جستجو
Close this search box.

گواهی ارزش افزوده چیست؟ دریافت گواهی ارزش افزوده

نوشته شده توسط تیم تولید محتوا محک
زمان مطالعه این مقاله: 3 دقیقه

تعریف گواهی ارزش افزوده

گواهی ارزش افزوده مجوزی است که به صاحبان مشاغل اجازه می دهد مالیات ارزش افزوده را دریافت کنند. طبق قانون مشاغل مختلفی که در زمینه تولید، صاردات و واردات کالا و ارائه خدمات فعالیت می کنند، موظف به پرداخت مالیات بر ارزش افزوده هستند. این قانون از چندین سال پیش آغاز شده و دامنه مشمولین آن به صورت مرحله به مرحله گسترده شده است. مبلغ مالیات بر ارزش افزوده به مبلغ تمام شده کالا یا خدمات اضافه می شود و در واقع مصرف کنندگان نهایی مسئول پرداخت این مالیات هستند. اما فروشندگان کالا و ارائه کنندگان خدمات نمی توانند به صورت خودجوش مبلغ مالیات را محاسبه کرده و به مبلغ کالا اضافه کنند.

فهرست مطالب

از این رو سازمان امور مالیاتی کشور برای جلوگیری از ایجاد هرج و مرج در نظام مالیاتی و بستن راه های سوء استفاده، اقدام به ارائه گواهینامه ارزش افزوده یا گواهینامه ارزش افزوده کرده است. تمام مشاغل مشمول مالیات بر ارزش افزوده، باید نسبت به ثبت نام و دریافت این گواهی اقدام کنند. در غیر این صورت مبالغی که تحت عنوان ارزش افزوده از مشتریان دریافت می کنند غیر قانونی بوده و مشمول جریمه می شوند.

گواهی ارزش افزوده

مدارک و شرایط مورد نیاز اولیه

  • ایجاد پرونده مالیاتی و دریافت کد اقتصادی
  • کپی مدارک شناسایی (کارت ملی) مدیرعامل و اعضای هیئت مدیره واحد اقتصادی
  • تصویر آگهی تاسیس و تغییرات واحد اقتصادی در روزنامه های رسمی
  • آدرس محل سکونت و شماره تماس پیمانکار
  • وکالت نامه یا گواهی نماینده قانونی
  • گواهی فعالیت یا مدارک اثبات وجود شرکت در سامانه رتبه بندی
بستن سال مالی در نرم افزار محک
بستن سال مالی در نرم افزار محک

مدارک مورد نیاز برای ثبت نام نهایی

  • نام بانک و شعبه ای که واحد اقتصادی در آن حساب دارد
  • شماره حساب واحد اقتصادی
  • شماره تماس مدیر عامل
  • شماره تماس مدیر عامل یا رییس هیئت مدیره
  • لیست و مدارک تغییرات انجام شده و تصویر مدارک افراد اضافه شده به هیئت مدیره در فاصله زمانی بین ثبت درخواست و دریافت گواهی

ثبت نام و دریافت گواهی ارزش افزوده

برای ثبت نام گواهی ارزش افزوده باید به سایت سامانه عملیات الکترونیک ارزش افزوده مراجعه کنید. در صورتی که از قبل پیش ثبت نام دریافت کد اقتصادی را در سایت سازمان امور مالیاتی کشور انجام داده اید، با استفاده از نام کاربری و کلمه عبور قبلی می توانید وارد سامانه شوید. در غیر این صورت باید ابتدا مراحل پیش ثبت نام را تکمیل و سپس به این سامانه مراجعه کنید. پس از انجام ثبت نام اولیه، باید مدارک خواسته شده را به حوزه مالیاتی تحویل بدهید.

سامانه عملیات الکترونیک مالیات بر ارزش افزوده

بعد از ارائه مدارک ثبت نام شما نهایی شده می توانید درخواست دریافت گواهی را ثبت کنید. پس از ثبت درخواست یک کد پیگیری اعلام می شود که می توانید با استفاده از آن داخل سامانه و از قسمت پیگیری درخواست ها، وضعیت درخواست گواهینامه ارزش افزوده را مشاهده کنید. همچنین در بخش مشاهده وضعیت گواهینامه ها می توانید مدت باقیمانده از اعتبار گواهی های صادر شده را مشاهده کنید.

میزان اعتبار گواهی ارزش افزوده

گواهی ارزش افزوده به دو صورت شش ماهه و یک ساله صادر می شود. تشخیص میزان اعتبار گواهی بر عهده حوزه مالیاتی صادر کننده است. صاحبان مشاغل باید قبل از اتمام مهلت گواهینامه ارزش افزوده نسبت به تمدید آن اقدام کنند.

تمدید گواهی ارزش افزوده

برای تمدید گواهی ارزش افزوده نیازی به ارائه مجدد مدارک نیست (در صورت عدم تغییر) و باید قبل از پایان مهلت اعتبار آن وارد سامانه عملیات الکترونیک ارزش افزوده شوید. در قسمت درخواست گواهینامه اطلاعات خواسته شده را تکمیل و تیک گزینه دارای گواهینامه ارزش افزوده هستم را انتخاب کنید. سپس در پایین فرم دکمه ثبت درخواست را کلیک کنید تا فرایند دریافت گواهی آغاز شود.

باید دقت داشته باشید که گواهی ارزش افزوده برای کسب و کارها صادر می شود نه برای افراد؛ بنابراین در صورتی که صاحب بیش از یک واحد اقتصادی هستید، باید برای هرکدام به صورت جداگانه درخواست ثبت کنید. مدارک و صورت حساب های مالی کسب و کارهای دارای گواهینامه ارزش افزوده باید تا ده سال نگهداری شوند تا در صورت لزوم مورد بررسی قرار بگیرند.

اما فرایند دریافت گواهینامه ارزش افزوده مانند مراحل دریافت کارت بازرگانی زمان بر و وقت گیر است. به دلیل تعدد مدارک درخواست شده و صف های طولانی، گاهی فرایند تایید مدارک با تاخیر مواجه شده و یا با پیام نقص و عدم تایید مدارک مواجه شوید. اما پس از تایید ثبت نام و دریافت گواهی، تمدید آن به آسانی ممکن است. در صورتی که در طول این فرایند به مشکل خوردید شرکت ها و افراد مختلفی هستند که می توانند در این زمینه به شمار مشاوره بدهند. شما حتی می توانید با آشنایانی که از قبل گواهینامه ارزش افزوده دریافت کرده اند صحبت کرده و با فرایند ثبت نام آشنا شوید.

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

تیم تولید محتوا محک
تیم تولید محتوا محک
مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه مالیات بر درآمد اتفاقی یکی از انواع مالیات‌های مستقیم است که به درآمدهای غیر منتظره و غیر شغلی اشخاص حقیقی و حقوقی تعلق می‌گیرد. این نوع درآمدها در مقابل درآمدهای مستمر مانند حقوق و دستمزد قرار دارند. هرگاه شخص حقیقی

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد چیست؟ انواع مالیات بر درآمد

مالیات بر درآمد چیست؟ انواع مالیات بر درآمد

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد نوعی مالیات مستقیم است که توسط دولت بر درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی اعمال می‌شود. این نوع مالیات دارای انواع مختلفی است که در ادامه مطلب به آن خواهیم پرداخت. نرخ مالیات بر درآمد بر اساس درآمد

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد املاک و مستغلات چیست؟

مالیات بر درآمد املاک و مستغلات چیست؟

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد املاک یکی از مباحث مالیاتی مهم و تخصصی است. فرقی نمی‌کند امسال یا چند سال دیگر، قوانین مالیات بر درآمد املاک اغلب، در راس مهم‌ترین انواع مالیات بر درآمد قرار دارد. شاید گره خوردن قوانین مالیات املاک

اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری