جستجو
Close this search box.

مثلّث طلایی در کسب و کار های خانگی

نوشته شده توسط محمد حسین دهقانی
زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه

مقدّمه

خیلی اوقات فاصله ی موفّقیت ها و شکست ها چند نکته ی کوچک؛ امّا کاربردی است. نکاتی که شاید همه ی ما بدانیم، امّا بیشتر مواقع به در عمل به آن پایبند نیستیم و در نتیجه در کسب و کار خود توفیق چندانی پیدا نمی کنیم.

فهرست مطالب

در این مقاله قرار است با مثلث طلایی در کسب کار خانگی آشنا شویم. مثلّثی طلایی که به ما کمک می کند به زیبایی محصول کوچک خودمان را عرضه نموده و در دراز مدّت به یک نماد برتر تبدیل شویم.

مثلّث طلایی چیست؟

مثلّث طلایی چیست؟

تا کنون در چند مقاله درباره ی چگونگی راه اندازی کسب و کار خانگی، کسب و کار های خانگی برای بازنشستگان وکسب و کار های خانگی برای مادران خانه دار صحبت کردیم و ایده های مختلف را بررسی نمودیم؛ همچنین ثابت کردیم که برای موفّقیت باید «شروع کرد» و وسواس های بی خود نه تنها سودی ندارد؛ بلکه باعث می شود هیچ گاه برای شروع شجاعت نداشته باشیم.

این مقاله به طور اختصاصی برای افرادی نگاشته شده که کسب و کار خانگی خود را شروع کرده اند و علاقه مندند تا با بیشترین بازده کسب و کار خودشان را ادامه دهند و روز به روز فروش بیشتری داشته باشند.

درست است که «شروع کردن» شرط لازم است؛ امّا شرط کافی نیست و پس از «شروع کردن» باید به سایر سرفصل ها نیز دقّت نمود.

در هر کسب و کار خانگی (هر کاری که باشد) سه اصل مهم و راهبردی وجود دارد که از آن به «مثلّث طلایی در کسب و کار خانگی» یاد می کنیم. مثلّث طلایی، راز موفّقیت کسب و کارهای خانگی است و هر کار آفرین آن زمان که تلاش اقتصادی خود را «شروع کرد» و مثلّث طلایی را سر لوحه ی تلاش خود قرار داد، موفّقیت در انتظار او خواهد بود. در ادامه به بیان سه ضلع (یا سه اصل) این مثلّث طلایی خواهیم پرداخت.

کیفیّت
بستن سال مالی در نرم افزار محک
بستن سال مالی در نرم افزار محک

ضلع اوّل: کیفیّت!

بله! کیفیّت! ممکن است کسانی به کنایه بگویند «سخت تر از این راهکار، وجود نداشت»؟! در صورتی که شاید ارتقاء کیفیّت در سخن ساده به نظر برسد؛ امّا در عمل سخت ترین کارها است که به استقامتی مثال زدنی احتیاج دارد.

یک کارآفرین خانگی همیشه به فکر ارتقاء کیفیّت محصولات خود است و برای این کار از هر تلاش ممکنی استفاده می کند.

یک فعّال متعهّد قبل از این که دیگران را مشتری دکّان زندگی اش بداند، خود را مشتری واقعی تولیدات خودش می بیند و مرتّب با خود می گوید «اگر من جای مشتری بودم، این کالا را تهیّه می کردم یا نه»؟

کارآفرین خانگی قبل از آن که فروشنده باشد، مشاوری امین برای خریدار است و مشاور در فرآیند خرید و فروش به منافع مشتری بیش از خریدار می اندیشد و اگر کالای تولیدی خود را به او پیشنهاد می دهد، به این دلیل است که این کالا را مناسب برای مشتری دانسته و منافع اقتصادی در اولویت دوّم قرار می گیرد.

کارآفرین خانگی ممکن است این طور فکر کند که در صورت ارتقاء کیفیّت، هزینه های اوّلیه افزایش یافته و در نتیجه کالا باید با قیمتی بیشتر به فروش برسد و مشتریان کم خواهند شد. شاید در نگاه اوّل این طور به نظر برسد، امّا در دراز مدّت نه! چندان مهم نیست که قیمت نهایی یک محصول با کیفیت (نسبت به مشابه با کیفیت پایین) قدری گران تر شود؛ مهم این است که ارائه ی محصول نامناسب در دراز مدّت چه قدر گران تمام می شود.

شاید نسخه ی با کیفیّت محصولی 15 تا 20 درصد گران تر از نسخه ی کم کیفیّت آن باشد؛ امّا مشتریان علاقه مند به کالای شما اگر کالای با کیفیّت و توجیه منطقی گران تر بودن آن را (نه البتّه گران شدن بی حد و مرز که آن هم اشتباهی بزرگ است) ببینند و بدانند، به مشتری دائمی شما تبدیل شده و امنیّت شغلی پایدار برای آینده شما تضمین خواهد شد.

کارآفرین خانگی به خوبی آگاه است که ارتقاء کیفیت در کنار رضایت مشتری و منافع اقتصادی پایدار، پیوست فرهنگی هم دارد. آن پیوست فرهنگی هم عبارت است از تمایل بیشتر توده ی مردم به کسب و کارهای کوچک و خانگی در عین افزایش اعتماد به کالا و تولید کننده ی ایرانی. این روزها شاید افکار عمومی به خاطر بی کیفیّتی برخی کالاهای ایرانی، نسبت به جنس ایرانی بد بین شده باشند (و البتّه حق هم دارند) و اگر کارآفرین خانگی خودش را به معنای واقعی کلمه سردار در کارزار پیشرفت اقتصادی ببیند، با تلاش و توکّل به خدا فضای موجود را متحوّل خواهد ساخت.

ذائقه مخاطب

ضلع دوّم: ذائقه مخاطب

کارآفرین خانگی قبل از تولید کالا باید بداند دقیقاً برای چه کسی قرار است تولید کند؟! یکی از مشکلات تولید کنندگان ما عدم توجّه به سلیقه ی مخاطب است و همین مسئله خیلی اوقات باعث می شود مخاطب ایرانی تمایلی به خرید کالای ایرانی نداشته باشد. مخاطب ایرانی برای انتخاب خود معیار هایی دارد که یک کارآفرین خانگی در حوزه ی کاری خودش باید این معیار ها را به درستی شناخته و تا حد ممکن تولیدی خود را در قالب آن معیارها ارائه دهد.

درباره ی ذائقه ی مخاطب توجّه به سه نکته ضروری است:

اوّل آن که یکی از رسالت های کارآفرین خانگی در قبال مخاطب خود، ذائقه سازی برای مشتری در طولانی مدّت است. این مسئله غیر از توجّه به ذائقه فعلی مخاطب می باشد؛ چون تغییر ذائقه امری تدریجی بوده که در طول زمان محقّق می شود. لذا یک کارآفرین خانگی باید در عین رعایت ذائقه ی فعلی مخاطب، خود را متعهّد به فرهنگ ایرانی اسلامی دانسته و پس از جلب اعتماد مشتری موجود، قدم به قدم ذائقه ی مخاطب خود را به ذائقه مطلوب تغییر دهد.

دوّم آن که یکی از ظرافت های کاری، تنوّع کالاهای تولید شده است. در روانشانسی ثابت شده که هر گاه در مقابل مشتری انتخاب های متعدّد گذاشته شود، مشتری با احتمال بالاتری اقدام به خرید خواهد کرد (در مقایسه با حالت نبود تنوّع شغلی). ایجاد تنوّع در کالاهای تولیدی، یعنی احترام به سلیقه های مختلف و فرصت دادن به آن ها برای انتخاب چیزی که بدان علاقه مندند.

سوّم آن که علاوه بر توجّه به ذائقه ی مخاطب در اصل کالا، باید به ذائقه ی مخاطب در بسته بندی کالا نیز توجّه نمود که این بحث در مقاله ی بعدی و در توضیح ضلع سوّم (یعنی تبلیغ درست کالا) به تفصیل بررسی خواهد شد.

تبلیغات

ضلع سوّم. تبلیغات

لحظه لحظه های زندگی انسان، عرصه ی تبلیغ است و هر انسانی در هر لحظه، به گونه ای خودش را برای خودش، خدا، کائنات و … عرضه می کند. پس مهم است که چگونه خودمان و کالای تولیدی خودمان را عرضه کنیم.

تبلیغات یعنی اثبات کیفیت کالا متناسب با ذائقه ی مخاطب! یعنی به گونه ای کالای خود را عرضه کنیم که مخاطب علاقه مند شود در مقابل آن اقدامی انجام دهد (یا بیشتر درباره ی آن تحقیق کند).

از آن جا که تبلیغات، مسئله ای بسیار مهم و تفصیلی است، در مقاله ای مجزّا به توضیح چیستی و چگونی یک تبلیغ درست در کسب و کار خانگی خواهیم پرداخت.

سخن آخر

توجّه به مثلّث طلایی کیفیّت، ذائقه ی مخاطب و تبلیغات، راز موفّقیت خیلی از کسب و کار های متوسّط و بزرگ بوده و هست و این مسئله قطعاً درباره ی کسب و کارهای کوچک از جمله کسب و کار خانگی صدق می کند و استقامت در مسیر آن حتماً موفّقیت آمیز خواهد بود.

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

محمد حسین دهقانی
محمد حسین دهقانی
آمده ام تا زندگی کنم
مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه مالیات بر درآمد اتفاقی یکی از انواع مالیات‌های مستقیم است که به درآمدهای غیر منتظره و غیر شغلی اشخاص حقیقی و حقوقی تعلق می‌گیرد. این نوع درآمدها در مقابل درآمدهای مستمر مانند حقوق و دستمزد قرار دارند. هرگاه شخص حقیقی

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد چیست؟ انواع مالیات بر درآمد

مالیات بر درآمد چیست؟ انواع مالیات بر درآمد

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد نوعی مالیات مستقیم است که توسط دولت بر درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی اعمال می‌شود. این نوع مالیات دارای انواع مختلفی است که در ادامه مطلب به آن خواهیم پرداخت. نرخ مالیات بر درآمد بر اساس درآمد

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد املاک و مستغلات چیست؟

مالیات بر درآمد املاک و مستغلات چیست؟

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد املاک یکی از مباحث مالیاتی مهم و تخصصی است. فرقی نمی‌کند امسال یا چند سال دیگر، قوانین مالیات بر درآمد املاک اغلب، در راس مهم‌ترین انواع مالیات بر درآمد قرار دارد. شاید گره خوردن قوانین مالیات املاک

اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری