جستجو
Close this search box.

نکاتی که برای افزایش فروش رستوران به شما کمک می‌کند

نوشته شده توسط محمد باقریان
زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه

مقدمه

حفظ و افزایش فروش رستوران در شرایط رقابتی فعلی، آن هم در دوره‌ای که شیوع ویروس کرونا، همه چیز را پیچیده‌تر کرده، بزرگ‌ترین دغدغه‌ی مالکان و مدیران رستوران‌هاست. فروش، شاهرگ حیاتی یک کسب‌وکار است که اگر مسدود شود، آن کسب‌وکار نمی‌تواند مدت زیادی زنده بماند. بنابراین اگر شما هم به‌عنوان مالک یا مدیر، به دنبال راه‌هایی برای افزایش فروش رستوران و متعاقباً افزایش درآمد هستید، خواندن کامل این مطلب از نرم افزار حسابداری محک می‌تواند برایتان راهگشا باشد. در ادامه قصد داریم چند نکته کاربردی را دراین‌باره با شما همراهان ارجمند، به اشتراک بگذاریم.

فهرست مطالب

خدمات‌تان را متنوع کنید!

1. خدمات‌تان را متنوع کنید!

رسیدگی تلفنی به سفارش‌های غذا و تحویل سفارش‌ها درب منزل مشتریان به یک روند چشمگیر در صنعت رستوران تبدیل شده و تقاضا برای این نوع خدمات، به‌طور پیوسته در حال افزایش است. به همین دلیل باید برای ارائه این نوع خدمات و افزایش فروش رستوران، برنامه ویژه‌ای داشته باشید. واضح است که در این میان، شیوع ویروس کرونا هم نقش مهمی در تغییر رفتار مشتریان داشته و ارائه خدمات غذای بیرون‌بر را بیشتر از همیشه به یک ضرورت تجاری تبدیل کرده است. اگر در شکل ارائه خدماتتان، تنوع مناسب ایجاد کنید، آنگاه علاوه بر افزایش قابل‌توجه میزان فروش رستوران، می‌توانید تا حد زیادی بر بحران ناشی از شیوع پاندمی و اثرات منفی آن روی کسب‌وکارتان هم غلبه کنید. دراین‌ارتباط توجه به چند نکته خالی از لطف نیست:

• برای سفارش‌های بیرون‌بر، منوی جداگانه‌ای طراحی کنید. این منو باید ورژن ساده‌تری از منوی اصلی‌تان باشد. اقلامی را در این منو بگنجانید که آماده‌سازی و حمل‌ونقل آن‌ها به‌آسانی انجام شود. از گنجاندن اقلامی در منو که حین جابه‌جایی ممکن است متلاشی یا ذوب شوند، اجتناب کنید.

• کمک گرفتن از استارت‌آپ‌هایی که در حوزه سفارش و تحویل غذا فعالیت می‌کنند، یک راهکار بسیار خوب برای افزایش فروش رستوران است. این استارت‌آپ ها رستوران شما را با توجه به ویژگی‌هایی مثل مختصات جغرافیایی به‌عنوان یکی از گزینه‌های پیشنهادی، به خریدارانی که قصد ثبت سفارش آنلاین غذا را دارند، معرفی می‌کنند. به‌این‌ترتیب، کسب‌وکارتان بیشتر و بیشتر دیده می‌شود و از این طریق می‌توانید به مشتریان جدیدی دسترسی پیدا کنید.

• برای افزایش فروش رستوران، یک وب‌سایت مناسب داشته باشید. شما باید بتوانید از پتانسیل‌های فضای آنلاین برای جذب مشتریان بیشتر، به بهترین شکل استفاده کنید. فراموش نکنید هنوز هم بسیاری از کاربران به جای استفاده از اپلیکیشن‌های سفارش غذا، از گوگل برای انجام این کار کمک می‌گیرند. همین امر، داشتن وب‌سایتی حرفه‌ای، جذاب و به‌روز را که بتواند تجربه کاربری خوشایندی برای کاربر خلق کند، به یک ضرورت تبدیل می‌کند. وب‌سایتی که علاوه بر ویژگی‌های مذکور، از نظر فنی و محتوایی هم بهینه شده باشد و بتواند در صفحه نتایج گوگل جایگاه خوبی بگیرد.

ابزار های آنلاین در بازاریابی فروشگاه پوشاک

2. حضورتان را در فضای آنلاین، پررنگ‌ تر کنید!

اهمیت جایگاه گوشی‌های هوشمند در زندگی انسان‌های عصر کنونی، بر هیچ‌کس پوشیده نیست و اگر ادعا کنیم این همراهان کوچک، با همه جنبه‌های زندگی مدرن، پیوندی ناگسستنی برقرار کرده‌اند، احتمالاً بیراه نگفته‌ایم. اینکه زمان زیادی را به رستوران‌تان اختصاص دهید و در راستای ارائه خدمات متمایز و مناسب، به‌طور مستمر تلاش کنید، خیلی هم خوب است. اما فراموش نکنید که اگر نتوانید برای رستوران‌تان، در ویترینِ شیشه‌ای گوشی‌ها و تبلت‌ها، جایی دست‌وپا کنید، متأسفانه آنگاه تلاش‌تان برای افزایش فروش رستوران، با کوبیدن آب در هاون، تفاوت چندانی نخواهد داشت! این واقعیت ایجاب می‌کند تا در فضای آنلاین، حضور مقتدرانه‌ای داشته باشید. در این ارتباط توجه به نکات زیر می‌تواند راهگشا باشد:

  • رستوران‌تان را در Google My Business ثبت کنید. این سرویس رایگان گوگل، درواقع به نوعی دایرکتوری آنلاین است که به کسب‌وکارهای محلی اجازه می‌دهد بتوانند خود را به مشتریانی که از نظر فاصله مکانی، به آن‌ها نزدیک هستند، معرفی کنند. این یک اقدام ضروری در راستای افزایش فروش رستوران، بالأخص برای آن دسته از رستوران‌هایی محسوب می‌شود که وب‌سایت اختصاصی ندارند. شما می‌توانید به‌آسانی و به‌صورت رایگان، یک پروفایل در سرویس گوگل مای بیزینس ایجاد کنید و اطلاعات ضروری درباره کسب‌وکارتان را ازجمله آدرس دقیق، ساعات کاری، شماره تلفن، تصاویر و … در آن ثبت نمایید.
  • حضور در شبکه‌های اجتماعی را از یاد نبرید. این شبکه‌ها حالا به میدان اصلی رقابت‌های تجاری تبدیل شده‌اند و به همین دلیل باید حضور فعال و درعین‌حال هوشمندانه‌ای در آن‌ها داشته باشید. به‌روزرسانی‌های مناسب، ارسال محتوای ارزش‌آفرین و تصاویر جذاب، اجرای ایده‌های خلاقانه و تعامل نزدیک با مشتریان، همه و همه از مواردی هستند که می‌توانند به تثبیت جایگاه برندتان در ذهن مشتریان و متعاقباً افزایش فروش رستوران، کمک کنند. اگر شخصاً فرصت یا مهارت کافی برای انجام چنین کارهایی را ندارید، می‌توانید این مسئولیت را به فرد دیگری بسپارید.
  • اطلاع‌رسانی به‌موقع، مزیت دیگر حضور در شبکه‌های اجتماعی است. شما می‌توانید مخاطبان را از هر رویداد مهمی که ممکن است به کسب‌وکارتان مربوط شود، آگاه کنید. این رویداد مهم می‌تواند برگزاری یک مراسم ویژه، تعطیلی‌های غیرمنتظره در اثر قطع برق، تعمیرات یا هر دلیل دیگری باشد. بنابراین از ظرفیت عظیم شبکه‌های اجتماعی برای آگاهی‌رسانی و برقراری ارتباط مؤثر با مخاطبان نهایت استفاده را ببرید.
بستن سال مالی در نرم افزار محک
بستن سال مالی در نرم افزار محک

3. مشتریان جدید را به سمت خودتان بکشانید!

احتمالاً از اهمیت برداشت‌های اولیه مطلع هستید و می‌دانید که یک مشتری دائمی، از یک نقص یا ایراد در ارائه خدمات، خیلی راحت‌تر از یک مشتری جدید، چشم‌پوشی می‌کند. اما فردی که برای اولین بار قصد استفاده از محصولات یا خدمات یک برند را دارد، بسیار سختگیرتر است و کوچک‌ترین مشکل، می‌تواند برداشت اولیه‌ی ناخوشایندی در او ایجاد کند و همین برداشت شاید تبدیل به مبنایی شود که او را از مراجعه‌ی مجدد به رستوران شما، منصرف کند. بنابراین برای آنکه بتوانید در مشتریان جدید و تصادفی، نسبت به رستوران‌تان، علاقه و احساس خوشایند ایجاد کنید، باید برای جلب نظر آن‌ها زمان و تلاش بیشتری اختصاص دهید. برای افزایش فروش رستوران از این طریق به نکات زیر توجه کنید:

  • از تکنیک‌های نوین بازاریابی استفاده کنید. هرچند استفاده از روش‌های تبلیغاتی سنتی، هنوز هم می‌تواند به افزایش فروش رستوران کمک کند، اما هزینه زیاد این تبلیغات، کماکان برای بسیاری از کسب‌وکارها، یک معضل است. اینجاست که بازاریابی دیجیتال می‌تواند ورق را به نفع شما برگرداند. شما می‌توانید با استفاده از ایجاد کمپین‌های بازاریابی محتوایی بالأخص در شبکه‌های اجتماعی، بدون نیاز به صرف هزینه، ایده‌های جذاب‌تان را برای جذب مشتریان جدید، عملی کنید. البته برای این کار، باید استراتژی مناسبی داشته باشید تا بتوانید با استفاده درست از زمان، خودتان را از رقبا متمایز کنید. اگر هم برای افزایش فروش رستوران، اصرار به صرف هزینه بابت تبلیغات دارید، انتشار ریپورتاژ آگهی در وب‌سایت‌ها، ایده بسیار بهتری در مقایسه با تبلیغ در روزنامه‌ها و مجلات به نظر می‌رسد.
  • برای افزایش فروش رستوران از طریق جذب مشتریان جدید، یک برنامه ویژه داشته باشید. این برنامه می‌تواند شامل اهدای کوپن‌های تخفیف به آن‌ها باشد. چنین طرح‌هایی می‌توانند شانس جذب مشتریان جدید را به شکل معناداری افزایش دهند. به‌این‌ترتیب، مشتریان با پرداخت هزینه به‌مراتب کمتر، استفاده از خدماتتان را تجربه می‌کنند و در صورت رضایت به مشتری دائمی‌تان تبدیل می‌شوند. البته کوپن‌ تخفیف، فقط یک نمونه از ده‌ها ایده‌ای است که می‌توانید برای جذب مشتریان جدید، روی آن فکر کنید. چنین اقداماتی، ضمن آنکه می‌توانند یک استقبال ویژه از مشتریان جدید باشند، کسب‌وکارتان را از نگاه آن‌ها جذاب‌تر می‌کنند.
تکنیک بیش فروشی را به کارکنان رستورانتان بیاموزید!

4. تکنیک بیش فروشی را به کارکنان رستورانتان بیاموزید!

کارکنان ماهر می‌توانند تنها از طریق یک مکالمه ساده و به کمک تکنیک بیش فروشی یا Upselling به افزایش فروش رستوران کمک کنند. در اینجا آن‌ها بدون اینکه مشتری را برای انتخاب آیتم‌های گران‌تر منو، تحت‌فشار بگذارند، با ارائه‌ی اطلاعات درست به شیوه‌ای جذاب درباره‌‌ی این آیتم‌ها، مشتری را برای امتحان کردن چنین گزینه‌هایی وسوسه می‌کنند. به‌این‌ترتیب، اگر مشتری در ابتدا قصد سفارش یک پرس غذا را با قیمت مثلاً 50 هزار تومان داشت، غذای دیگری را با قیمت مثلاً 65 هزار تومان سفارش می‌دهد.

برای اجرای اثربخش این تکنیک در راستای افزایش فروش رستوران، کارکنان رستوران باید واجد مهارت ارتباطی خوب و فن بیان اثرگذار باشند. آن‌ها باید بتوانند آیتم‌های موجود در منو را به‌خوبی توصیف کرده و با لحنی ترغیب‌کننده، میل امتحان یک پیش‌غذا، وعده اصلی، نوشیدنی یا دسر متفاوت را در مشتری ایجاد کنند. البته یادتان نرود که حتماً مشتریان را درباره قیمت هر یک از آیتم‌های پیشنهادی هم آگاه کنید تا در صورت مواجهه با صورت‌حساب نهایی، برق از سرشان نپرد!

سخن آخر

یک نکته بسیار مهم دیگر که رعایت آن می‌تواند تأثیر چشمگیری در افزایش فروش رستوران داشته باشد، تعهد حداکثری به شیوه‌نامه‌های بهداشتی در ارائه خدمات به مشتریان است. حالا که مشتریان با پذیرش واقعیتی به نام ویروس کرونا، به‌تدریج در حال آشتی با صرف غذا در محیط‌های بیرونی هستند، بسیار مهم است که از پایبندی کل مجموعه‌تان به رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی اطمینان حاصل کنند. بنابراین برای جلب اعتماد و رضایت حداکثری مشتریان، تا می‌توانید در این زمینه، جدی عمل کنید تا با خلق نوعی آرامش روانی، صرف غذا در رستورانتان به تجربه‌ای خوشایندتر برای مشتریان تبدیل شود.

افزایش فروش رستوران صرفاً به مواردی که در این مطلب گفتیم، خلاصه نمی‌شود و دراین‌بین باید به موضوعات دیگری مثل حفظ مشتریان جدید هم توجه ویژه‌ای داشته باشید. حفظ مشتریان جدید، باعث می‌شود آن‌ها به استفاده از خدمات رستورانتان ادامه دهند و به‌این‌ترتیب، جریانِ درآمدی حاصل از فروش، مستمر و پیوسته باشد. در آخر فراموش نکنید که به‌عنوان مالک یا مدیر یک رستوران، همواره باید به فکر روش‌هایی برای بهبود فرایندها و افزایش کارایی خدماتتان باشید و برای این منظور باید عملکردتان را به‌طور ماهانه، مورد ارزیابی دقیق قرار دهید. آشنایی با نکات حسابداری رستوران می‌تواند در این راه، کمکتان ‌کند.

منابع

webstaurantstore

برای دریافت جدید ترین مقالات، ایمیل خود را وارد کنید:

با نشر این محتوا، جامعه وبلاگ محک را گسترش دهید

محمد باقریان
محمد باقریان
باقریان هستم از سال 1386 در حوزه تجارت الکترونیک و طراحی سایت و تولید محتوا فعالیت خودم را با مدیریت چند وب سایت آموزشی شروع کردم، اکنون به صورت تخصصی در زمینه دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنم ، اوقات فراغتم را بیشتر با ورزش و مطالعه سپری می‌کنم.
مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟ معافیت‌های مالیاتی

زمان مطالعه این مقاله: 4 دقیقه مالیات بر درآمد اتفاقی یکی از انواع مالیات‌های مستقیم است که به درآمدهای غیر منتظره و غیر شغلی اشخاص حقیقی و حقوقی تعلق می‌گیرد. این نوع درآمدها در مقابل درآمدهای مستمر مانند حقوق و دستمزد قرار دارند. هرگاه شخص حقیقی

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد چیست؟ انواع مالیات بر درآمد

مالیات بر درآمد چیست؟ انواع مالیات بر درآمد

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد نوعی مالیات مستقیم است که توسط دولت بر درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی اعمال می‌شود. این نوع مالیات دارای انواع مختلفی است که در ادامه مطلب به آن خواهیم پرداخت. نرخ مالیات بر درآمد بر اساس درآمد

اطلاعات بیشتر
مالیات بر درآمد املاک و مستغلات چیست؟

مالیات بر درآمد املاک و مستغلات چیست؟

زمان مطالعه این مقاله: 5 دقیقه مالیات بر درآمد املاک یکی از مباحث مالیاتی مهم و تخصصی است. فرقی نمی‌کند امسال یا چند سال دیگر، قوانین مالیات بر درآمد املاک اغلب، در راس مهم‌ترین انواع مالیات بر درآمد قرار دارد. شاید گره خوردن قوانین مالیات املاک

اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

جستجو

مشاهده رایگان دمو نرم افزارحسابداری