های مستقیم شما را موظف می کند تا بخشی از درآمد خود را تحت عنوان مالیات بر درآمد به دولت پرداخت کنید. علاوه بر مالیات بردرآمد مالیات بر ارزش افزوده نیز به کالاهای شما تعلق می‌گیرد که پرداخت آن بر عهده مشتری است و باید مبلغ آن را به قیمت کالا اضافه کنید. میزان مالیات بر درآمد هر سال به صورت پله‌ای تعیین می شود، برای مثال در سال 1399 تا سقف 36 میلیون تومان در سال معاف و از 36 میلیون تومان تا 90 میلیون تومان درآمد سالانه مشمول 10 درصد مالیات است.

میزان درآمد شما بر اساس گزارش های فصلی صندوق فروش تعیین می شود و ارسال این گزارش‌ها در سامانه گزارشات فصلی سازمان امور مالیاتی الزامی است.

صندوق فروشگهای نرم افزار حسابداری محک

درآمد مغازه لوازم تحریر چقدر است؟

یکی از سوالاتی که بسیاری از افراد قبل از شروع این کسب و کار دارند این است که درآمد مغازه لوازم تحریر چقدر است؟ درآمد مغازه لوازم التحریر به عوامل مختلفی مانند موقعیت مکانی، شهر محل فعالیت، میزان تبلیغات انجام شده و… بستگی دارد اما به طور کلی می توان درآمد ماهیانه 5 تا 20 میلیون تومان را برای این کسب و کار در نظر گرفت.

نرم افزار حسابداری لوازم التحریر محک

نرم افزار حسابداری لوازم التحریر محک با در نظر گرفتن تمام نیازهای مغازه لوازم تحریر، ابزارهای مختلفی برای فروش موثر در اختیار شما می گذارد. برای مثال می توانید با اتصال دستگاه بارکدخوان، ضمن افزایش سرعت فروش، فاکتورهای لازم را به صورت خودکار صادر کنید، کالاها را بر اساس معیارهای مختلف مانند برند، نوع و… دسته‌بندی کرده و گزارش های مورد نیاز دارایی را به راحتی تهیه کنید. برخی از امکاناتی که این نرم افزار در اختیار شما می گذارد به شرح زیر است:

  • امکان ایجاد دسته‌بندی‌های مختلف
  • امکان استفاده به عنوان صندوق فروش
  • امکان ایجاد و ارائه گزارش‌های فصلی
  • امکان استفاده از سامانه فروش
  • امکان استفاده از بارکدخوان برای سرعت در فروش کالا
  • امکان تولید بارکد با نام برند فروشگاه برای هر محصول
  • امکان ثبت چند بارکد برای مدل های مختلف یک کالا
  • رابط کاربری ساده و جذاب
  • سرعت فروش بالا و ثبت خودکار اسناد
  • گزارش های دقیق به صورات روزانه، هفتگی و ماهانه
  • کسر خودکار کالای فروخته شده از انبار
  • مدیریت چک‌ها و اعلام خودکار تاریخ سررسید
  • امکان ارسال گزارش فروش روزانه به صورت پیامک در پایان هر روز
  • امکان جستجوی کالاها با کد، نام، نوع و…
  • امکان اتصال به دستگاه های کارت خوان
  • امکان تبدیل ریال به تومان در داخل نرم افزار
  • امکان ارسال کد تخفیف، اطلاعات فروش ویژه و جشنواره‌ها به صورت پیامک
  • امکان اعمال تخفیف و طرح های تشویقی در زمان فروش
  • امکان دریافت ارزهای مختلف
  • امکان ایجاد شبکه بین شعبه‌های مختلف فروشگاه و تبادل اطلاعات بین شعبه‌ها

حالا دیگر با راه اندازی مغازه لوازم التحریر فاصله ای ندارید

تبریک می‌گوییم، شما آماده اید تا فروشگاه لوازم التحریر خود را افتتاح کنید. پیشنهاد میکنیم افتتاح مغازه نوشت افزار خودتان را با یک جشن کوچک به گوش همسایه ها و رهگذران برسانید. آشنایان و دوستان خود را دعوت کنید تا از فروشگاه شما در روز افتتاحیه دیدن کنند. شما قدم اول را محکم برداشته اید، حالا نوبت بقیه مراحل است.

راه اندازی فروشگاه لوازم التحریر تنها بخشی از مسیر شما برای موفقیت است. حالا باید محصولات خود را بازاریابی کنید (از مهارت هایی که در بالا گفتیم استفاده کنید) و مشتریان بیشتری جذب کنید. افزایش تعداد مشتریان می تواند به افزایش سوددهی و در نهایت گسترش کسب و کار شما منجر بشود. در مقاله بعد در مورد راهکارهای افزایش فروش برای مغازه‌های لوازم التحریر صحبت می کنیم.

فایل صوتی مقاله را در زیر گوش دهید.

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

محمد باقریان
محمد باقریان
باقریان هستم از سال 1386 در حوزه تجارت الکترونیک و طراحی سایت و تولید محتوا فعالیت خودم را با مدیریت چند وب سایت آموزشی شروع کردم، اکنون به صورت تخصصی در زمینه دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنم ، اوقات فراغتم را بیشتر با ورزش و مطالعه سپری می‌کنم.
مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین

زمان مطالعه این مقاله: 6 دقیقه اینترنت یکی از بزرگترین انقلاب‌های دنیای امروز است که تاثیر گسترده‌ای بر زندگی، کار و تجارت انسان‌ها داشته است. امروزه بسیاری از افراد از اینترنت برای خرید و فروش محصولات و خدمات استفاده می‌کنند و این روند رو به افزایش

اطلاعات بیشتر
لیست مواد غذایی سوپرمارکت

لیست مواد غذایی سوپرمارکت

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه لیست مواد غذایی سوپرمارکت یکی از موضوعات مهم در حوزه تغذیه است؛ این لیست به افراد کمک می‌کند تا با دقت بهتری مواد غذایی خود را انتخاب کنند. لیست مواد غذایی سوپرمارکت، علاوه بر اینکه شامل اطلاعات مرتبط با نوع

اطلاعات بیشتر
بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

بخش بندی بازار (Market Segmentation) چیست؟ انواع، مزایا و مراحل

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه بخش بندی بازار یا همان تقسیم بندی بازار (Market Segmentation) یکی از فعالیت‌های حیاتی در بازاریابی است که به تأثیرگذاری بیشتر کمپین‌های بازاریابی کمک می‌کند. با بخش بندی بازار، می‌توانید مشتریان هدف را دسته‌بندی کنید و استراتژی‌های فروش، بازاریابی و

اطلاعات بیشتر

11 پاسخ

  1. سلام وقت بخیر امروز بیشترین چیزی که خانواده ها بهش اهمیت میدن و هزینه برایه اون انجام میدن کودکان هستن و یکی از مشاغلی که در این رابطه فعالیت زیادی دارن فروشگاه های اسباب بازی فروشی هستنن امیدوارم مغاله وراهکارهای برایه این شغل هم به زودی ببینیم

  2. سلام درآمد مغازه لوازم تحریر فروشی تو یک شهر کوچیک حداقل چقدره به نظرتون؟ من تو شهرستان زندگی میکنم معلم هم هستم میخام یک مغازه لوازم التحریر بزنم برای همین میخوام بدونم درآمدش چقدره؟

    1. باسلام .شما می توانید با فروش لوازم التحریر پر فروش و پر طرفدار شروع کنید تا به سود خوبی دست پیدا کنید.اما به طور معمول می توان درآمدی در حدود 5 تا 20 میلیون تومان در ماه برای این شغل در نظر گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری